Alderen krever sitt. En tråd om FØR og NÅ...

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Alderen krever sitt. En tråd om FØR og NÅ...

Legg inn av spidair »

Baffin skrev:

Skrevet av Nadine Starr, 85 år gammel, og gjenfunnet i en skuff etter hennes død
Har allerede laget ferdig min siste vilje selv og kjenner igjen mye av dette :-) Tenkte å verifisere min siste vilje hos en advokat (så er jeg sikker på at mine etterkommere eller øvrigheta ikke slenger kista mi inn i en kirke for lettvindthetens skyld... Jeg vil jo ikke kjede de som gidder å møte opp i min begravelse med nitrist jesus reklame og kristne løgner og dette er måten å hindre det på... Greit å ha det gjort før en ny sesong syntes jeg )

Tror de aller fleste skulle ønske et litt annet utbytte av livet enn det de fikk... Tror fælt få av oss kan se tilbake på livet vi har levd og kan si, "Jepp, akkurat som jeg planla det...".

:-)

Gordon
Innlegg: 148
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Bosted: Hokksund

Re: Alderen krever sitt. En tråd om FØR og NÅ...

Legg inn av Gordon »

Det der med alderen er sant. Solgt min fantastisk Moto Guzzi Stelvio i 2022, den hadde blitt alt for tung, 280 kg, vanskelig å rygge, vanskelig å får den på midt stativ, og hadde jeg "droppet" Stelvio'n ville ikke jeg har klart å får den opp igjen uten hjelp. Jeg undersøkte om hva som fantes og endt opp med en 2023 Triumph Tiger 900 GT Pro i mai. Flott MC. Gleden vart ikke lenger. Den solgt jeg i mai i år. Etter 61 år måtte jeg innser at min MC dager var talt. Diagose Spondolyse og en utslitt venstre knee, (de hadde ikke reserve deler hos Biltema), har påvirket stort. Jeg er snart 80 år gammel men akseptere at de 61 år har vært fin, problemfri år. Til alle dere som fremdeles kjøre MC, ride safe.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7119
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Alderen krever sitt. En tråd om FØR og NÅ...

Legg inn av dypen »

Det å få med seg 61 år på motorsykkel må jo være bra, det står det respekt av :thumleft Det er vel ikke mange som surfer gjennom livet uten noen skavanker, lykke til videre @Gordon og jeg håper vi fortsatt får se deg her på mcsiden :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39836
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Alderen krever sitt. En tråd om FØR og NÅ...

Legg inn av AJ »

Jammen har det gått snart ni år siden jeg startet denne tråden. Tiden går, kan man trygt si... :-k

Ønsker deg for øvrig lykke til videre, jeg også, @Gordon . Og veldig hyggelig å se at du stikker innom oss igjen.

2015 var min første sesong med KTM 1290 Super Adventure. En storvokst sykkelen, i så vel fysisk forstand og ikke minst effektmessig. Men ganske mye lettere enn den forrige jeg hadde nemlig Moto Guzzi Stelvio 1200 8V.

Og i fjor ble det altså en ny og ganske annerledes Guzzi, som også er solid bygd med forholdsvis høy vekt. Men likevel ganske så letthåndterlig med sin lave salhøyde. Har så langt ikke angret en dag på at jeg slo til på denne!

Jeg kom til å tenke på en annen ting da jeg igjen så tittelen på denne tråden etter alle disse årene. Nemlig ordene FØR og NÅ for egen del.
Før, altså for ni år siden, og senere i 2018, gikk jeg for det som var blant de mest avanserte motorsyklene, som KTM 1290 SA i hvert fall var i 2018. Og som den langt på vei er fortsatt.
Mens NÅ, altså i 2023-2024 gikk jeg for en sykkel som er skikkelig retro, altså FØR, og en ganske så annerledes og gammelmodig kjøreopplevelse enn 1290'en på så og si alle områder.
Samme gjelder det tekniske og mekaniske med luftkjølt motor med kun to ventiler pr. sylinder og med skrue og mutterløsning på ventiljusteringen og til og med vippearmer. I tillegg dekk med "feil" 18" dekk på felger som krever bruk av slanger :O !
Og ingen ride by wire løsning og naturligvis ingen quickshifter :[-( .
Og blant annet heller ingen bensinmåler, kun en varsellampe som tennes når bensinnivået er sunket til en bestemt nivå.

Men det denne sykkelen har er to flott utformede instrumentklokker med tydelige visere for turtall og hastighet og hvor speedometernåla vibrerer lett under kjøring, slik det absolutt vør på en retro FØR sykkel som dette :thumleft .

Så... litt annerledes FØR og NÅ der altså... ;)
Og som ganske sikkert har noe med alderen å gjøre... Nostalgien til det som var FØR...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar