Jammen har det gått snart ni år siden jeg startet denne tråden. Tiden går, kan man trygt si...
Ønsker deg for øvrig lykke til videre, jeg også,
@Gordon . Og veldig hyggelig å se at du stikker innom oss igjen.
2015 var min første sesong med KTM 1290 Super Adventure. En storvokst sykkelen, i så vel fysisk forstand og ikke minst effektmessig. Men ganske mye lettere enn den forrige jeg hadde nemlig Moto Guzzi Stelvio 1200 8V.
Og i fjor ble det altså en ny og ganske annerledes Guzzi, som også er solid bygd med forholdsvis høy vekt. Men likevel ganske så letthåndterlig med sin lave salhøyde. Har så langt ikke angret en dag på at jeg slo til på denne!
Jeg kom til å tenke på en annen ting da jeg igjen så tittelen på denne tråden etter alle disse årene. Nemlig ordene FØR og NÅ for egen del.
Før, altså for ni år siden, og senere i 2018, gikk jeg for det som var blant de mest avanserte motorsyklene, som KTM 1290 SA i hvert fall var i 2018. Og som den langt på vei er fortsatt.
Mens NÅ, altså i 2023-2024 gikk jeg for en sykkel som er skikkelig retro, altså FØR, og en ganske så annerledes og gammelmodig kjøreopplevelse enn 1290'en på så og si alle områder.
Samme gjelder det tekniske og mekaniske med luftkjølt motor med kun to ventiler pr. sylinder og med skrue og mutterløsning på ventiljusteringen og til og med vippearmer. I tillegg dekk med "feil" 18" dekk på felger som krever bruk av slanger

!
Og ingen ride by wire løsning og naturligvis ingen quickshifter

.
Og blant annet heller ingen bensinmåler, kun en varsellampe som tennes når bensinnivået er sunket til en bestemt nivå.
Men det denne sykkelen
har er to flott utformede instrumentklokker med tydelige visere for turtall og hastighet og hvor speedometernåla vibrerer lett under kjøring, slik det absolutt vør på en retro FØR sykkel som dette

.
Så... litt annerledes FØR og NÅ der altså...

Og som ganske sikkert har noe med alderen å gjøre... Nostalgien til det som var FØR...