Hei..turtall er jo en ting, men man skal heller ikke fyre hardt..altså gi masse gassBjerknez skrev:Jeg tenker ikke så veldig mye på dette, annet enn at jeg unngår å dra den til rødmerkingen samt tar det litt pent de første minuttene. Dette gjelder bil også. Føles ikke spesielt riktig å dra bilen til rødmerkingen etter en kaldstart i 20 minus. Det gir en lyd som nok ikke er speiselt pen og derfor bør det også ringe en bjelle.
Men jeg lar ikke sykkelen stå flere minutter på tomgang bare for at den skal bli varm når jeg allikevel skal ut å kjøre. Jeg setter meg på og kjører med en gang, men tar det som sagt litt pent i starten
Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Ganske opplagt.ZZR-Erling skrev:Hei..turtall er jo en ting, men man skal heller ikke fyre hardt..altså gi masse gassBjerknez skrev:Jeg tenker ikke så veldig mye på dette, annet enn at jeg unngår å dra den til rødmerkingen samt tar det litt pent de første minuttene. Dette gjelder bil også. Føles ikke spesielt riktig å dra bilen til rødmerkingen etter en kaldstart i 20 minus. Det gir en lyd som nok ikke er speiselt pen og derfor bør det også ringe en bjelle.
Men jeg lar ikke sykkelen stå flere minutter på tomgang bare for at den skal bli varm når jeg allikevel skal ut å kjøre. Jeg setter meg på og kjører med en gang, men tar det som sagt litt pent i starten
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Presenning....bare ikke for tett, når det blir vareomslag, vil det dogge.. Da trenger den lufting!kalleklovn skrev:Jeg låner denne tråden så jeg unngår å opprette en ny. Det jeg lurer på er:
Kan en mc stå ute i en del minus grader uten at det er noe fare? Med presenning selvfølgelig.
Alf Graarud mente det ikke var noen fare, men tenkte høre her også for sikkerhetsskyld.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Merker at Kawa'n trenger lengre tid på choke, enn Honda'ene jeg har/har hatt. PÅ Honda'ene kan jeg slå av choken nesten med en gang. I praksis har Honda'ene brukt litt mer suppe, kan tyde på at Honda'ene går litt feitere.Jompa skrev:Som flere av de andre allerede har skrevet, så blir motoren varm når du kjører.
Det ingen har nevnt er at noen motorer, ganske mange faktisk, må ha etpar minutter med choke før de i det hele tatt går jevnt.
Og starter man å kjøre med choke, kveles motorn, eller ruser vilt og uhemmet straks man stopper i det første krysset.
Det er mao tida motoren trenger for å begynne å fungere skikkelig etter kaldstart, som bestemmer hvor lang oppvarmingstid den trenger.
Denne tida kan man selvsagt gjøre så kort som mulig.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Det høres kjent ut, kjellrf.
Jeg bruker å varme opp sånn omtrent tre fire minutter.
Start, på med hjelm og hansker, sjekke at snuseska er med, rygge ut av garasjen, lukke døra og kjør.
Jeg bruker å varme opp sånn omtrent tre fire minutter.
Start, på med hjelm og hansker, sjekke at snuseska er med, rygge ut av garasjen, lukke døra og kjør.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Kunne gjør det med Vulcanen eg hadde, hondaen trengte ikke choke annet enn når eg startet den, xj600 eg har nå vill helst bli litt varm( nå når det ligger rundt 0 grader i hvert fall) , hvis ikke nekter den å gå opp på turtall, barre ``booooorrr `` akk så den drukner. Må få tilføye att eg ikke har fått prøvd ut xj helt etter att den har fått fikset alle problemene.gorbys skrev:Durer nå avgårde med choken på eg, ikkje noko problem sålenge en justerer ned undervegs. :)
Innsprøytning på SV'n så vri om nøkkelen og kjør.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen
. Men om motoren har godt av det?
...

Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...![]()
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen. Men om motoren har godt av det?
...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
SverreOlsen skrev:Naboen har gjort dette gjennom hele barndommen, når han startet den om morgenen ruste han den opp på turtallsperren, opp og ned på turtallet. En Honda CBR 600, sviver den dag i dag den. Tror han har passert over 80 k km på den til nå. Men aldri noe eg ville prøvd på. Vill barre fram til att alle sykler tar vist ikke kveld pga dette.AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...![]()
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen. Men om motoren har godt av det?
...

Kanskje noen har oppdaget en "hemmelighet" som gir MC-motorer noe ekstra og livsforlengende, som vi andre ikke har oppdaget...?
Uansett vil ikke jeg utsette mine MC-motorer for det samme. Ikke minst fordi sånn behandling ikke låter bra og slett ikke særlig musikalsk, for å si det på den måten...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Start opp og kjør rolig avgårde. Ikke behov for egen tomgangskjøring for oppvarming. Brems gjerne litt på de første hundremeter. Da får du "renset" skiver og du får litt varme i bremseklosser.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.
Noen ganger starter jeg motor før jeg tar på hjelm, mest for å høre at alt høres normalt ut.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Diagonale striper i cylindrene kommer fra maskineringa på fabrikken, på en riktig innkjørt motor blir de der i "all evighet"ZZR-Erling skrev:Så bilder av en sylinderblokk med diagonale riper etter 50 000km test i Motorrad, VFR1200. Det ble da nevnt at det var trolig resultatet etter mye hard kjøring med kald motor..
annen slitasje gir loddrette striper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Jeg mente vertikale. Diagonale, er vel såkalte honeriper, og skal være der ja.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39859
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal..ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- MGR1
- Innlegg: 654
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.
I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.
Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.
Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Ja, ble rot der gittAJ skrev:Eller halvveis loddrett og halvveis horisontal..ZZR-Erling skrev:Diagonale er jo det samme som loddrette.![]()

-
- Innlegg: 46
- Registrert: 21 mai 2016, 15:09
- Motorsykkelen din: Yamaha yzf600r Thundercat
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Start motoren, før du setter deg på sykkelen. Dvs du tar på deg hjelmen og hanskene, retter opp klærne... Setter på mp3 spillern etc mens du er go til å kjøre. Så drøyer du 10 min før du guffer til.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
At alle forbreningsmotorer har godt av å bli godt igjennom varm før den blir belastet, er det vel liten tvil om. Og selv om det finnes varierende måter å gjennomføre dette på, så vil vel det fleste ta det litt rolig de første km. Men foruten om Crossmotorer, samt en og annen liten totakter med hull i stempelet (GS100 på 80 tallet. Vi hadde alltid med ekstra stempel i sideveska :-) Er det noen her inne som har "slitt ut" en moderne MC motor?
Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?
Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??
Varierende problemer pga. feil og mangler har nok de fleste opplevd, men en rett og slett utslitt motor? Og hvor lagt har man da kjørt?
Det er klart dette har store varianter alt etter som om vi snakker om en RR sykkel med stort effektuttak, eller en stor Twin motor el.
Men en moderne MC motor hvor sylinderen er "romm" .?? Kan vel ikke være så mange av den typen??
-
- Innlegg: 40
- Registrert: 10 apr 2016, 17:04
- Motorsykkelen din: Honda Hornet 600 2003
- Bosted: Trøndelag
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Gjør ikke så mye feil jeg heller da etter det dere skriver.
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør
Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
Chocke på, starte, ha på meg hansker og hjelm, chocke av å kjør

Men alt dette fikk meg til å tenke på noe, hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Vet ikke hvor representativ min sykkel er, men er på 80-90 grader etter ca 2,5 kilometer med rolig kjøring.MGR1 skrev:Motorrad hadde på 80-tallet mange 'langstrecken'-tester hvor de etterpå demonterte syklene og analyserte slitasje. Det var ikke uvanlig, slik ZZR-Erling refererer, at det i disse testene kunne påvises skader pga. utilstrekkelig oppvarming før motoren var blitt hardt belastet. Hard belastning vil i slike tilfeller si store gasspådrag og/eller høyt turtall; begge deler er skadelig for en kald motor.
I et par tilfeller (ved store ensylindrede maskiner) fant man ut at stemplene faktisk hadde krympet, fordi de hadde utvidet seg fortere enn sylinderen og dermed hadde blitt permanent komprimert. På min egen BMW R100, som hadde stempler med stor diameter, testet jeg dette en gang jeg hadde demontert toppene og sylindrene pga. ventilarbeid. Det var litt kjølig på verkstedet mitt, og hvis jeg varmet opp et stempel i hendene, og slapp det deretter nedi en sylinder (med stempelkronen ned), gikk ikke stempelet ned i sylinderen før temperaturen hadde jevnet seg ut. Først da seg det sakte ned. Nå skal det sies at BMWen hadde Nikasilsylindere, og klaringen mellom stempel og sylinder på disse modellene var svært liten, men likevel var det interessant.
Det mange også ikke vet er at det tar lang tid før en motor oppnår full driftstemperatur. Og da snakker vi oljetemperatur. Tester jeg har lest, og også selv foretatt på egne sykler med termometer i oljen, viser at man må kjøre 10-15 km på en vanlig norsk 'sommerdag' for å oppnå god driftstemperatur på oljen (80-90 grader c). Først da er det trygt å belaste motoren 100%. Dette vil selvsagt variere; små motorer blir fortere varme enn store, men for å være på den sikre siden bør man vente såpass før full belastning.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Jeg leste for bare noen dager siden et stykke om det å la en motor gå på høyt turtall uten last, dvs i fri,AJ skrev:Tanken om idiotoppførselen som noen får seg til å gjør på de store treffen, kanskje spesielt på Troll-Rally, dukker opp når jeg leser denne tråden...![]()
Seint på kvelden er det altså noen som starter opp syklene og ruser dem til turtallssperra. Skikkelig artig. Med kald motor... Syns sikkert noen. Men om motoren har godt av det?
...
i Motorcyclist eller Cycle World, og det ble sagt at dette var uheldig og medførte stor slitasje. Så, neppe noe
å anbefale..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
husker innkjøringsprosedyre på roadracingvis for ny motor for å få den slitt inn/innkjørt fortest mulig:
På tomgang i en halvtime og deretter full gass...
På tomgang i en halvtime og deretter full gass...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Det stemmer det. Har choke på min, og den starter lett, men med noe choke. Kjører jeg med denne ute så nykker den. Det er en slags "balanse" gang fra MC til MC. Gradvis inn
Men for trådstarter sin del, så tror jeg at 1: Start sykkelen 2: Kjør fint de første meterne. 3: Enjoj
Elruts
Men for trådstarter sin del, så tror jeg at 1: Start sykkelen 2: Kjør fint de første meterne. 3: Enjoj
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Må jeg varme opp sykkelen før bruk?
Det vet du selv best når du har lært deg å kjenne sykkelen:NoxRy skrev:...hva er vanlig driftstemperatur? Hvor ligger nåla under kjøring?
- du vet hva som er normalt for din sykkel
- i 4 grader, 14 grader og 24 grader
- når du kjører alene eller med passasjer og oppakning
- når du cruiser rolig eller kjører aktivt og bruker motoren mer (høyere turtall)
Hvor "nåla" er?
- selv har jeg ikke nål men en sånn stabel med streker på en lcd-skjerm
- som over, du lærer hva som er normalt for din sykkel
Når du har lært deg å kjenne igjen hva som er normalt så vet du hva som er unormalt- og da vil som oftest "nåla" stå på ett helt annet sted

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html