dypen skrev: 18 nov 2020, 20:53
Tore L skrev: 18 nov 2020, 09:36
dypen skrev: 17 nov 2020, 21:45
Som
Nomade skriver sparer også jeg tradisjonelt, midlene ligger i bolig og bankinnskudd «høyrentekonto»

men har plasser noen kroner gjennom Nordnet for å teste der jeg fordelte noen kroner i tre selskaper samt Nordnet Indeksfond som jeg har avkastning på 32% siden juni i år. To Norske selskaper er også bra med avkastning på 36% og 19% men det som trekker det hele ned er Norwegian Air Shuttle som jeg kjøpte tidlig på året, der har jeg nå minus 95%

Har ingen kjøp / salg strategi, har bare puttet penger inn hos Nordnet.
Bruker også Nordnet og satser da på aksjer som har årlige / kvartals vise aksjeutbytte, som reinvesteres i nye aksjer. :)
Tore L kan du sortere på Nordnet aksjer med årlige kvartal aksjeutbytte ?
Litt usikker om du kan det, men du kan leste deg opp på disse side -
https://www.nordnet.no/no/marked/aksjer/utbytteguiden
Jeg har laget meg en liste på 12-15 selskaper i forskjellige bransjer for å minske risikoen litt. Mine Norske favoritter er:
BW LPG
Ocean Yield
American Shipping Company
Hafnia Limited
Equinor
Telenor
ABG Sundal Collier Holding
Grieg Seafood
Selvaag Bolig
DNB
SpareBank 1 Nordvest
SpareBank 1 BV
SpareBank 1 Nord-Norge
Men det finnes mange selskaper som har utbytte, og ikke bare Norske - det som er viktig er at selskapet har stabile utbytter, som øker sakte med sikkert vært år. De fire første gir mye utbytte, men har også økt risiko - de fire nederste gir mindre utbytte i %, men er stabile og har mindre risiko - så en blanding av dette er også viktig for meg.
Aksjekursen er nå mindre viktig, for den vil alltid gå opp og ned, mens utbyttene stort sett er de samme om kursen er lav eller høy. Jeg sover ikke dårlig om Telenor aksjen går litt ned, for utbytte blir rundt 8-9,- i året uansett. Bruker du 10-15 år å bygge deg opp en portofølge på utbytte aksjer, så trenger en ikke tenke på hva en får i trygd når en blir gammel :)
Men det er alltid en risiko, så derfor må en spre denne ut på flere sektorer og bransjer.
Du kan også søke på :
Beste Norske utbytteaksjer 2020 - så finner du mye lese stoff :)