Speed Triple R vs Monster 1200 S

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Speed Triple R vs Monster 1200 S

Legg inn av AJ »

simpson skrev:Jo det stemmer, starterclutchen gikk.
Dette var ett problem på tidlige modeller av 1098. Rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren. Dette er en feil som Ducati burde hatt recall på.

Men bortsett fra det, ingenting.
Da har du vært heldigere, for å si det slik, enn jeg var med min italiener. Ikke veldig store greiene, men et par stopp langs veien ble det de to sesongene jeg hadde sykkelen - den ene gangen røyk den ene coilen og den andre gangen hadde faktisk ene batterikabelen ristet løs (pga. vibrasjoner, vil jeg tro...?). Denne feilen burde jeg ha funnet ut på stedet, men kom ikke på å sjekke akkurat denne mulige feilkilden...
Noen andre småting var det også før motoren ga utvetydelig signaler om at flat tappet løsningen var i ferd med å slites i stykker. Dette skjedde rett før vinterlagringen og sykkelen fikk ny roller tap løsning, som alle nye Griso. Norge og Stelvio modeller fikk fra 2013 årgangen.
Sykkelen ble solgt og ny eier er visstnok strålende fornøyd med den, har jeg fått vite fra ham direkte.

Tross svakhetene og feilene som oppsto har dette ikke skremt meg vekk fra verken Guzzi eller andre italienske merker. Vurderte seriøst Aprilia Caponord etter salget av Stelvio'en, men endte altså opp med en uprøvd KTM 1290 SA i stedet, som kun har sviktet på et ubetydelig område, nemlig et blinklys foran som dugget (men virket fint fortsatt). Byttet på garanti uten spørsmål. Selvfølgelig...

Hadde for øvrig ingen feil på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde. Så Triumph er også et mulig valg nok en gang i framtida.
BMW har jeg dog ingen erfaringer med, men har fått servert ganske mange skrekkhistorier om hva som kan skje med bla. kardangløsningen...
Men det er vel mye overdrivelser her også, tenker jeg... :-k .

Men tilbake til trådstarters alternativer og valgets kvaler:
tror han kommer til gjøre et godt kjøp uansett hvilken han velger. Neppe noen vesensforskjeller i kvaliteten på disse to, slik jeg ser det.
Jeg liker det kompakte designet til Triump'en, men ville nok endt opp med Ducati'en likevel. Ikke minst fordi den har en motor med riktig antall sylindre... :P
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Speed Triple R vs Monster 1200 S

Legg inn av Cutless »

Når det kommer til driftsikkerhet på ulike sykler og merker er det lite interessant å bruke en eller to personers erfaring som grunnlag. Uavhengig om det er snakk om 30 000 eller over 100 000 kilometer kjørt på det merket/sykkelen. Det som gjelder er statistikk med et stort nok utvalg.

Og det inntrykket jeg har etter å ha sett ulike statistikker er at europeiske motorsykler har lavere driftsikkerhet enn for eksempel japanske. Og den statistikken som ble linket til i sted viste at Ducati og Triumph var ca like dårlig, men Ducati var hakket under. Stemmer greit med fordommene jeg hadde når jeg opprettet tråden ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Speed Triple R vs Monster 1200 S

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev:Dette har ikke noe med mine følelser å gjøre, men å peke på att andres meninger ikke alltid stemmer med virkeligheten.
Ingen tvil om at du er fornøyd med BMW og aldri har opplevd problemer av noe slag selv om statistikker og reportasjer sier noe helt annet?
Men hvem vet best, jeg som leser i MCblader, forum osv at BMW bare er dritten med haugevis av feil og mangler, eller du som faktisk eier og kjører BMW?
Jeg har sikkert kjørt over 100.000 km på div Ducatier uten ett eneste fuskeslag eller opplevd noe som helst problemer.
Men har hatt div japser og har ikke samme erfaring med de.
Men "alle" VET jo at Ducati ikke der driftssikre, selv om de aldri har sittet på en.
jaja, da sier jeg bare til sånne folk, god bedring.
Jeg har da ikke sagt ett eneste ord i denne sammen hengen. Jeg limte inn en link som var noenlunde relativ til tråden for videre diskusjoner. Tenker da spesielt på hvordan vi mennesker tar valg etc. Mulig litt off topic, men det handler da vertfall m sykler som omtales i tråden.

Du vet helt sikkert best når det kommer til Ducati med alle de kilometrene du har kjørt en italiener. :thumleft

Svar