Da har du vært heldigere, for å si det slik, enn jeg var med min italiener. Ikke veldig store greiene, men et par stopp langs veien ble det de to sesongene jeg hadde sykkelen - den ene gangen røyk den ene coilen og den andre gangen hadde faktisk ene batterikabelen ristet løs (pga. vibrasjoner, vil jeg tro...?). Denne feilen burde jeg ha funnet ut på stedet, men kom ikke på å sjekke akkurat denne mulige feilkilden...simpson skrev:Jo det stemmer, starterclutchen gikk.
Dette var ett problem på tidlige modeller av 1098. Rett og slett underdimensjonert i forhold til motoren. Dette er en feil som Ducati burde hatt recall på.
Men bortsett fra det, ingenting.
Noen andre småting var det også før motoren ga utvetydelig signaler om at flat tappet løsningen var i ferd med å slites i stykker. Dette skjedde rett før vinterlagringen og sykkelen fikk ny roller tap løsning, som alle nye Griso. Norge og Stelvio modeller fikk fra 2013 årgangen.
Sykkelen ble solgt og ny eier er visstnok strålende fornøyd med den, har jeg fått vite fra ham direkte.
Tross svakhetene og feilene som oppsto har dette ikke skremt meg vekk fra verken Guzzi eller andre italienske merker. Vurderte seriøst Aprilia Caponord etter salget av Stelvio'en, men endte altså opp med en uprøvd KTM 1290 SA i stedet, som kun har sviktet på et ubetydelig område, nemlig et blinklys foran som dugget (men virket fint fortsatt). Byttet på garanti uten spørsmål. Selvfølgelig...
Hadde for øvrig ingen feil på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde. Så Triumph er også et mulig valg nok en gang i framtida.
BMW har jeg dog ingen erfaringer med, men har fått servert ganske mange skrekkhistorier om hva som kan skje med bla. kardangløsningen...
Men det er vel mye overdrivelser her også, tenker jeg...

Men tilbake til trådstarters alternativer og valgets kvaler:
tror han kommer til gjøre et godt kjøp uansett hvilken han velger. Neppe noen vesensforskjeller i kvaliteten på disse to, slik jeg ser det.
Jeg liker det kompakte designet til Triump'en, men ville nok endt opp med Ducati'en likevel. Ikke minst fordi den har en motor med riktig antall sylindre...