Honda cb400 caferacer prosjekt

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:
olemk skrev:
Jompa skrev:Hvis du har økt dysestørrelsen, sykkelen går rent på alle turtall og eksoslyden er "myk" samtidig som pluggene holdes rene er nok blandinga der den skal være.
Sjekk pluggene på nytt etter noen hundre km.
Hvis sideelektroden ikke er tydelig hvit eller enda verre, brent, har du truffet omtrent perfekt.
Nå har jeg vært på en 4-5 mils runde og sjekket igjen pluggene, nå var begge to blitt svarte rundt kanten og lysbrun/beige på tuppen. Bilde nå mener jeg å huske at jeg kjøre pent og rolig inn på feltet her og den sto vel kanskje et minutt på tomgang før jeg stoppet den, kan dette hatt noe invirkning på fargen tro?Bilde
Blårøyk? Særlig med kald motor tyder på oljeforbruk. Normalt på en gammel motor.
Ser sotet tørt eller vått ut?
Vått sot kommer av oljeforbruk, tørt kan tyde på feit blanding eller feil type plugger.
Hvis du bruker anbefalte plugger, fortsett med det.

Har sykkelen din egen blandingsskrue for tomgangsblandinga?
Jeg vet ikke om den har.

Fargen du beskriver på "tuppen" av pluggene virker riktig, men jeg synes sotet kom litt fort.
Tomgangskjøring kan påvirke farge og soting ganske fort, ja.

Ta noen flere turer med litt lengde og stopp motoren straks du har parkert før du sjekker pluggene neste gang.
Sota så tørr ut, men var litt blank, får ikke noe blårøyk, verken på varm eller kald motor.
Pluggene er kjøpt etter det som står I haynes boka så de skulle vel stemme. Skal prøve å få stoppa og sjekket farge litt kjappere nestegangBilde ja gasserne har egen blandingsskrue for tomgang. Så Hvis pluggen skulle se bra ut rett etter kjøring vil vel det tyde på at tomgangs blanding bør justeres magrere.
Takk for hjelpa hittilBilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Her har vi da pluggfarge direkte etter normal kjøring, dette kan vel ikke være så aller værst? Bilde
Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

Jeg syns de ser for svarte ut. Tipper at du kjører med for feit blanding.
Men...... så var de ganske rene på forrige bilde :scratch :scratch

Har du riktig grunninnstilling på forgasserne ?

Her er en av mange "guider" på pluggfarger.
Se om du blir klokere av den.

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Elruts84 »

Kjekk lesing dette Olek. Utrolig kjekk lesing faktisk. Det er som jeg har lyst å gjøre det samme selv. :D :thumleft :D

Fortsett med dette.. :yeyeye

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jompa skrev:Jeg syns de ser for svarte ut. Tipper at du kjører med for feit blanding.
Men...... så var de ganske rene på forrige bilde :scratch :scratch

Har du riktig grunninnstilling på forgasserne ?

Her er en av mange "guider" på pluggfarger.
Se om du blir klokere av den.

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html
Får ikke justert annet enn tomgangsblanding, og den står I grundinstilling. så om den går med for feit blanding må jeg kanskje ned 5-10 nummer på hoveddysa og om det skulle bli magert igjen kan jeg kompensere med å shimse opp nåla. Men jeg er I nærheten ihvertfall Bilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Mornings! hvor handler dere sånt som olje, oljefilter, bremseklosser og diverse slitedeler? Er det evt noen som er best på gamle hondaer?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Har lenge gått å tenkt på en måte å gjøre om bakerste delen av ramma (bak demperfestene) den delen som egentlig bare er der for sal og skjermfestet. Hvordan er regler I forhold til å kappe I ramma? Hvor går evt "grensesnittet"?

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Jeg liker Jo helst å lage mine egne løsninger på ting men skal innrømme at det var deilig å finne et par bilder av akkurat sånn jeg ville gjort det! Bilde nå er det bare å finne ut om det er lovligBilde
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Geiroe »

olemk skrev:Mornings!Bilde hvor handler dere sånt som olje, oljefilter, bremseklosser og diverse slitedeler? Er det evt noen som er best på gamle hondaer? Bilde
Morsomt å se at noen vil bygge caferacer av en cb400. :thumleft
davidsilverspares.com eller cmnsl.com har originaldeler til eldre Honda, får stadig inn hard to find deler.
Olje, filter pleier jeg å kjøpe hos merkeforhandler. Slitedeler og diverse pleier jeg å kjøpe hos nevnte nettsteder, eller på ebay.nl, da får du nemlig med deg tyskland og noe fra england og frankrike i samme søket.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Har vært noen fine dager nå I det sisteBilde
Bilde
Bilde

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av CB9 »

har du vurdert å bytte styre til noe mer oppreist ? så sykkelen får et mer upbeat uttrykk

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av CB9 »

oljefilter har dem på biltema, fikk anbefalt statoil-olje fra krangnes til min honda. lazerway tror jeg det kalles. ligger bilde av oljekannene på krangnesmotor.no

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Jompa »

CB9 skrev:har du vurdert å bytte styre til noe mer oppreist ? så sykkelen får et mer upbeat uttrykk
Skjerpings :[-X det skal da ikke bli noen "scogsracer" :gk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

CB9 skrev:har du vurdert å bytte styre til noe mer oppreist ? så sykkelen får et mer upbeat uttrykk
Det styret som står på har jeg jo satt på for at jeg vil ha akkurat det utseende og kjørestil. Og café-looken er jo bare sånn. Ville jeg hatt noe rettete/høyere kjørestil måtte jeg jo bygget etter tracker/brat stilenBilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av gsx750_80 »

Kjellrf skrev:Når du setter på de luftfilterne du har på CV-gassere, bør du gå opp 20-25% på hoveddysa, og ta resten av justeringa derfra. Det blir dårligere vacuum i gasserne når du setter på åpnere filtre, derfor må du kompensere det med større dyser.
Jeg skiftet ut original luftfilterboks på en totakter for mange år siden. Den gikk godt en liten stund, men motoren skar seg etterhvert. Stemplet så nærmest smeltet ut - ganske deformert. Det ble vel ganske så feil blandingsforhold når
ikke andre justeringer ble foretatt. Godt eksempel på å ikke ane hva man holder på med, med konsekvenser.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: RE: Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av gsx750_80 »

olemk skrev:
CB9 skrev:har du vurdert å bytte styre til noe mer oppreist ? så sykkelen får et mer upbeat uttrykk
Det styret som står på har jeg jo satt på for at jeg vil ha akkurat det utseende og kjørestil. Og café-looken er jo bare sånn. Ville jeg hatt noe rettete/høyere kjørestil måtte jeg jo bygget etter tracker/brat stilenBilde

Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
Ja, ikke noe ukjent "kunstnerisk uttrykk" dette. Mange liknende sykler å se, rundt omkring. Noen eksempler her og:
http://seaweedandgravel.com/pages/custommotos
mvh

-gsx750_80

Petterss
Innlegg: 1
Registrert: 01 jun 2016, 23:09
Motorsykkelen din: Ingen enda

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av Petterss »

Hei! Jeg er helt fersk på forumet så si ifra hvis jeg har gjort noe feil. vurderer sterkt å bygge en cafe racer selv. Det jeg lurer på er hvordan dette går med regelverk? På vegvesenet står det at ombygging må bli søkt om og masse styr.

Forresten, veldig vakker sykkel du har lagd deg! :twothumbs:

CB9
Innlegg: 361
Registrert: 16 mar 2014, 13:11
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av CB9 »

Jompa skrev:
CB9 skrev:har du vurdert å bytte styre til noe mer oppreist ? så sykkelen får et mer upbeat uttrykk
Skjerpings :[-X det skal da ikke bli noen "scogsracer" :gk
tenk så kul den hadde blitt med likt styre som på denne sykkeln.
Bilde

hadde blitt råsjef imo.

olemk
Innlegg: 22
Registrert: 08 apr 2016, 08:13
Motorsykkelen din: Honda cb400 82'

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av olemk »

Fått årna littBilde
Bilde
Ooops. .
Bilde
OioiBilde
Bilde

Bilde
Nå se!Bilde
Bilde

Mangler bare svart eksosbandasje og varmeskold. Så ikke skoa mine smelter like myeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39908
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda cb400 caferacer prosjekt

Legg inn av AJ »

olemk skrev: Bilde
Tøøøft :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar