Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 26 jul 2018, 22:07 Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?
Jeg har prøvekjørt en Tracer to ganger tidligere og selv om denne ikke er noen GS killer når det kommer til offroad bruk (regner med at dette er GS sin store fordel da den etter ryktene er bygget mer for slikt formål) så er nok Tracer langt mer artig når det kommer til motor.

Fremdemperene husker jeg var veldig soft. Følte jeg stupte av sykkelen når jeg bråbremset. Sikkert vanlig på slike sykler muligens, men dog.

Tracer er vel egentlig ikke noe annet enn en MT09 med kåpe og kanskje litt høyere. Så noen direkte konkurrent til GS er den nok ikke.

Jeg tror Tracer er en helt grei og litt morsom sykkel i det segmentet til en hyggelig pris :thumleft

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av biker7 »

Rha skrev: 27 jul 2018, 14:31 Neida ikke for varmt. bare å trekke opp i høyden. jeg og en kolega hadde en kose tur i går. otta-sognefjellet-tindeveien-aurdals fjellet-hol aurland-hønefoss og hjem. en kjempenydelig tur med knall vær. ca 80 mil med 21-25 grader.

fjeringen på en tracer er myk synes jeg (alt er mykt når man er "fullsize+"). og den går nok litt magert. Går å småjager litt på 3.gir i 50-60km. snittforbruket mitt ligger på 0,47-0,48 etter computer.
"kosetur" på ca 80mil i går ja :roll Iron Butt neste da skjønner jeg ;)

P.S. : hva slags sete har du ?? Eller naturlig polstring ? ;) For Tracer-setet er ikke akkurat optimalt orginalt vil jeg si.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 27 jul 2018, 17:40
Dansekris skrev: 26 jul 2018, 22:07 Jeg vurderer å bytte ut min BMW F800 GS for en brukt MT 09 Tracer til neste år.

Hvordan syns du fjæring og fuelingen er?
Jeg har prøvekjørt en Tracer to ganger tidligere og selv om denne ikke er noen GS killer når det kommer til offroad bruk (regner med at dette er GS sin store fordel da den etter ryktene er bygget mer for slikt formål) så er nok Tracer langt mer artig når det kommer til motor.

Fremdemperene husker jeg var veldig soft. Følte jeg stupte av sykkelen når jeg bråbremset. Sikkert vanlig på slike sykler muligens, men dog.

Tracer er vel egentlig ikke noe annet enn en MT09 med kåpe og kanskje litt høyere. Så noen direkte konkurrent til GS er den nok ikke.

Jeg tror Tracer er en helt grei og litt morsom sykkel i det segmentet til en hyggelig pris :thumleft
Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.

Har sikla på Tracern lengre. Den er egentlig optimal for meg, hvert fall på papiret. Har dog skjønt at jeg må gjøre en del endringer for å få den slik jeg ser for meg at jeg vil ha den.
Dvs, bytte til helanlegg hvis den jeg evt skulle kjøpe ikke har, bytte fjærer foran og bakdemperen, flashe ECU og få montert quick shift.
Sett en del videoer på Youtube der folk har bytta det jeg nevnte og de sier at det virkelig gjorde susen.

Da tror jeg at jeg hadde fått en sykkel jeg ikke hadde kvitta meg med året etter (som jeg har gjort med alle syklene jeg har eid).

Rha
Innlegg: 323
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

biker7 skrev: 27 jul 2018, 18:21
"kosetur" på ca 80mil i går ja :roll Iron Butt neste da skjønner jeg ;)

P.S. : hva slags sete har du ?? Eller naturlig polstring ? ;) For Tracer-setet er ikke akkurat optimalt orginalt vil jeg si.
Har lyst til å prøve meg på ironbutt ja. jeg har comfortsete liggende inne. Tok orginale sete og la på 2 cm med polstring og da ble det ikke for ille. samtidig passer jeg på å reise meg opp på jevna for at "deig ræva" ikke skal bli til "speke skinker"
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Olav K »

Dansekris skrev: 27 jul 2018, 22:01 Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.
Det er bare å henge seg på ett eller flere grus/offroadtreff utover i august :)
Det er Bukkerittet på Grimsbu, 10-11 aug, det er "Grustur i øst" på Finnskogen 24-26aug, det er "Fjellkjør" i Hallingdal 1.helga i sept, samt Adventuredays 13-16 sept i Safsen.
Miljøet er veldig bra, og alle deler gjerne sine tips og triks med andre :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Epylypzon »

Olav K skrev:
Dansekris skrev: 27 jul 2018, 22:01 Jeg er ikke på jakt etter en GS-killer i den forstand. GSen er ikke helt optimal til mitt bruk, men skal bruke høsten til å kjøre grus og litt offroad, men hvis ikke det gir skikkelig mersmak blir det nok en annen sykkel til neste år.
Det er bare å henge seg på ett eller flere grus/offroadtreff utover i august :)
Det er Bukkerittet på Grimsbu, 10-11 aug, det er "Grustur i øst" på Finnskogen 24-26aug, det er "Fjellkjør" i Hallingdal 1.helga i sept, samt Adventuredays 13-16 sept i Safsen.
Miljøet er veldig bra, og alle deler gjerne sine tips og triks med andre :)
GS Meeting på finnskogen 16-19 August.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Jeg har nå kjørt 50 mil til en festival. Kom frem ether mørkets frembrudd. Begynner å sette opp teltet, men har jo ikke tatt meg tid til å se på det i dagslys. Ble vanskeligere enn tenkt da jeg ikke hadde sett på det før ja.

Når teltet ble satt opp gikk det også opp for meg at dette ikke var cloud 3 teltet heller, men heller opalus 3...
Sikkert et mer praktisk telt på mange måter, men 5 minutt montasje var det ikke.

Skulle ha et telt som 1 person alene kunne sette opp på 5 minutter, men der bommet jeg gitt bortsett fra det er det sikkert fint.

Kan skrive mer om turen osv senere, men hater å skrive langt på telefon

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

Fjeldern skrev: 03 aug 2018, 00:00
Kan skrive mer om turen osv senere, men hater å skrive langt på telefon
:knegg
En testoppsetting av telt på forhånd kan muligens ha sine fordeler... ;) .

Uansett så følger jeg og sikkert mange andre også med på fortsettelsen :crazy: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Jeg har nå fått en god del kilometer bak meg på Traceren.
Jeg var i helga på Skogsröjet i Rejmyre i Sverige. Dette ble en kjøretur på nesten 50 mil hver vei.

Traceren er en behagelig sykkel å kjøre. Den er leken i svingene selv om man sitter veldig oppreist.
Fordelen er jo da at man ikke får veldig vondt i knæra etter lange kjøreturer. Nå endte det uansett med at jeg følte meg ganske stiv på hjemturen. Da var det klart, flere dager med lite søvn, i tillegg til at man kjørte 500 km i ganske kraftig vind.
I tillegg føles det som Traceren har mer kraft enn den faktisk har. Mye pågrunn av mye moment på bunnen.

Traceren er, som noen har påpekt, veldig myk. Dette er generelt ikke noe problem og hjelper nok på at den er veldig behagelig over dumper og ujevnheter. Den funket også OK offroad (for å parkere på beitet som ble brukt som camping på Skogsröjet.)
Problemet er når man skal bremse. Man stuper fremover og demperene har en tendens til å gå veldig lavt. Heller ikke dette er alltid et veldig stort problem.
MEN! når man kjører på kvelden er det helt forferdelig. Man bremser før en sving, men mens man bremser ser man omtrent 0 meter foran seg. Dette går utover balansen, men mest går det utover sikkerheten. Det å ikke se svingen, som er grunnen tilat man bremser i utgangspunktet, gjør at man ikke vet hvor lavt man må bremse. Man blir kjørende veldig "jo-jo".

Setet er også som mange har kommentert veldig hardt. Jeg byttet fra komfortsetet tilbake til original setet, noe som var mye bedre. Sykkelen ble jo solgt med komfortsete, men det komfortsetet var ned sittet og vel så. Det var steinhardt og jeg klarte bare å sitte på det i 20 minutter uten å få vondt. Med originalsetet klarer jeg ihvertfall over en time.
Jeg må vurdere å klage til forhandleren på dette.


Ellers var Skogsröjet for det meste vellykket. Veldig bra band som skulle spille, men ikke minst så spilte Dee Snider! Det var problemer med lyden første delen, men dette fikk han fikset med mange håndbevegelser mm mot lydteknikeren.

Som jeg nevnte kom jeg jo frem veldig sent. Det var mørkt og jeg hadde ikke sett på hvordan teltet så ut i dagslys.
Det at jeg da i tillegg har klart å bestille feil telt gjorde det jo veldig spennende. Teltet ble til slutt satt opp, med litt hjelp fra et nabotelt som kom gående da jeg såvidt hadde begynt.
Teltet er ikke så kjapt å ta opp og ned, så det blir nok heller at jeg selger det for å kjøpe noe mer praktisk hvis det blir mer camping.

Dem som hjalp meg hadde kjørt MC og campet alle andre år der, men i år hadde dem tatt bil. Det at begge var eldre var ikke det som var grunne, men den ekstreme varmen. Derfor ble det bil med AC dette året. Dem var Harley sjåfører, så litt utenfor hva jeg selv ville valgt å kjøre. Veldig trivelig folk ihvertfall! Men det er dem fleste på sånne festivaler.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

Fjeldern skrev: 06 aug 2018, 20:38 I tillegg føles det som Traceren har mer kraft enn den faktisk har. Mye pågrunn av mye moment på bunnen.
Alltid interessant og artig å lese oppdateringene i bikerloggen din :) .

Kjenner for øvrig godt igjen denne opplevelsen fra min egen Yamaha TDM 900, som jeg hadde gleden av å eie i fire år fra 2006 til 2010.
Beskjedne 86 HK på papiret, mens opplevelsen tilsa noe helt annet.
Yamaha kan helt klart dette med motorer :prf .
Men når det det gjelder dempingen så hadde nok TDM'en også en del å gå på...
Men motoren hadde jeg ingenting å utsette på. En fantastisk flott twin, som jeg synes det er synd de ikke utviklet videre til en 1000 kubikker...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Epylypzon »

De komfortsetene jeg har vært borti har alle vært hardere enn original. Å det er vel det som er greia med dem.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Bjerknez »

Det med Yamaha MT09 og Tracer når det kommer til dempere har jeg nevnt flere ganger her inne. Dette er ikke Yamaha sin sterke side på disse syklene. Dette beit jeg meg merke i etter bare noen få minutter på sykkelen.

Jeg følte at sykkelen kort sagt levde sitt eget liv under meg. Noe som jeg ikke satt veldig pris på. Dog kjørte jeg ikke lenge nok til å merke at salen var ubehagelig. Det er bare de forbaskede demperne som trekker ned mye av inntrykket mitt med Tracer og MT09. Uten at jeg vet om det er gjort noen forbedringer der.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av kjellv »

Her er det nok lurt å skille litt mellom årsklassene. I 2017 kom MT-09 i oppdatert utgave med blant.a. nye og bedre dempere. I år kom også SP-utgaven som til en fornuftig pris har veldig gode dempere. Tracer 900 kom også i ny utgave i år med en rekke oppdateringer og forbedringer. I tillegg kom den i en velutstyrt GT-utgave.
De som prøvekjørte forrige modell og ikke var fornøyd burde kanskje få prøvekjørt gen 2.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

kjellv skrev: 07 aug 2018, 19:45 Her er det nok lurt å skille litt mellom årsklassene. I 2017 kom MT-09 i oppdatert utgave med blant.a. nye og bedre dempere. I år kom også SP-utgaven som til en fornuftig pris har veldig gode dempere. Tracer 900 kom også i ny utgave i år med en rekke oppdateringer og forbedringer. I tillegg kom den i en velutstyrt GT-utgave.
De som prøvekjørte forrige modell og ikke var fornøyd burde kanskje få prøvekjørt gen 2.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Der har du nok rett! Uansett ikke vant til at en sykkel "stuper" på den måten. Spesielt så mye at lyset forsvinner foran deg.
Men men.

Ikke blitt mye kjøring den siste uka. Vært mye jobbing forrige uke, og blir det fremover, så da er det rett og slett ikke tid.

Jeg har ei vennine som er på MC-tur igjennom hele Europa nå. Begynte med en tur til Tyskland for å dra på Wacken og så dratt sør og øst over etter det. Mye mer spennende enn den jobbinga jeg driver med ihvertfall!

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Jeg satte motorsykkelen på vinterlagring for noen uker siden.
Jeg kom bare til å tenke på at jeg fortsatt har full forsikring på den.
Hvordan er det å sette ned forsikringen? Burde kanskje avskiltes for vinteren, siden årsavgifta nå ligger i forsikringa?

Noen tanker om dette?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av gsx750_80 »

Ja, penger kan spares på avskilting. Forsikring kan du likevel ha.
mvh

-gsx750_80

Rha
Innlegg: 323
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

fikk beskjed om at jeg sparte ca 500 pr mnd på å gjøre det. stter igjenn med brann, tjuveri og parkert velt.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av AJ »

Med utgangspunkt i nettopp kr. 500,- er det jo faktisk et par tusen og mer å spare om man tar seg bryet med å ta av skiltet å levere det på nærmeste Biltilsynstasjon..
For det er vel det man må gjøre? Ingen mulighet enda for digital avregistrering ved å gå inn på en nettside, antar jeg...?

Tenker at det kanskje blir litt vel mye bry å ta av skiltet og frakte det noen mil til Biltilsynet... :-k .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev: 04 nov 2018, 21:49 Med utgangspunkt i nettopp kr. 500,- er det jo faktisk et par tusen og mer å spare om man tar seg bryet med å ta av skiltet å levere det på nærmeste Biltilsynstasjon..
For det er vel det man må gjøre? Ingen mulighet enda for digital avregistrering ved å gå inn på en nettside, antar jeg...?

Tenker at det kanskje blir litt vel mye bry å ta av skiltet og frakte det noen mil til Biltilsynet... :-k .
Vet ikke om det er mulig uten fysisk å levere inn skiltet. Jeg leverte inn ett skilt hos Statens vegvesen for noen uker siden. De oppbevarer det inntil 6 mnd, så slipper jeg kjøpe nytt, så lenge det hentes innen 6 mnd fra innleveringsdato.. Registrerer sykkelen igjen til våren.
Forsikringsselskapet ble automatisk varslet, og skal justere prisen deretter.
Mye har gått nedover i min levetid. 60 % av dyr er utryddet, og både pinneraketter og kinaputter har blitt forbudt. Dette framskrittet kompenserer langt på vei for den nevnte elendigheten.

Rha
Innlegg: 323
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Rha »

Spurte om det måtte leveres inn og det må det. Er ikke det kjappeste å endre på et slikt system.
Angående forsikring, så ringte jeg etter at skiltene ble levert og det var nødvendig siden dem bare sletter hele forsikringa hvis man skal ha kasko biten aktiv da.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Kan nevne at jeg ikke fikk avskiltet sykkelen.
Sparebanken tillot ikke avskilting så lenge jeg hadde kasko på den. Hvorfor kunne ingen svare på. Så da får jeg bare betale fullpris da.

Nå har jeg et spørsmål angående hvor man kan finne deler til sykkelen?
Tenker mest på å bytte det forferdelige setet i første omgang.
Tips til sider?

Jajo82
Innlegg: 344
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Bosted: Sarpsborg

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Jajo82 »


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av kjellv »


Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Ble egentlig alt for få turer i hele fjor og er ikke helt sikker på hvorfor. Hadde store planer, men alltid noe som kom i veien.
Skal man regne km pris i forhold til betalt forsikring så tenker jeg vi heller tenker på noe annet.

Uansett, så er tanken å ta en Norgesferie med MC. Ettersom absolutt alt av festivaler og konserter er utsatt eller avlyst, grensa er stengt og en kan bli rastløs av langt mindre, er tiden inne til å faktisk se noe av Norge. I prosent så har jeg vel sett mer av Sverige, Tyskland og Danmark enn jeg har av Norge.

Det blir da å telte som er tanken. Med tanke på at jeg sist kjøpte feil telt, så er jeg fortsatt på utkikk etter noe som funker helt greit.
To mannstelt (meg og dressen) som er lett å slå opp for en sliten mann i regn hadde vært det beste.
Eventuelt hengekøye med tarf eller hva enn det heter man kan henge over.

I tillegg er dressen min egentlig litt for liten (alltid vært egentlig) og er litt for lite lufting for dem varmeste dagene. Uten noe under er den perfekt i mellom 18 og 22 grader, mens jævlig kald eller varm ellers.

Og til slutt så lurer en jo på HVOR en burde kjøre.
Tanken er å eventuelt ta en tur på ca 9 dager, med noen helgeturer innimellom ellers. Da fort langhelger. Sånn dra etter jobb på torsdag langhelg.
Jeg tenkte feks en tur sørover, rundt Kristiansand. For så kanskje å kjøre nordover langs vestkysten.
Jeg har ikke vært i Kristiansand, Stavanger eller Ålesund før, så det kunne kanskje vært greit å svippe innom. Ellers har jeg en følelse det kan bli mye ferge? Så tenkte jeg at jeg kan dra meg til Trondheim, besøke noen venner der, før turen går nedover igjen
Rolige, ca 2000 km.
Andre forslag? Steder en absolutt må besøke og se? Hvor ellers er det fine muligheter?
Hva med helgeturer? Utgangspunkt fra Hamar området, men kan fort tilbringe tid litt øst for Oslo også.

Noe annet jeg burde tenkte på i forhold til MC og langtur? Lengste jeg har kjørt før er 400 km på en dag, med fiks overnatting dit jeg kom. Så ikke noe spesielt å tenke på, annet at jeg hadde meg meg regndress

Fjeldern
Innlegg: 249
Registrert: 10 jan 2015, 22:17
Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
Bosted: Hamar

Re: Fjelderns forsøk på å skrive litt om MC

Legg inn av Fjeldern »

Sånn ca hva jeg har tenkt, bare kanskje uten å måtte ta ei ferge annhver km
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar