jeg Intruder har sjel , men ikke jeg .

Jasså tar du denMisha skrev: Selvfølgelig har gamle motorsykler sjel. Nymotens jern har det ikke!![]()
Bare spør enhver veteransykkelentusiast...
Hehe, man kan lure på hvorfor :-Intruder skrev:Hva jeg mener vil jeg foreløpig ikke si til en levende sjel..
Dexter skrev:Sjel i et kjøretøy er ikke noe som bare er der. Det oppstår som en følge av eierens "forhold" til gjenstanden og de opplevelser man har ilag tror jeg
Nei, det er jeg ikke enig i for min del, men det oppleves kanskje slik for andre.Snerken skrev:Dexter skrev:Sjel i et kjøretøy er ikke noe som bare er der. Det oppstår som en følge av eierens "forhold" til gjenstanden og de opplevelser man har ilag tror jegDu;
det der heter ''kjærlighet'' og ''affeksjonsverdi''. :-)
En sjel, vanligvis omtalt i bestemt form, som sjelen, er ifølge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst eterisk substans som er unikt for hvert vesen. Det tenkes ofte at sjelen gir grunnlag for bevissthet, og den betraktes av mange som udødelig.Relax skrev:Hva er ..............sjel?
Fy Bubbu...du må oppgi kilde..Bubbu skrev:En sjel, vanligvis omtalt i bestemt form, som sjelen, er ifølge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst eterisk substans som er unikt for hvert vesen. Det tenkes ofte at sjelen gir grunnlag for bevissthet, og den betraktes av mange som udødelig.Relax skrev:Hva er ..............sjel?
Sjelen inkluderer vanligvis i metafysisk filosofisk teori både det tenkende "jeg" og personligheten som er resultat av slik tenkning og kan derfor betraktes som en selvstendig enhet som kan fri seg fra den fysiske kroppen. Den fysiske kropp betraktes som ledningsnett og "datamaskin" som kan utføre automatiske oppgaver gitt av sjelen i en slik teori.
Aristoteles hadde en utvidet "sekkebetegnelse" for sjel og hevdet at plantene har en vegetativ sjel, de kan ta opp næring, dyr har i tillegg en sensorisk og motorisk sjel, de kan sanse og røre på seg, mens menneskene i tillegg har en fornuftig sjel. Med sjel menes da den formale årsaken til en levende organisme.