Ny! Helt ny...
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Re: Ny! Helt ny...
Hei!
Skal du begynne å trene krypkjøring, begynn i en slak nedoverbakke, og hold igjen på bremsene. Da får du trent balanse, og du kommer videre hvis du skulle kvele motoren.
Lykke til!
Skal du begynne å trene krypkjøring, begynn i en slak nedoverbakke, og hold igjen på bremsene. Da får du trent balanse, og du kommer videre hvis du skulle kvele motoren.
Lykke til!
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Tusen takk for godt tips kjellrf!
- Elruts84
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Kontakt:
Hei
Har du noen og øvelseskjøre med? Det er jo det aller beste. For da er det noen som allerede har erfart noe og kan gi deg tips der og da som dere kan øve på sammen. Og så oppdager du nye ting og kjenner selv hva du sliter med. Det kommer til å gå lettere enn du tror.
Elruts
Har du noen og øvelseskjøre med? Det er jo det aller beste. For da er det noen som allerede har erfart noe og kan gi deg tips der og da som dere kan øve på sammen. Og så oppdager du nye ting og kjenner selv hva du sliter med. Det kommer til å gå lettere enn du tror.

Elruts
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Hei Elruts :) ja, heldigvis har jeg noen som har tatt på seg jobben å øvelseskjøre med meg Hehe :)
En ting jeg er livredd for er rundkjøringer og kryss... Dette med å kanskje ikke finne riktig gir og sånn skremmer meg endel...
En ting jeg er livredd for er rundkjøringer og kryss... Dette med å kanskje ikke finne riktig gir og sånn skremmer meg endel...
Dette med riktig gir og sånt får du en feeling for etter hvert :)
Det du kan gjør, om det er en stor parkeringsplass eller lignende i nærheter, er å kjøre opp i hastighet og opp i noen gir - for så å late som det er en rundkjøring/kryss du kjører inn til. Visualiserer med kjegler/vester etc :)
Det du kan gjør, om det er en stor parkeringsplass eller lignende i nærheter, er å kjøre opp i hastighet og opp i noen gir - for så å late som det er en rundkjøring/kryss du kjører inn til. Visualiserer med kjegler/vester etc :)
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Blir litt som å leke "mor og far og unge"... Egentlig....
-
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Se Keith Code instruksjonsfilmene.
Takker reodor!
Jeg fikk kjørt litt igår og det gikk veldig bra. Balansen kommer sakte men sikkert og har øvd mye på å stoppe helt før beina går ned... Og starte med høyre fot på bakbrems. Veldig gøy når jeg får det til da!
Jeg fikk kjørt litt igår og det gikk veldig bra. Balansen kommer sakte men sikkert og har øvd mye på å stoppe helt før beina går ned... Og starte med høyre fot på bakbrems. Veldig gøy når jeg får det til da!
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Noen tips til nedbremsing og kryp ved stans:
Finn deg et siktepunkt(feks en stolpe, et eller annet man kan se på mens man bremser/krypkjører), klyp deg fast til tanken med lårene og med "tåballene"(ytterst på tærne) på fotpinnene, da får man også som regel riktig vinkel på knær. Helt slappe armer med god vinkel, har du strake armer har de lett for å være litt stive, så len deg svakt fremover om det er tilfellet.
Da bør hvertfall sittestilling på sykkelen være ok. Ser du nevner bakbrems, ved kryp må du bare glemme bakbremsen til fordel for god sittestilling. Mulig jeg tar det litt uklart, men mulig du mener at du setter i gang med fot på bakbrems? Da er det ok :)
Ved brems fra feks. 40 km/h(øk når du etterhvert føler deg trygg) til stans(ref. oppkjøring, så skal du treffe ca. en sjuer på en skala fra 0-10 på bremsekraft, denne skal du finne med en gang, og ikke gå gradvis på bremsen, eller gradvis slippe opp(da øker bremselengden)). Bruker du siktepunktet, rett frem, eller helst litt høyt i "horisonten", sitter riktig og bremser riktig så skal du kunne stanse helt og fremdeles ha full balanse på sykkelen uten å i det heletatt behøve å ta ned en fot i mange sekunder. Det er en veldig god følelse når du får det til.
Når det er i boks, så vil jeg si at neste steg er å øve på å gire ned til første før stans(det er kravet på oppkjøring).
Det er slik man gjerne bør øve, og man også gjør på kjøreskole, men har man mulighet utenom kjøreskole så er det penger å spare.
Under krypkjøring gjelder samme sittestilling egentlig, hodet hevet godt, ikke se i bakken, se på faste punkter dit du vil sykkelen skal, så går det så godt som av seg selv. Det er viktig at man bruker sykkelens egenskaper ved brems, clutchbruk og litt gass til å holde sykkelen i balanse, det er da sykkelen kontrolleres best(holdes i balanse). Så fort kroppen begynner å gripe inn(vifter med armer og bein), så havner man fort utpå
Ikke begynn for vanskelig, begynn gjerne i slaaaak nedoverbakke, rett frem og med svak bruk av brems. Snu og krypkjør med litt mostand, før du går videre på flata. Når du mestrer disse tre variantene kan man gjerne prøve litt slalom gjennom kjegler(oppkjøring).
Selv hadde jeg litt nerver før oppkjøring og satt i flere timer hos trafikkstasjonen og studerte førerprøvene i kjøregården og så på hva slags feil folk gjorde. I tillegg bør man øve en hel masse på egenhånd. Det jeg vil si at de fleste feiler(ink. meg selv nå og da) at man ikke er slapp nok i kroppen og armene. Du skal kjøre sykkelen, sykkelen skal ikke gjøre som den vil, så skal du hive med armene for å motvirke det. Det jeg observerte som kanskje var på en god nummer to er blikkbruk ved kryp, ble en del knall og fall på førerprøvene jeg så på, særlig i "garasjen" man skal snu inni(se dit du skal er vel en god ting på akkurat denne delen).
Mye usammenhengende skriverier fra min side her nå, og mye av det er nok smart, men jeg skal ikke skryte av min egen oppkjøring, for den gikk overhodet ikke bra
Selvom jeg øvde utrolig mye privat, klarte meg veldig bra på kjøreskolen og krypkjøring er noe jeg selv føler jeg er ekstra god på, så var det alltid mye rart som ikke gikk helt godt da det virkelig gjaldt :)
Les "Full kontroll" utgitt av NMCU på senga og lykke til :)
Finn deg et siktepunkt(feks en stolpe, et eller annet man kan se på mens man bremser/krypkjører), klyp deg fast til tanken med lårene og med "tåballene"(ytterst på tærne) på fotpinnene, da får man også som regel riktig vinkel på knær. Helt slappe armer med god vinkel, har du strake armer har de lett for å være litt stive, så len deg svakt fremover om det er tilfellet.
Da bør hvertfall sittestilling på sykkelen være ok. Ser du nevner bakbrems, ved kryp må du bare glemme bakbremsen til fordel for god sittestilling. Mulig jeg tar det litt uklart, men mulig du mener at du setter i gang med fot på bakbrems? Da er det ok :)
Ved brems fra feks. 40 km/h(øk når du etterhvert føler deg trygg) til stans(ref. oppkjøring, så skal du treffe ca. en sjuer på en skala fra 0-10 på bremsekraft, denne skal du finne med en gang, og ikke gå gradvis på bremsen, eller gradvis slippe opp(da øker bremselengden)). Bruker du siktepunktet, rett frem, eller helst litt høyt i "horisonten", sitter riktig og bremser riktig så skal du kunne stanse helt og fremdeles ha full balanse på sykkelen uten å i det heletatt behøve å ta ned en fot i mange sekunder. Det er en veldig god følelse når du får det til.
Når det er i boks, så vil jeg si at neste steg er å øve på å gire ned til første før stans(det er kravet på oppkjøring).
Det er slik man gjerne bør øve, og man også gjør på kjøreskole, men har man mulighet utenom kjøreskole så er det penger å spare.
Under krypkjøring gjelder samme sittestilling egentlig, hodet hevet godt, ikke se i bakken, se på faste punkter dit du vil sykkelen skal, så går det så godt som av seg selv. Det er viktig at man bruker sykkelens egenskaper ved brems, clutchbruk og litt gass til å holde sykkelen i balanse, det er da sykkelen kontrolleres best(holdes i balanse). Så fort kroppen begynner å gripe inn(vifter med armer og bein), så havner man fort utpå

Ikke begynn for vanskelig, begynn gjerne i slaaaak nedoverbakke, rett frem og med svak bruk av brems. Snu og krypkjør med litt mostand, før du går videre på flata. Når du mestrer disse tre variantene kan man gjerne prøve litt slalom gjennom kjegler(oppkjøring).
Selv hadde jeg litt nerver før oppkjøring og satt i flere timer hos trafikkstasjonen og studerte førerprøvene i kjøregården og så på hva slags feil folk gjorde. I tillegg bør man øve en hel masse på egenhånd. Det jeg vil si at de fleste feiler(ink. meg selv nå og da) at man ikke er slapp nok i kroppen og armene. Du skal kjøre sykkelen, sykkelen skal ikke gjøre som den vil, så skal du hive med armene for å motvirke det. Det jeg observerte som kanskje var på en god nummer to er blikkbruk ved kryp, ble en del knall og fall på førerprøvene jeg så på, særlig i "garasjen" man skal snu inni(se dit du skal er vel en god ting på akkurat denne delen).
Mye usammenhengende skriverier fra min side her nå, og mye av det er nok smart, men jeg skal ikke skryte av min egen oppkjøring, for den gikk overhodet ikke bra

Les "Full kontroll" utgitt av NMCU på senga og lykke til :)
Tusen tusen takk for geniale tips FredrikE24! Nå har jeg mye å jobbe med :) var ute en liten tur igår og balansen kommer sakte men sikkert men har lang vei igjen :)
Må bare skryte litt!!!! Jeg har kjørt på veien!!!!! Var oppi hele 70km/t!!!! Åh jeg er SÅ stolt!!! Det gikk bra og det var ikke minst gøy! Håhå!!! Wooooohooo!
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Så bra! Nestegang prøver du 80km/t 

Jaaaaaaa! Åh himmel og hav såGØY!!!! Endelig kunne jeg senke skuldrene og kjenne sykkelen jobbe og "styre selv" fy søren så fantastisk kjørelærer jeg har! Han pusher og vet nøyaktig hvordan! Hørte han på intercomen "kjør på nå! Ta sjansen! Test litt nå!"
Re: RE: Ny! Helt ny...
Det er ingenting som sikrer deg bedre enn skinn, men det kan være litt tungt og varmt. Goretex, cordura og tilsvarende er lettere og ventilerer bedre, men sikrer deg ikke mot asfalteksem like bra. Tekstil holder deg ventilert og er lett og ledig, men som beskyttelsesutstyr er det ganske dårlig rett og slett.Seanah83 skrev:Med gode råd/hjelp/ og fått låne utstyr av en god kollega nå i starten men jeg har siklet litt på skinnbukser.
De jeg har lånt er goretex og det fungerer helt fint. Hva mener dere?
Det er kun skinn, og til en viss grad kevlar, som virkelig tåler en aketur langs asfalt.
Ikke noe er bedre enn å kjenne på mestringsfølelse, lykke til videre!Seanah83 skrev:Må bare skryte litt!!!! Jeg har kjørt på veien!!!!! Var oppi hele 70km/t!!!! Åh jeg er SÅ stolt!!! Det gikk bra og det var ikke minst gøy! Håhå!!! Wooooohooo!

Re: RE: Ny! Helt ny...
Er det sant? Wow! Så da trodde jeg rett da at skinn er ganske ålreit.. Jeg så et par "jeans" med beskyttelse i også.. Noen som har erfaring med det?cevillan skrev:Det er ingenting som sikrer deg bedre enn skinn, men det kan være litt tungt og varmt. Goretex, cordura og tilsvarende er lettere og ventilerer bedre, men sikrer deg ikke mot asfalteksem like bra. Tekstil holder deg ventilert og er lett og ledig, men som beskyttelsesutstyr er det ganske dårlig rett og slett.Seanah83 skrev:Med gode råd/hjelp/ og fått låne utstyr av en god kollega nå i starten men jeg har siklet litt på skinnbukser.
De jeg har lånt er goretex og det fungerer helt fint. Hva mener dere?
Det er kun skinn, og til en viss grad kevlar, som virkelig tåler en aketur langs asfalt.
-
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Jeg kjøpte meg et par jeans med beskyttelse men jeg synes de virker "skrøpelige" så jeg kjører med enten Cordura eller skinn avhengig av temperatur og turens lengde. Drar ikke på meg skinndress for å kjøre til butikken.
-
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Kjører skinn alt fra til jobb(6km) til lange norgesturer, funker helt supert for meg :) Har med en Biltema-regndress, og en handlepose til å ha inni hver sko, samt et sett vannavstøtende hansker, så er jeg pinadø varm og tørr også om det kommer ei skur. MEN, det viktigste er at DU er fornøyd, og at du har utstyr som er komfortabelt, slik at du faktisk bruker det til alt. Kevlarjeans og kevlargenser samt separat ryggskinne kan være perfekt til 90% av bykjøring, men skal du lengre/ut på kosetur/kjøre aktivt bør du ha dress. Tekstil kan være bra nok for en velt, men etter den ene er det ofte behov for utbytting, hvorpå en god skinndress kan tåle mange. Dra på forskjellige butikker, prøv alt du synes kan virke interessant, og gjør deg opp egne meninger. Husk også på at vi har mye forskjellig vær her i Gnore. Om vår og høst kjører jeg ofte med vindstopper og superundertøy, men på de varmeste sommerdager er selv kun t-skjorte i drøyeste laget, de dagene savner jeg lufting/perforert dress.
Viktigst av alt er uansett at du bruker utstyret
Viktigst av alt er uansett at du bruker utstyret

- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Kjører konsekvent med kevlar/lignende jeans til og fra jobb daglig. Unntaket er når det regner eller er for kaldt.
Beskytter ikke like godt selvsagt, men gjør hverdagen litt enklere. Kjører ca 25 min hver vei.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Beskytter ikke like godt selvsagt, men gjør hverdagen litt enklere. Kjører ca 25 min hver vei.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Aha... Da skal jeg ta en tur og se litt... Er da tross alt jente, så shopping er jeg god på! Haha! :)
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Kjører selv med Klim Badlands, kunne egentlig ikke tenke meg skinn, er varmt nok som det er bak kåpa på min sykkel. I tillegg trenger man ikke regndress når det kommer en skur på vei til/fra jobb, en tur på rundt 20 minutter med sykkel hver vei. Glidelåser for lufting "overalt" på jakke og bukse, når det gjelder sko, så må jeg innrømme at jeg ofte slurver litt der... Skal jeg på tur er det støvlene man bruker, men lett for å bli vanlige sko til hverdags.
Beskyttelse er viktig, og skinn er nok fint å skli på og fremdeles bruke samme utstyr etterpå, men jeg kjører ikke for å tryne, så da får det være en-gangs i så tilfelle
Beskyttelse er viktig, og skinn er nok fint å skli på og fremdeles bruke samme utstyr etterpå, men jeg kjører ikke for å tryne, så da får det være en-gangs i så tilfelle

Her er et bilde av skoen min, glad for at jeg ikke kjørte med vanlige sko.
https://www.dropbox.com/sc/srhqr6ecjqo4 ... w7y7U_F1qa
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
https://www.dropbox.com/sc/srhqr6ecjqo4 ... w7y7U_F1qa
Sist redigert av 45316 den 30 jul 2016, 08:37, redigert 1 gang totalt.
45316, jeg får ikke opp bildet ditt...
huff det var synd. Jeg har kikket litt på nett og må ta en "prøverunde" sammen med en kamerat. Han har litt mer erfaring enn meg med MC og utstyr haha :) noen som kjenner til bullfighter butikken? Jeg kjøpte hjelmen min på ECride i Lillestrøm og fy flate for en knallgod service! Er fristet til å betale litt ekstra for god service men flere tusen er litt mye for lommeboka mi...

Prøv nå.
Åh fytti katta!!!!!! Herregud hva skjedde?? Fikk du foten nedi??