Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Ragnhild

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av Ragnhild »

espenski skrev: Spør alltid MCsidens Forum først! :)
:redface
Nå ble vi nesten forlegne

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Bosted: Bergen

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av mfajf »

espenski skrev:Yesss!! Det ble jo noe helt annet!! Nå går den like fint som gamle 850`n og kan kjøres helt ned i underkant av 3000 omdreininger. Takker og bukker for et godt tips :yahoo Det tok kjapt livet av ut-å-kjøpe-ny-sykkel suget som spøkt litt i sjela i det siste. Wow, og så enkelt. På verkstedet jeg bruker fikk jeg en forklaring på problemet om at injektorene justerte innspøytninga hele tiden og under 3500-4000 klarte ikke injektorene å bestemme seg helt og ble det mekbart som små-nøkking. Det var da jeg begynte å tvile litt på kompetansen hos Yamaha ingeniørene (og verkstedet).
Uansett, mottoet må visst være: Spør alltid MCsidens Forum først! :)
Veldig bra at du fikk mykere gange. Jeg synes sykkelen også trekker bedre, men jeg har fremdeles originalpottene. Et lite tips: Vær forsiktig med justeringer på CO. Jeg justerte min opp fra 14 til 18 på venstre sylinder og fra 16 til 20 på høyre, og sykkelen gikk merkbart jevnere. Syntes det var litt mindre drag, men det var greit nok. Etter et par dager stoppet sykkelen midt i en rundkjøring. Trillet den inn til siden, (morro med en helt ny sykkel :lol )justerte CO ned igjen, og sjekket pluggene. De var veldig sotet. Etter dette skal den få være originalt innstilt frem til jeg event. kjører den i benk med Beowulf-potter. Et lite spørsmål: Vil lyden av Beowulf-pottene ødelegge naboforholdet mitt når jeg kjører på jobben om morgenen? Har jo ikke lyst å høres ut som en Harley heller :notlistening
Jan

espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Bosted: Nesodden

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av espenski »

Det kommer jo litt an på naboene det da...Jeg starter opp ved sekstida hver morgen og har ikke fått noen klager ennå. Men, ja jøss, anlegget høres det. I Beowulf Warrior er det dypere lyd, mer bass, enn i LeoVince f.eks. Personlig elsker jeg lyden og klarer ikke å la vær med å hente fram godlyden når jeg ute på landeveien :knegg Men Beowulf lager også noen ovale potter som det visstnok er litt mindre lyd i. Ellers kan jeg anbefale å kjøpe fra Wyxxen Performance. Topp service, rask levering og hyggelig pris.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Kunne ikke dy meg... :redface
Bare gi beskjed hvis du vil ha den fjernet, espenski, ok?

[youtube]8hRNQf4dYuE[/youtube]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

MadMan
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2009, 22:15
Motorsykkelen din: Yamaha TDM900 2007

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av MadMan »

Er det "380mm - Warrior Silencer" ?

espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Bosted: Nesodden

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av espenski »

Ja

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av bjs »

Jeg bor i et område som er ganske ødelagt av trafikkstøy. Syns egentlig at det er på trynet å lage mer støy enn nødvendig (jada, mc er ikke alltid nødvendig uten at det betyr at jeg mener vi skal slutte å ha dem). Kommer ikke helt utenom problemet med at en må gjøre noen etiske vurderinger av handlingene sine, sjøl om mc er noe en gjør 100% for sin egen del.
Syns på toppen av alt mange motorsykler har latterlig lyd, som f.eks. en Harley med "åpent" anlegg. Minner mest av alt om langscooteren til Solan i Flåklypa ("putt-putt"). Ducatier med overdrevne megafoner høres bare dumme ut - de bråker og dundrer som kjent mer enn de går. Da er det firesylindra riskokere igjen - som ofte høres usannsynlig kvasse ut og også er det - men føles som om du mangler de to øverste gira når du kjører dem. Hva er problemet med litt diskret eleganse ? Hvor er nytelsen av det teknisk vellykka ?
Bråkepotter minner meg om pappmotorene vi satte på tråsyklene i barndommen. Vanskelig å ta det alvorlig, det skjønte vi vel i en alder av ca. 11. ](*,)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

Jeg tror faktisk at jeg er i ferd med å bli mer enig med bl.a. Fidel og bjs enn hva jeg innerst inne egentlig liker å innrømme... :-|
Derfor har jeg nettopp nå fjernet 'race' røret fra Laser pottene på TDM'en og satt inn 'road legal' rørene i stedet.
Samtidig har jeg lagt inn et annet benkekjørt Powercommander map som er laget med nettopp disse rørene.

Tøff brummelyd fortsatt :knegg
Om lyden er en eller flere decibel lavere kan jeg dog ikke si noe om...

Men nå er jeg klar for en liten 'road test'!! :banansplit
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Ragnhild

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av Ragnhild »

bjs skrev:Jeg bor i et område som er ganske ødelagt av trafikkstøy. Syns egentlig at det er på trynet å lage mer støy enn nødvendig (jada, mc er ikke alltid nødvendig uten at det betyr at jeg mener vi skal slutte å ha dem). Kommer ikke helt utenom problemet med at en må gjøre noen etiske vurderinger av handlingene sine, sjøl om mc er noe en gjør 100% for sin egen del.
Syns på toppen av alt mange motorsykler har latterlig lyd, som f.eks. en Harley med "åpent" anlegg. Minner mest av alt om langscooteren til Solan i Flåklypa ("putt-putt"). Ducatier med overdrevne megafoner høres bare dumme ut - de bråker og dundrer som kjent mer enn de går. Da er det firesylindra riskokere igjen - som ofte høres usannsynlig kvasse ut og også er det - men føles som om du mangler de to øverste gira når du kjører dem. Hva er problemet med litt diskret eleganse ? Hvor er nytelsen av det teknisk vellykka ?
Bråkepotter minner meg om pappmotorene vi satte på tråsyklene i barndommen. Vanskelig å ta det alvorlig, det skjønte vi vel i en alder av ca. 11. ](*,)
+1 :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

'Road testen' gikk greit, den!
Kjørte riktignok rett inn i rimelig kraftig vårregnevær og fikk dermed sjekket både det ene og det andre, ikke minst om jakk og bukse holdt regnet ute...
Og om den nye NZI hjelmen funker i regnvær, dvs. om den lar være å dugge og om regndråpene preller tilstrekkelig av slik at det er forsvarlig sikt gjennom visiret.

AVON Storm dekkene takler også heftig regnvær bra. God grep hele tiden, men så skal det også legges til at jeg ikke så det som noe nytting poeng å brekke ned mer enn strengt tatt nødvendig mens vannspruten var på det mest monsune fra oven...

Joda, det meste fungerte, bortsett fra én ting og det vil jeg skrive litt mer om i "AJ Arena..." bloggen.

Men tilbake til Laserne: litt mindre lyd og litt mindre popping fra rørene ved nedgiring og motorbrems.
Om jeg merket noen forskjell rent effektmesig? Nei, kan'ke si det... Tro ikke forskjellen er så stor at den er merkbar.
Dermed blir det til at jeg kjører med 'road legal' rørene inntil videre...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

espenski
Innlegg: 12
Registrert: 15 mai 2009, 09:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200
Bosted: Nesodden

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av espenski »

Jeg er ikke helt uenig i at det er noen grenser for hva som er kult og hva som bare er teit. Strake rør på Harley bråker mer enn det går og da er egentlig bare dumt... :notlistening MEN, når det gjelder TDM`n så er det åpenbart bedre for motoren å få puste, det gjelder både innsug og utblåsing. Du får en tydelig bedre sykkel, mykere gange - raskere aksellerasjon og mindere bensinforbruk, med et åpnere anlegg. OG det aller viktigste for meg: Jeg høres (hvis jeg vil) når jeg manøvrerer mellom bilkøene i Oslotrafikken. Jeg ser at bilistene i køen hører meg før jeg passerer dem. Det er rett og slett en sikkerhetsfaktor at man blir hørt. Det er mye fokus på at motorsykkelister skal bli sett i trafikken (bruke stygge grønne vester og fjernlys etc). Det er klart det er viktig å bli sett, men billister i kø ser ikke mye i speilet... men de hører og deretter ser de deg! Personlig kjører jeg med street legal innleggsrørerne i Beowulf Warrior anlegget. Det gir en behagelig lav bass brumming på tomgang og på jevn kjøring, men ved harde pådrag høres den veldig godt. :prf Jeg kan ikke no` for det, men enkelte ting vokser jeg heldigvis ikke fra... :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av AJ »

espenski skrev:Personlig kjører jeg med street legal innleggsrørerne i Beowulf Warrior anlegget. Det gir en behagelig lav bass brumming på tomgang og på jevn kjøring, men ved harde pådrag høres den veldig godt. :prf Jeg kan ikke no` for det, men enkelte ting vokser jeg heldigvis ikke fra... :knegg
Godt og poengtert innlegg :thumleft
Med 'road legal' rørene på plass i Laseranlegget på TDM'en er jeg fortsatt godt fornøyd med lyden selv om den kraftige snerringen ved pådrag er dempet noe sammenlignet med 'race' rørene.
Lyd må det være, men ikkeno' poeng å lydforurense unødig...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

bjs
Innlegg: 7
Registrert: 24 apr 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Yamaha TDM850 - 1993

Re: Bør jeg kjøpe nye potter på min TDM?

Legg inn av bjs »

espenski skrev:...det aller viktigste for meg: Jeg høres (hvis jeg vil) når jeg manøvrerer mellom bilkøene i Oslotrafikken. Jeg ser at bilistene i køen hører meg før jeg passerer dem. Det er rett og slett en sikkerhetsfaktor at man blir hørt. Det er mye fokus på at motorsykkelister skal bli sett i trafikken (bruke stygge grønne vester og fjernlys etc). Det er klart det er viktig å bli sett, men billister i kø ser ikke mye i speilet... men de hører og deretter ser de deg!
Jeg pendler i Oslogryta hver dag, og må si jeg liker best når bilistene ikke oppdager meg. De som ser meg har en tendens til å sprette til sia sånn at jeg bare venter på å se at de meier ned sykkelen på hvitlinja mellom de neste kjørefeltene...
Nå skal jeg ikke direkte motsi deg på dette og påstå at det ikke er godt for noe å bråke så man blir lagt merke til, jeg har bare ikke sjøl noe behov for å bli hørt eller sett bedre (er f.eks. helt uinteressert i refleksvest). Etter noen år mellom køene på E18 finner man sine veier... :janikk

Svar