Innkjøring
Re: Innkjøring
Er og blir omstridt dette temaet, men eg personlig trur ikkje ein treng og ta det voldsomt rolig til å begynne med. Ser en på hvordan sportsbiler blir produsert så er nå ofte motoren eller bilen kjørt i benk allerede før den forlater fabrikken. Zx'n min feks vart kjørt i 250kmt på ruller før den forlot fabrikken og da snakker vi nær rødmerkingen i 5. gir.... Ikke akkurat dulling med motoren det :-))
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Innkjøring
Har du fått et slags papir som dokumenterer hvordan motoren på din sykkel er kjørt på fabrikken?gorbys skrev:Er og blir omstridt dette temaet, men eg personlig trur ikkje ein treng og ta det voldsomt rolig til å begynne med. Ser en på hvordan sportsbiler blir produsert så er nå ofte motoren eller bilen kjørt i benk allerede før den forlater fabrikken. Zx'n min feks vart kjørt i 250kmt på ruller før den forlot fabrikken og da snakker vi nær rødmerkingen i 5. gir.... Ikke akkurat dulling med motoren det :-))
Da muligens og med tilhørende måledata for moment, turtall, effekt o.l`.?
Har hatt en ZX 11, og har en Ninja 250R, selv. Kjenner andre med kraftige Kawasaki-sykler (1000 cc +).
Har ikke hørt at noen har nevnt slik dokumentasjon, og ble litt nysgjerrig..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Innkjøring
Nei bilen min, en 300zx, det stod i en bok som omhandlet alt fra design og produksjon til prototyper og racing historie
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Innkjøring
OK! Kom til å tenke på at det muligens ikke var en mc fra Kawasaki det dreide seg om, men rakk å slenge fingrene på tastaturet innen..gorbys skrev:Nei bilen min, en 300zx, det stod i en bok som omhandlet alt fra design og produksjon til prototyper og racing historie

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Innkjøring
Fulgte denne så godt jeg kunne på min BMW:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Innkjøring
Les lenken Tommys kom med over her, så får du svar på det du lurer.ATWindsor skrev:Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.Hansien skrev:Fordi produsenter gjerne må ta høyde for mannen i gata, noe et racing team (og entusiaster) ikke trenger. Derfor kommer gjerne innkjøringsmåten til å inneholde en del kompromiss for at produsenten skal ha minst problemer mtp garantier og lignende i senere tid.ATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Jeg ville ikke kalle produsenten sin måte feil, men ikke optimal.
Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
Skrev heller ikke at produsentens metode fungerte dårlig, men den er ikke optimal.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Innkjøring
Som æ skull ha sagt det sjælTommas skrev:Fulgte denne så godt jeg kunne på min BMW:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Få godt trykk så stempelringer setter seg, mao aks opp og motorbrems ned. Ellers ikke idiotkjøring, ikke langvarig høyt turtall og ikke før motoren har fått driftstemperatur og så variert man kan. Motorvei og jevn fart er fyfy :-)
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".

Re: Innkjøring
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.Hansien skrev:Les lenken Tommys kom med over her, så får du svar på det du lurer.ATWindsor skrev:Mannen i gata klarer da å følge instruksjoner som angir ett høyere maksturtall enn det som anngis i dag? Er ikke akkurat rocket science det som foreslås som alternativer her heller.Hansien skrev:Fordi produsenter gjerne må ta høyde for mannen i gata, noe et racing team (og entusiaster) ikke trenger. Derfor kommer gjerne innkjøringsmåten til å inneholde en del kompromiss for at produsenten skal ha minst problemer mtp garantier og lignende i senere tid.ATWindsor skrev:Hvorfor skulle samtlige produsenter med vilje gi råd som de vet er feil mtp hvordan motoren skal kjøres inn?
Jeg ville ikke kalle produsenten sin måte feil, men ikke optimal.
Og om produsentenes metode fungerer dårlig, så vil de vel få mer problemer mtp garanti, heller enn mindre?
Skrev heller ikke at produsentens metode fungerte dårlig, men den er ikke optimal.
Re: Innkjøring
I manualen på min BMW står det hva slags innstillinger du bare ha for å ta en spin-out eller en wheelie, jeg kjøper ikke uten videre denne "saksøkingsteorien", det er farligere aktiviteter enn å ha høyt turtall. Det står sågar mer enn å ikke overstige et gitt turtall, det står at du gjerne bør gjøre det i baker, svingete veier, og variere kjøringen.Tommas skrev:
Skal ikke mye lesing til før man skjønner at det ikke er tullekjøring som blir anbefalt. At man før noen andre og enklere råd når man kjøper den, skyldes vel kort og godt at fabrikantene må forholde seg til minste felles multiplum. Da er det greit å sette noen enkle regler så de ikke blir saksøkt av familien til en som klistrer seg selv og sykkelen i en telefonstolpe fordi han skulle "akse slik som manualen sier".
- Hansien
- Innlegg: 190
- Registrert: 10 jun 2015, 07:28
- Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
- Bosted: Der øst møter vest.
Re: Innkjøring
Vel, det er naturlig nok helt og holdent opp til deg selv hva du velger å 'tro' på i denne situasjonen.ATWindsor skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.
Jeg velger uansett å sette min lit på påstandene som kommer fra fagfolk med lengre erfaring innen tuning eller racing som ofte har en tendens til å ønske det beste, og det meste, ut fra motoren kontra en produsent som faktisk er nødt til å ta høyde for folks idioti og dernest velge kortfattet info om dette temaet fordi det er 'godt nok'.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Innkjøring
Har ikke tid til å lete nå, men kanskje noen vil google litt selv. Ganske sikker på jeg leste en artikkel for et års tid siden hvor noen tok nye motorer og kjørte inn etter produsentens anbefaling og noen etter mototune/benelli anbefaling. Der var den "hardest" innkjørte både sprekere og gjerrigere på olje etterpå.
Om ingen finner linken kan dere anse det som en udokumentert påstand fra min side
og en liten "edit" - inntil noen faktisk finner tester og dokumentasjon ala det, så er jo hele diskusjonen basert på synsing
Om ingen finner linken kan dere anse det som en udokumentert påstand fra min side

og en liten "edit" - inntil noen faktisk finner tester og dokumentasjon ala det, så er jo hele diskusjonen basert på synsing

Re: Innkjøring
Jeg tviler ikke på at de vil det beste, men det er mange påstander som svirrer, og alle som kommer med de ønsker det beste. Det betyr ikke at de har rett. I min manual står det faktisk relativt mye tekst.Hansien skrev:Vel, det er naturlig nok helt og holdent opp til deg selv hva du velger å 'tro' på i denne situasjonen.ATWindsor skrev: Nei, jeg gjør ikke det. Jeg leser mange lenker til folk som påstår ymse, akkurat som det er masse folk som påstår man må spille enn høyttalere, uten at det ser ut til å være riktig heller. Kanskje har de rett, kanskje ikke, men jeg kjøper ikke ting bare fordi "en dude på internett" sier det fungerer.
Jeg velger uansett å sette min lit på påstandene som kommer fra fagfolk med lengre erfaring innen tuning eller racing som ofte har en tendens til å ønske det beste, og det meste, ut fra motoren kontra en produsent som faktisk er nødt til å ta høyde for folks idioti og dernest velge kortfattet info om dette temaet fordi det er 'godt nok'.
"Until the first running-in check,
vary the throttle opening and
engine-speed range frequently;
avoid riding at constant engine
rpm for prolonged periods."
"Try to do most of your rid-
ing during this initial period on
twisting, fairly hilly roads."
"Comply with the rpm limits for
running in."
<5000 min -1 (Odometer read-
ing 0...1000 km)
no full throttle (Odometer
reading 0...1000 km)