Spesielle situasjoner i trafikken
- LinnSurion
- Innlegg: 94
- Registrert: 23 feb 2005, 23:54
- Motorsykkelen din: BMW K75
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Broom broom
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Ikke utenkelig det, nå er det lite veier uten midtstripe her jeg bor men... At bilister kutter svinger over en lav sko er i hvertfall helt klart, hatt flere veldig skumle episoder med det.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jepp, jeg gjør det konsekvent, hvis jeg har sikt gjennom svingen, både med bil og mc.LinnSurion skrev: 05 mai 2017, 18:43 Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Ikke bare der det ikke er midstripe
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Rundkjøringene kommer også inn blant svinger som kuttes. Spesielt disse fine som er 1,5-bredde. De er konsekvent for smale så det er ikke lett å skylde på bilistene. Selv passer jeg alltid på å ikke ha noen ved siden av meg når jeg kjører inn.
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Det gjør du rett i, å pass i alle fall på å ikke kjøre til venstre for trailere i smale rundkjøringer med liten diameter.Grendel skrev: 15 mai 2017, 20:48 Rundkjøringene kommer også inn blant svinger som kuttes. Spesielt disse fine som er 1,5-bredde. De er konsekvent for smale så det er ikke lett å skylde på bilistene. Selv passer jeg alltid på å ikke ha noen ved siden av meg når jeg kjører inn.
8-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg tar ifte bussen på jobb og når jeg venter på bussen så ser jeg veeldig mange sitter i mobiltelefonen mens dem kjører. Ja, jeg har til og med opplevd bussjåfører som sitter i mobiltelefon mens dem kjører! Neste gang jeg ser det så kommer jeg til å ta et bilde og sende inn til lokalavisen.kjellv skrev: 14 sep 2016, 23:06 På tur i leiebil fra Uddevalla til Gardermoen i går passerte vi Oslo omtrent samtidig som alle andre for å si det sånn... Tett trafikk, og mye saktegående kø nordover. Jeg satt i passasjersetet og ble litt oppmerksom på hva som skjedde i bilene som enten passerte oss eller vi passerte i den andre fila. Skremmende mange som satt meget opptatt med sin mobiltelefon. En ung mann satt enda til med venstre fot oppe på dashbordet i en stor varebil, dypt konsentrert om sin kjære mobiltelefon. Vi seg sakte forbi ham, eller han forbi oss mange ganger i løpet av 10-15 minutter, men han satt stadig med samme dype konsentrasjon om telefonen. Minst to ganger så jeg han måtte bråbremse for ikke å kjøre inn i bilen foran, men likevel fortsatte han på samme måte..
Skremmende synes jeg![]()
Enda værre er de som absolutt skal skrive livshistorien sin på sms eller på facebook mens dem kjører. Helt hårreisende da man fjerner blikket fra veien i større grad enn når man snakker i telefonen. Uten at jeg rettferdigjør snakking i telefon mens man kjører. Jeg gjør det aldri selv. Men ja, det har hent at jeg har gjort det tidligere. Altså den gangen alt var lov.
Men så har jo jeg som barn opplevd å sitte på ferietur i en bil hvor min far røykte i bilen. Så klart brukte han også askebegeret i bilen. Den stanken kan ikke beskrives. Med den gang var det liksom greit og akseptert. Livet endrer seg.

- LinnSurion
- Innlegg: 94
- Registrert: 23 feb 2005, 23:54
- Motorsykkelen din: BMW K75
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
For å endre ordlegginga mi: jeg synes oftere at jeg møter bilister i midten av veien i uoversiktelige svinger når det ikke er midtstripe, opplever noen det samme?Jompa skrev: 15 mai 2017, 17:29Jepp, jeg gjør det konsekvent, hvis jeg har sikt gjennom svingen, både med bil og mc.LinnSurion skrev: 05 mai 2017, 18:43 Jeg synes at flere bilister kutter svinger når det ikke er midtstripe, er det noen andre som har lagt merke til det samme?
Ikke bare der det ikke er midstripe
Hvis jeg har sikt så kutter jeg også svinger. Men jeg bor i Telemark, de fleste svingene her er for å komme rundt fjell så sikta er deretter

Broom broom
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Klarer aldri å slutte å irritere meg over bilisters plassering i kryss og rundkjøringer, samt at de få som faktisk bruker blinklys, bruker de for å vise hvor de har vært, ikke hvor de skal!
Her i byen er "regelen" at bilen gjerne har bremset ned og begynt svingen FØR blinklyset kommer på. Det kombinert med totalt feilaktig plassering skaper mange farlige situasjoner.
Tur på butikken med bil = max 15min
Tur på butikken med MC = fra 1,5 time og oppover!
Og jeg har kjørt MC i godt over tjue år!
Her i byen er "regelen" at bilen gjerne har bremset ned og begynt svingen FØR blinklyset kommer på. Det kombinert med totalt feilaktig plassering skaper mange farlige situasjoner.
Så du tror det har noe med å være fersk å gjøre?Clockwork skrev: 24 aug 2016, 12:59 Bare det å fylle bensin blir fort en tur litt lenger enn nødvendig. ( Ferskis, så jeg drar gjerne flere mil for å kjøpe melk og brød)

Tur på butikken med bil = max 15min
Tur på butikken med MC = fra 1,5 time og oppover!
Og jeg har kjørt MC i godt over tjue år!

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.
Jeg kan forstå at det å ligge bak en syklist er kjedelig, men når du kjører tungtransport kan du ikke kjøre forbi syklister i svinger, da får man ta en annen vei. Håper sjåføren aldri gjør noe tilsvarende igjen det var en meter klaring i mitt kjørefelt, hadde jeg vært en bil hadde det vært kollisjon.
Vel godt å se at unnamannøveren sitter fortsatt
Jeg kan forstå at det å ligge bak en syklist er kjedelig, men når du kjører tungtransport kan du ikke kjøre forbi syklister i svinger, da får man ta en annen vei. Håper sjåføren aldri gjør noe tilsvarende igjen det var en meter klaring i mitt kjørefelt, hadde jeg vært en bil hadde det vært kollisjon.
Vel godt å se at unnamannøveren sitter fortsatt

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Ikke bra i det hele tatt. Jeg har hatt to slike situasjoner hittil i år. Kanskje ikke like nære på, men har begge på film. Slike folk gjør det igjen og igjen og igjen, det er jeg overbevist om. Det burde ikke være en selvfølge at alle får kjøre i trafikken.Stian87 skrev:Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.
Jeg kan forstå at det å ligge bak en syklist er kjedelig, men når du kjører tungtransport kan du ikke kjøre forbi syklister i svinger, da får man ta en annen vei. Håper sjåføren aldri gjør noe tilsvarende igjen det var en meter klaring i mitt kjørefelt, hadde jeg vært en bil hadde det vært kollisjon.
Vel godt å se at unnamannøveren sitter fortsatt
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg har sett eksempler på folk som ikke kjører forbi syklister på litt svingete oversiktlig vei, for så å vente til det kommer en kort blind
bakketopp.
Personen mente tydeligvis det var lurt å vente til en ikke ser at det kommer noen i mot før en kjører forbi.
Skulle jo da og selvfølgelig kjøre av veien ca 200m etter denne bakketoppen.
Jeg har faktisk opplevd mange som velger og kjøre forbi rett før bakketopper og blinde svinger.
Rett og slett skremmende.
bakketopp.
Personen mente tydeligvis det var lurt å vente til en ikke ser at det kommer noen i mot før en kjører forbi.
Skulle jo da og selvfølgelig kjøre av veien ca 200m etter denne bakketoppen.
Jeg har faktisk opplevd mange som velger og kjøre forbi rett før bakketopper og blinde svinger.
Rett og slett skremmende.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Nå i helga kjørte en kompis og jeg bak en bil på vei mot byen på gamla. Samme bilisten kjørte forbi tre syklister i sving og holdt på å frontkollidere alle tre gangene.. Kan tro vi holdt avstand..Stian87 skrev: 22 mai 2017, 15:51 Jeg er sikkert ikke den første som har opplevd dette, men hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse på gamle mosseveien i retning vel moss i ettermiddag, på en av de siste og krappeste svingene rett før hjulet holdt jeg på å frontkollidere med et rasshøl i en lastebil som bestemte seg for å kjøre forbi en syklist i svingen.

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg skal til Bergen i morgen, og kan nå muligens føle meg tryggere i trafikken der, siden denne krabaten mistet sertifikatet:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 856326.ece
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 856326.ece
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg liker spesielt den pakken som ligger på skrå på høyre side av stabelen. Den ser veldig godt sikret ut!gsx750_80 skrev: 11 jun 2017, 11:33 Jeg skal til Bergen i morgen, og kan nå muligens føle meg tryggere i trafikken der, siden denne krabaten mistet sertifikatet:
http://www.adressa.no/nyheter/innenriks ... 856326.ece
[ROFL] 8-) [rofl]
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
- barske
- Innlegg: 272
- Registrert: 10 jun 2017, 14:33
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
- Bosted: Trondheim
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Har bare 3 uker på sykkelen bak meg, men har opplevd dette med bil maaaaange ganger. Om vedkommende i venstre felt ligger under fartsgrensa, du ligger litt bak og signaliserer uten at noe skjer, kjører forbi i høyre felt og Onkel P tilfeldigvis ser på. Ja da tror jeg ikke de kommer til å gjøre noe som helst. Om ikke du grisekjører sikksakk videre da.. Men det blir en annen sak.L M skrev: 12 jun 2017, 12:44 Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
Om de skulle gjort noe burde de stoppe den som sperrer i venstre felt, for det skaper både irritasjon og potensielt farlige situasjoner.
- FredrikE24
- Innlegg: 5043
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
I sånne situasjoner er plassering uhyre viktig og jeg ser mange motorsyklister er helt elendig til å plassere seg på motorvei.
Om jeg henter inn en bil som sperrer i venstre, så hjelper det stort å ligge mot midten(mellom feltene) eller mot venstre mens man nærmer seg. Ligger man midt i feltet skjer det ingenting. Videre kan det fort oppstå halvskumle situasjoner om du blir liggende bak slike biler. Det er bare å blåse forbi, du vil gjøre det før noen andre gjør det, alle "urolige" ting i trafikkbilde(som feks. irriterte bilister som blir sperret for i venstre felt) bør man komme seg vekk fra. Argumenterer man for dette dersom du blir stoppa, så vil jeg påstå at du får medhold.
Å kjøre på landeveien er i og for seg enkelt, det er ganske forutsigbart. Å sloss gjennom tett trafikk med bilister på E6 hver dag er en prøvelse. Jeg gjør det daglig og har lært at dersom man er passiv og ikke er i bevegelse(i forhold til bilene) så blir man ikke sett og kan i verstefall bli meid rett ned. En kamerat fulgte køen en gang opp Ryen-tunnelen og ble måkt ned av en bilist som klemte seg inn i en tilsynelatende ledig lomme. Blir det kø og det er flere felt, legg deg i midten(på stripa), kjør litt fortere enn trafikken om trafikken går litt i rykk og napp, lag plass rundt deg. Bilistene gir deg gjerne mye plass når du har passert de. Blir man liggende passiv, så oppstår det situasjoner med en gang.
Lot en kamerat kjøre først på E18, og det var merkelig hvordan han ofte satte seg selv i vanskelig situasjoner hvor han måtte tute og ruse..
En kjapp titt på kartet og ser jeg kjører 2,7mil med konstant køkjøring hver dag, så det blir noen mil ila. sesongen :)
Om jeg henter inn en bil som sperrer i venstre, så hjelper det stort å ligge mot midten(mellom feltene) eller mot venstre mens man nærmer seg. Ligger man midt i feltet skjer det ingenting. Videre kan det fort oppstå halvskumle situasjoner om du blir liggende bak slike biler. Det er bare å blåse forbi, du vil gjøre det før noen andre gjør det, alle "urolige" ting i trafikkbilde(som feks. irriterte bilister som blir sperret for i venstre felt) bør man komme seg vekk fra. Argumenterer man for dette dersom du blir stoppa, så vil jeg påstå at du får medhold.
Å kjøre på landeveien er i og for seg enkelt, det er ganske forutsigbart. Å sloss gjennom tett trafikk med bilister på E6 hver dag er en prøvelse. Jeg gjør det daglig og har lært at dersom man er passiv og ikke er i bevegelse(i forhold til bilene) så blir man ikke sett og kan i verstefall bli meid rett ned. En kamerat fulgte køen en gang opp Ryen-tunnelen og ble måkt ned av en bilist som klemte seg inn i en tilsynelatende ledig lomme. Blir det kø og det er flere felt, legg deg i midten(på stripa), kjør litt fortere enn trafikken om trafikken går litt i rykk og napp, lag plass rundt deg. Bilistene gir deg gjerne mye plass når du har passert de. Blir man liggende passiv, så oppstår det situasjoner med en gang.
Lot en kamerat kjøre først på E18, og det var merkelig hvordan han ofte satte seg selv i vanskelig situasjoner hvor han måtte tute og ruse..
En kjapp titt på kartet og ser jeg kjører 2,7mil med konstant køkjøring hver dag, så det blir noen mil ila. sesongen :)
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg er en av de heldige som har fått bot for forbikjøring på høyre side. Hadde da en lang diskusjon med UP om dette, og angrer fortsatt på at jeg godtok forelegget. Det skilles mellom passering og forbikjøring. Forbikjøring er en aktiv handling der man bytter fil, kjører forbi, for så å legge seg tilbake i filen igjen. Passering er når man ligger i en fil og passerer biler i annen fil som kjører saktere, og man gjør da ikke noe aktivt for å ta seg forbi denne. Typisk rushtrafikk-kjøring. Det er jo ikke slik at politiet bøtelegger en haug med biler fordi det glir litt raskere i høyrefila enn i venstrefila.L M skrev: 12 jun 2017, 12:44 Jeg hadde min første tur inn og ut av Oslo nå før helgen. Kjørte E6 hele veien, og opplevde ved flere anledninger at det lå biler foran meg (venstre felt), som kjørte litt under fartsgrensa. Jeg forsøkte i samtlige tilfeller å blinke med fjernlys slik en gjerne gjør i bil, men de la seg aldri i høyre felt. Det er som kjent ulovlig å foreta forbikjøring på høyre side, men det endte altså opp med at jeg gjorde nettopp dette.
Som helt fersk sjåfør lurer jeg på om jeg er den eneste som opplever dette? Det skjedde så mange ganger at jeg tenker dette blir en gjenganger når jeg begynner pendlingen til Oslo.
Mellom disse to er det jo en haug med skjønnsvurderinger. Men UP er generelt fokusert på "sikk-sakk"kjøring. Langt mer fokusert på det enn å ta dem som faktisk skaper disse situasjonene og bryter veitrafikkloven med å ligge å slure i venstrefilen.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Jeg var bort et litt spesielt tilfelle i går.
Kom kjørende ned Reisafjellet på tur nordlover. Det siste stykket ned har flere s-svinger etter hverandre, i en av de siste venstresvingene møter jeg en stor varebil.
Rett før jeg møter bilen, kommer en sykkel ut bak bilen for å kjøre forbi i yttersving.
Jeg skvatt så jeg holdt på å kjøre i grøfta, men det var akkurat plass til en bil og to sykler i bredden, så det gikk bra.
Rett etter den første sykkelen kom en til som skulle ta samme forbikjøring.
Han stolte vel på at førstemann hadde kontroll, men la seg pent inn bak bilen igjen da han så meg.
Kom kjørende ned Reisafjellet på tur nordlover. Det siste stykket ned har flere s-svinger etter hverandre, i en av de siste venstresvingene møter jeg en stor varebil.
Rett før jeg møter bilen, kommer en sykkel ut bak bilen for å kjøre forbi i yttersving.
Jeg skvatt så jeg holdt på å kjøre i grøfta, men det var akkurat plass til en bil og to sykler i bredden, så det gikk bra.
Rett etter den første sykkelen kom en til som skulle ta samme forbikjøring.
Han stolte vel på at førstemann hadde kontroll, men la seg pent inn bak bilen igjen da han så meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
På vei hjem i dag kjørte jeg gjennom Sinsen-krysset i Oslo. Dette er kjent som et "rotete, uoversiktlig og skremmende kryss" for alle og enhver. Derfor hadde jeg (tilfeldigvis) drillet litt på det før oppkjøring. Dermed kjente jeg nok dette litt bedre enn de fleste. Da jeg svingte til høyre i krysset, og lå riktig, kom jeg bak en søppelbil som skulle rett frem til Tåsen. Jeg skulle til vestre (rett etter avkjøringen) og skiftet til vestre fil for å gå ned i tunnelen. Da jeg er på siden av søppelbilen legger den seg pent ut mot meg. Selvfølgelig, var jeg klar over at dettet kunne skje. Heldigvis at jeg hadde kjørt denne rundkjøringen grundig før oppkjøringen. Jeg var klar over at sannsynligheten for at vedkommende hadde lagt seg i feil fil var stor...
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Kjørte idag i sørkedalen for å ta en omvei hjemover, og det er det bare proppfullt av syklister og rulleski. Får jo være greit, de er der jo hele tiden så man blir ikke overrasket, men idag lå det 2&2 - 3&3 i bredden uten å flytte seg for selv bussen. En smart fyr valgte å kaste seg ut i veien for å sykle forbi noe rulleski i oppoverbakke og sniddet speilet mitt, da lå jeg allerede på midten mellom filene, og han var vel gode 30km/t under fartsgrensen. Tutet på han, ruset litt for å få oppmerksomheten hans, men fikk bare et lite surt blikk. Han var kongen av sørkedalen tror jeg.
Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.
Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.
Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Braaaaaap
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Det jeg tenker på er at det burde jo ikke være lov til å ferdes på veiene hvis man ikke kan veireglene. På moped, bil og mc så må man faktisk ha traffikalt grunnkurs og førerkort. På sykkel trenger man bare fet bankkonto, kondomdress og et dødsønske for å ferdes på offentlig vei.AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Kjørte idag i sørkedalen for å ta en omvei hjemover, og det er det bare proppfullt av syklister og rulleski. Får jo være greit, de er der jo hele tiden så man blir ikke overrasket, men idag lå det 2&2 - 3&3 i bredden uten å flytte seg for selv bussen. En smart fyr valgte å kaste seg ut i veien for å sykle forbi noe rulleski i oppoverbakke og sniddet speilet mitt, da lå jeg allerede på midten mellom filene, og han var vel gode 30km/t under fartsgrensen. Tutet på han, ruset litt for å få oppmerksomheten hans, men fikk bare et lite surt blikk. Han var kongen av sørkedalen tror jeg.
Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.
Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Kjørte nylig rundt tyrigrava og der lå det en hel gruppe med syklister midt i veien og blokkerte veien i kilometer bakover. Har ikke lyst til å nevne sykkeklubb, men de la seg ut forran folk som ville kjøre forbi og hindret trygg trafikkflyt. Det luktet godt med spylervæske når det ble lang nok slette.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Syklister har full anledning til å ferdes på vanlig vei, begrensningen får ved motorvei. Syklister er jo noen irriterende saker så jeg personlig synes dette kan være litt fjollete men det er vel en konsekvens av elendig utbygget veinett for syklister. Det er for øvrig ikke noen god løsning å sykle på sykkel og gangvei. En sykkel kan fort holde en fart på 30 - 50 km/t som jo er galskap for gående. Burde være egne sykkelveier, men i mangel av det får vi bare fise forbi.AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.
Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Litt av saken er jo at mange syklister bruker ikke sykkelen som transportmiddel. Det er heller å bruke offentlig vei som egen treningsarena.Stian87 skrev: 21 jun 2017, 13:36Syklister har full anledning til å ferdes på vanlig vei, begrensningen får ved motorvei. Syklister er jo noen irriterende saker så jeg personlig synes dette kan være litt fjollete men det er vel en konsekvens av elendig utbygget veinett for syklister. Det er for øvrig ikke noen god løsning å sykle på sykkel og gangvei. En sykkel kan fort holde en fart på 30 - 50 km/t som jo er galskap for gående. Burde være egne sykkelveier, men i mangel av det får vi bare fise forbi.AlleBrukernavnErTatt skrev: 21 jun 2017, 01:08 Og mens jeg er på tanken, hvordan er det lovlig å sykle på f.eks griniveien hvor det er 70-sone? jeg skjønner dele veien og støtter det 100%, men når man sykler i maks 30km/t så er du jo et hinder for trafikken og det er vel ikke lov? Vet at sykler har lov til å kjøre på veiskulder, men selv de som ligger på veiskulderen tør jeg ikke kjøre forbi som om de ikke var der.
Edit: Tenker generelt sett mtp trafikkloven her. Er jo mye lettere å kjøre forbi syklister på mc enn bil.
Det var en nylig på jobb som var sjokkert over at han som syklist ikke kunne sykle på rødt. Det var såkalrt helt naturlig for han. Selv om han hele tiden klager på bilistene som ikke viser hensyn.

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Spesielle situasjoner i trafikken
Det handler vel som alltid om å ta hensyn til andre trafikanter og følge trafikkreglene. Det er nok ikke tvil om at syklister i mindre grad enn andre trafikanter følger trafikkreglene.Royal skrev: 21 jun 2017, 13:45 Litt av saken er jo at mange syklister bruker ikke sykkelen som transportmiddel. Det er heller å bruke offentlig vei som egen treningsarena.
Det var en nylig på jobb som var sjokkert over at han som syklist ikke kunne sykle på rødt. Det var såkalrt helt naturlig for han. Selv om han hele tiden klager på bilistene som ikke viser hensyn.![]()
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)