Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Forum for fulleffekt tung-MC
Toven

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Toven »

Å strebe etter et tangeringspunkt ser jeg på som slitsomt..
Man får kanskje en mindre nedleggsvinkel men på kost av en jevn nedleggsvinkel/flyt gjennom svingen IMO. Det hender jeg får tangering når fokus er på kneskrap og ikke flytkjøring :P

Rød strek er min valgte linje gjennom svinger.
Blått tangeringskjøring?
Bilde

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Clockwork »

Tegningen var morsom, tenkte litt på å lage en selv...
Men av de linjene du har satt opp, ligner den blå linjen mest på hva vi lærte og besto på i august i år.

Her kommer en vegg av tekst. Ikke skyt pianisten, jeg gjentar kun det jeg har lært her :

De begrunnet opplæringen slik :
- i Venstresvinger er utforkjøring en fare for motorsyklister
- i Høyresvinger er motgående trafikk en fare for motorsyklister. ( les bilister "kutter svingen")

Om man i en venstresving ligger lenger ut til høyre _før_ svingen og "jobber seg inn" mot den gule stipla midt-linja, vil man forhåpentligvis ha en oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere mye av faren for utforkjøring. ( mrk. fartstilpasning før sving). Faren med dette sporvalget er evt større kjøretøy motgående, som kan ta mye plass. Jmfr. Sporvalget ligger man nærmest den gule midtlinja i den krappeste delen av svingen. Ikke ligg så nært at overkroppen lener over i motgående felt.

Om man i en høyresving ligger lenger ut til venstre _før svingen_ og "jobber seg inn" mot den hvite kantstripa, vil man forhåpentligvis ha en god oversikt gjennom svingen før den begynner, gjøre svingen slakere, og eliminere faren for påkjøring av motgående trafikk som kutter sin sving. ( mrk. fartstilpasning før sving) Faren med dette sporvalget er evt grus inne ved den hvite kantlinja. Jmfr. sporvalget ligger man nærmest de hvite kantlinja i den krappeste delen av svingen.

Om alt dette er "riktigst" eller "aller verst" vet jeg som sagt ikke, men da jeg fulgte denne oppskriften sto jeg oppkjøringen.
Jeg var ikke _ekstrem_ i sporvalgene, men sørget for at tendensen var der hver gang.

Har allerede opplevd at sporvalget redda meg utav en situasjon i en høyresving, hvor en kassebil brukte nesten halvparten av mitt kjørefelt.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av ATWindsor »

FredrikE24 skrev:"Regelen" nå tildags, som de fleste virker å være konsekvent på under sensur av førerprøver er at man skal ligge normalt i midten av feltet. Dersom det er liten fare for at du skal få en bil som kutter svingen i mot, så skal du legge deg ut mot midten for bedre sikte i høyre sving. Ditto i venstre. Så skal du ta kurven slik at du tangerer veimerkinga nesten midt i sving. Er veien smal og/eller uoversiktlig, ja da skal du vurdere om du skal være like aktiv, helst ligge mot høyre i veien. Det er en vurdering, mitt råd er å først trene på fartstilpasning mot svingen og gå på gassen rundt tangeringspunktet en plass.
Høres rart ut for meg, ut mot midten i venstresving? Jeg ligger alltid ut mot kanten i venstre sving, og tangerer kanskje en halvmeteter/meter innenfor midten til vanlig, mtp motgående trafikk.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av FredrikE24 »

Så jeg var litt rask i formuleringen, men jeg mener at man legger seg til høyre kant i feltet i venstre sving. Og avstanden med tangering er jo litt forskjellig. Jeg er som regel en halvmeter fra oppmerkinga, alt ettersom hvor oversiktlig det er.

Hele saken er hvertfall at min kjørelærer fortalte at å brekke ned sykkelen mest mulig i sving kan jeg gjøre når jeg har fått lappen. De ønsker at du kjører effektivt og trygt. Legger jeg mye jobb i svingteknikken på en tur, så er det fryktelig morsomt når det flyter og man kan holde relativt høyt tempo med riktig sporvalg. Brekke ned sykkelen sees på som farlig og "for aktivt" visstnok.

Danreit
Innlegg: 26
Registrert: 10 sep 2016, 21:46
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 600, 2007

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Danreit »

Humbugg35 skrev: ... Vel og merke var ikke sensoren så pratsom av seg, jeg sa til han over Intercomen, du sier jo ingen ting. Da fikk jeg som svar, så lenge du besto kjøregården så er det kun helheten som teller. ...
Ved min oppkjøring var sensor også helt tyst om det ikke var snakk om hvilken retning vi skulle.
I ettertid kommenterte sensor at de kun observerer, så flere opplever at det blir veldig anledes enn fra kjørelærer.

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Hei. Igår 22.09 klokken 12.00 fikk jeg bestått. Fikk bra tilbake meldinger på det meste jeg gjorde. Sensor sa at det var en smule mye sporvalg. Kjørelæreren sa at jeg måtte overdrive. Ha ha snakk om dag og natt på sensorene. Jeg er ihvertfall kjempefornøyd. Fikk kjørt noen mil igår. Var ute en liten tur i regneret i dag, men det er jo ikke så gøy. Ha en super helg folkens. :) å en ting til. Fikk svar på klagen min i dag. 4 uker tok det å få svar. :) så det var som noen sa, bortkastet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av AJ »

Gratulerer :twothumbs: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Jacobsen »

Gratulerer med A-lappen :)

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Clockwork »

Hipp hipp!
Kjør vakkert!

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av vim »

Grattis! Kjør pent nå - det begynner å bli mørkt, vått og fullt av hjortedyr i ung alder som krysser veien ukritisk...

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Elruts84 »

Gratulerer så mye..Men hva sa svaret i klagen da? De bare negativt?

Elrtus
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Dansekris »

Gratulerer og GOD HELG!

Humbugg35
Innlegg: 10
Registrert: 25 aug 2016, 21:34
Motorsykkelen din: Suzuki Gsx 650 F 2008

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Humbugg35 »

Takk for alle gratulasjoner. Klagen ble avvist de mente at det kun var 10 min som ble forkortet med, noe som ikke stemmer. De skrev at jeg fikk ny sensor. De skjønte frustrasjonen og nervøsiteten. Var bare det som sto. :)

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Bosted: Søre sunnmøre

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av adivass »

Gratulerer så meget, jeg var selv i ekstase når jeg stod der med en ny bokstav på lappen!
Under min oppkjøring i fjor ble det ikke sagt noe annet enn hvor jeg skulle kjøre, og jeg tolket dette som normalen. Både jeg og sensor var lettere forkjølet så det var vel til det beste. Holdt oss til litt hosting og harking over intercomen istede. Sensor er der for å se på deg, studere hver en lille bevegelse du gjør, så det er forståelig at sensor nødvendigvis ikke ønsker å småprate da fokuset hans skal være på deg og din kjøring, ikke hvor vidt dere begge er fans av Michael Jackson.

En kommentar til en diskusjon tidligere i tråden: Korrekt sporvalg slik man lærer er ikke alltid det som er mest morsomt eller mest effektivt i alle situasjoner, men det er jevnt over en måte å bruke minst mulig energi på kjøringen på. Har sett en del av disse adventure folka som kommer fra langt nedpå kontinentet og kjører langt og lengre enn langt. Sporvalget deres har jeg lagt merke til at er stort sett det vi lærer. Når man kjører så langt som de så er det ikke noe vits i å ligge å kjempe med sykkelen hele veien. Da blir man fort sliten og det som skal være en hyggelig tur blir bare slitsomt og forferdelig. Mindre kjemping med sykkelen betyr også mer fokus på veien, istede for sykkelen, som igjen er en god grunn til at det blir fokusert på.

Brukeravatar
F4celess
Innlegg: 47
Registrert: 09 feb 2016, 02:49
Motorsykkelen din: 07' FZ6
Kontakt:

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av F4celess »

Gratulerer med lappen.

Når jeg tok min bomba jeg helt på krypkjøringa men henta meg inn med resten av øvelsene, fikk til slutt lappen basert på sporvalg avhengig av situasjoner på veidelen, særlig bakketopper. På intercommen holdt vi en ganske normal samtale som hjalp mye på nervøsiteten og endte opp med godkjent kjøring og i tillegg en ganske fornøyelig tur ellers. Hadde avtalt på forhånd at vi kunne snakke sammen aktivt. Glad jeg fikk den sensoren jeg hadde.

TmzJ
Innlegg: 10
Registrert: 08 jul 2021, 20:56
Motorsykkelen din: Harley -Davidson FXR
Bosted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av TmzJ »

I det store å hele er det latterlig system i Norge med en sensor som kan synse det han vil. Kjører du trygt uten feil skal du bestå.

Ser at dette er noen år siden. Men det er like gyldig i dag. Så jeg har klaget. Jeg skal lese videre å se om det hjalp å klage.
_________________________________________________________________________
Harley Davidson Custom - Verksted og butikk - https://hdmechanic.no :twothumbs:

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av FredrikE24 »

Tenker det er greit å ha den ordningen man har før man slippes løs lovlig ut på veien uten ledsager. Stryker sensor deg, så er det en eller annen grunn til det. Da må man kjøre mer. Jeg kjører i gruppe stort sett noen gang i året, grupper med både gamle og unge. Det synes godt hvem som har fått god opplæring og ikke på kjøringen. Vi kjører stort sett på rekke og rad, og det funker fint. Lite til ingen rykk og napp og alt det er fint, men valg enkelte gjør når man kommer bortfor en eller annen situasjon får meg til å lure på hvorfor det går så bra som det går..!

De med fersk lapp har hatt grundig opplæring og dette sitter i ryggmargen. Verstingene går igjen i gruppa, de tok lappen for mange mange år siden typ, med en runde rundt huset til bilsakkyndig en gang på 70-tallet..

Uten å ha kjennskap til statistikk har vel ulykkene gått nedover til tross for et økende antall registrerte sykler på veien.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

FredrikE24 skrev: 08 jul 2021, 23:37 De med fersk lapp har hatt grundig opplæring og dette sitter i ryggmargen. Verstingene går igjen i gruppa, de tok lappen for mange mange år siden typ, med en runde rundt huset til bilsakkyndig en gang på 70-tallet..
Jeg håper virkelig ikke du mener at de som nettopp har tatt lappen kjører bedre enn de som har lengre erfaring med MC kjøring?
Jeg tok MC lappen for 19 år siden, og har kjørt hver sesong siden den gang. Jeg var 18 når jeg tok lappen, så relativt "ung" i dag i forhold til mange andre MC førere, men jeg ser veldig fort hvem som nettopp har tatt lappen samma året eller bare hatt den noen få sesonger.
Skolen jeg gikk på gikk gjennom de samma tinga de går gjennom på skolene i dag. Dette vet jeg fordi jeg har øvelseskjørt med en i sommer som nettopp fikk lappen.
Ikke glem at kjøreerfaring teller ekstremt mye da det gir deg mye erfaring med farlige episoder man lærer av. Og ikke minst håndtering av sykkelen. Det er som gitar: de som spiller mest og øver bra over tid, blir best.
Og som jeg og de fleste har fått med oss så vet vi at det er unge MC førere som dør mest ved utforkjøring i sving; For stor fart og for lite erfaring. Stivner av skrekk og blikket låses på faren.
Sist redigert av 127Tom den 09 jul 2021, 03:06, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av mekkern »

Jaja... da er jeg en ubruklig versting siden jeg har kjørt siden -79...😱
Det er jo kjekt å vite.👍
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av kaLARSnikov »

Tror dere begge har litt rett, det spørs hvem man spesifikt ser på når det gjelder "de eldre". Spektrumet er ganske bredt, alt fra de som fikk klasse A uten å sitte på en sykkel i det hele tatt, til de som mye mindre opplæring enn i dag, men tar det igjen i mye erfaring, til de som har lært like "mye" som man gjør i dag, men litt andre ting.

Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".

For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.

Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.

Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige ;)

Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av VindR »

127Tom skrev: 09 jul 2021, 02:21 Og som jeg og de fleste har fått med oss så vet vi at det er unge MC førere som dør mest ved utforkjøring i sving; For stor fart og for lite erfaring. Stivner av skrekk og blikket låses på faren.
Er ikke her for å diskutere (selv om jeg liker en god diskusjon), men hvor er den statistikken (eller hvor setter du grensa for "unge"?)? Dette er fra SSB, hvor det var 18 dødsulykker på MC/lettmotorsykkel i 2020. 45 - 74 år stod for 13 av dem.
MC-ulykker.PNG
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ersonskade

Har sett mange "eldre" som leker på grensa av hva de egentlig bør, fordi de tror at de er 20 år fortsatt. Tenker ikke på at de med tiden kanskje har fått nedsatt fysisk form, nedsatt reaksjonsevne, nedsatt syn, osv. En del tenker nok at de "har jo hatt lappen i 30 år, så dette kan jeg". Men mye kan skje på 30 år ;)

Men jeg er enig med kaLARSnikov i at det er umulig å dra alle under en kam. Det bør en ikke prøve å gjøre heller, for folk er forskjellige. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvor det er blitt skrevet at det er de yngste som dør oftest i MC-ulykker, sving eller ikke. Jeg synes jeg har lest flere ganger om "dødsulykke ved utforkjøring i sving. Føreren var en eldre person".
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Leoparden
Innlegg: 47
Registrert: 21 jul 2020, 00:11
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av Leoparden »

Nå er heller ikke jeg her for å diskutere, men...

Denne statistikken sier ingenting om antall sykler som er på hendene til de forskjellige alderskategoriene. For alt vi vet kan det være en mye mindre prosentandel av kategorien 45-74 som omkommer enn i kategori 18-44. Dermed er jeg ikke sikker på om det grunnlaget som benyttes over kan konkludere med hvem som er de beste førerne, den gir bare et tall over "hvem som dør" på sykkel i forhold til alder (ren telling av ulykker med dødelig utgang). Det kan tenkes kat 45-74 har 100x flere førere for alt vi vet, og dermed er de overlegent "sikreste" sjåførene, eller ikke..

Lærte på Sjøkrigskolen i det flotte faget Statistikk & Sannsynlighetsregning at det finnes 3 former for løgn:
- Grov løgn
- Hvit løgn
- Statistikk
Og det blir jeg mer og mer enig i...

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Bosted: Gjøvik

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av VindR »

Leoparden skrev: 09 jul 2021, 10:43 Denne statistikken sier ingenting om antall sykler som er på hendene til de forskjellige alderskategoriene. For alt vi vet kan det være en mye mindre prosentandel av kategorien 45-74 som omkommer enn i kategori 18-44.
Jeg må si meg enig i denne. Jeg bare kommenterte på det med at det var flest unge som hadde disse fæle ulykkene :P Men ja, en må nesten se hele bildet for å få.... hele bildet :crazy:
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

Ja, Leoparden kom meg i forkjøpet. Sier ingenting om prosent andel kjørere.
Det er flere 40 åringer som tar MC lappen og kjøper seg sykkel enn 18 åringer. Midtlivskrisa og alt det der.
Men jeg snakket hovedsaklig om erfaring. En 40 eller 50 åring som har 20 års mer erfaring enn en 18 åring vil alltid kjøre motorsykkelen bedre enn 18 åringen.
Det er ikke noe fysisk vanskelig å kjøre en MC om man er i normal eller elendig form. Du ser jo mange tjukkaser som kjører rundt på MC.
Det har mer med balanse og teknikk. De 40 - 70 åringene som kjører utfor i sving er de med lite erfaring eller ikke kjørt MC på mange år og er ute av trening.
Man skal heller ikke se bortifra noe som heter talent. Noen er bare naturlig bedre MC førere enn andre også. Men selv om du har talent så må du øve teknikk.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Bosted: Oslo

Re: Re: Førerprøve - forskjøvet tidspunkt og "stum" sensor...

Legg inn av 127Tom »

kaLARSnikov skrev: 09 jul 2021, 09:26 Tror dere begge har litt rett, det spørs hvem man spesifikt ser på når det gjelder "de eldre". Spektrumet er ganske bredt, alt fra de som fikk klasse A uten å sitte på en sykkel i det hele tatt, til de som mye mindre opplæring enn i dag, men tar det igjen i mye erfaring, til de som har lært like "mye" som man gjør i dag, men litt andre ting.

Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".

For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.

Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.

Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige ;)

Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.
Aldri hørt om noen som fikk A lappen uten å faktisk kjøre en MC. Hvor har du dette fra? Må være før flower power tiden da på 60 tallet? Dette er uansett irrelevant i dag.

Det var mye fokus på sporvalg jo da jeg tok MC lappen for 19 år siden. Han prata ikke om annet omtrent og at det er det som vil redde deg ut av situasjoner og hvor bra du tar svingen og om du ikke vil få hodet kappet av en buss osv...
MC lærere på den tiden var like glad i livet som MC førere er i dag. Ikke glem at MC lærere er personer som også lærer bort litt forskjellig som før til i dag, så blir litt vanskelig å vite akkurat hva alle lærte bort for 20 år siden. Da må du spørre folk som meg som tok MC lappen for 20 år siden.

En ting som forbløffer meg er hva nye MC førere ikke lærer i dag (de jeg har prata med som nettopp har fått MC lappen)
er overlevelses detaljer på hvordan du burde placere MC'en din i et lyskryss: Litt til høyre i veibanene skrått så du tilter speilet så du kan se bak deg: Kommer det en lastebil som ikke har sett rødt lys eller deg pga. gudene vet hva (sol i trynet?) så kan du lett da gi litt gass og rømme inn til siden av veien eller på fortauet. Dette har faktisk reddet meg en gang fra å bli påkjørt bakfra av en kjærring som titta på mobilen sin og så ikke lyskrysset.

MC førere vil alltid være bedre til å kjøre i trafikken enn bil førere da det er langt mer krevende å kjøre en MC og bestå MC lappen enn bil lappen. Så kjønner ikke hvordan du klarer å si at bilkjøring erfaring gjør deg til en bedre MC fører. MC og bilkjøring er som natt og dag:
MC førere lærer også å lese trafikkbildet annerledes og se etter farene mye lengre frem enn bilførere. Jeg merket jo dette veldig da jeg tok MC lappen før bil lappen samme året, hvor mye lettere det var å ta bil lappen enn MC lappen. Vi må hele tiden tenke 3 steg lenger og se etter rømningsveier om noe skulle skje. For å ikke snakke om krypkjøring og sving teknikk og bremse teknikk.

Syns det virker som om du mener de som har hatt MC lappen i mange år er mer bajas. Jeg vil påstå at 18 - 20 åringer er mye mer bajas på sykkel og skal vise seg frem ved å dra på bakhjulet og grise kjøre. Dette ser jeg selv i trafikken når jeg kjører og kan snakke av egen erfaring. Når jeg var 18 år kjørte jeg mye fortere og tok sjanser enn jeg gjorde i dag.

Men kanskje du sier dette fordi de som har 20 års mer erfaring enn deg kjører mye raskere i svinger og tar deg igjen eller drar fra deg? Dette har mer med hva man er vant med og hvor god man er til å håndtere sykkelen. En krapp sving for deg, kan være en barnemat sving for dem med lang erfaring.

For å sammenligne med piloter fra første verdenskrig da: De med lengst fly erfaring var de som hadde lengst sjanse for å overleve. Ferskingene hadde gjennomsnittsleve tid på 13 dager.
De med over 1000 timer på MC vil alltdi være bedre enn de med 20 timer.

Svar