kaLARSnikov skrev: 09 jul 2021, 09:26
Tror dere begge har litt rett, det spørs hvem man spesifikt ser på når det gjelder "de eldre". Spektrumet er ganske bredt, alt fra de som fikk klasse A uten å sitte på en sykkel i det hele tatt, til de som mye mindre opplæring enn i dag, men tar det igjen i mye erfaring, til de som har lært like "mye" som man gjør i dag, men litt andre ting.
Ser spesielt de som tok lappen for rundt 10 år siden. De har hatt solid opplæring, men det er et par vesentlige forskjeller i opplæringen, f.eks. sporvalg i sving. Her sies det at dagens læreplan er utarbeidet basert på statistikk (spesielt nevnte utforkjøring i sving) og det er et enormt fokus på handlingsrom, mens for 10 år siden var det mer fokus på sikt inn i svingen. Sporvalgene er ganske forskjellige, så kan man jo diskutere i det uendelige hva som er "best".
For ikke å snakke om andre variabler. Det er nok stor forskjell på meg som tok lappen i år i en alder av 36 - etter nesten 20 år bak rattet på bil og et par år på moped før det igjen - og noen som tar lappen nå i en alder av 16-24, med ingen eller lite erfaring på vei og i trafikk. Vi er like ferske på sykkel, men jeg har fortsatt masse erfaring fra kjøring som jeg tar med meg hver gang jeg setter meg på sykkelen.
Holdninger spiller også inn, flere av de jeg kjenner med mange år på to hjul kan være rimelig bajas. Der jeg er opptatt av å kjøre trygt og bidra til en god trafikkavvikling så er andre mer opptatt av å få ut kneet og bli kvitt kyllingstriper - men bare glem å prøve å snakke sikkerhet med de, de har jo tross alt "kjørt sykkel siden før du ble født". Det hjelper ikke nødvendigvis så mye å være erfaren og flink til å kjøre når du uansett konsekvent tøyer strikken med tanke på risikovurdering, da kjører man ikke nødvendigvis tryggere totalt sett enn en fersking med fokus på sikkerhet.
Med andre ord så er det vanskelig å dra alle over en kam siden vi alle er ganske så forskjellige
Til sist så skal det nevnes at det også er store forskjeller mellom både skolelærere og sensorer rundt om, så slik noen kjører og får bestått i ett sted trenger ikke nødvendigvis være likt som noen andre kjører og får bestått i et annet sted. En uting, spør du meg, men sånn er det nå.
Aldri hørt om noen som fikk A lappen uten å faktisk kjøre en MC. Hvor har du dette fra? Må være før flower power tiden da på 60 tallet? Dette er uansett irrelevant i dag.
Det var mye fokus på sporvalg jo da jeg tok MC lappen for 19 år siden. Han prata ikke om annet omtrent og at det er det som vil redde deg ut av situasjoner og hvor bra du tar svingen og om du ikke vil få hodet kappet av en buss osv...
MC lærere på den tiden var like glad i livet som MC førere er i dag. Ikke glem at MC lærere er personer som også lærer bort litt forskjellig som før til i dag, så blir litt vanskelig å vite akkurat hva alle lærte bort for 20 år siden. Da må du spørre folk som meg som tok MC lappen for 20 år siden.
En ting som forbløffer meg er hva nye MC førere ikke lærer i dag (de jeg har prata med som nettopp har fått MC lappen)
er overlevelses detaljer på hvordan du burde placere MC'en din i et lyskryss: Litt til høyre i veibanene skrått så du tilter speilet så du kan se bak deg: Kommer det en lastebil som ikke har sett rødt lys eller deg pga. gudene vet hva (sol i trynet?) så kan du lett da gi litt gass og rømme inn til siden av veien eller på fortauet. Dette har faktisk reddet meg en gang fra å bli påkjørt bakfra av en kjærring som titta på mobilen sin og så ikke lyskrysset.
MC førere vil alltid være bedre til å kjøre i trafikken enn bil førere da det er langt mer krevende å kjøre en MC og bestå MC lappen enn bil lappen. Så kjønner ikke hvordan du klarer å si at bilkjøring erfaring gjør deg til en bedre MC fører. MC og bilkjøring er som natt og dag:
MC førere lærer også å lese trafikkbildet annerledes og se etter farene mye lengre frem enn bilførere. Jeg merket jo dette veldig da jeg tok MC lappen før bil lappen samme året, hvor mye lettere det var å ta bil lappen enn MC lappen. Vi må hele tiden tenke 3 steg lenger og se etter rømningsveier om noe skulle skje. For å ikke snakke om krypkjøring og sving teknikk og bremse teknikk.
Syns det virker som om du mener de som har hatt MC lappen i mange år er mer bajas. Jeg vil påstå at 18 - 20 åringer er mye mer bajas på sykkel og skal vise seg frem ved å dra på bakhjulet og grise kjøre. Dette ser jeg selv i trafikken når jeg kjører og kan snakke av egen erfaring. Når jeg var 18 år kjørte jeg mye fortere og tok sjanser enn jeg gjorde i dag.
Men kanskje du sier dette fordi de som har 20 års mer erfaring enn deg kjører mye raskere i svinger og tar deg igjen eller drar fra deg? Dette har mer med hva man er vant med og hvor god man er til å håndtere sykkelen. En krapp sving for deg, kan være en barnemat sving for dem med lang erfaring.
For å sammenligne med piloter fra første verdenskrig da: De med lengst fly erfaring var de som hadde lengst sjanse for å overleve. Ferskingene hadde gjennomsnittsleve tid på 13 dager.
De med over 1000 timer på MC vil alltdi være bedre enn de med 20 timer.