Vinterlagring
-
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Vinterlagring
Lader batteri, fyller tanken og setter sykkel på depotstøtte.
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Nå står min i oppvarmet garasje om vinteren, så har ikke det kondensproblemet. Står på depotstøtta med riktig lufttrykk og full tank, vedlikeholdslader et par ganger i løpet av vinteren. Olje skiftes på våren. Har aldri opplevd å få urundt dekk, tror rett og slett ikke det er nok vekt på forhjulet. Deilig når den står tørt og fint, er akkurat slik den var da jeg satt den bort.
Når det gjelder batteri på betonggulv har jeg lagret et bilbatteri på betonggulv i seks år, har ikke tatt skade av det.
Når det gjelder batteri på betonggulv har jeg lagret et bilbatteri på betonggulv i seks år, har ikke tatt skade av det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
2 alternativer for vinterlagring:
ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.
Eller;
Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.

Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling?

-
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
2-komp epoxy er absolutt og anbefale :) lett og rengjøre og tåler endel bank :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Amen!cannon skrev:2 alternativer for vinterlagring:
Eller;

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Det er velkjent i vinterlagringsmiljøer, særlig på Vestlandet og i dalstrøka innafor, at avdunsting fra Epoxy har ført til lakkpest og blemmedannelser på en rekke japanske og koreanske MC'er. Italienske og tyske sykler har blitt påført både hjul-løsning og styreknekk. Amerikanske sykler har hatt en lei tendens til å forsvinne sporløst etter parkering på Epoxy-golv.Toven skrev:Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling?![]()
I tillegg har eiere av infiserte sykler pådratt seg problemer som sengevæting, lårhøne og utstrakt håravfall nedentil.
Sorry.....epoxy er altså ikke å anbefale....

- kvase
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Kontakt:
Jeg har min stående inne trygt å varmt tusle ned på morgenkvisten i tøfla og gni på knallerten ktm1050 som star der i vinterdvale.-
Gå å ta frokost ta samme veien opp igjen ja å ned til knallerten for å ta en titt før jeg triller kajakken ut samme veien som knallerten bruker hele mc sesongen -forhåpentligvis starte neste år også i februar slik som i år
Kajakk vinter + sommer med innslag av veinett der å

Gå å ta frokost ta samme veien opp igjen ja å ned til knallerten for å ta en titt før jeg triller kajakken ut samme veien som knallerten bruker hele mc sesongen -forhåpentligvis starte neste år også i februar slik som i år

Kajakk vinter + sommer med innslag av veinett der å
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Jeg har levert min egen sykkel på vinterlagring nå. og litt lette reparasjoner og plukk som jeg selv er for klønete til å gjøre Det føles forresten grusomt, å ikke ha den stående parat.
Men når er det egentlig vanlig å gjøre det ?
Når parkerer dere for vinteren ?
Men når er det egentlig vanlig å gjøre det ?
Når parkerer dere for vinteren ?
Jeg tenker å tyne så mye ut av sesongen som mulig.
Enten til det er for glatt eller til det er for kaldt å ha noe glede av å kjøre.
Enten til det er for glatt eller til det er for kaldt å ha noe glede av å kjøre.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Baffin
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Jeg bor i fjellheimen og kjører til det blir for kaldt eller is på veien og saltinga starter ,
vi slipper ikke unna den dritten (salt) vi heller.

Baffin
vi slipper ikke unna den dritten (salt) vi heller.

Baffin
Sist redigert av Baffin den 24 sep 2016, 10:25, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
-
- Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Siden jeg solgte bilen på forsommeren så kommer jeg til å tyne sesongen maks. Etter det blir det buss til jobb og ellers spørre kona pent om å få låne bilen hennes
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)
Buss: det er der jeg er nå.
Kollektiven er vel grei nok, den...
Jeg tar buss, tog, og buss igjen. Til og fra. Alt med illeluktende østlendinger stabla opp rundt meg på alle kanter.
Armhule i fjeset. Pupp i ryggen.
Kollektiven er vel grei nok, den...
Jeg tar buss, tog, og buss igjen. Til og fra. Alt med illeluktende østlendinger stabla opp rundt meg på alle kanter.
Armhule i fjeset. Pupp i ryggen.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Da jeg var student toget jeg rundt 1 time om dagen. Å stå sild i tønne med pupp i ryggen er mer behagelig enn å måtte stå å henge i rørene som snirkler seg rundt i togvogna når man er førstemann på ståplass. Synes i grunn å ta kollektivt er helt greit såfremt man slipper overganger og/eller flere ledd(buss, tog, båt, trikk..) på samme turen. I jobben kan jeg jo ta kollektivt, men det er generelt noe drit når jeg har behov for å komme meg hit og dit relativt fort med et lass med utstyr innimellom ila. dagen.
Siden jeg har vært så dum å levere fra meg min egen leke altfor tidlig, er det urettferdig at dere skal ha det moro.
Derfor må dere lese dette:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/os ... -67-320599
...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
Derfor må dere lese dette:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/os ... -67-320599
...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Ca midten av juli her daFredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte

Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.
Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Over hodet ikkeClockwork skrev: ...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!

Langtidsvarslet viser at det kan bli gode kjøreforhold til et godt stykke ut i oktober.
Så ingen grunn til å kaste inn vinterpussfillene enda

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Det er minus du skal koble fra!adivass skrev:Ca midten av juli her daFredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte![]()
Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.
Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..
-
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Ja og nei. Det er mest for sikkerheten til folk som er klønete, og eller sikkerheten på nyere biler etc der spenningshopp forårsaket av en gnist når man fjerner plussen kan skape problemer. Knallgass kan også være litt uheldig i en slik situasjon.ZZR-Erling skrev: Det er minus du skal koble fra!
Jeg har fikla med batterier så mye at jeg vet hva jeg gjør på, og det er ingen sjans for at jeg kortslutter plusspolen til jord. Med plussen avkoblet kan det ikke skje at noe kortslutter og begynner å trekke strøm eller i verstefall resulterer i brann. Tingene mine står der smågnagere ferdes, så det hadde ikke overrasket meg om de fant det for godt å spise litt av ledningsnettet mitt..
Ideelt sett fjerner man vel begge, men jeg er lat, så jeg går for plusspolen

Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:
- Bytt olje og oljefilter.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
- Luftfilter: Kjekt å bytte dette til et nytt (om det er gammalt) rense inntaket og spraye på luftfilter olje i filteret.
- Riktig dekktrykk ! Kontrollèr at dekkene har riktig trykk.
- For de som ikke kjører BMW: Sjekk kjedet. Er det tørt, smør kjedet før du parkerer sykkelen for vinteren.
- Vedlikeholdslader: Kjøp en slik lader hos biltema, eller andre og plugg den på batteriet. Da vil laderen lade batteriet automatisk etter behov og du trenger ikke tenke på det.
- Mc-trekk fra biltema e.l. Beskytter mot noe støv.
- Bruk gummifornyer fra Armor All/ Biltema på gummislanger og dekksider. Ser pent ut og holder kanskje gummien litt lengre ?
- Har du midtstøtte til sykkelen, bruk denne. Da står minst ett hjul i friluft og dekket vil ikke bli deformert. Du kan også snurre hjulene et par ganger i løpet av tiden den står parkert.
Mindre viktig, men kanskje fullt så kjekt å sjekke: LYS. Sjekk at alle lys og blinklys virker før du setter den bort. Da slipper du å starte neste sesong med å dra til forhandler for å kjøpe dette før du i det hele tatt har rukket og "sale opp hesten".
Selvfølgelig: Vask sykkelen grundig før du setter den bort.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
- Luftfilter: Kjekt å bytte dette til et nytt (om det er gammalt) rense inntaket og spraye på luftfilter olje i filteret.
- Riktig dekktrykk ! Kontrollèr at dekkene har riktig trykk.
- For de som ikke kjører BMW: Sjekk kjedet. Er det tørt, smør kjedet før du parkerer sykkelen for vinteren.
- Vedlikeholdslader: Kjøp en slik lader hos biltema, eller andre og plugg den på batteriet. Da vil laderen lade batteriet automatisk etter behov og du trenger ikke tenke på det.
- Mc-trekk fra biltema e.l. Beskytter mot noe støv.
- Bruk gummifornyer fra Armor All/ Biltema på gummislanger og dekksider. Ser pent ut og holder kanskje gummien litt lengre ?
- Har du midtstøtte til sykkelen, bruk denne. Da står minst ett hjul i friluft og dekket vil ikke bli deformert. Du kan også snurre hjulene et par ganger i løpet av tiden den står parkert.
Mindre viktig, men kanskje fullt så kjekt å sjekke: LYS. Sjekk at alle lys og blinklys virker før du setter den bort. Da slipper du å starte neste sesong med å dra til forhandler for å kjøpe dette før du i det hele tatt har rukket og "sale opp hesten".
Selvfølgelig: Vask sykkelen grundig før du setter den bort.
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: RE: Re: Vinterlagring
Sant nok at du ikke får ut all olja ved et oljeskift, det vil i de fleste motorer bli igjen noen få dl. selv om motoren er varm når du tapper. Men dobbelt oljeskift er da helt unødvendig. Da hadde jeg heller brukt pengene på olje av best mulig kvalitet og bytta bare en gang.Honda2004 skrev:Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:
Sent fra min C6603 via Tapatalk
-
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Vurderer vinterlagring hos en mc forhandler i vinter
I den forbindelse blir det fortatt en sjekk av sykkelen og får jeg får vite hva som eventuelt bør gjøres med den.
Vanlig service / oljeskift er jo greit når det er tid for det. MEN... Er det å sette bukken til havresekken ved å la de som sikkert har ledig kapasitet på verkstedet i vintermånedene se over sykkelen ?
Noen her som har erfart det ?

I den forbindelse blir det fortatt en sjekk av sykkelen og får jeg får vite hva som eventuelt bør gjøres med den.
Vanlig service / oljeskift er jo greit når det er tid for det. MEN... Er det å sette bukken til havresekken ved å la de som sikkert har ledig kapasitet på verkstedet i vintermånedene se over sykkelen ?
Noen her som har erfart det ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
Skjønte ikke helt hva du mener.. men jeg har satt sykkelen hos vinterlagring hos verksted, og fikk samtidig gjort unna ventilsjekk pluss noe annet småting nå :) De tar også oljeskift og en 10 punkt sjekk - men gjør ikke noe arbeid som ikke er avtalt. I mitt tilfelle sa jeg at det er fint at jeg får beskjed evt når jeg henter sykkelen om de fant noe på den 10 punkt sjekken. Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt