Vinterlagring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Vinterlagring

Legg inn av Reodor Felgen »

Lader batteri, fyller tanken og setter sykkel på depotstøtte.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Vinterlagring

Legg inn av Geiroe »

Nå står min i oppvarmet garasje om vinteren, så har ikke det kondensproblemet. Står på depotstøtta med riktig lufttrykk og full tank, vedlikeholdslader et par ganger i løpet av vinteren. Olje skiftes på våren. Har aldri opplevd å få urundt dekk, tror rett og slett ikke det er nok vekt på forhjulet. Deilig når den står tørt og fint, er akkurat slik den var da jeg satt den bort.
Når det gjelder batteri på betonggulv har jeg lagret et bilbatteri på betonggulv i seks år, har ikke tatt skade av det.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
:vs

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling? :-k

:knegg

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Vinterlagring

Legg inn av KevinmsR6 »

2-komp epoxy er absolutt og anbefale :) lett og rengjøre og tåler endel bank :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Snikendeugle »

cannon skrev:2 alternativer for vinterlagring:

ALLE mc'er bør henges opp ned fra taket hver vinter, og helst også mellom hver kjøretur om sommeren. Det skal være spansk fjelluft i dekkene og bensinen skal blandes med extra virgin olivenolje.
Motorolje skal erstattes med rapsolje fra Peru, og bremsevæske bør kokes en gang i måneden og derimellom lagres nedfrosset i bittesmå glassflasker med ekte gummikork fra afrikanske gummipalmer.
All betong i 12 km. radius bør fjernes eller overmales med 4 strøk golvmaling.
Batteriet skal oppbevares hengende på skrå på loftet, langt unna betong og opphengt i ikke-ledende gummi-lisser som skal smøres med kinesisk batterisyre av verste sort. Annenhver dag skal batteriet ristes, bankes og snus opp ned. Ved juletider skal det passes på av en innleid fjøsnisse som ikke må kortslutte batteriet.
Alle lyspærer demonteres, poleres og oppbevares i dypfryst tilstand, sammen med nyplukkede blåbær med høyt innhold av antioksidanter. Fryseren må ikke stå på betong, og her holder det ikke å jukse med gummilapper under fryserbeina!!!
Hjelm og annet kjøreutstyr bør kokes og deretter fryses ned. På våren skal utstyret kokes på nytt.

Eller;

Kjøre sykkelen inn i garasjen, parkere, skru av tenningen og ta seg en kald pils mens man venter på våren.
Til våren triller man sykkelen ut, vurderer om den bør vaskes, evt skifter olje og filter, starter opp og kjører avgårde med et digert glis.
:vs
Amen!
:banansplit
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Vinterlagring

Legg inn av cannon »

Toven skrev:Bør ikke 2-komp epoxymaling till betong egne seg bedre enn gulvmaling? :-k

:knegg
Det er velkjent i vinterlagringsmiljøer, særlig på Vestlandet og i dalstrøka innafor, at avdunsting fra Epoxy har ført til lakkpest og blemmedannelser på en rekke japanske og koreanske MC'er. Italienske og tyske sykler har blitt påført både hjul-løsning og styreknekk. Amerikanske sykler har hatt en lei tendens til å forsvinne sporløst etter parkering på Epoxy-golv.
I tillegg har eiere av infiserte sykler pådratt seg problemer som sengevæting, lårhøne og utstrakt håravfall nedentil.
Sorry.....epoxy er altså ikke å anbefale.... :[-X

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av kvase »

Jeg har min stående inne trygt å varmt tusle ned på morgenkvisten i tøfla og gni på knallerten ktm1050 som star der i vinterdvale.- :yahoo
Gå å ta frokost ta samme veien opp igjen ja å ned til knallerten for å ta en titt før jeg triller kajakken ut samme veien som knallerten bruker hele mc sesongen -forhåpentligvis starte neste år også i februar slik som i år :biker:
Kajakk vinter + sommer med innslag av veinett der å
E 6 Vegarn.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

haha herlig :D

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Vinterlagring

Legg inn av Clockwork »

Jeg har levert min egen sykkel på vinterlagring nå. og litt lette reparasjoner og plukk som jeg selv er for klønete til å gjøre Det føles forresten grusomt, å ikke ha den stående parat.

Men når er det egentlig vanlig å gjøre det ?
Når parkerer dere for vinteren ?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Bosted: Oslo

Re: Vinterlagring

Legg inn av Dansekris »

Jeg tenker å tyne så mye ut av sesongen som mulig.

Enten til det er for glatt eller til det er for kaldt å ha noe glede av å kjøre.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg kjører til de begynner å salte ;)

Brukeravatar
Baffin
Innlegg: 527
Registrert: 01 jan 2016, 18:00
Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.

Re: Vinterlagring

Legg inn av Baffin »

Jeg bor i fjellheimen og kjører til det blir for kaldt eller is på veien og saltinga starter ,
vi slipper ikke unna den dritten (salt) vi heller.

Bilde

Baffin
Sist redigert av Baffin den 24 sep 2016, 10:25, redigert 1 gang totalt.
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.

Hal73
Innlegg: 69
Registrert: 09 jun 2016, 22:43
Motorsykkelen din: BMW GSA 1200
Bosted: Lillehammer

Re: Vinterlagring

Legg inn av Hal73 »

Siden jeg solgte bilen på forsommeren så kommer jeg til å tyne sesongen maks. Etter det blir det buss til jobb og ellers spørre kona pent om å få låne bilen hennes

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Yamaha Tenere 700 '23
(Tidligere Ducati Monster 600, BMW R1200R ´07, BMW R1200 GSA '18 og BMW R1200 GS '18)

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Vinterlagring

Legg inn av Clockwork »

Buss: det er der jeg er nå.
Kollektiven er vel grei nok, den...
Jeg tar buss, tog, og buss igjen. Til og fra. Alt med illeluktende østlendinger stabla opp rundt meg på alle kanter.
Armhule i fjeset. Pupp i ryggen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5043
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Vinterlagring

Legg inn av FredrikE24 »

Da jeg var student toget jeg rundt 1 time om dagen. Å stå sild i tønne med pupp i ryggen er mer behagelig enn å måtte stå å henge i rørene som snirkler seg rundt i togvogna når man er førstemann på ståplass. Synes i grunn å ta kollektivt er helt greit såfremt man slipper overganger og/eller flere ledd(buss, tog, båt, trikk..) på samme turen. I jobben kan jeg jo ta kollektivt, men det er generelt noe drit når jeg har behov for å komme meg hit og dit relativt fort med et lass med utstyr innimellom ila. dagen.

Clockwork
Innlegg: 68
Registrert: 24 aug 2016, 12:15
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder M800

Re: Vinterlagring

Legg inn av Clockwork »

Siden jeg har vært så dum å levere fra meg min egen leke altfor tidlig, er det urettferdig at dere skal ha det moro.
Derfor må dere lese dette:
http://www.moss-avis.no/nyheter/moss/os ... -67-320599
...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Bosted: Søre sunnmøre

Re: Vinterlagring

Legg inn av adivass »

FredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte ;)
Ca midten av juli her da :lol
Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.

Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39874
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring

Legg inn av AJ »

Clockwork skrev: ...og innse at det er slutt, over, for sent. Det blir ikke mer moro i år. Her må parkeres, pakkes inn, stues vekk!
Over hodet ikke :[-(
:knegg

Langtidsvarslet viser at det kan bli gode kjøreforhold til et godt stykke ut i oktober.
Så ingen grunn til å kaste inn vinterpussfillene enda ;) !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ZZR-Erling

Re: Vinterlagring

Legg inn av ZZR-Erling »

adivass skrev:
FredrikE24 skrev:Jeg kjører til de begynner å salte ;)
Ca midten av juli her da :lol
Lurer på hvor høyt påslag de har på saltet, mye må det være, for de salter jo i flere mnd før temperaturen kryper ned mot frysepunktet.

Hva batteriet angår når det kommer til vinterlagring.. Jeg har en skrothaug av en veteranbil som stod stille fra høst til ut på våren en gang før jeg fant det for godt å flytte litt på den. Hadde plukka av plusskabelen, det var det. Batteriet holdt seg som bare juling og bilen fyra med en gang, så jeg ser ingen grunn til å styre for mye med det heller, utover å plukke av plusskabelen. En vedlikeholdslader som er plugga i hele vinteren er for meg ikke annet enn noe mer som kan gå i stykker og begynne å brenne..
Det er minus du skal koble fra!

adivass
Innlegg: 63
Registrert: 18 mar 2013, 14:55
Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
Bosted: Søre sunnmøre

Re: Vinterlagring

Legg inn av adivass »

ZZR-Erling skrev: Det er minus du skal koble fra!
Ja og nei. Det er mest for sikkerheten til folk som er klønete, og eller sikkerheten på nyere biler etc der spenningshopp forårsaket av en gnist når man fjerner plussen kan skape problemer. Knallgass kan også være litt uheldig i en slik situasjon.
Jeg har fikla med batterier så mye at jeg vet hva jeg gjør på, og det er ingen sjans for at jeg kortslutter plusspolen til jord. Med plussen avkoblet kan det ikke skje at noe kortslutter og begynner å trekke strøm eller i verstefall resulterer i brann. Tingene mine står der smågnagere ferdes, så det hadde ikke overrasket meg om de fant det for godt å spise litt av ledningsnettet mitt..
Ideelt sett fjerner man vel begge, men jeg er lat, så jeg går for plusspolen ;)

Honda2004
Innlegg: 51
Registrert: 08 aug 2014, 21:26
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Re: Vinterlagring

Legg inn av Honda2004 »

Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:

- Bytt olje og oljefilter.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
- Luftfilter: Kjekt å bytte dette til et nytt (om det er gammalt) rense inntaket og spraye på luftfilter olje i filteret.
- Riktig dekktrykk ! Kontrollèr at dekkene har riktig trykk.
- For de som ikke kjører BMW: Sjekk kjedet. Er det tørt, smør kjedet før du parkerer sykkelen for vinteren.
- Vedlikeholdslader: Kjøp en slik lader hos biltema, eller andre og plugg den på batteriet. Da vil laderen lade batteriet automatisk etter behov og du trenger ikke tenke på det.
- Mc-trekk fra biltema e.l. Beskytter mot noe støv.
- Bruk gummifornyer fra Armor All/ Biltema på gummislanger og dekksider. Ser pent ut og holder kanskje gummien litt lengre ?
- Har du midtstøtte til sykkelen, bruk denne. Da står minst ett hjul i friluft og dekket vil ikke bli deformert. Du kan også snurre hjulene et par ganger i løpet av tiden den står parkert.

Mindre viktig, men kanskje fullt så kjekt å sjekke: LYS. Sjekk at alle lys og blinklys virker før du setter den bort. Da slipper du å starte neste sesong med å dra til forhandler for å kjøpe dette før du i det hele tatt har rukket og "sale opp hesten".

Selvfølgelig: Vask sykkelen grundig før du setter den bort.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: RE: Re: Vinterlagring

Legg inn av kjellv »

Honda2004 skrev:Hmm jeg kan komme med det jeg kommer på:

- Bytt olje og oljefilter.
Kjør en tur for å varme motor og dra olje i gjennom motor, før du bytter olje en gang til og kjører en tur til. Da er du sikker på at alt "grums" og skit er ute av motoren og at motoren er smørt.
Sant nok at du ikke får ut all olja ved et oljeskift, det vil i de fleste motorer bli igjen noen få dl. selv om motoren er varm når du tapper. Men dobbelt oljeskift er da helt unødvendig. Da hadde jeg heller brukt pengene på olje av best mulig kvalitet og bytta bare en gang.


Sent fra min C6603 via Tapatalk

Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Vinterlagring

Legg inn av Solo-rider »

Vurderer vinterlagring hos en mc forhandler i vinter :scratch
I den forbindelse blir det fortatt en sjekk av sykkelen og får jeg får vite hva som eventuelt bør gjøres med den.
Vanlig service / oljeskift er jo greit når det er tid for det. MEN... Er det å sette bukken til havresekken ved å la de som sikkert har ledig kapasitet på verkstedet i vintermånedene se over sykkelen ?
Noen her som har erfart det ?
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Toven

Re: Vinterlagring

Legg inn av Toven »

Skjønte ikke helt hva du mener.. men jeg har satt sykkelen hos vinterlagring hos verksted, og fikk samtidig gjort unna ventilsjekk pluss noe annet småting nå :) De tar også oljeskift og en 10 punkt sjekk - men gjør ikke noe arbeid som ikke er avtalt. I mitt tilfelle sa jeg at det er fint at jeg får beskjed evt når jeg henter sykkelen om de fant noe på den 10 punkt sjekken. Men at de ikke skulle gjøre noe arbeid som følge av den, som ikke er avtalt

Svar