Spørsmål om nytt batteri
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Spørsmål om nytt batteri
Det stemmer ikke. På mine 3 sykler ligger ledespenningen på over 14 volt på tomgang. Med litt turtall, ved vanlig kjøring ligger den på 14,3 til 14,5 volt. Ingen kokte batterier. I den ene sykkelen sitter originalbatteriet fortsatt i og det funker fortsatt perfekt, etter 16 år og 56000 km.Jompa skrev:Over 13,8 volt koker batteriet, så da er det liten vits og mene at spenninga skal være pver 14.KevinmsR6 skrev:Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri

cannon skrev:Det stemmer ikke. På mine 3 sykler ligger ledespenningen på over 14 volt på tomgang. Med litt turtall, ved vanlig kjøring ligger den på 14,3 til 14,5 volt. Ingen kokte batterier. I den ene sykkelen sitter originalbatteriet fortsatt i og det funker fortsatt perfekt, etter 16 år og 56000 km.Jompa skrev:Over 13,8 volt koker batteriet, så da er det liten vits og mene at spenninga skal være pver 14.KevinmsR6 skrev:Alt under 13 volt er for dårlig.. Skal ligge på rundt 13-14 og litt over mener eg
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Spørsmål om nytt batteri
Jeg ser det har vært litt frem og tilbake om gel vs agm-batterier. Begge to er varianter av tradisjonelle batterier med bly og syre. Forskjellen er at AGM og gel ikke har flytende syre og det kan ikke lekke. AGM står for absorbed glass matt og det betyr rett og slett at syreblandingen er absorbert av englassfiber matte som ligger mellom blyplatene. I et gel-batteri er det tilsatt stoffer som gjør syren geleaktig i konsistensen, det er ikke uvanlig å bruke silisiumoksid.
På nettsidene til Varta anbefales AGM som det beste alternativet. De tåler utladning bedre, de tåler også høyere tempartur enn gel-batterier. Den virkelig store svakheten ved et gel-batteri er at de ømfindtlige for ladestrøm. Setter du på en lader som gir for mye ampere svekker du batteriet.
På nettsidene til Varta anbefales AGM som det beste alternativet. De tåler utladning bedre, de tåler også høyere tempartur enn gel-batterier. Den virkelig store svakheten ved et gel-batteri er at de ømfindtlige for ladestrøm. Setter du på en lader som gir for mye ampere svekker du batteriet.
Re: Spørsmål om nytt batteri
Takker for forklaringen. Har bestemt meg for et AGM batteri av typen YTX20HL-BS EXIDE
Virket som et godt merke.
Virket som et godt merke.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
Exide er veldig bra:) det eg har
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Spørsmål om nytt batteri
KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri

Jompa skrev:KevinmsR6 skrev:Vet ikke hvor du får det ifra jompa??
Hadde det fra hukommelsen, og det var feil.
Anbefalt ladespenning er 14,2 til 14;4 V, 13;8 er minimum.
Og dette gjelder ved en temperatur på batteriet på 25 grader.
Lavere temp krever høyere spenning, men for høy spenning gjør allikevel at batteriet "koker" dvs at det dannes
for store mengder av hydrogen.
Hvor høy spenning som skal til er jeg ikke sikker på, men tipper at med 15 volt bobler det mye gass opp.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

Re: Spørsmål om nytt batteri
Hei
Har målt batteriet mitt (Det gamle). Det er et ETX20HL-BS EXIDE og det viser ca 6,5 Volt.
Ladere min nekter å lade dette. Jeg får ikke skiftet modus på laderen. Er en BILTEMA 37-732.
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 32_man.pdf
Står at det er en smart lader og at den fungerer på syre og Gel. Kan det være at den ikke fungerer på AGM??
Den fungerer fint når jeg setter den på syrebatteriet på shadowen min.
Har målt batteriet mitt (Det gamle). Det er et ETX20HL-BS EXIDE og det viser ca 6,5 Volt.
Ladere min nekter å lade dette. Jeg får ikke skiftet modus på laderen. Er en BILTEMA 37-732.
http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/ ... 32_man.pdf
Står at det er en smart lader og at den fungerer på syre og Gel. Kan det være at den ikke fungerer på AGM??
Den fungerer fint når jeg setter den på syrebatteriet på shadowen min.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål om nytt batteri
De nye smarte laderne har ikke sjangs mot slike utfordringer... De måler batteriets tilstand for å planlegge ladesyklusen, men med slike signaler skjønner den slett ikke hva den skal gjøre..
Du kan prøve å "sjokke" batteriet, dvs gi det en omgang med startkabler fra et friskt batteri. Men jeg er nok redd for at dette er defekt og ikke mulig å få til igjen.
Du kan prøve å "sjokke" batteriet, dvs gi det en omgang med startkabler fra et friskt batteri. Men jeg er nok redd for at dette er defekt og ikke mulig å få til igjen.
Re: Spørsmål om nytt batteri
Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål om nytt batteri
Med kun 6 volt er ikke batteriet halvfullt, det er bare et halvt batteri... Halve batteriet er defekt.MrVilla skrev:Merkelige greier. Trudde at når den sjekket at bateriet bare var "halvfullt" så ville den sette i gang å lade.......hva er da poenget med lader?
Re: Spørsmål om nytt batteri
Åh......jaja.
Da er det å hente nytt i morgen. Orker ikke å begynne å sjokkstarte dette for å se om jeg får gang i det igjen. Koster ikke mer enn en tusenlapp for et nytt et, og da får jeg et som fungerer skikkelig.
Takker for hjelp! Kanonforum!:)
Da er det å hente nytt i morgen. Orker ikke å begynne å sjokkstarte dette for å se om jeg får gang i det igjen. Koster ikke mer enn en tusenlapp for et nytt et, og da får jeg et som fungerer skikkelig.
Takker for hjelp! Kanonforum!:)
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Spørsmål om nytt batteri
Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 832
- Registrert: 06 jun 2016, 10:23
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition
Re: Spørsmål om nytt batteri
da er eg spent om sykkelen lader :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Spørsmål om nytt batteri
Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Spørsmål om nytt batteri
Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Spørsmål om nytt batteri
Ut fra beskrivelsene her, tipper jeg på at batteriet det er snakk om har s.k. "indre kortsluning", i alle fall for noen av cellene. Og da er det ikke mye du kan gjøre annet enn å bytte batteriet.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Spørsmål om nytt batteri
BT=BiltemaMrVilla skrev:Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.

Re: Spørsmål om nytt batteri
åh...HeHy skrev:BT=BiltemaMrVilla skrev:Hva er en BT lader? Hvor får jeg kjøpt den? Min Biltema lader fungrer ihvertfall ikke.Geiroe skrev:Gjorde akkurat det samme nå, skulle ut for noen dager siden og alt var dødt. C-teken starter ikke på batteri med for lav spenning, satt på en liten BT lader et kvarter og da fikk jeg nok spenning på til at c-teken startet opp. Ble litt forsinka men fikk en liten runde.ejs skrev:Gikk fra mc med parklys på for noen år siden.
Noen dager etterpå skulle jeg starte den. Alt var dødt. Da måtte jeg dra fram den gamle mekaniske laderen.:-)
Den begynte å dure og viste 4 amp lading. Dagen etter var batteriet ladet. Varte 2 år etterpå.kommer nok an på hvilken lader man snakker om.

Koblet ikke i det hele tatt, kanskje spesielt siden jeg hadde en Biltema lader.
Men men....når står det nye batteriet og venter på å bli fylt opp og satt på lading!
Får satse på at det går som det skal nå da.....! Får nok beskjed senere i kveld:)
Re: Spørsmål om nytt batteri
Da var nytt batteri hentet i går og fikk da prøvd å fylle det opp og sette det på lading.
Var liksom ikke helt rett frem å fylle opp dette batteriet. Jeg gjorde slik bruksanvisningen sa, men det viste seg å være verre å stikke hull på forseglingen på syrepatronene enn jeg trudde.
Endte til slutt opp med at jeg måtte hamre løs på hver patron(!)
Trudde også dem ville tømme seg sånn noenlunde jevnt, men neida. Det var i hytt og tyttevær og til slutt så var det en som bare ble stående uten å tømme seg.
Da måtte jeg klemme forsiktig hele tiden på patronen for at den væsken også skulle komme ned i batteriet.
Jeg er egentlig ikke så utålmodig, men blir litt usikker når det ikke går helt som forventet. Enden på visa var at jeg heiv på toppen og forseglet hele batteriet 2 min etter at det var fylt opp.
Mener å huske at dem sa jeg skulle vente litt da det kunne være litt luft i det etter påfylling.....Jaja....gjort er gjort så får vi bare se hvordan det går.
Det målte i hvert fall 12,7 V når jeg var ferdig. Satte på laderen og ca en time etterpå så målte det 13,3V
Har latt det stå på lading over natta så jeg regner med at det er oppe i ca 14V når jeg kommer hjem i dag.
Var liksom ikke helt rett frem å fylle opp dette batteriet. Jeg gjorde slik bruksanvisningen sa, men det viste seg å være verre å stikke hull på forseglingen på syrepatronene enn jeg trudde.
Endte til slutt opp med at jeg måtte hamre løs på hver patron(!)
Trudde også dem ville tømme seg sånn noenlunde jevnt, men neida. Det var i hytt og tyttevær og til slutt så var det en som bare ble stående uten å tømme seg.
Da måtte jeg klemme forsiktig hele tiden på patronen for at den væsken også skulle komme ned i batteriet.
Jeg er egentlig ikke så utålmodig, men blir litt usikker når det ikke går helt som forventet. Enden på visa var at jeg heiv på toppen og forseglet hele batteriet 2 min etter at det var fylt opp.
Mener å huske at dem sa jeg skulle vente litt da det kunne være litt luft i det etter påfylling.....Jaja....gjort er gjort så får vi bare se hvordan det går.
Det målte i hvert fall 12,7 V når jeg var ferdig. Satte på laderen og ca en time etterpå så målte det 13,3V
Har latt det stå på lading over natta så jeg regner med at det er oppe i ca 14V når jeg kommer hjem i dag.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Spørsmål om nytt batteri
Batteriet skal ikke opp i 14 volt. Ladespenninga når motor er i gang skal være rundt 13.8-14,4 ish, ikke selve batteriet...MrVilla skrev:Da var nytt batteri hentet i går og fikk da prøvd å fylle det opp og sette det på lading.
Var liksom ikke helt rett frem å fylle opp dette batteriet. Jeg gjorde slik bruksanvisningen sa, men det viste seg å være verre å stikke hull på forseglingen på syrepatronene enn jeg trudde.
Endte til slutt opp med at jeg måtte hamre løs på hver patron(!)
Trudde også dem ville tømme seg sånn noenlunde jevnt, men neida. Det var i hytt og tyttevær og til slutt så var det en som bare ble stående uten å tømme seg.
Da måtte jeg klemme forsiktig hele tiden på patronen for at den væsken også skulle komme ned i batteriet.
Jeg er egentlig ikke så utålmodig, men blir litt usikker når det ikke går helt som forventet. Enden på visa var at jeg heiv på toppen og forseglet hele batteriet 2 min etter at det var fylt opp.
Mener å huske at dem sa jeg skulle vente litt da det kunne være litt luft i det etter påfylling.....Jaja....gjort er gjort så får vi bare se hvordan det går.
Det målte i hvert fall 12,7 V når jeg var ferdig. Satte på laderen og ca en time etterpå så målte det 13,3V
Har latt det stå på lading over natta så jeg regner med at det er oppe i ca 14V når jeg kommer hjem i dag.
Re: Spørsmål om nytt batteri
AH ok. Da blandet jeg litt i informasjonen som jeg har fått.
Ser frem til å få start på sykkelen i kveld!
Ser frem til å få start på sykkelen i kveld!

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Spørsmål om nytt batteri
Hvor gammelt er batteriet ?
Mine AGM batterier holder sjeldent mer enn 2 år, uansett hvor dyre de er. Sluttet å bry meg, og kjøpte heller nytt batteri hver vår.
Så gikk jeg over til "Tørrbatteri", nå på det tredje året...uten heft.
Merk at det er mange år siden batterier hadde "garantert levetid" uten en mengde om og men. MC idag er så helt opp etter grensen for å redusere vekt, at det ikke er noe overskudd på ladingen, den går for fullt hele tiden.
Særlig på Sportsykler anbefales det å sette på vedlikeholdslading med jevne mellomrom, helt på trynet spør du meg... Hadde de spandert 100 gram mer kobber i ledningene ville mange problemer vært løst.
Bytt batteri, det koster mindre enn oljen som skal til ved service.
Mine AGM batterier holder sjeldent mer enn 2 år, uansett hvor dyre de er. Sluttet å bry meg, og kjøpte heller nytt batteri hver vår.
Så gikk jeg over til "Tørrbatteri", nå på det tredje året...uten heft.
Merk at det er mange år siden batterier hadde "garantert levetid" uten en mengde om og men. MC idag er så helt opp etter grensen for å redusere vekt, at det ikke er noe overskudd på ladingen, den går for fullt hele tiden.
Særlig på Sportsykler anbefales det å sette på vedlikeholdslading med jevne mellomrom, helt på trynet spør du meg... Hadde de spandert 100 gram mer kobber i ledningene ville mange problemer vært løst.
Bytt batteri, det koster mindre enn oljen som skal til ved service.
Re: Spørsmål om nytt batteri
Aner ikke hvor gammelt det gamle batteriet er. Det sto i sykkelen da jeg kjøpte den
Har ikke lyst til å kjøpe nytt batteri hvert år dersom jeg kan unngå det.
På min forrige sykkels så varte det som regel minst 3 år.
Tørrbatteri? Hva slags type er det? Hvor får jeg kjøpt det?
Har ikke lyst til å kjøpe nytt batteri hvert år dersom jeg kan unngå det.
På min forrige sykkels så varte det som regel minst 3 år.
Tørrbatteri? Hva slags type er det? Hvor får jeg kjøpt det?