Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Her kan MCsiden brukerne legge ut bilder og beskrivelser av lette og mer kompliserte arbeidsoperasjoner på syklene sine. Til glede og nytte for andre!
ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo mer effekt du tuner ut av den, over en viss grense, dess mer har du å " skryte av", og dess mindre har du å kjøre vettugt med ☺
Det jeg prøver å si er at du vil få en slapp bike under si 10000..og en hysterisk motor derfra og opp...ønskelig? Neppe..

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jo mer effekt du tuner ut av den, over en viss grense, dess mer har du å " skryte av", og dess mindre har du å kjøre vettugt med ☺
Det jeg prøver å si er at du vil få en slapp bike under si 10000..og en hysterisk motor derfra og opp...ønskelig? Neppe..


Og 155 på hjulet er helt normalt dersom det er 175 på veiva!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av 45316 »

Hvilke erfaringer gjorde du deg da du tunet apriliaen? Hvilken modell? Har en mille jeg har vurdert tune litt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

RST 1000 2001 MODELL.

Nesten samme som RSV 1000 i motor.

Den var for "rå" i bunnen av registeret, og motorbremsen under 4000 kunne nesten gi stivt hjul.

Samtidig dabbet den av for tidlig på topp.

Reduserte følsomhet for alt under ca 1/3 gass både på bensin og fortenning opp mot 6000 rpm. Endret turtallssperren så langt den gikk, tror det er 10500. Den går rundt 12000+ før det slår ordentlig inn. Økte fortenning og bensin i små grader fra 5000rpm og oppover, til det var bare 200 rpm igjen før brems. Lot bensin være, og reduserte kun fortenning for ikke stupe over styret.fortenning ble økt med ca 15% på det meste, og redusert i bunn med rundt det samme. Ved ca 5000 er det nesten uendret.

Resultat. Mye bedre i byen, bedre i vanlig touring tempo. Da denne er gearet opp litt over 10%, betyr det at ved 4000 rpm, så kjører jeg litt over 120. For å få pulver, gjelder det å gire ned, og holde seg fast. Over 5000, forsvinner touringelementet raskt.

Eks. På en tilfeldig runde med passasjer rundt Nurburgring. Opp mot en liten "hevelse" i veien, dro jeg alt den var verd for første gang etter justeringen.. så lettet forhjulet... dette var helt sikkert tilfeldig og skjer sikkert aldri igjen... men f.... det var skummelt. Passasjeren krøket seg frem og hjelmer smalt sammen mens den var helt løs i styret.

Etterpå viste gps 220 , så lettelsen skjedde nok rundt 200, slik speedometer viste. At det var passasjer har nok stor betydning. Mer vekt forskyver seg bakover. Men det er første og siste gang jeg har bare dradd på helt uten å slippe før sperren. På dette tidspunkt var den gått ca 135000 km, så det var en hederlig jobb av en gammel traver.

Politiet sto utenfor banen. De fulgte med kjøringen med kikkert. Vi ble hanket inn, og de undersøkte eksos og var litt hyggelig pågående om trimming. Stort sett går slikt greit i min alder. Når hjelmen kommer av, snakker de med bestefaren sin... Da er tonen veldig grei.

Den er ellers original fra ende til ende. Høres ut som en utbrendt maratonløper i eksosen, bare hveser.

Den bruker noen dråper mer bensin, men er fortsatt rundt 0,45 i snitt tror jeg. Oppgearingen er akkurat litt for mye, men måtte ta det på fordrevet, fikk ikke lenger tak i bakdrev med uoriginalt antall tenner. Det har lett for å bli 5. gear. På touring over 130, tror jeg forbuket er uendret. Det er i så fall minimalt. 20 mil på autobahn i over 130 med pass og fullt baggasjesett, da fylles mellom 12 og 15 liter, som før. Avhengig av trafikk og fart. Det har aldri vært billig kjøre fort.


Kunne sikkert fått de bedre med benk. Har ingen målinger. Det er noe med å bare la fanden styre...let it rip!

Nå er denne for salg med nesten komplett resevedels sykkel. Der er motor bare gått rundt 8500 km. Den har aldri vært registrert.

Hvordan blir dette på en RSV, har ikke peiling. Den har en grovere elektronikk. Har en racing chip til Rsv 1000. Hadde planer om å sette inn en rsv motor i den ( har en nesten komplett liggende). Tror jeg betalte ca 600 kr for chipen. Aldri brukt. Interessert? Kanskje du kan ha bruk for en reservedelsmotor?

Skal noen kødde det til, skal det være meg selv.....helst.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Til zzr...

Å tune for meget, helt enig, bare dumt. Men får vi noen gang nok!.?

Dette ble en opplevelse og lærdom. Tror det er fornuftig i det lange løp.

Det skal ikke være nødvendig å miste noe for å tjene noe så lenge det kun er tunet via original ecu, der du har tilgang tll all data. Alt det mekaniske er det samme.

På min kawa, ble det bare gevinst, mer hk og litt mer dreiemoment i bruksregisteret. Ingen nedsider

Det er en helt idiotisk maskin, passer bare for oss hjerneskadde. Men så er det gøy ....

I praksis kjører jeg relativt fornuftig, men langt...mellom stopp. Så jeg har nok 140 hk mer enn jeg bruker. Men blir det nok? Nei, ikke på langt nær. Bare vent til vi begynner å fikle med de elektriske....

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Appropo surging..som jeg forstår er uren gange pga mager blanding..til min kan man kjøpe en "Booster Plug"..den senker "inlet temp" med 20C slik at AFR endres til jevnt over fetere blanding.
http://www.webbikeworld.com/t2/booster-plug/

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av 45316 »

Pm sendt

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Appropo surging..som jeg forstår er uren gange pga mager blanding..til min kan man kjøpe en "Booster Plug"..den senker "inlet temp" med 20C slik at AFR endres til jevnt over fetere blanding.

Ja, det er en av mange luredingser. Da er det nok mer fornuftig med den grunnleggende O2 blenderen. Den fås ikke i USA lengre, så det virker nok.... Den fås nok, men sies å være forbudt,. Vet ikke om Dynojet fortsatt selger den eller om forbikobling kan gjøres fra Power Commander... utrolig hvor mange enheter de klarer å dikte opp for å koble sammen....

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Grunnleggende O2 blenderen.. Hva er det?

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Lamda sensoren, eller O2 sensoren, som gir signal om eksosens blandingsforhold.

O2 simulatorer eller "blendere" som gir konstant signal, sller simulert. Ecu tror da at blandingsforhold er riktig, og stoler da kun på de andre sensorene. Da vil den normalt.... gå jevnere i problemområdene.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Ok..skjønner..lambdasensoren disables og erstattes av et "magert signal"

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

... ikke helt. Det gis et signal om Lambda 1 som er "perfekt blanding" og da tar ikke ecu justering for overskudd/underskudd av bensin i blandingen. Noen ecu krever at dingsen har en krets som sørger for et signal som "svinger" litt over og under Lambda 1. Hvis signalet er statisk, vil noen ecu tolke dette som feil, og gi feilkode. Sammen med denne feilkoden, vil som oftest ecu gå i "fail-safe" modus og kun forholde se til de andre sensorene.

Her er det ett utall av varianter. Og jeg nærmer meg raskt grensen for mine kunnskaper...... Her er jeg ren teoretiker.

Lamda sonde/sensor er samme som O 2 sensor. Den produserer en liten spenning på opp til 1 volt ut fra en reaksjon med oksygenmengden i eksosen. Det er blitt vanlig med flere sensorer nå. En før katalysator, og en eller flere etter som måler resultatet av eksos og behandlingen fra katalysatoren.

Det er kanskje lurt av meg å avslutte før jeg vandrer for langt ut.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg vil tro at med en dings som bare forteller at blandingen i eksosen er perfekt +- en liten offset for å spille reel, vil ECU'n fortsette å levere en mager AFR. Hvis man derimot heller legger inn at AIT er 20C lavere enn reelt, (vha en Boosterplug), vil ECU legge opp til en AFR som ligger omtrent 6% fetere enn standard. Flere veier til mål her.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Å lure AIT kan klart ha sin virkning, enig, men er det nok ? Det vil ofte også påvirke justering av sekundærspjeld, for de som har det.

Poenget med O2 lureren er å avgrense det til det området der sensoren blir hensyntatt, "closed loop" området. Her er det med lav belastning og liten gasspådrag. Å endre AIT, vil påvirke hele registeret fra tomgang til full gass. Det er mer enn det som vanligvis er målet, selv om det kanskje løser problemet. En 200 kroners fix, kan fort koste et par liter pr tank over lang tid.

Dersom målet er å fete opp hele registeret, så er det nok en grei nok løsning. Klart mange som trenger det også....Fordelen er at du beholder den originale mappen og alle funksjoner. Ulempen er gjennomgående litt mye bensin. Var på vei mot denne løsningen selv.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Sekundærrekka...den kan du vel bare pelle av...egentlig, men, da trenger du hvertfall å korrigere AFR.
På ZZR1400'ene jeg hadde var jo disse nærmest stengt til 5000RPM!!! Stor forskjell med og uten. Motoren, særlig den før 2008, ble skikkelig frisk. På 2008 kom det en annen konfigurasjon som åpnet spjeldene tidligere.

Fant i full fart en link til den da:
http://www.zxforums.com/forums/zx-14-fo ... guide.html

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

De kan riktignok tas bort, prøvde det også.

Den ble mer "rå" på gassen, uten at jeg tror det hadde noen spesiell effekt ellers. Dette er nok ikke likt på alle. Har du 120 hk, kan den godt være litt rå. Kjører du med 200.....så må det ikke være slik at et nys kan drepe...

Min Aprilia hadde litt slike tendenser, og V-twin har ofte heftig dreiemoment om ikke heftig effekt. Den har ikke sekundærspjeld. Det var slike "frekkiser" som ble justert bort. Ble også kvitt "tenna i kåpeskjermen" ved gass slipp. Motorbrems er ikke udelt positivt.

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Studio_20160924_223904.png
:scratch
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ZZR-Erling

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av ZZR-Erling »

Flott kurve! Har jo ikke mistet noe for å få økning på topp!

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

:[-X :sorry

Den 28/9/2016....døde denne mc i elgjakt.
bilde 21.JPG
og det var såvidt ikke vi ble 2.....

2 nakkebrudd, 1 i rygg, 2 skulderblad, krageben, brist brystben, punktert lunge, brist i ankel, 17 ribbens brudd, 5 enheter med blod, 2 helikopterturer, og 12 uker med nakkekrage ( halvveis gjennomført)....1 uke med 4 slanger ned gjennom halsen i våken tilstand Elg død.....

Hjelm hel og reddet av ordentilig kjøreutstyr. Fikk lagt ned sykkel og gled under elgen, traff elg med høyre skulder og asfalt med venstre, så ble det berg og dalbane gjennom luften til nærmeste grøft.

Har kjøpt ny (brukt).....zx selvfølgelig..


Motorisert elgjakt langs bygdeveier anbefales ikke....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Jompa »

Oj !
Jeg har ikke sett det nest siste innlegget ditt før nå.
Går det bra med deg ?
Ja, ser jo at du har fått kjøpt deg ny sykkel, men det kunne du vel egentlig gjort fra sykesenga.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39860
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av AJ »

Spaghettiræser skrev: :[-X :sorry

Den 28/9/2016....døde denne mc i elgjakt.
Det der så ikke bra ut, nei :O !

Du er fullt restituert, håper jeg :8-[ ?
Innlegget ditt er en god og nødvendig påminnelse om farene vi står ovenfor mot slutten av MC-sesongen hvert år.
All grunn til å kjøre mer enda mer aktsomt enn vanlig på den tiden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Det er ennå 6 uker igjen av nakkekrage, og sykemeldinger...... Har lov til å sitte ved en pc in inntil 20 minutter så, 1 times pause....og det er min jobb...ligger langt etter, som er et mareritt å ta igjen

Blir noen merkelige vinkler på krageben og skulderblader, ellers ventes 95 % ok.

Jeg påpeker her at jeg i mange år har vært svært kritisk til vektlegging av "krypkjøringsøvelser" både ved oppfriskningskurs og ved førerprøven...Jeg har "messet" om viktigheten av å konstant øve sporvalg, for å ha best mulig oversikt, og unnamanøvere, bråbremsing osv....altså nødprosedyrer og planlegging av kjøringen.

I denne situasjonen hadde jeg akkurat nok forvarsel, sammen med forsiktig hastighet, til at jeg klarte å gjøre de nødvendige tak. Det er ikke lett å legge sykkelen ned i visshet om at den kommer ut i smådeler... Først, så sto jeg på forhjulet til hastigheten var halvert, så var det å vippe rundt bakenden og legge rett på venstre ankel og dukke. Holdt fast i styret hele veien mens elgen ble vippet på siden. Kjøttstykker lå igjen i veien og på styret... Jeg innrømmer at det må ha vært høyere makter som sørget for at hjernen klarte å tenke så klart.

Har mistet litt følsomhet i fingertypper så det vil kreve litt øvelse ved vedlikeholdsarbeid. Blir kanskje litt stiv i venstre ankel, men ikke så det vil ha noen betydning. I en alder av 65 er det fint at noe er stivt....

Har kjøreforbud frem til godt over nyttår. Så sykkel er kjøpt uprøvd, igjen.

Har alltid hatt respekt for elgen, og velger ofte omveier for å unngå elgområder. Kjørt uhellsfritt i nesten 50 år....og håper de er like lenge til neste elg...

Vær forsiktig, øv på unnamanøver, ha kaskoforsikring...

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Zettexx »

Den er kjøpt fra sykesenga...usett og uprøvd.

Begynte å lete så fort jeg fikk politirapporten. De hadde etterforsket alle spor og forhørt seg langs kjøreruten.

Resultat: forsvarlig kjøring og helt riktige manøvre for å unngå større personskade....

Jeg var redd for å ha mistet dømmekraften, kjører ofte sammen med folk som har mistet den... Når politiet gav kritikkfri uttalelse, var det bare å sette igang og lete på Finn.. De var faktisk enige om at hadde jeg hatt en "mindre skarp mc" er det ikke sikkert jeg ville kunne ta nødvendige manøvre, med tilhørende resultat.

Underveis gjennom sykehusene fikk jeg stadig leger som selv kjørte mc... Ducati 1098, Suzuki GSXR 750, Honda CB1100XX, CBR929.....og sistemann hadde nettopp byttet inn sin K1300 i en Goldwing. Det var rene mc treffet....

Satser på å være på veien i mars.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av Jompa »

Du er pinade tøff.
Trur jeg hadde slutta å kjøre sykkel etter ei sånn ulykke.
Tenkt at der er flaksen brukt opp, ingen vits i å tøye den lenger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39860
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Merkelig ujevnhet ZX 10 R, 2007

Legg inn av AJ »

Enig med Jompa, tøft gjort, dette :thumleft !

Men det du gjør er nok antakelig det eneste rette å gjøre etter en slik opplevelse - opp på hesten igjen for ikke å la frykten ta kontrollen.
Redsel for hva som kan skje igjen, for enkelte som deg selv etter en slik opplevelse, kan fort frarøve oss gode opplevelser som krydrer tilværelsen litt ekstra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar