Hjelp til valg av sporttourer

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Zettexx »

Som litt surr, avslutningvis. Sikkert ikke nye tanker hos noen.

Flere av mine gamle (+60) kjente snakker om valgets kvaler med jevne mellomrom. En av oss bytter ofte og er stort sett fornøyd med alle. Han liker opplevelsen av ny sykkel (selv om de er brukte altså). Det går i "Langbeinte Reinsdyr" , som Varadero, DL 1000, så en liten CBR, Så en VFR. Osv. Lang liste, og gjerne 2 ad gangen. Fordi han er flink til å passe på, taper han lite på handelene. Nestemann har gjerne samme mc 10 år, med korte innslag av noen billige reservesykler som kommer og går...Et par har kjørt store Andenebbdyr, uten at det ble stor suksess. Mens andre er storveis fornøyd. De mindre vekker derimot fortsatt begeistring i minnet. Nå for tiden er det en rufset blanding av gamle slitne "ClassicBikes", veien om HD lignende, til moderne R bikes. Synd de ikke treffes oftere.

"Gamlebenken"som forum er enige om et vesentlig poeng. MC handles med hjertet, som kvinner. MC i seg selv er ufornuftig. Å kjøre lange etapper er mer en fysisk grense, enn hva tanken inneholder. Benken er likevel veldig enig i at under 30 mil er slitsomt, mens sikre 40 mil...gir vanligvis høyt tyngdepunkt, som er noe dritt på trange steder og på utrygg underlag. Å velte en sykkel til over 200.000 er ikke gøy, og de fleste allroad mc er "posørsykler" som skal fortelle om en aktiv livsstil, akkurat som gamle menn på R sykler....som aldri kommer nærmere en bane enn tribunen...

Har aldri prøvekjørt en mc før kjøp....hverken ny eller brukt.
Sist redigert av Zettexx den 18 sep 2016, 13:04, redigert 2 ganger totalt.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Joda,vet om en del som aldri har hatt problemer.
Vet også om en god del som har hatt det.
Knekte sidestøtter og avgangsspjellmotor er gjenganger på GT ser det ut til.
En del av ryktet til KTM er vel på grunn av hissig effektuttak i forhold til konkurrenter også,på andre modeller.
Forbruk under halvliteren høres bra ut.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Hadde man sett min fysikk, så er den heller dårlig. Mulig jeg løfter stanga i benkpress og beina er som stilker. Videre er jeg høy og da er stor sykkel helt glimrende.
At jeg kjører til jeg må stoppe for å fylle bare, takker jeg sykkelen for og ikke meg selv. Har ikke vondt noe sted hvertfall.

Dra ut og sett deg på sykler. Var slik jeg fant ut at "alt" som var anbefalt ikke passet meg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Hadrian skrev:Tracer har streifet meg,men det blir liksom litt som å kjøpe samme sykkel en gang til.
Selv om Tracer 900 er bygget på MT-09 plattformen er det en helt annen sykkel. Helt annerledes sittestilling og helt annerledes kjøreopplevelse. MT-09 standard er vel mest en morsom sykkel til dagligbruk, mens Tracer er en utmerket allrounder som ikke er best på noe med veldig god til det meste.
Yamaha leverer nå Øhlins dempere til denne i utstyrslista dersom man ønsker noe mer hitech. Det koster en del, men dette får være opp til hver enkelt å avgjøre. Selv vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg stort om det.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Barbarozza »

Jeg tror de aller fleste av oss, drømmer om å bytte, ofte mer for bytte i seg selv en av en nødvendighet. Jeg pleier å beholde syklene mine ganske lenge, og fordelen med det er jo at man blir desto dyktigere til kjøre den for vært år, du kjenner den ut og inn, ikke minst mekanisk siden jeg liker å skru sjøl. Gode innlegg her som omhandler det man selv har kjært men de fleste kommer jo med sine subjektive råd..som selvsagt Hadrian ikke følger :-) . Det er så utrolig mange parametere som skal stemme, og jeg kjenner meg igjen utrolig godt i Hadrian, det er de samme tankene jeg har. Samme type sykkel vi ser etter osv. Og som Spagettiræser sier, MC er en slags ufornuftig greie. Og da blir det vanskelig å finne noe fornuftig. Hva man detter ned på blir derfor en blanding av hjerte, tidligere erfaringer og impuls. For meg så er det to ting jeg ser etter pr idag. Det er NM på lav og mellom register, og det er bedre sittestilling. Rekkevidden er ikke jeg så opptatt av, jeg bruker som regel 10 mils regelen alikevel. Det betyr at jeg fyller på annenhver stopp sånn ca, med 5 min pause etter ca 10 mil eller en drøy time (flytende). Jeg har vært nervøs, men aldri gått tom. På den måten har jeg kommet meg gjennom 100 mil i 40 graders varme flere ganger. Selv etter mye i øst europa så funker den, Bensin er ganske greit å få tak i. Jeg tror jeg bytter til våren, hvis jeg finner noe. Hva det blir vet jeg ikke. Så skal følge med på tråden til Hadrian og se hva han ender på. Jeg har faktisk tenkt litt på en GSX1000F , en 1290R og 2012 ZZR1400. Det sier jo om hvor sykt vinglete man er :-)
Memento mori

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Spaghettiræser;aldri prøvekjørt før kjøp?
Har lest om andre som heller ikke gjør det,men hvorfor?
Vanskelig å få testa,mye penger,eller spiller det ingen rolle hvordan det passer?
Ikke at det angår meg,bare forsøker forstå-eller lære noe.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kjellv »

Du skulle bare visst hvor mange som kjøper uprøvd.. Det er de aller fleste, i hvert fall hos oss.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Zettexx »

Hvorfor ikke prøvekjøre.

Hva kan jeg lære av en 20 minutters tur? Jeg kan ikke gjøre meg opp noen mening før 100 mil. Det som ikke passer, må tilpasses, overvinnes eller tilvendes.

Nyinnkjøpte zx må tilpasses med bagasjemuligheter og bedre forhold for passasjer. Håndtak og bedre baksete. Denne typen mc vil aldri produseres så den passer til en gammel mann på185 ned dårlige knær som regner 100 mil som passe dagsetappe på tur med passasjer. Men det er den oppgaven den skal løse. Fothvilere rett under tanken krever tilvending, og å ligge på armene i timevis er blitt en vane.

Fullstendig hinsides valg, ikke sant. Ville prøvekjøring endre det? Tvilsomt. Det ville heller ha ødelagt spenningen.

At jeg gjør feil her, utvilsomt. Har vært på flere Kawa demo. Helt meningsløst... Versys eller noe annet av rullatortypen er det jeg tilbys. Rullator kan jeg få prøvekjørt på Hjelpemiddelsentralen.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Jojoj,du har jo noen poeng der.
Men,fikk teste så lenge jeg ville sist,men 100 mil ville jo vært å ta i.
Derimot så er det dessverre for langt unna hjemme til at jeg kan kjøre på veier jeg kjenner godt.
Det føler jeg hadde vært en stor fordel.
Eller kanskje jeg bare burde manne meg opp og gjøre som deg.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Selv casha jeg ut sykkelen brukt uten å en gang prøvekjøre. Da jeg satt meg på den på tur hjem, så var det første turen på en K1200RS. Spennende! Angrer jeg? Nei. Ikke i det heletatt. Kjøp det du har lyst på.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Hadde jeg visst hva jeg hadde lyst på så.
Etter mye tenking,lesing og annet så kom jeg fram til at den ideelle sykkelen for meg var kompromissenes mester-ADV.
I mitt tilfelle en KTM 1190.
Men den likte jeg ikke i det hele tatt når jeg testa den.
Så da tenkte jeg å heller konsentrere meg litt mer på en rein asfaltmaskin-som jeg da forsøker å finne ut av her i denne tråden.
Spørs om jeg må gi ADV en sjanse til etter å ha sett Baffin sine bilder i bloggen :lol .

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Service av sykkel neste uke,da blir det også mulighet for testing av en FJR.
Fjorårets riktignok,men jeg tar alt jeg får.
Blir artig.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

FredrikE24 skrev:FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?
Aldri?
Neida,men det er jo sykler som ikke selges i butikk lenger,så da er det ikke like lett å få testet.
Jeg tester alt jeg får mine gribbete hender på.

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av kvase »

https://www.facebook.com/groups/1470233 ... 5677452571
BMW R1200GS-39 000 km-kr 160 000-side og toppkoffert medfølger
ser strøken ut tror dette er en godt kjøp :-k
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Canutus »

Hadrian skrev:
FredrikE24 skrev:FJR liker jeg! Selv de litt tilårskomne. Når skal du teste K1300S og K1300GT(kanonsykkel, bør prøves)?
Aldri?
Neida,men det er jo sykler som ikke selges i butikk lenger,så da er det ikke like lett å få testet.
Jeg tester alt jeg får mine gribbete hender på.
Skal du ha ny sykkel så er ikke K1300S/R aktuell lenger, men du får flotte eksemplarer brukt óg.
Tanken er kansje litt i knappeste laget om det er ett absulutt krav du hadde der.
R-versjonen har 19L tank. Det meste jeg har fylt er 15,7L og da har jeg kjørt 285km fra forrige fylling.
PS. Min får du ikke kjøpe :vs

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

K1300R ser så sær ut at den blir litt interessant.
Går vel noe styggjævlig vil jeg anta.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Bjerknez »

173HK'er og 140NM bær flytte på seg det ja :knegg
Synes faktisk den er knalltøff jeg. Og som du sier så skiller den seg faktisk også litt ut :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 623
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Canutus »

Hadrian skrev:K1300R ser så sær ut at den blir litt interessant.
Går vel noe styggjævlig vil jeg anta.
Første sykkelen min, så har ikke så mye å sammenligne mot.
Men deilig drag fra rundt 3000 rpm som bare fortsetter å dra gjevnt oppover :prf
Hadde ikke engang fantasert om en såpass kostbar 1.sykkel, men klarte ikke å la vær å se på den, så måtte bare sikre meg an før noen andre gjorde det.
Skiller seg litt ut fra mengden, men liker det...
Også ser den skapelig ut med kofferter, som ivertfall jeg setter pris på.
Kardang er vel ingen ulempe.
Tastetrykk for fjæringsjustering når en kommer på veger med telehiv som i en kuleløype
+++

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5039
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av FredrikE24 »

Den motoren er meget bra! Sammen med kardang er det helt herlig! Har dog bare kjørt K1300GTen, den er vel litt mer lineær i effektkurven og med 160hk og dreiemomentet er noe høyere enn på K1300S og K1300R. For å sette det litt i perspektiv.. K1300GT har samme dreiemoment ved 3000rpm som R1200GS har maksimalt..

I tillegg skal man nok lete lenge etter en mer teknisk god sykkel med tanke på dual-lever forstillingen. Mitt inntrykk er at de er vannvittig lettkjørte sammenlignet med min K1200RS, og den er ikke helt borte den heller.. K1300GT er så lettkjørt og en real sving-maskin. Min far kjører en slik og det var gøy da vi kjørte sammen og møtte noen GSXR folk i skinndress og de måtte se seg slått på svinga :lol
Skal jeg klage på noe, må det være drev-lyden man får av vinkeldrevet ettersom motoren er tverrstilt i motsetning til de gamle K-modellene med langstilt firer.
Sist redigert av FredrikE24 den 21 sep 2016, 21:41, redigert 2 ganger totalt.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Første sykkel,alt blir nedtur etter den motoren :lol .
Endelig hjemme,i morgen skal jeg sette på bremselhendel,og så blir det tur om det så snør.

Hadrian
Innlegg: 29
Registrert: 06 sep 2016, 21:25
Motorsykkelen din: MT-09

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Hadrian »

Hadde vel egentlig ikke tenkt til å skrive noe mer her,men,men,er på hugget.
Etter mer banekjøring så er det en ting som er sikkert,jeg har ikke like stor krav til gatesykkel lenger.
I alle fall ikke til motor.
I forhold til de som kan kjøre så går det uhorvelig sakte når jeg knirker meg rundt på banen.
Men likevel så går det mye fortere enn det jeg kjører på vei.
Og i år startet jeg sesongen på bane uten å ha hatt min gatesykkel igang.Så da var det faktisk merkelig å sette seg på MT´en igjen.
Opprett kjørestilling,dårlig fjæring,og mye bedre tid til å titte seg rundt.
Ikke at jeg har pleid å kjøre fort på vei,det er bare blitt ett annet perspektiv.
Så det åpner litt andre muligheter også.
Men,banekjøring er jo litt langt i fra gratis,det skjer litt ting i livet ellers,så da er der jeg har vært før-usikker.
På hva jeg skal finne på av motorsykkelmoro altså.
Heller mot bedring av fjæring på den jeg har.
Som vel ble nevnt av Barbarozza,man er vel egentlig bare ute etter noe anderledes,ikke nødvendigvis bedre.
Og det ligger jo noe i det.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Globe »

Kawa Z1000 SX kan anbefales, av det jeg kan bidra med innenfor din "kravspec". Kjøpte en ny i 2012, kjørte den i nesten 2 sesonger. Eneste minus, for min del, var at originalsetet avga vannvitig tresmak i baken. Greit med pause hver time, men ikke når man føler at ma bare MÅ ta pause :-D . God effektkurve på motor og vil kunne gi deg det kicket du er ute etter, ved passerte 7.000 rpm. Absolutt en sykkel jeg kan vurdere å gå tilbake til i hvertfall, engang :-)

Lykke til i jakten :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av TGR »

Altså, hvis ikke du skal bære den rundt omkring, så ville jeg ikke tenkt på vekta. Litt vekt er bra, og gjør sykkelen stabil og fin. Styregeometri, fjæring og bremser er viktigere for kjøreopplevelsen enn vekt :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24653
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp til valg av sporttourer

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kommentert demperne på MT09 mange ganger tidligere og den MT09'en jeg kjørte imponerte vertfall ikke der. Mulig det var en mandagssykkel jeg kjørte, men demperne virket "svampete" og "billige". Klart når du går fra en banesykkel som mest trolig er satt opp helt annerledes så vil nok ikke demperne på MT09'en imponere deg etterpå.

Men det vil jo ikke nødvendigvis si at den ikke funker på vanlig vei. Det ER en grunn til at prisen er lav og de aller fleste som kjøper en MT09 er kanskje førstegangskjøpere og da har man ingen preferanser for hva som er bra og ikke og lever dermed fint med sykkelen, frem til man prøver noe annet.

Men er du glad i sykkelen så får du kjøpt Øhlins dempere til MT09 også så vidt jeg vet. Det er ikke billig og du får ikke tilbake pengene du gir for nye dempere, men kan være noe å vurdere hvis du vil beholde sykkelen.

Jeg synes MT09 sit hovedargument er motoren. Mye motor for pengene og det er vel egentlig det eneste argumentet, ved siden av lav pris. Den nye MT09 ser også bra ut synes jeg og lyden er så vidt meg bekjent også bra. Men dempere og bremser er nok ikke valgt fra øverste hylle. Ett sted må man som nevnt spare inn.

Svar