Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Ville prøvd med noe mildere enn rubbing først :) Blir ikke det bra nok så kjør på med grovere
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.
Rubbing er forarbeidet til polering.
Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.
Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.
Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.
Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.
Rubbing er forarbeidet til polering.
Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.
Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.
Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.
Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Kanskje det ja :)Spaghettiræser skrev:Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.
Rubbing er forarbeidet til polering.
Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.
Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.
Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.
Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.
Jeg trodde det fremgikk av mitt svar: Prøv uten slip (med løsemiddel) først og deretter med veldig mild slip OG POLERING...
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Til ,Vim: da er vi jo enige. Jeg anbefaler metallpolish som jeg faktisk også bruker på visiret.
Som deg tar jeg ofte BT og de andre. Bomkjøpene har en råd til...
BT metallpolish har tålt sylinder temp. Motorlakken på spray er ikke så gal den heller i siste instans.
Som deg tar jeg ofte BT og de andre. Bomkjøpene har en råd til...
BT metallpolish har tålt sylinder temp. Motorlakken på spray er ikke så gal den heller i siste instans.
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Bruker du maskin når du polerer med denne Biltema rubbingen? Evt. hvilken maskin? Oscilerende/roterende?vim skrev:Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.
Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.
Hvilke pads bruker du? Soft/medium/hard cut?
Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?
Jeg brukte en DA maskin med medium cut (orange Flexipad) den ene gangen jeg feilet. Nå blir den bare brukt hvis jeg vet at jeg skal ta litt grovt og helst for hånd.
Og metallpolish a la Autosol er ikke dumt tenkt nei :)
Og metallpolish a la Autosol er ikke dumt tenkt nei :)