Hvordan få sorte deler sorte igjen?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Toven

Re: Hvordan få sorte deler sorte igjen?

Legg inn av Toven »

Ville prøvd med noe mildere enn rubbing først :) Blir ikke det bra nok så kjør på med grovere

Brukeravatar
Zettexx
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.

Legg inn av Zettexx »

Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.

Rubbing er forarbeidet til polering.

Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.

Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.

Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.

Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.

Brukeravatar
vim
Motorsykkelen din: Ducati Supersport

Legg inn av vim »

Spaghettiræser skrev:Rubbing er slipemiddel. Noen heter lakkrenser og er tilsatt løsemidler.

Rubbing er forarbeidet til polering.

Dersom en følger denne tråden... vil en stå med helt matt lakk.

Og hva anbefales å påføre...for å få det blankt igjen? Så det holder mer enn en tur rundt kvartalet.

Det er vel motoren det er snakk om ikke plastdelene, som det er hundrevis av remedier til.

Kanskje jeg bare har lastet en del av tråden.
Kanskje det ja :)
Jeg trodde det fremgikk av mitt svar: Prøv uten slip (med løsemiddel) først og deretter med veldig mild slip OG POLERING...

Brukeravatar
Zettexx
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.

Legg inn av Zettexx »

Til ,Vim: da er vi jo enige. Jeg anbefaler metallpolish som jeg faktisk også bruker på visiret.

Som deg tar jeg ofte BT og de andre. Bomkjøpene har en råd til...

BT metallpolish har tålt sylinder temp. Motorlakken på spray er ikke så gal den heller i siste instans.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

vim skrev:Nå sporer det kanskje av og blir en Biltemadebatt, men jeg iler til og poengterer at det overhodet ikke er noe galt med nevnte rubbing - annet enn at den er grovere enn jeg ville ha startet med til denne jobben.

Jeg har holdt på med bilpleie og -mekking som overivrig amatør i 30 år og har brukt mye fra Biltema som fungerer glimrende. Og annet som ikke er like bra. Problemet er at det er litt vanskelig å forutsi kvaliteten før man tester det, men prisene gjør det til gjengjeld mulig å teste litt.
Nesten alt mitt verktøy kommer fra BT (eller Jula, Clasern eller andre, som har samme greiene i litt forskjellige farger) og det er gjennomgående veldig mye bra.
Bruker du maskin når du polerer med denne Biltema rubbingen? Evt. hvilken maskin? Oscilerende/roterende?
Hvilke pads bruker du? Soft/medium/hard cut?

Brukeravatar
vim
Motorsykkelen din: Ducati Supersport

Legg inn av vim »

Jeg brukte en DA maskin med medium cut (orange Flexipad) den ene gangen jeg feilet. Nå blir den bare brukt hvis jeg vet at jeg skal ta litt grovt og helst for hånd.

Og metallpolish a la Autosol er ikke dumt tenkt nei :)

Svar