Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Re: Forslag til bysykkel til jobb og tilbake.

Legg inn av gsx750_80 »

Kwak skrev:El-motorsykkel? Driftskostnader og vedlikehold nesten lik null
Mulig feks vedlikehold koster lite, men elbiler er ikke nødvendigvis så rimelige i drift. Evt gevinst ligger vel for en stor del i gratis lading, frie bompasseringer og redusert køkjøring, for en del.
Så for ikke lenge siden at leasingselskaper oppga halvering i nybilpris etter ca 5 år.
Ut fra bruktpriser på en del elbiler, inkludert Nissan Leaf, kan det virke som om disse faller mye raskere i pris.
Har også hørt at enkelte har sagt at de synes det koster i meste laget for service på elbil, og at leverandørene
tar seg godt betalt for å opprettholde garanti.
Siden elbil ikke nødvendigvis er så billig per km, ser jeg ingen grunn til at det skulle være vesentlig bedre stelt med
elmotorsykler.
Kunne vært interessant å vite typiske kostnader forbundet med elbil, per kilometer. De siste estimatene jeg så på kostnad per kilometer for en typisk familiebil var 6 kroner per km.

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
Mulig feks vedlikehold koster lite, men elbiler er ikke nødvendigvis så rimelige i drift. Evt gevinst ligger vel for en stor del i gratis lading, frie bompasseringer og redusert køkjøring, for en del.
Så for ikke lenge siden at leasingselskaper oppga halvering i nybilpris etter ca 5 år.
Ut fra bruktpriser på en del elbiler, inkludert Nissan Leaf, kan det virke som om disse faller mye raskere i pris.
Har også hørt at enkelte har sagt at de synes det koster i meste laget for service på elbil, og at leverandørene
tar seg godt betalt for å opprettholde garanti.
Siden elbil ikke nødvendigvis er så billig per km, ser jeg ingen grunn til at det skulle være vesentlig bedre stelt med
elmotorsykler.
Kunne vært interessant å vite typiske kostnader forbundet med elbil, per kilometer. De siste estimatene jeg så på kostnad per kilometer for en typisk familiebil var 6 kroner per km.
Halvering i pris gjaldt diesel- og bensindrevne kjøretøy.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Dansekris
Motorsykkelen din: T7

Legg inn av Dansekris »

arildsat skrev:
Dansekris skrev:Jeg skal ikke anbefale deg noen sykkel, men heller dele min erfaring.

Jeg har en Hornet 07-mod. Samme prisklasse som det du jobber ut i fra. Jeg bor midt i tjukkeste Oslo og bruker sykkelen til og fra jobb hver bidige dag. Nå liker jeg også å kjøre aktivt på landeveien og ta meg en langtur i ny og ne, og jeg har vel funnet ut at en nakensykkel er optimalt for mitt bruk.

Poenget mitt er at de syklene du nevner er perfekt til det du skal drive med. Min Hornet er veldig lett å håndtere i bybildet med biler, busser og fotgjengere overalt. Så får du selv avgjøre om du ønsker deg en rekkefirer eller en V-twin.
Min første sykkel var en Shadow. Fungerte overraskende bra i trafikken, men kanskje ikke optimal. Kjøreskolesykkelen var en Hornet, og den likte jeg svært godt. eneste problemet er at inntil 07 ser lykten ut til å vært knabbet fra en Volvo Amazon. Men Hornet er absolutt en sterk kandidat. Bergen kan jo være litt saltholding året rundt (selv om byen vaskes grundig støtt og stadig), men jeg vet ikke om du merker noe til deti Oslo?
Med ditt budsjett skal du ikke trengte å få noe eldre enn 07. Jeg har ikke merka noen saltproblematikk.

Bilde Syns min ser ganske tøff ut må jeg innrømme.

Ville også sjekka ut den nye SV650. Mye dyrere, men den V-twin-motoren er visst veldig fin.
Det som forøvrig er fint med Horneten er at tanken er ganske brei, hvert fall sammenligna med MT07, SV650 osv. Det både ser og føles bedre ut imo.

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

De er ganske dyre i innkjøp dog, synes ikke det virker som et spesielt økonomisk valg.

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Når det gjelder kostnadene ved å pendle med sykkel.. Min prioritering er å spare tid. Å sitte i kø er hvertfall helt dødfødt.

BMW er dyre i innkjøp, men du får mye for pengene.. Oljeskift på motor, girkasse og kardang, to tennplugger i ny og ne, bremsevæske-skift bør gjøres årlig på modellen. Gjøres selv om man går inn for det. Selv gjør jeg alt på min K1200RS selv.

Svar