"Sykkelen er registrert som mellomklasse, men er fulleffekt!"

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Zettexx
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.

Re: "Sykkelen er registrert som mellomklasse, men er fulleffekt!"

Legg inn av Zettexx »

Det er ikke ofte slike saker kommer til avisene unntatt ved husbrann. Der er det mange saker hvert år der folk nektes erstatning på trass.

Det samme med eierskifteforsikring, der alle saker avvises minst 2 ganger..

Når det gjelder kjøretøy har det vært mye skrevet om chip tuning utover "avgiftsbelagt effekt", de driter i sikkerheten, akkurat som forsikrngsselskapene. Penger er det eneste hellige. Mener det har vært en del på nettsidene til Broom og Dinside motor også.

Tror folk er beyynt å snakke forbi hverandre nå.

Er det virkeig noen som tror effektøkning an gå ustraffet ved en ulykke, i avgiftslandet?

Det tviler jeg på. Men, jeg mener Finn burde gripe tak i slike annonser og avvise dem da de klart oppfordrer til ulovlige handlinger. Akkurat det er kun en personlig mening.
:scratch

Brukeravatar
desmo74
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200S

Legg inn av desmo74 »

Det er KLART det får konsekvenser å ha en sykkel som er registrert med mindre effekt enn den faktisk har. I det øyeblikket fart har noe som helst med saken å gjøre i en ulykke så ER effekten også relevant; I alle tilfeller blir det umulig å bevise at det ikke var en faktor ifm. ulykken.

Og nå er det jo slik at uriktige opplysninger er uriktige opplysninger, uansett hva, hvem og hvor. Og selv om det ikke er fart med i bildet så blir jo faktum at den sykkelen som er registrert ikke er den samme som eksisterer, og i det aller minste vil dette føre til avkortning i forsikringsutbetaling.

Men: Jeg lurer på hvordan man sparer så "vanvittig" mye penger på dette? Nå er riktignok jeg over 40 år, og har 75% bonus, men for min 160hk MTS betaler jeg knapt 4000 i året for full kasko. Hvor mye mindre ville det vært hvis den var mellomklasse? Ser ikke for meg at jeg hadde spart mye mer enn kanskje en tusenlapp? Men, selvsagt: Hvis man er ung og ikke har masse bonus koster det jo fort både 20 og 30 tusen for full kasko, så da er det vel muligens en god del å spare på slik juks.
2016 Ducati Multistrada 1200S
2008 Ducati Hypermotard 1100S
2004 Ducati 999
2000 Ducati Supersport 900
1997 Kawazaki ZX-9R
1994 Suzuki Intruder 800

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Så vidt jeg vet så gir forsikringsselskapene beng i om en sykkel er melllomtung eller tung. Jeg har i hvert fall ALDRI blitt stilt spørsmål om dette ved mine to sykler og har dermed betalt som om den var fulleffekt, enda den var (Duke 690) registrert som mellomtung.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

desmo74 skrev:Det er KLART det får konsekvenser å ha en sykkel som er registrert med mindre effekt enn den faktisk har. I det øyeblikket fart har noe som helst med saken å gjøre i en ulykke så ER effekten også relevant; I alle tilfeller blir det umulig å bevise at det ikke var en faktor ifm. ulykken.

Og nå er det jo slik at uriktige opplysninger er uriktige opplysninger, uansett hva, hvem og hvor. Og selv om det ikke er fart med i bildet så blir jo faktum at den sykkelen som er registrert ikke er den samme som eksisterer, og i det aller minste vil dette føre til avkortning i forsikringsutbetaling.

Men: Jeg lurer på hvordan man sparer så "vanvittig" mye penger på dette? Nå er riktignok jeg over 40 år, og har 75% bonus, men for min 160hk MTS betaler jeg knapt 4000 i året for full kasko. Hvor mye mindre ville det vært hvis den var mellomklasse? Ser ikke for meg at jeg hadde spart mye mer enn kanskje en tusenlapp? Men, selvsagt: Hvis man er ung og ikke har masse bonus koster det jo fort både 20 og 30 tusen for full kasko, så da er det vel muligens en god del å spare på slik juks.
Ingen har sagt at det ikke kan få konsekvenser, men konsekvensene som beskrives ser ikke ut til å være riktige.

Svar