Banekjøring, generelle tips.

Forum for fulleffekt tung-MC
cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Banekjøring, generelle tips.

Legg inn av cannon »

SMC (førerutvikling) og diverse Trackday-arrangementer gir banemuligheter i bøtter og spann for de som ønsker. Og det er både nyttig og gøy.
SMC krever at fører er over en viss alder (35?).
En fantastisk mulighet er å bli med på 4, 6 eller 10 kjøredager på bane i Spania i jan/feb med egen sykkel. Både skiltsykler og RR-sykler. Ellers masse å finne på i Norge.
Ducati (Desmodromene?) har egen klubb med masse banekjøring for skiltsykler og RR-sykler.

Brukeravatar
cevillan
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900

Legg inn av cevillan »

pingvin skrev:
929rr skrev:Tar en ut de økte ferdihetene med og kjøre fortere på vei, ja da er det ikke annet og gjøre en og selge gatesyklen, og kjøpe en 110 kubikker til vei,, og i tilleg en banesykkel imo
Sakens kjerne :thumleft Bruker man de økte ferdighetene til å øke farten, øker man ikke marginene og blir ikke sikrer i trafikken.

(Solgte for øvrig Superduken etter 3 store kræsj på 3 år, siste endte på intensiven i Østerrike, men fortsatte med banekjøring og kjøpte enduro i tillegg).
Nja, mulig det er sakens kjerne, men det er ikke trådstarters spørsmål... :P

Han spør
Sett noen her inne, og andre steder nevne at dette med banekjøring er ei fin greie for å bli en bedre sjåfør, og neste sesong så har jeg ett mål om å lære og forbedre meg selv så mye som mulig.
Jeg har med mange ord da forsøkt å si at man kommer ikke unna banedanger hvis man har et mål om å lære og forbedre seg mest mulig på den kjøretekniske biten. Og at det å ha en god grunnteknikk vil hjelpe deg i øvrig trafikkforståelse. Det er flere blogginnlegg rundt omkring om folk som sliter med oppkjøring fordi de bruker for mye energi på den tekniske delen av kjøringen. At noen kjører hjem fra banedag som om de fortsatt skulle befinnes seg på bane er da ikke banedagens skyld. Det får da være måte på ansvarsfraskrivelse. Og hvis det tar en banedag for å finne ut av det er det trafikksikkerhet på sitt aller beste, og ikke til forkleinelse for konseptet banedag. Tvert imot.

Enig med pingvinen at de som sliter med å skille mellom vanlig trafikk/asfalt og bane snarest må selge sykkelen sin og finne en annen hobby. Som strikking eller makrame. Jeg er hvertfall ikke spesielt lysten på å møte dem i trafikken.

olli1324
Motorsykkelen din: -

Legg inn av olli1324 »

Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok), så bare kommenterer her, da det virket som en passe relevant tråd.

Har lenge hatt lyst å starte med motorsport typ motoracing. Bor pr idag i Ålesund, så ikke beste plassen å drive med slikt antar jeg.
Skal om 1,5 år flytte til Trondheim (planen hvertfall) for å studere. Har da lyst å begynne med en motorsport, er det noen bane for f.eks. motoracing i Trøndelag? Evt. hvor langt må jeg for å nå den?
Eller hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

olli1324 skrev: 16 mar 2020, 17:52 Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok),
Hei, og velkommen til oss på MCsiden.no :vs !

Nytt innlegg, nytt emne?
I så fall, klikk på "Nytt emne" knappen i den forumkategorien du vil opprette ny tråd i:
Nytt emne.JPG
Ellers er det "Svar" knappen som gjelder, evt. "hermetegn" (sitat) knappen i verktøylinja man bruker.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Legg inn av JK95 »

olli1324 skrev: 16 mar 2020, 17:52 Hei!
Sliter med å lage et nytt innlegg (rart nok), så bare kommenterer her, da det virket som en passe relevant tråd.

Har lenge hatt lyst å starte med motorsport typ motoracing. Bor pr idag i Ålesund, så ikke beste plassen å drive med slikt antar jeg.
Skal om 1,5 år flytte til Trondheim (planen hvertfall) for å studere. Har da lyst å begynne med en motorsport, er det noen bane for f.eks. motoracing i Trøndelag? Evt. hvor langt må jeg for å nå den?
Eller hva ville dere gjort om dere var i min situasjon? :)
Heisann. Har en kjenning som driver roadracing fra Ålesund, han kjører på Malmedalen Motorsenter, ca to timer nordover. Mer som en stor gokartbane tror jeg, så best for motard egentlig, men han kjører ofte med sykkelen i varebil til Våler og Rudskogen :crazy:
Bor selv i Trondheim, og beste alternativ slik jeg ser det er Molanda Raceway, litt forbi Åre over svenskegrensen. Ingen stor bane, men fin for sykler under 1000cc egentlig da langstrekken ikke er så lang. Mener å huske vi betaler ca 400kr for hele dagen, da deles det inn i 20minutters puljer. Harryhandel gjøres på tur hjem :knegg Tar neste tre timer å kjøre dit :thumleft
Utover det er det jo enten å kjøre til ACR i Mo i Rana eller ned mot Våler, de er begge ca like mange timer fra Trondheim. Lånke er kun beregnet på Rallycross slik jeg ser det, å Hell Motorsenter som skulle bli en konkurrent til Rudskogen har det ikke blitt noe av enda :sk?

Har du kjørt mye fra før? Hva er dine forutsetninger og drømmer?

cannon

Legg inn av cannon »

I Trondheim er det flere som kjører Roadracing aktivt. Der finnes det også en velkjent arrangør av banedager både i Norge og i Spania.
Jeg kan sette deg i kontakt med folk hvis du ønsker.
Se også fb-gruppen Norsk Roadracing.

FreewheelBurning
Motorsykkelen din: XMAX 300

Legg inn av FreewheelBurning »

Godt å se andre som ikke har nytte av krypkjøring. Det var det mest utfordrende på oppkjøring og noe jeg aldri har fått bruk for siden. Det kan være greit å leke seg med frem mot rødt lyskryss, men har aldri vært et reelt behov.

Brukeravatar
barske
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S

Legg inn av barske »

Det er fler som arrangerer såkalte førerutviklingskurs på bane, både på ACR (Mo i Rana), Vålerbanen og Rudskogen hvor det kjøres roadracing i Norge. Her kan du kjøre med gateregistrert motorsykkel i egne puljer. Dette er kjempeartig og anbefales. Har selv vært på ACR som visstnok skal være en av nordens beste baner med et av verdens beste asfaltdekke. Det ga jo selvsagt mersmak og vurderer nå og ta roadracing-lisens 🙈

cannon

Legg inn av cannon »

barske skrev: 17 mar 2020, 18:08 Det er fler som arrangerer såkalte førerutviklingskurs på bane, både på ACR (Mo i Rana), Vålerbanen og Rudskogen hvor det kjøres roadracing i Norge. Her kan du kjøre med gateregistrert motorsykkel i egne puljer. Dette er kjempeartig og anbefales. Har selv vært på ACR som visstnok skal være en av nordens beste baner med et av verdens beste asfaltdekke. Det ga jo selvsagt mersmak og vurderer nå og ta roadracing-lisens 🙈
Lisens og banesykkel anbefales på det sterkeste. Mange tenker at dette er veldig dyrt. Klart det koster, men det går fint å få tak i en god banesykkel og alt nødvendig depotutstyr for en grei sum. Opplevelsen på banen er garantert en helt annen enn med veisykkel på førerutvikling. Og ja, ACR er fantastisk. Rudskogen også.

Svar