Vi valgte kjøreskolen med Shadow'en ut fra meget god tidligere erfaring med samme skole. Jentungen syntes Shadow'en var grei nok, men selvfølgelig ikke i samme klasse som sin egen MT, og var godt fornøyd med at kjøreskolen fokuserte på å lære henne å kjøre mer enn å fokusere på å hvordan få mer kjøretimer på henne. Har hørt om kjørelærere som har lagt til en ny kjøretime for å trene på en situasjon som oppstod, i stedet for å ta den der og da i den aktuelle timen. Eks kjøring i rundkjøring og stopp før sperrelinjen. Stopper eleven med hjulet over sperrelinjen er det mer effektivt å ta noen runder ekstra gjennom rundkjøringen der og da, enn å vente til kjøretimen er over og legge opp til ny time. I vårt tilfelle fikk jeg som foreldre beskjed om hva vi burde øve ekstra på, og det samspillet gjorde at jentungen klarte sertifikatet med glans med kun 7 obligatoriske timer, ca 200 privat timer og 2 oppkjøringer. og til en totalkost på under 20 000 NOK inkludert sykehusbesøket.
Men poenget her er ikke type sykkel, eller hva en bør kunne for å få sertifikat.
Jeg prøver kun å få en forklaring på, eller argument for at dagens regel som sier at en må ha en skolegodkjent sykkel på oppkjøringen er en god regel. Vi oppfatter regelen som uheldig og unødvendig så lenge sensor uansett ikke sitter på sykkelen og dermed har nytte av skolesettet.
Beskivelsen av vår situasjon poengterer bare hvor uheldig og uforståelig regelen kan bli. Når en klarer førerprøven med glans med en sykkel en har øvt 100 vis av timer på er det bra. Når en sklir og havner på sykehus forde en ikke behersker at hjulene låser seg betyr det egentlig at en ikke behersker dette kjøretøyet, noe sensor også var enig i.
En regel som sier at en ikke får bruke det kjøretøyet en best kan bevise sine ferdigheter på, og som en mest sannsynlig skal kjøre de neste årene er uforståelig, spesielt når en får bruke samme sykkel neste oppkjøring kun forde en har brukt 10 min på å montere noen deler på sykkelen som ingen bruker:
https://leieting.no/nb/listings/137831- ... maha-mt125
Savner enda et holdbart argument FOR at denne regelen er en god regel som fremmer sikkerhet på veiene våre.
Diskuter gjerne også om jentungen burde fått sertifikatet. Selv mener jeg nei, så lenge hun tydeligvis ikke behersker låste hjul på en MC, men slik føreropplæringen og oppkjøringen er tilrettelagt kan en "jukse" seg forbi dette med å velge opplæring og oppkjøring på en sykkel med ABS. Har selv kjørt MC med ABS siden 1992, og kan huske 1 situasjon der ABS slo inn og stabiliserte sykkelen. Dette forde det er vanskelig for meg å godta at ABS'en er der. Det betyr igjen at jeg kanskje ikke får utnyttet sykkelens fulle bremsepotensiale i motsetning til jentungen som er "programmert" anderledes og ikke er redd for å dra til ved behov. Det ideelle ville selvfølgelig vært om jeg kunne trent meg selv opp til å dra til, ( noe jeg stadig vekk trener på) og jentungen kunne trent på å beherske låste hjul, noe som er vanskelig spesielt nå som hun har lappen og sykkel med ABS.