BMW K100RS, K1 og R75/5

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 18 mai 2017, 09:48 K1200RS i Mandarin/Fjordgrau er utrolig kul! Skal jeg lakkere min egen en dag skal jeg sterkt vurdere noe slikt!

Denne er forøvrig også pen, ser jo ny ut :eh

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 5-305-8973
Ja, koster ikke all verden å få hjem heller.
Men nå er det jo tilsynelatende dødt marked for RS'er her hjemme. Kanskje jeg skal beholde min som et prosjekt .... :-k

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Kanskje du får den første facelift RSen med mandarin/fjordgrå Fredrik? Må bli litt av en lakkjobb, selv om sjakkmønsteret er klistremerker.

Kjører RSen til å fra jobb hver dag nå. Starter lett å går godt. Fornøyd med å fjerne styrehøyerne. Er 190 høy, så det hjalp å få ned albuene litt.

Ligger mange RSer ute nå ser jeg. Mange som kan få mye sykkel for pengene. Fornøyd med GSen så langt?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 18 mai 2017, 23:25 Ligger mange RSer ute nå ser jeg. Mange som kan få mye sykkel for pengene. Fornøyd med GSen så langt?
Har ikke fått kjørt en meter etter at jeg henta GSen. Jobber på huset, full utvendig restaurering, retter av det gamle berg- og dalbane-taket med nye lekter som må fores i forskjellig dim på hver sløyfe, og bilen med ny takstein kommer på tirsdag ... :-k

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 18 mai 2017, 23:25 Fornøyd med å fjerne styrehøyerne.
Betyr det at du har et sett styreforhøyere til overs?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har tenkt litt på denne eksosen.
Hva med å få tak i en slip-on lyddemper?

Så slenger du på en 4-1 collector?
http://www.bskspeedworks.co.uk/k-collector.html
Får du på en slik, kan man jo velge og vrake i ulike lyddempere :)
Bilde

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Ja, blir en lignende løsning med 4-1 og potte fra en annen leverandør. BSK har forøvrig mye bra.

Byttet framdekk på K1200en dra Dunlop til Metzeler roadtech z8. Fy fader for en forskjell! Sykkelen ble som ny igjen. Med Dunlopdekkene ble sykkelen nervøs og sporet voldsom. Slik var de fra starten av. Kjørte 9000km før bytte.

Ellers var gearskifteren litt slarkete. Banket inn ett nytt rør som foring til bolten som holder gearskifteren til sykkelen. Presset inn litt fett i foringa og strammet skruen. Nå gearer den bedre og mer presist.

Fikk vasket begge sykklene å E39en i dag:
20170530_100941.jpg
20170530_101149.jpg
20170530_101906.jpg
20170530_101250.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Godt å høre at du er fornøyd med Roadtec Z8, etter min mening et meget godt dekk til denne sykkelen. Sitter som tusan på vått også. Lite dekkstøy og gjør underverker med kjørbarheten.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Nå er det bare å fleske til!

Lurte på om jeg skulle slå til selv
Sjekka opp frakt til Norge. 100 USD ca.
http://m.ebay.com/itm/252973019466

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av olepeder »

Kjørte du bak en K1600 ved Støren på lørdag?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Ny eksos hadde vært morro det, men ikke prioritert :) Må få av den fæle potta på cafe'en først.

Ja, stemmer det. Hadde kjørt en runde rundt Korsvegen - Svorkmo - Meldal - Berkåk. Fin lyd i sekseren! Gikk resten av turen fint?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av olepeder »

He he, ikke så mange som har en slik sykkel. Mente at jeg kjente den igjen fra forumet :)
Jada, var bare til Levanger. Hadde vært på en stresstur ned til Bergen for å bistå med et bilkjøp dagen før.
Hadde det meste av bagasjen i bilen på tur hjem, alikevel klarte jeg å slite ut bakdekket på Bergensturen. Helt inn på korden på sidene.
Fint med sekser og alt det, men den sliter dekk i et helt vanvittig tempo.

Morsomt å "sees"

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Såpass ja, hvor mange km holder bakdekket ca? Ikke så mange gule K1200, mener jeg har sett to andre i Trondheim. En med gule kofferter.

Vi får ta en kaffe neste gang vi treffes.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

En kollega som har K1600GT sier han er heldig om han klarer å klemme ut 8k ut av et bakdekk.

Selv har jeg klemt ut 10k av mitt bakdekk, og nå er det på kanten til skifteklart.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av olepeder »

Esveen skrev: 09 jun 2017, 15:38 Såpass ja, hvor mange km holder bakdekket ca? Ikke så mange gule K1200, mener jeg har sett to andre i Trondheim. En med gule kofferter.

Vi får ta en kaffe neste gang vi treffes.
Denne gangen holdt det ca 5000 km, jeg tror nok ikke det var et optimalt dekk for denne sykkelen så jeg har kjøpt Pilot Road 4 GT som jeg satte på nå.

Kaffe hadde vært veldig trivelig

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Kaffe skal bli. Stort sett det jeg driver med. :)
20170615_090541.jpg
IMG_20170614_092602_077.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bosted: Levanger

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av olepeder »

Esveen skrev: 15 jun 2017, 09:15 Kaffe skal bli. Stort sett det jeg driver med. :)

20170615_090541.jpg
IMG_20170614_092602_077.jpg
Wow, såpass.
Dette var imponerende.
Som yrke da?

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Elektriker i utgangspunktet. Teknisk leder hos Kjeldsberg Kaffe. Morro å jobbe på lab med cupping og kaffebrenning :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Esveen skrev: 16 jun 2017, 00:32 Elektriker i utgangspunktet. Teknisk leder hos Kjeldsberg Kaffe. Morro å jobbe på lab med cupping og kaffebrenning :)
Artig :) Her i huset går det kun i Kjeldsberg. Hele bønner. Har konkurrert ut Evergood, Friele og Ali. Good stuff :twothumbs:

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Godt å høre. Vi har de siste årene jobbet mye for å heve kvaliteten på råvarer, folie, produksjonsmetoder samt kaffekunnskap. Nettopp for å konkurrere bedre mot de du nevner.

Ikke mange vet at det produseres 2000 tonn kaffe på Nyhavna i Trondheim årlig. Der tar vi imot råkaffe som brennes, kvernes å pakkes.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Her skjer det svært lite for tiden. Det er konstant 12 grader og regn i Trøndelag. Det lille jeg har av fritid går med på å bygge trapp/inngangsparti og husarbeid. Håper det tar seg opp snart :)
20170705_164801.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Dagens miniprosjekt. Kjøpte nye rustfriskruer til kåpa på Ebay som kom i posten i dag. 300kr for koplett sett. Mange av de originale skruene hadde overflaterust og dårlige unbrakospor.

Ellers har været tatt seg opp å begge syklene kjøres daglig også til/fra jobb.
20170721_104736.jpg
20170724_215923.jpg
20170724_215915.jpg
20170724_212645.jpg
20170724_212259.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Da kom ny tankpad fra ebay. Fikk feil pad da den jeg skulle ha var utgått. Måtte modifisere litt, ble bare passelig fornøyd men den gjør nytta.
20170801_223129.jpg
Neste prosjekt blir å bestille en nøkkel til å låssylindre til koffertertene som hører til hovednøkkelen. Sykkelen fikk montert koffertene når den ble importert i 98 med nye låser og nøkkler. Har fremdeles kvitteringen på koffertene fra tyskland.

Ellers går sykkelen som ei klokke. Kun vri om nøkkelen å kjøre. Perfekt!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

Die qual der wahl: :-k

Har den siste tiden lidd valgets kval ang. K1200'ens skjebne. Jeg pendler hver dag rundt 50km og har tidvis vært avhengig av sykkelen da kona bruker I3'en til jobb og leverer ungene i bhg.

Vi kjøpte i april en 2003 modell 5 serie som alt gikk galt med. Måtte koste på 25.000 bare i deler for å få den igjennom Eu kontroll. Etter ferieturen i sommer begynnte den å lekke kjøleveske. Bilen ble pent parkert i oppkjørselen og siden har den stått.

Pga. Krevende jobb, 2 unger i bhg, hund, hus og det som hører til er det minimalt med tid til å kjøre sykkel på kveldstid og enda mindre i helgene. Det siste jeg har tid til er uforutsette feil på sykkel og bil.

Derfor begynnte jeg å leke med tanken på nyere sykkel. Har ingen lån på hverken caferaceren eller K1200'en. Men med en nyere sykkel må man ty til finansiering. Hvis man ikke selger begge syklene. Hmmm.....

Men kona ville det plutselig anderledes. Jeg fikk beskjed om å få vekk 5 serien i gårdsplassen å komme meg til den lokale bilpusheren å handle noe fornuftig. Der ble det handlet en 2010 modell X1 2.0D med mye utstyr. Den har garanti, nye dekk og toppforsikring. Med andre ord noe forutsigbart bilhold i ett par år.

Problemet var bare at det genererte enda mer billån. Derfor ingen ny sykkelinvestering på laaang tid. Greit nok det. K1200 kan holdes i stand nå som 5 serien er ute av bilde.

Men så begynner abs lampa på sykelen å lyse. Tar en diagnose som avdekker defekt abs modul til 22.000kr. Da kommer enda ett valg. Overhale abs modul for 350 dollar pluss frakt eller kjøpe en brukt til 3-4.000kr?

Systemet er deaktivert, så sykkelen kan fint brukes. Slo meg til ro med at dette blir ett vinterprosjekt og la ut på en liten 15mils tur i helga. Da kom godfølelsen tilbake. Sykkelen spiser mil og gir en godfølelse pr. Krone en ny belånt sykkel ikke kan gi. Jeg bestemte meg for at denne sykkelen skal forbli noen sesonger til fram til billånenr er nedbetalt. En skikkelig godfølelse.

Helt til mandagsmorgen. Da begynnte oljelampa å blinke.... jeg skiftet om, kjørte elbil til jobb å kom for sent. Ny oljetrykksbryter ble bestillt samme dag.

Tankene om ny sykkel kom tilbake.

Qual der wahl.....
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 515
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av Esveen »

20170905_152404.jpg
20170905_174226.jpg
20170910_150108_mini.jpg
20170910_175011.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: BMW K100 Cafe og '97 K1200RS

Legg inn av TGR »

Jeg ville nok uansett ha reparert den. Det ser ut til at det er vanskelig nok å få en anstendig pris for en K1200RS som er helt i orden. Med defekter blir det antagelig spotpris...... :-k

Svar