Die qual der wahl:
Har den siste tiden lidd valgets kval ang. K1200'ens skjebne. Jeg pendler hver dag rundt 50km og har tidvis vært avhengig av sykkelen da kona bruker I3'en til jobb og leverer ungene i bhg.
Vi kjøpte i april en 2003 modell 5 serie som alt gikk galt med. Måtte koste på 25.000 bare i deler for å få den igjennom Eu kontroll. Etter ferieturen i sommer begynnte den å lekke kjøleveske. Bilen ble pent parkert i oppkjørselen og siden har den stått.
Pga. Krevende jobb, 2 unger i bhg, hund, hus og det som hører til er det minimalt med tid til å kjøre sykkel på kveldstid og enda mindre i helgene. Det siste jeg har tid til er uforutsette feil på sykkel og bil.
Derfor begynnte jeg å leke med tanken på nyere sykkel. Har ingen lån på hverken caferaceren eller K1200'en. Men med en nyere sykkel må man ty til finansiering. Hvis man ikke selger begge syklene. Hmmm.....
Men kona ville det plutselig anderledes. Jeg fikk beskjed om å få vekk 5 serien i gårdsplassen å komme meg til den lokale bilpusheren å handle noe fornuftig. Der ble det handlet en 2010 modell X1 2.0D med mye utstyr. Den har garanti, nye dekk og toppforsikring. Med andre ord noe forutsigbart bilhold i ett par år.
Problemet var bare at det genererte enda mer billån. Derfor ingen ny sykkelinvestering på laaang tid. Greit nok det. K1200 kan holdes i stand nå som 5 serien er ute av bilde.
Men så begynner abs lampa på sykelen å lyse. Tar en diagnose som avdekker defekt abs modul til 22.000kr. Da kommer enda ett valg. Overhale abs modul for 350 dollar pluss frakt eller kjøpe en brukt til 3-4.000kr?
Systemet er deaktivert, så sykkelen kan fint brukes. Slo meg til ro med at dette blir ett vinterprosjekt og la ut på en liten 15mils tur i helga. Da kom godfølelsen tilbake. Sykkelen spiser mil og gir en godfølelse pr. Krone en ny belånt sykkel ikke kan gi. Jeg bestemte meg for at denne sykkelen skal forbli noen sesonger til fram til billånenr er nedbetalt. En skikkelig godfølelse.
Helt til mandagsmorgen. Da begynnte oljelampa å blinke.... jeg skiftet om, kjørte elbil til jobb å kom for sent. Ny oljetrykksbryter ble bestillt samme dag.
Tankene om ny sykkel kom tilbake.
Qual der wahl.....