Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
- FredrikE24
- Innlegg: 5029
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Problemet er vel at gamle konstruksjoner og design neppe blir bedre med åra. Å lage motorsykler med tegninger fra 50-60–tallet blir jo ikke noe bedre idag enn den gang.
Folk vil vel ha en sykkel som kjører best mulig, og ser best ut, til lavest mulig pris. Du får ikke en Triumph Bonneville til å kjøre som en moderne MT09(som et eksempel) når Triumph Bonneville har fysikken mot seg på alle måter, i likhet med MT09, men MT09 har helt andre design og prinsipper og takler det hele meget bedre. En bedre kjøreopplevelse.
Se bare på bakdempinga, og stivheten i baksvingen. Er en grunn til at man i veldig liten grad kjører med med to bakdempere, en på hver side lenger.
Det finnes heldigvis retro-stil i moderne innpakning. BMW og Ducati er vel helt i topp der.
Folk vil vel ha en sykkel som kjører best mulig, og ser best ut, til lavest mulig pris. Du får ikke en Triumph Bonneville til å kjøre som en moderne MT09(som et eksempel) når Triumph Bonneville har fysikken mot seg på alle måter, i likhet med MT09, men MT09 har helt andre design og prinsipper og takler det hele meget bedre. En bedre kjøreopplevelse.
Se bare på bakdempinga, og stivheten i baksvingen. Er en grunn til at man i veldig liten grad kjører med med to bakdempere, en på hver side lenger.
Det finnes heldigvis retro-stil i moderne innpakning. BMW og Ducati er vel helt i topp der.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Hovedgrunnen til at motorsykler med gammel konstruksjon er Euro 4. Nye Kawasaki Z900 er jo retro, men med moderne motor. Hovedutfordringen med Euro 4 er avgasser, men et annet vanskelig krav er støy. Luftkjølte motorer generelt generer mer støy enn væskekjølte, mye fordi væskekappen demper mye støy.
Det er total støy som måles. Hittil har produsentene som har luftkjølte motorer kompensert med å strupe ekstra på eksosstøyen. Men det vil jo ikke kundene ha, og i alle fall ikke lavere effekt.
Dette er en av de store utfordringene til Harley, Moto Guzzi osv som er kjent for sine luftkjølte motorer.
Triumph skrotet sine luftkjølte Bonneville motorer og utviklet i stedet i ny vannkjølt motor. Til gjengjeld tilfredsstiller disse motorene Euro5, selv om de er tosylindrede og «ser» luftkjølte ut. Ett annet godt eksempel er at BMW måtte gå over til væskekjøing på sine boxermotorer
Det er total støy som måles. Hittil har produsentene som har luftkjølte motorer kompensert med å strupe ekstra på eksosstøyen. Men det vil jo ikke kundene ha, og i alle fall ikke lavere effekt.
Dette er en av de store utfordringene til Harley, Moto Guzzi osv som er kjent for sine luftkjølte motorer.
Triumph skrotet sine luftkjølte Bonneville motorer og utviklet i stedet i ny vannkjølt motor. Til gjengjeld tilfredsstiller disse motorene Euro5, selv om de er tosylindrede og «ser» luftkjølte ut. Ett annet godt eksempel er at BMW måtte gå over til væskekjøing på sine boxermotorer
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jeg må si jeg synes det både er imponerende og spennende at både Moto Guzzi og Kawasaki fortsatt greier, og ikke minst har interesse av, å levere rene luftkjølte motorsykler i disse tider med stadig strengere miljøkrav.
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa
!
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Nå må du kjøpe guzzien, slik at de belønnes for jobben og investeringen de har gjort!AJ skrev: 30 jan 2019, 18:53 Jeg må si jeg synes det både er imponerende og spennende at både Moto Guzzi og Kawasaki fortsatt greier, og ikke minst har interesse av, å levere rene luftkjølte motorsykler i disse tider med stadig strengere miljøkrav.
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa!
MG V85TT 2.jpg

mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
JanK skrev: 30 jan 2019, 20:07 Nå må du kjøpe guzzien, slik at de belønnes for jobben og investeringen de har gjort!![]()

Kan nok hende jeg må gjøre det - etter hvert...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Fine sykler dette. Retro-sykler ser ut til å være populære. Her er et nettsted som synes å bekrefte en slik trend, også for 2019;AJ skrev: 30 jan 2019, 18:53 Jeg må si jeg synes det både er imponerende og spennende at både Moto Guzzi og Kawasaki fortsatt greier, og ikke minst har interesse av, å levere rene luftkjølte motorsykler i disse tider med stadig strengere miljøkrav.
Det at begge modellene må kunne sies å være ekte retrosykler, spesielt W800'en, gjør at jeg synes det er ekstra morsomt og interessant med slike sykler.
Det at Moto Guzzi lover 80 HK i sin nye 850 motor med de nye utslippskravene som gjelder viser at om man vil fortsette med luftkjøling og god motoreffekt, så kan man.
Jeg liker at Moto Guzzi og Kawasaki ikke gir slipp på historien og er i stand til å levere modeller som dette i 2019.
Veldig bra!
Håper begge kommer på MC-Messa!
MG V85TT 2.jpg
Kaw 800 2.jpg
Kaw 800 1.jpg
https://www.rideapart.com/articles/2996 ... -kawasaki/
Jawa ser også ut til å ha stor suksess med en ny modell med gammelt utseende: https://www.rideapart.com/articles/3031 ... s/3764414/
http://illogic.in/2018/11/15/jawa-motor ... -revealed/
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jeg er egentlig uenig i det meste du skriver.Zettexx skrev: 06 jan 2017, 17:56
Retro MC er for gamle gubber, som meg selv, som har lyst til å ha en dunk dunk i garasjen og kjøre et par ganger hver sommer.
De fleste beundrer dem og er nostalgiske i språket, men er sjeleglade for å slippe å eie dem.
Med dagens trafikkbilde, hører de ikke hjemme. Som å prøve å selge en ny Volvo 144 i 2017 til 400.000... Noen kunder vil det nok være, men det ville aldri bli annet en en kuriositet.
Er riktig nok en gammel gubbe i dag, men fasinasjonen for luftkjølt twin har jeg hatt siden jeg var liten sneip.
Har aldri eid MC med "bilmotor", og alltid holdt meg til en eller to sylindre.
Kjører i overkant av 20.000 i året og føler meg hjemme i dagens trafikkbilde.

Men det skal ikke stikkes under en stol at det er mange "posører" eller motorsykkeleiere i det luftkjølte segmentet, og at mange svindyre (overprisede?) sykler står og støver ned i garasjer rundt om. Men heldigvis er det også en god del motorsyklister som eier luftkjølte sykler!
Helt enig! :-)AJ skrev: 06 jan 2017, 21:50 Selv synes jeg det er spesielt interessant, må jeg innrømme, med sykler som fortsatt er luftkjølte. Luft- og oljekjølte motorsykler er retro/klassikere i min bok.
Det er noe med det at motorsykler på en måte blir mer ekte motorsykkel når motoren, fortrinnsvis tosylindret er luftkjølt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det er vel et snev av forenkling ute og går her. Mange retro-modeller er jo langt mer moderne bygget opp enn utseendet tilsier. Dette omhandler bl.a. chassis, motorstyring, bremser, osv. De moderne retromodellene er langt mer kjørbare enn sine designopphav, med noen triste unntak, vel og merke.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det er det selvfølgelig.
Med dagens krav lar det seg ikke gjøre å lage genuint ekte retrosykler med f.eks. forgassere og lite effektive bremser, "spagetti"rammer osv. osv.
Men utseendemessige kan man lykkes rimelig godt om man legger til godviljen og evnen til å skjule nymotens teknologi bak noe som ser retro ut.
Og det er vel ikke til å stikke under en MCsal at motorsykler med rene luftkjølte motorer må kunne kalles retro på riktig

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Enig. De fleste her er vel en smule opptatt av design, i tillegg til funksjon.AJ skrev: 31 jan 2019, 12:58Det er det selvfølgelig.
Med dagens krav lar det seg ikke gjøre å lage genuint ekte retrosykler med f.eks. forgassere og lite effektive bremser, "spagetti"rammer osv. osv.
Men utseendemessige kan man lykkes rimelig godt om man legger til godviljen og evnen til å skjule nymotens teknologi bak noe som ser retro ut.
Og det er vel ikke til å stikke under en MCsal at motorsykler med rene luftkjølte motorer må kunne kalles retro på riktig!
- Bjerknez
- Innlegg: 24601
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Design er ikke kun hvordan ting ser ut , men også hvordan det funker :)
(Hadde 1 minutt til overs...)
(Hadde 1 minutt til overs...)

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Ja.....se 3 poster bakover....Bjerknez skrev: 31 jan 2019, 15:47 Design er ikke kun hvordan ting ser ut , men også hvordan det funker
-
- Innlegg: 19
- Registrert: 08 aug 2018, 17:25
- Motorsykkelen din: Triumph Bonneville Bobber 1200
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Jau jau kjøpte meg en Triumph Bobber i fjor, tenkte ikke over om den var retro look likte bare sykkelen, fantastisk god sykkel å kjøre også på lange turer og motoren murrer meget pent. Kjør det en liker , trender kommer og går. Og forresten jeg er ikke en gammel gubbe 


- MGR1
- Innlegg: 650
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Denne fra Royal Enfield ser jo skikkelig tøff ut:




-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Skulle gjerne sett at etablerte importører her i landet kunne satse på både Jawa og Royal Enfield som de spennende nisjemerkene de er.
Men det er vel for mye å håpe på i det lille MCmarkedet som Norge er...
Men det er vel for mye å håpe på i det lille MCmarkedet som Norge er...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det er ikke mange sykler som selges pr år, med tanke på kostnadene for å etabler noe marked for nye merker. Men jeg er helt enig med deg, @AJ, det ville vært veldig hyggelig med mer Jawa og Royal Enfield.
Tøffe gamle travere dette.
Jeg må innrømme at jeg sikler på en gammel MC for pusling og restaurering.
8-)
Tøffe gamle travere dette.
Jeg må innrømme at jeg sikler på en gammel MC for pusling og restaurering.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Markedet i Norge er nok dessverre ikke interessert i å bruke penger på slike sykler tror jeg. Jawa og RF er liksom ikke "fett nok"
Kubikksjuka kombinert med avansert elektronikk og kjempealukasser er det som selger nå. Skal koste å vise seg frem.
Disse "mopedene" er ikke noe å imponere med.....pissekonkurransen trumfer det nok...
synes det er for mye jåleri nå..
Men personlig så synes jeg de er tøffe...
Kubikksjuka kombinert med avansert elektronikk og kjempealukasser er det som selger nå. Skal koste å vise seg frem.
Disse "mopedene" er ikke noe å imponere med.....pissekonkurransen trumfer det nok...
synes det er for mye jåleri nå..
Men personlig så synes jeg de er tøffe...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
For hardcore retro entusiaster...
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Trist, men du har nok helt rett!!mekkern skrev: 04 feb 2019, 13:03 .....pissekonkurransen trumfer det nok...
synes det er for mye jåleri nå..
Men personlig så synes jeg de er tøffe...![]()
Grisetøffe sykler! Jeg har faktisk litt sansen for Ural og, men ikke si det til noen!!

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det der er ikke retro.
Det er historie.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Denne skulle jeg gjerne også sett på gulvet til norske MC-forhandlere
:
Og denne, så klart!


Og denne, så klart!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Engelsk ? Eller enda et "engelsk" merke fra India ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39782
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Tja.

Er ikke godt å si...
Så vil kanskje noen stille spørsmål ved om en opprinnelig erketypisk engelsk sykkel, som jo Norton er, kanskje vil være bedre skrudd sammen i India enn i opprinnelseslandet...


Truimph og Norton har vel noen lik i lasten fra tidligere når det gjelder kvaliteten...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Norton håndlages vel i England.
Re: Gamledagse/retro motorsykler på vei ut...?
Det er helt rett http://nortonmotorcycles.com/
Copyright © Norton 2019 | Norton Motorcycles (UK) Ltd Company No. 06718623
Og dette håper jeg selger fremover. For de satser på retro stil som mange unge gamlinger har et forhold til
