Zero godkjent som lettvekter
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Å sammenligne med andre land og banekjøring ....
Da er det heller ingen hensikt i fartsgrenser fordi det ikke er det på bane.
USA har en spesiell bilkultur som vi mangler. De færreste har sett manuelt gear, og uoversiktlige svinger er nesten nasjonale hemmeligheter.
Vi har 18 års gense på øl, mens det meste av USA har 21 års grense. Mange stater tillater canabis. I USA er trafikkopplæring en del av den videregående skolen. Merk at det heter ,Drivers Education.
Dette blir litt hummer og kanari, men sammenligninger må være realistiske.
Er det noen land i Europa som har andre grenser?
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
Vi burde gå tilbake til automatisk overgang fra lett til tung.
Da er det heller ingen hensikt i fartsgrenser fordi det ikke er det på bane.
USA har en spesiell bilkultur som vi mangler. De færreste har sett manuelt gear, og uoversiktlige svinger er nesten nasjonale hemmeligheter.
Vi har 18 års gense på øl, mens det meste av USA har 21 års grense. Mange stater tillater canabis. I USA er trafikkopplæring en del av den videregående skolen. Merk at det heter ,Drivers Education.
Dette blir litt hummer og kanari, men sammenligninger må være realistiske.
Er det noen land i Europa som har andre grenser?
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
Vi burde gå tilbake til automatisk overgang fra lett til tung.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Poenget er at 16 åringer behersker sykkelen og dens effekt utmerket på bane og det betyr at de glatt gjør i trafikken også.
Trafikkoppfatningen er lik for 16 åringer uansett om de kjører A1, traktor eller moped.
Å sammenligne med utlandet er jo relevant. 16 åringer i usa er ikke mer utviklet enn 16 åringer i Norge.
Og trafikkbildet der er mer komplekst enn her hjemme, har selv kjørt mye bil der borte.
Og til opplysning Toven, tidligere hadde lett maks 100cc, 8 hk og 80 kmt, men dette ble til 125cc, 15 hk uten at ulykkene ble flere, så de har faktisk nesten doblet effekten for 16 åringer tidligere.
Når jeg tok lappen på tung, var det kun oppkjøring siden jeg hadde lett.
Ganske uproblematisk siden pensum stort sett er identisk.
Trafikkoppfatningen er lik for 16 åringer uansett om de kjører A1, traktor eller moped.
Å sammenligne med utlandet er jo relevant. 16 åringer i usa er ikke mer utviklet enn 16 åringer i Norge.
Og trafikkbildet der er mer komplekst enn her hjemme, har selv kjørt mye bil der borte.
Og til opplysning Toven, tidligere hadde lett maks 100cc, 8 hk og 80 kmt, men dette ble til 125cc, 15 hk uten at ulykkene ble flere, så de har faktisk nesten doblet effekten for 16 åringer tidligere.
Når jeg tok lappen på tung, var det kun oppkjøring siden jeg hadde lett.
Ganske uproblematisk siden pensum stort sett er identisk.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Sammenligninger.
Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.
Hele Europa har mer eller mindre felles regler.
USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.
Hele Europa har mer eller mindre felles regler.
USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
Sist redigert av Zettexx den 15 jan 2017, 18:38, redigert 1 gang totalt.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Da kan du fortelle hva disse begrensingene går ut på da?
Det er gjerne begrenset antall personer i bilen, kjøring etter kl 23 i helgene ol.
Men trafikkoppfattelsen kan jo ikke begrenses.
Det er gjerne begrenset antall personer i bilen, kjøring etter kl 23 i helgene ol.
Men trafikkoppfattelsen kan jo ikke begrenses.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Feil, hvis det er den samme sykkeln som i første innlegg, har den 11 Kw, mao 15 hkSpaghettiræser skrev:
Denne mc har maks effekt på nesten 60 hk, mer enn A2 sykler har som maks.
.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Spaghettiræser skrev:Dersom dette blir den nye måten å beregne på.....så blir jeg skremt. Her er det faktisk snakk om at den yte maks effekt godt over A2 grensen.
Dette er klippet fra Zero siden under 11 kw utgaven. Den har faktisk 59 HK(44KW) maks effekt, ikke 15 HK. Våre bensinutgaver oppgir også maks effekt og klasses deretter.
Motor
Net torque 108 Nm 109 Nm 109 Nm
Net power 31 hp (23 kW) @ 4.150 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm 59 hp (44 kW) @ 5.800 rpm
Continuous power 15 hp (11 kW) @ 3.700 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm 15 hp (11 kW) @ 3.800 rpm
Licensing Requirement A1/B Licence** A1/B Licence** A1/B Licence**
Top speed (max) 139 km/h 139 km/h 139 km/h
Top speed (sustained) 129 km/h 129 km/h 129 km/h
Legger dette frem igjen, sim er klippet fra nettsiden til Zero.
Continous power 15 HK. Net power opp til 59 HK.
Kan godt være det er feil, men da bør noen ta kontakt med Zero. Dreiemoment på over 100 nm er sikkert også feil da.
Re: Zero godkjent som lettvekter
Tilfeldig googlesøkSpaghettiræser skrev:Sammenligninger.
Canada har 19 års grense for førerkort. 17 åringer kan få begrenset førerkort.
Hele Europa har mer eller mindre felles regler.
USA, der er vanlig alder for vanlig førerkort 18 år. 16 åringer har sterke begrensninger i alle stater jeg kjenner til. Dette gjelder også motorsykkel, alle klasser.
To qualify for an AL motor-driven cycle license, you must be at least 14 years old. The minimum age for a motorcycle license is 16 years old.
You must have a motorcycle (M) endorsement on your license to legally operate a motorcycle or motor-driven cycle. To get a motorcycle (M) endorsement, you must either pass the DPS' motorcycle knowledge exam or complete a motorcycle safety course.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Hvilken stat, land?
Re: Zero godkjent som lettvekter
Hvis du er kjent i USA, ser du at dette er for Alabama, det var regler for alle 50 statene, men klippet bare for denne siden den var først på lista over statene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.
Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.
UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.
Nok av varianter å ta av rett i nærheten.
AL er landkoden gor Albania
Sør Afrika har samme regler som oss
Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.
UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.
Nok av varianter å ta av rett i nærheten.
AL er landkoden gor Albania
Sør Afrika har samme regler som oss
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Zero godkjent som lettvekter
For å si det sånn, ingen stater har mer enn 16 års grense på sykkel.Spaghettiræser skrev:Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.
Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.
UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.
Nok av varianter å ta av rett i nærheten.
AL er landkoden gor Albania
Sør Afrika har samme regler som oss
Ofte holder det med billappen og en teoritest for sykkel.
https://www.justlanded.com/english/Unit ... -in-the-US
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Om noen skulle være i tvil, her er førerkortforskriften for A1 i Norge.
Det er fremdeles makseffekt på 11 kw som gjelder
Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn. Slagvolum for lett motorsykkel er høyst 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg.
Minstealder for klasse A1 er 16 år.
Klasse A1 gir førerrettighet også for:
moped
snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis førerkortet er utstedt før 1. juli 2006
trehjuls motorsykkel med effekt på høyst 15 kW
såkalt "mopedbil". For mopedbil med egenvekt over 150 kg må fører ha fylt 18 år.
Ved utskiftning videreføres rettighetene med påføring av klasse AM og eventuelt S.
For krav til opplæring og prøve, se sidene om føreropplæring.
Rett til å føre moped via erverv av klasse A1
Klasse A1 som førerkortklasse ble innført 1. januar 1997. På den tid var moped fritatt fra førerkortplikten, men fra fylte 16 til fylte 20 år, måtte fører ta obligatorisk opplæring og få utstedt mopedførerbevis.
Fra 1. mars 2003 gav erverv av klasse A1 samtidig rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år for kjøring av 3-hjuls eller 4-hjuls moped.
Fra 1. mars 2004 gav klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped hadde egenvekt over 150 kg.
Fra 19. januar 2013 gir klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører må ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped har egenvekt over 150 kg.
Det er fremdeles makseffekt på 11 kw som gjelder
Denne klassen gjelder føring av lett motorsykkel med eller uten sidevogn. Slagvolum for lett motorsykkel er høyst 125 ccm, effekt på høyst 11 kW og forholdet mellom effekt og egenvekt på høyst 0,1 kW/kg.
Minstealder for klasse A1 er 16 år.
Klasse A1 gir førerrettighet også for:
Ved utskiftning videreføres rettighetene med påføring av klasse AM og eventuelt S.
For krav til opplæring og prøve, se sidene om føreropplæring.
Rett til å føre moped via erverv av klasse A1
Klasse A1 som førerkortklasse ble innført 1. januar 1997. På den tid var moped fritatt fra førerkortplikten, men fra fylte 16 til fylte 20 år, måtte fører ta obligatorisk opplæring og få utstedt mopedførerbevis.
Fra 1. mars 2003 gav erverv av klasse A1 samtidig rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år for kjøring av 3-hjuls eller 4-hjuls moped.
Fra 1. mars 2004 gav klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører måtte ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped hadde egenvekt over 150 kg.
Fra 19. januar 2013 gir klasse A1 fortsatt rett til å kjøre alle typer moped, men fører må ha fylt 18 år hvis 3-hjuls eller 4-hjuls moped har egenvekt over 150 kg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
På lik linje med mange stater i USA har vi også 16 års grense på motorsykkel med begrensninger.simpson skrev:For å si det sånn, ingen stater har mer enn 16 års grense på sykkel.Spaghettiræser skrev:Da vet vi det, de er blant de statene som ikke har restriksjoner for 16 åringer på mc.
Tror vi går oss ville hvis alt skal sammenlignes med USA. Best å begynne litt nærmere.
UK har 17 års grense ig ,12 hk grense. På tvers av EU regler. Så er det fortsatt land der du kan kjøre mc med bil førerkort. Og Danmark der de må ha ordentlig førerkort for å kjøre EU moped. Både Sverige og Danmark har knallert uten annet enn aldersbevis.
Nok av varianter å ta av rett i nærheten.
AL er landkoden gor Albania
Sør Afrika har samme regler som oss
Ofte holder det med billappen og en teoritest for sykkel.
https://www.justlanded.com/english/Unit ... -in-the-US
Se for staten New York, som igjen er delt opp i en hsug med distrikter.https://dmv.ny.gov/younger-driver/gradu ... s-under-18
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Zero godkjent som lettvekter
Hva jeg synes er mere intressant enn kun hvor like/ulike aldersgrensene er andre steder, er hvordan alder sammen med opplæringskrav og ulykkesstatistikk tar seg ut sammenlignet med her i Norge.
Hvilken alder man får kjøre hvilken type motorsykkel sier lite om hva man burde/ikke burde tillate hvis man ikke setter det i relasjon til ulykkestatistikk og hvordan opplæringen er lagt opp. (Kjøremønster og generell trafikkbilde er sikkert også greit å ta med i en slik beregning.)
Hvilken alder man får kjøre hvilken type motorsykkel sier lite om hva man burde/ikke burde tillate hvis man ikke setter det i relasjon til ulykkestatistikk og hvordan opplæringen er lagt opp. (Kjøremønster og generell trafikkbilde er sikkert også greit å ta med i en slik beregning.)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.
Den skal være godkjent for A1 førerkort.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Ja, iflg fabrikkens hjemmeside.Spaghettiræser skrev:Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.
Den skal være godkjent for A1 førerkort.
Jeg kan godt finne frem den norske kjøretøyforskriften som gjelder lett mc, kl a1, men det har kngen hensikt da jeg vet at det står
maks 11 kw der som i førerkortforskriften.
I tillegg står det maks 0,1 kw/kg, og om Zero,en ikke er innenfor disse begrensningene er den ikke godkjent som lettsykkel her i landet.
Får se om importøren, Carpoint Norge a/s svarer på mailen jeg sendte dem i kveld, og hva de evt svarer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
TU, teknisk ukeblad har testet mopeder m.m
http://www.tu.no/artikler/test-av-elekt ... ger/236553
Det er skremmende misforhold mellom hk og dreiemoment.
Skal bli moro å se hva importøren svarer. Ser at de som står på Finn, ser ut til å hs "riktig" hk oppgitt.
http://www.tu.no/artikler/test-av-elekt ... ger/236553
Det er skremmende misforhold mellom hk og dreiemoment.
Skal bli moro å se hva importøren svarer. Ser at de som står på Finn, ser ut til å hs "riktig" hk oppgitt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24631
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Zero godkjent som lettvekter
Ja, slik må de så klart være. Må si det var betryggende. Kan jo ikke slippe en 16-åring ut på en slik med full effekt. Er vertfall det som har ligget til grunn for de andre innleggene mine her.Jompa skrev:Ja, iflg fabrikkens hjemmeside.Spaghettiræser skrev:Jompa skrev:Nå har jeg googlet høyt og lavt for å prøve å finne ut om Zero leverer sykler godkjent som lettvekt her i landet.
Fant ingenting.
Mail med forespørsel er sendt importøren.
Se side 1 i denne tråd. Der har jeg klippet fra Zero.
Den skal være godkjent for A1 førerkort.
Jeg kan godt finne frem den norske kjøretøyforskriften som gjelder lett mc, kl a1, men det har kngen hensikt da jeg vet at det står
maks 11 kw der som i førerkortforskriften.
I tillegg står det maks 0,1 kw/kg, og om Zero,en ikke er innenfor disse begrensningene er den ikke godkjent som lettsykkel her i landet.
Får se om importøren, Carpoint Norge a/s svarer på mailen jeg sendte dem i kveld, og hva de evt svarer.
Hvis denne blir "nedplombert" på lik linje med andre sykler så er dte jo bare tut og kjør, men da spørs det nok hvor populær en slik forvokst hårføner blir

Re: Zero godkjent som lettvekter
Det er jo litt av greia, den er tilsynelatende lovlig med 11kW effekt hvor høyest effekt ikke teller.
Som jeg tolker det som ble skrevet om KTM Freeride 125..

Som jeg tolker det som ble skrevet om KTM Freeride 125..
Da har man plutselig en A1 mc med skyhøyt moment. Den børsteløse synkronmotoren leverer 16 kW, eller 22 hestekrefter, ved 4 200 rpm. Men til tross for effekten er Freeride E godkjent for A1 (lett motorsykkel) siden reglene tar hensyn til motorens effektuttak over lengre tid.

- Zettexx
- Innlegg: 469
- Registrert: 21 aug 2011, 20:01
- Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
- Bosted: Søndenfor Nord
Re: Zero godkjent som lettvekter
Har nå tatt dialog med importøren i Norge.....
De svarer med å liste opp Klasse B. Og si det .....
se på facebook, de vet ikke hva de steller med.
https://www.facebook.com/carpointnorge/?fref=ts
De svarer med å liste opp Klasse B. Og si det .....
se på facebook, de vet ikke hva de steller med.
https://www.facebook.com/carpointnorge/?fref=ts
Re: Zero godkjent som lettvekter
Blir spennende å se hva konklusjonen blir til slutt. Personlig frykter jeg mer 50 åringer som har fått klasse A i posten og bestemt seg for å kjøre sykkel uten erfaring. 16 åringene får i hvertfall litt kjøretrening på sykkel før de slippes ut. Det er uansett ikke kreftene som er farlig, det er personen oppå som er den som tar beslutningene.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
De dreiemoment-tallene de oppgir ser ganske eventyrlige ut, kan det være moment på bakhjulet ?Spaghettiræser skrev:TU, teknisk ukeblad har testet mopeder m.m
http://www.tu.no/artikler/test-av-elekt ... ger/236553
Det er skremmende misforhold mellom hk og dreiemoment.
Skal bli moro å se hva importøren svarer. Ser at de som står på Finn, ser ut til å hs "riktig" hk oppgitt.
Til sammenligning har en av Tesla S modellene 600 Nm og 302 hk.
Har forresten ikke fått noe svar fra importøren på mailen min fra i går kveld,
gir dem enda etpar dager.........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Zero godkjent som lettvekter
Det finnes ikke 50-åringer som har fått klasse A i posten........45316 skrev:Blir spennende å se hva konklusjonen blir til slutt. Personlig frykter jeg mer 50 åringer som har fått klasse A i posten og bestemt seg for å kjøre sykkel uten erfaring. 16 åringene får i hvertfall litt kjøretrening på sykkel før de slippes ut. Det er uansett ikke kreftene som er farlig, det er personen oppå som er den som tar beslutningene.
Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Men da vi var 18 slapp vi å kjøre leke-mc i to år

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.