Hehe, en standard gjenomsnitlig diesel koser seg vel best rundt 2-3.000rpm. En motorsykkel av den typen du har bør ved aktiv kjøring aldri ligge under 6.000rpmThunderace skrev:Ja jeg må ut igjen å prøveJeg har altid vært forsiktig med turtall, kompisene mine sier jeg kjører bensinbilen min som en diesel.
Så neste gang skal jeg prøve toppen av registeret
Skal du ha moment i en motor må du ha langt slag og stor stempelflate.Kjellrf skrev:Har en gammel Z1000 fra 78, originalt 83 hk, den har drag fra 2500 rpm. Da jeg prøvde den nye Z1000 i 2003, var draget på den nye klart dårligere og savnet opp til 5000. Mens det virkelig tok av over 7000. Siden 3-5000 rpm er vanlig ved normal kjøring, opplever jeg min gamle Z1000 som triveligere til hverdags. Men ikke hvis du er ute etter spenningen ved toppeffekt og høy fart.
Så mye hk på toppen går på bekostning av bunndrag, fordi man ikke klarer å få optimalisert forbrenning over hele turtallsregisteret.
Du må også ha bra luftgjennomstrømming, dvs trange innsug/venturi for bra dreimoment på lavt turtall. Da blir det ikke mye mat igjen på høyt turtall.simpson skrev:Skal du ha moment i en motor må du ha langt slag og stor stempelflate.Kjellrf skrev:Har en gammel Z1000 fra 78, originalt 83 hk, den har drag fra 2500 rpm. Da jeg prøvde den nye Z1000 i 2003, var draget på den nye klart dårligere og savnet opp til 5000. Mens det virkelig tok av over 7000. Siden 3-5000 rpm er vanlig ved normal kjøring, opplever jeg min gamle Z1000 som triveligere til hverdags. Men ikke hvis du er ute etter spenningen ved toppeffekt og høy fart.
Så mye hk på toppen går på bekostning av bunndrag, fordi man ikke klarer å få optimalisert forbrenning over hele turtallsregisteret.
Og begge disse er ikke forenelig med høyt turtall.
Så på en rekkefirer må du velge det ene eller det andre.
På dagens firere er det vanlig med slaglengde på rundt 50-60 mm, så da blir det høyt turtall for å få ut effekten.