Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av JK95 »

Voldomt til hate for Ducati da, Bjerkiz? :P Så dårlig som BMW kommer ut på den der kvalitetstesten må jo Ducati nesten være bedre? ^^

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Stian87 »

Men 890k da... :-# :x

Se til sammenlikning denne sykkelen ffra Norton http://www.nortonmotorcycles.com/bikes/new-v4.html Ganske like tall, men prisen er jo heeeelt annerledes. :crazy:

Har jo Ducati selv da.. Kan sikkert si mye rart om kvalitet, men kjøreegenskapene er meget gode. Dessuten er jo den testen ganske irrelevant, den viser bare antall feil, det er jo feilens alvorlighetsgrad som er mest relevant. Selv om jeg mistenker at på disse syklene vil selv alle feil kunne få et alvorlig utfall :scratch
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:Voldomt til hate for Ducati da, Bjerkiz? :P Så dårlig som BMW kommer ut på den der kvalitetstesten må jo Ducati nesten være bedre? ^^
Haha, jeg "hater" ikke Ducati. Faktisk har jeg sansen for Ducati når det kommer til design/lyd etc. Jeg liker også Twin. Men jeg lytter heller til magefølelsen enn til statistikk. Så får jeg heller angre den dagen jeg biter meg selv i ræven :thumleft

Nå kom jo heller ikke Ducati så veldig godt ut av denne testen...

Jeg kommer aldri til å eie en Honda/Suzuki, uansett hvor god kvalitet de har på statistikkene. Faktisk så mener jeg Ducati gruser de fleste sykler på alle måter når det kommer til utseende og lyd. Ja...også BMW'en :knegg

Kanskje tar jeg feil og at mine opplevelser angående bekjente med problemer er tilfeldigheter. En klin ny sykkel kan godt ha barnesykdommer som kjapt rettes opp, men når man får motorstopp...FLERE ganger, også etter flere verkstedbesøk og hele ledningsnettet, hjernen og gudenes oldemor må byttes, ved siden av en annen som hadde skyhøyt oljeforbruk også på en klin ny Ducati så blir jeg skeptisk.

Om en knapp løsner eller man i værste fall får en oljelekkasje i en demper etc. bryr meg langt mindre.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: ...
Jeg kommer aldri til å eie en Honda/Suzuki, uansett hvor god kvalitet de har på statistikkene. ...
Kan være morsomt med slike "fundamentalistiske" standpunkter. Selv vil jeg feks ikke ha iPhone, om jeg så får den gratis.
Dette i en slags protest mot at samtlige av familiens kvinnelige medlemmer innbiller seg at de absolutt må ha svindyre iPhone,
til tross for at de ikke er spesielt gode mhp ytelse eller kvalitet.
Har noe av det samme forholdet til bilmerket Audi, som virker å være dyrt og ofte dårlig. Når det er sagt har jeg eid en av de verste
drittbilene som er laget, Opel Vectra (ikke så dyr i innkjøp, men svindyr å eie), så konsekvent er jeg på ingen måte. ;-)

Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?

Suzuki GSX-R 1000 R virker grovt overpriset, til rundt 300 000.- Det ble frafall av en del avgifter på mc for ikke lenge siden, men jeg lurer
på om ikke forhandlerne har "kompensert" ved å legge på prisene i en del tilfeller. Men, nå er vel ikke kronekursen så sterk lengre, så det
blir antakelig dyrere for forhandlerne å handle sykler.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av simpson »

Nå er nå både Panigale R og ikke minst Super Leggera for meget spesielt interesserte.
Super Leggera har mere effekt og lettere vekt enn vanlig Panigale pga bruk av ektremt dyre materialer som karbon, magnesium og titan osv. Dette forklare en del av den ektreme prisen.
Mens Panigale S er Ducati sitt alternativ til BMW S1000RR HP4, GSXR 1000R, Yamaha RM 1 osv.
Og den er ikke såååå mye dyrere enn de.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av JK95 »

Enig med simpson, prisforskjellen der er ikke stort mer enn det Ducati som oftest har uansett. Selv velger jeg å tenke at så lenge jeg har det morro med sykkel, så får det koste det det må, innenfor rimelighetens grenser. Sykkel er en lidenskap, så der teller jeg ikke kr pr km, men smil pr mil ^^

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev:
Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?
Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av LoneRider »

Bjerknez skrev: Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har prøvekjørt S1000R. Ikke noe galt med den, men hvor den gjemte sin angivelige sjel klarte iallfall ikke jeg å finne ut av. Var glad for å komme tilbake til bunndraget på min Bandit som jeg kjørte på den tiden.

Når det gjelder sammenligningen data/kalkulator, så er det altså slik at BMW har mest feil fordi de er så mye bedre? Logisk...

Brukeravatar
Zettexx
Innlegg: 469
Registrert: 21 aug 2011, 20:01
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.
Bosted: Søndenfor Nord

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Zettexx »

:crazy:

Sjel i en metallklump, hva er det?

Mc med skivebremser, kjede, lenkeoverføring av gear.... Osv.. Har sjel, fordi det alltid er noe som bør/må smøres, justeres, sjekkes, byttes... Har den stått lenge må den pleies før bruk.

Datterens 20 år gamle Suki 600 GSXF...den har sjel av helt andre grunner. Ok, litt smøring må til der også. Men den er perfekt avstemt med krefter og konstruksjon. Den tilgir nærmest enhver fornærmelse uten annet en et lite sukk. Idiotiske førerfeil "selvreddes" uten at fører får juling eller må skifte bleie.

De andre 2.... de har forsåvidt også sjel, men det er mer av den typen med "hønn". Erfaren, våken fører har alle hjelpemidler, men syklene hjelper ikke til.... Har strikket først blitt strukket, så blir det heftig rapp over fingrene hvis det går for langt. Det kan fort bli behov for bleieskift.

Har derfor veldig forståelse for de som er fornøyd med hårnettene sine.

Min egen hk og kupikk syke setter heftige krav til forsiktighet. For et par år tilbake traff vi en hollender på en tungt lastet, 900 Diversion på fergen. I løpet av samtalen kom det frem at han hadde en Honda VTR Firestorm som han vanligvis kjørte. Men Yamahaen var tursykkelen. Rett og slett fordi den tillot avslappende rask marsjfart uten stress. Hondaen var bedre, men krevde mer av føreren.

Kanskje det krever "A Real Man",for å innse dette?

There is no replacement for displacement. .

Når en ser hvor lite de heftigste syklene blir kjørt, kan det være på tide å tenke seg om?

Det er et råd jeg gjerne kan gi, men tvilsomt vil følge selv. Lettere å gi gode råd enn å følge dem selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24656
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av Bjerknez »

LoneRider skrev:
Bjerknez skrev: Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har prøvekjørt S1000R. Ikke noe galt med den, men hvor den gjemte sin angivelige sjel klarte iallfall ikke jeg å finne ut av. Var glad for å komme tilbake til bunndraget på min Bandit som jeg kjørte på den tiden.

Når det gjelder sammenligningen data/kalkulator, så er det altså slik at BMW har mest feil fordi de er så mye bedre? Logisk...
Det er mange meninger ute og går her og det du leste var min mening. Nå har jeg hørt din. Kanskje greit å la det ligge der :lol

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev:
Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?
Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har hatt, og har, flere Honda-sykler selv, men er enig. Jeg tror ingen andre produsenter noensinne klarer å lage
så triste og "kjønnsløse" sykler som det Honda prestererer innimellom. Det kan virke som de forsøker å lage modeller
for folk som vil skjule at de liker mc (om de gjør det da), og som minner minst mulig om mc, samtidig som det er det. Eksemplene kunne vært flere, men jeg tenker umiddelbart på modeller som tidlige Honda Deauville feks https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Deauville . Ser ikke ut..
Kan hende det er driftsikkert som bare rakkern, og topp kvalitet, men fullstendig usexy.. Som min '95 Toyota Corolla..
Honda Pan European er et annet eksempel.
Skulle jeg valgt mc kun etter utseende, hadde jeg tatt en eller annen Ducati, evt Kawasaki ZX10. Det er noe annet..
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev:
Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?
Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har hatt, og har, flere Honda-sykler selv, men er enig. Jeg tror ingen andre produsenter noensinne klarer å lage
så triste og "kjønnsløse" sykler som det Honda prestererer innimellom. Det kan virke som de forsøker å lage modeller
for folk som vil skjule at de liker mc (om de gjør det da), og som minner minst mulig om mc, samtidig som det er det. Eksemplene kunne vært flere, men jeg tenker umiddelbart på modeller som tidlige Honda Deauville feks https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Deauville . Ser ikke ut..
Kan hende det er driftsikkert som bare rakkern, og topp kvalitet, men fullstendig usexy.. Som min '95 Toyota Corolla..
Honda Pan European er et annet eksempel.
Skulle jeg valgt mc kun etter utseende, hadde jeg tatt en eller annen Ducati, evt Kawasaki ZX10. Det er noe annet..
Ingen sak å ramse opp dinosaurmodeller fra alle merker. Og ja, på verdensbasis selges det 1000vis av sykler til folk som bare skal fra a til b hver dag. "Sexy" spiller ingen rolle.
Om nye fireblade er så mye mindre sexy enn zx10 eller Gixxer? Smak og behag.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev:
gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev:
Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?
Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har hatt, og har, flere Honda-sykler selv, men er enig. Jeg tror ingen andre produsenter noensinne klarer å lage
så triste og "kjønnsløse" sykler som det Honda prestererer innimellom. Det kan virke som de forsøker å lage modeller
for folk som vil skjule at de liker mc (om de gjør det da), og som minner minst mulig om mc, samtidig som det er det. Eksemplene kunne vært flere, men jeg tenker umiddelbart på modeller som tidlige Honda Deauville feks https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Deauville . Ser ikke ut..
Kan hende det er driftsikkert som bare rakkern, og topp kvalitet, men fullstendig usexy.. Som min '95 Toyota Corolla..
Honda Pan European er et annet eksempel.
Skulle jeg valgt mc kun etter utseende, hadde jeg tatt en eller annen Ducati, evt Kawasaki ZX10. Det er noe annet..
Ingen sak å ramse opp dinosaurmodeller fra alle merker. Og ja, på verdensbasis selges det 1000vis av sykler til folk som bare skal fra a til b hver dag. "Sexy" spiller ingen rolle.
Om nye fireblade er så mye mindre sexy enn zx10 eller Gixxer? Smak og behag.
Ikke sikker på hva du legger i "dinosaurmodeller", men mente bare at Honda lager flere kjedelig utseende sykler enn feks de andre (japanske) produsentene. Tror det er flere enn Bjerknez og meg som synes det.

Nå var det nettopp utseende som ble diskutert, og da spiller det absolutt en rolle om sykkelen er "sexy".
Personlig synes jeg nye Fireblade ikke kommer i nærheten av ZX10 utseendemessig, men at de nye GSXRene
faktisk ser enda tristere ut.
mvh

-gsx750_80

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av cannon »

gsx750_80 skrev:
cannon skrev:
gsx750_80 skrev:
Bjerknez skrev:
gsx750_80 skrev:
Kunne vært artig å høre hvorfor du ikke vil ha Honda eller Suzuki ?
Tror jeg har svart på dette tidligere, men jeg synes bare Suzuki og Honda (kanskje spesielt Honda) har veldig mye kjedelige og sjeleløse sykler. Sykler for de som ene og alene ser på kvalitetsstatistikken.

Så klart en datamaskin ikke varer like lenge som en kalkulator. :-# :x :knegg
Jeg har hatt, og har, flere Honda-sykler selv, men er enig. Jeg tror ingen andre produsenter noensinne klarer å lage
så triste og "kjønnsløse" sykler som det Honda prestererer innimellom. Det kan virke som de forsøker å lage modeller
for folk som vil skjule at de liker mc (om de gjør det da), og som minner minst mulig om mc, samtidig som det er det. Eksemplene kunne vært flere, men jeg tenker umiddelbart på modeller som tidlige Honda Deauville feks https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Deauville . Ser ikke ut..
Kan hende det er driftsikkert som bare rakkern, og topp kvalitet, men fullstendig usexy.. Som min '95 Toyota Corolla..
Honda Pan European er et annet eksempel.
Skulle jeg valgt mc kun etter utseende, hadde jeg tatt en eller annen Ducati, evt Kawasaki ZX10. Det er noe annet..
Ingen sak å ramse opp dinosaurmodeller fra alle merker. Og ja, på verdensbasis selges det 1000vis av sykler til folk som bare skal fra a til b hver dag. "Sexy" spiller ingen rolle.
Om nye fireblade er så mye mindre sexy enn zx10 eller Gixxer? Smak og behag.
Ikke sikker på hva du legger i "dinosaurmodeller", men mente bare at Honda lager flere kjedelig utseende sykler enn feks de andre (japanske) produsentene. Tror det er flere enn Bjerknez og meg som synes det.

Nå var det nettopp utseende som ble diskutert, og da spiller det absolutt en rolle om sykkelen er "sexy".
Personlig synes jeg nye Fireblade ikke kommer i nærheten av ZX10 utseendemessig, men at de nye GSXRene
faktisk ser enda tristere ut.
Og jeg synes de ulike R-litersyklene er såpass like utseendemessig at jeg vil prioritere hvor mye R-kjøremaskin jeg får for penga.
"Dinosaur" : eksempler på store "stygge" transportmidler på 2 hjul som gjør jobben de er laget for å gjøre, uten at det er lagt mye vekt på utseende. I mine øyne har mange merker i dag "dinosaurer" som bestselgende volumprodukter.

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av SverreOlsen »

Og eg liker min Tiger 885i fra 1999.
Mange synes den ikke ser ut, drifsikkerhet er dem vell heller ikke noe på, det er engelsk så oljelekasjer er vell helt normalt, men alikavell noe av det kjekkeste eg har hatt av sykkel :twothumbs:

Smak og behag, bra ikke alle kjører rundt på samme sykkel :)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Forklaring av prisen til Suzuki GSX-R1000R?

Legg inn av gsx750_80 »

cannon skrev: ...
"Dinosaur" : eksempler på store "stygge" transportmidler på 2 hjul som gjør jobben de er laget for å gjøre, uten at det er lagt mye vekt på utseende. I mine øyne har mange merker i dag "dinosaurer" som bestselgende volumprodukter.
Her er en liste fra 2015, over mest solgte sykler, her til lands:

Yamaha MT-09
BMW R1200GS
Yamaha MT-07
KTM 690 Duke
Honda CB650F
Piaggio Vespa GTS 300 Super
Kawasaki Z800
BMW R1200RT
Suzuki GSR750
Honda VFR800X

*******************************
mvh

-gsx750_80

Svar