Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Solo-rider
Innlegg: 869
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
Bosted: Vestfold

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Solo-rider »

En vedlikeholdshåndbok er veldig greit å ha når en skal gjøre div vedlikehold selv på sykkelen. :mk

http://www.carlsalter.com/download.asp?p=1412

Fant en komplett manual til min egen sykkel på carlsalter.com og den beskrev det meste en trenger til normalt vedlikehold + også til større overhalingsjobber. Veldig bra syntes jeg :thumleft
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S

Reodor
Innlegg: 54
Registrert: 09 des 2016, 23:23
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 765 RS
Bosted: Nittedal

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Reodor »

Blå loctite for å hindre at skruer/bolter løsner.
Triumph Street Triple 765RS
Suzuki SV650S

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av Jompa »

Reodor skrev:Blå loctite for å hindre at skruer/bolter løsner.
Ulempen med den er at om du bruker den på skruer som er skrudd inn i aluminum, kan gjengene følge med ut når du en gang løsner skruen igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Vil i stedefor å benytte loctite benytte sunn fornuft og produsentens anvisninger. Jeg holder meg langt unna Loctite.. Der BMW har benyttet dette på min sykkel(noen veldig få steder), så må man varme opp i en evighet for å få løsnet greiene. Settes sammen igjen uten loctite med riktig moment.

Å trosse loctite uten varme på aluminium er å be om problemer.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7126
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av dypen »

FredrikE24 skrev: 16 feb 2017, 15:51 Biltema har finfine momentnøkler, bare pass på å slakke de helt ved lagring.
Har du momentnøkkel liggende er dette veldig viktig :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 05 okt 2019, 20:42
FredrikE24 skrev: 16 feb 2017, 15:51 Biltema har finfine momentnøkler, bare pass på å slakke de helt ved lagring.
Har du momentnøkkel liggende er dette veldig viktig :thumleft
Men hvor ofte bør de kaliberes og hvor kan man få gjort dette?
Selv har jeget par Mannesman og Rothewald momentnøkler og begge virker å være stabile med tanke på momenttiltrekkingen. Men de bør vel sjekkes jevnlig om de holder seg innafor, regner jeg med?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7126
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av dypen »

Hvis du er god kunde på et verksted kan du spørre om du kan levere inn momentnøkkel når de har sin årlige lovpålagte kalibrering og kontroll av sitt verksted utstyret. Vi brukte Teknologisk Institutt, Verksted Industri Service på dette. Har selv 3 gamle momentnøkkler som lagres forsvarlig og brukes bare av meg, var sist kontrollert for 6 - 7 år siden ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 05 okt 2019, 21:19 Hvis du er god kunde på et verksted kan du spørre om du kan levere inn momentnøkkel når de har sin årlige lovpålagte kalibrering og kontroll av sitt verksted utstyret.
Ah!
Godt tips :). Kjenner flere småverksteder i distriktet og er på god fot med alle, så dette er et tips jeg kommer til å benytte meg av :thumleft .
Så får vi se hvordan de responderer når jeg spør... :8-[ .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7126
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Ting en burde ha til vedlikehold og sjekking av sykkel

Legg inn av dypen »

260DAB1A-A670-43FC-BC75-B90F40C9252F.jpeg
Trådstarter kunne oppdatere sin første tråd med en oppsummering av kjekt å ha verktøy :) Har forsøkt å samle det som er i tråden pluss litt til som jeg har eller ønsker meg.

GreaseNinja kjedesmører
Klubbe / hammer med gummibelegg og løse blykuler innv
T - håndtak for piper
Luft måler + luftfyller
Bensinkanne med fylletut
Slagtrekker m bits
Momentnøkkel
Reparasjon manual
Bruker manual
Parafin
Børste pensel
Kjedespray
Universalspray
Bilvask shampo
Vaskeutstyr
Polervoks
Polerutstyr
Multimeter / minimum prøvelampe
Filterverktøy / filtertang
Bladsøker
1/4" pipesett
1/2" pipesett
1/4" Torx
1/2" Torx
1/4" Umbrako
1/2" Umbrako
Fastnøkler 6mm-19mm
Kjedekutter sett
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar