Dukka faktisk opp 2 sånne på et opprydningssalg her forleden. Kr. 120,- pr stk. Kjøpte like godt begge, har jo 3 Dainesejakkerejs skrev: 03 mar 2017, 10:25 Det finnes jo Level 2 godkjente innlegg også, Ikke bare lefsene som minner om sitteunderlag.
![]()

Dukka faktisk opp 2 sånne på et opprydningssalg her forleden. Kr. 120,- pr stk. Kjøpte like godt begge, har jo 3 Dainesejakkerejs skrev: 03 mar 2017, 10:25 Det finnes jo Level 2 godkjente innlegg også, Ikke bare lefsene som minner om sitteunderlag.
![]()
Denne HELD sikkerhetsvesten så bra ut, ja!
"Å stivne" handler ikke om begrenset bevegelighet, men manglende reflekser pga stivnet psyke. Som i "stiv av skrekk". Uansett hvor defensivt man kjører, så kan man rammes av en ulykke. Det kan skyldes ting i veibanen, grus, olje, diesel, kombinert med motlys, lys fra møtende trafikk, grevling, rådyr, ælj, eller et hav av andre ting som kan forårsake at man må en tur i bakken.Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 17:43 Skjønner ikke helt greia med disse ryggskinnene/ rustningene, sikkert fint for å få løfta brystkassa og dra inn magan, men for noen av oss har forfallet kommet forlangt til at de redder oss i så måte. Er ikke ett av poengene at vi skal være ledig i bevegelsen? Stroppe fast ett skjellet som gjør oss enda stivere? Trodde mange av ulykkene skjedde på grunn av at vi stivna i ulykkesøyeblikket.
Ser for meg en unge i barnhagen en vinterdag, så godt påkledd at en står og fryser fordi en ikke greier å røre på seg.
Er vel ett par andre ting vi kan gjøre for å øke sikkerheten vår, men det er kanskje ikke så tøft. Fargevalg på klær og sykkel, dra av litt på rulla og tenke litt på mulige farer som kan dukke opp rundt neste sving.
Kan jo hende jeg har forvilla meg dit, med bare ryggplate i jakka.![]()
Kanskje best å kjøre uten hjem da, så slipper du disse nakkeskadeneRotehuggu skrev: 05 mar 2017, 19:08 Joa.. Er en billig måte å kjøpe seg trygghet som overhode ikke er der og som heller ikke vil bli der uansett hvor mye du polstrer deg.
Hvordan påvirker disse rustningene nakken i en eventuell ulykke, stiv under og en tung hjelm på nøtta....?
Skjønner det forsatt ikke jeg.![]()
Hvilket utstyr er det som belaster nakken som du velger å ikke bruke?Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Men nå handlet dette om ryggskinner da. Og så ble det litt utvidet fordi at ryggskinner også kommer i varianter med beskyttelse på skuldre, albuer osv. Jeg sliter litt med å forstå at du mener at dette kan være "falsk trygghet". De områdene som er beskyttet med slikt utstyr, vil jo naturligvis tåle mer enn dersom man ikke hadde denne beskyttelsen.Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.TGR skrev: 05 mar 2017, 22:21Men nå handlet dette om ryggskinner da. Og så ble det litt utvidet fordi at ryggskinner også kommer i varianter med beskyttelse på skuldre, albuer osv. Jeg sliter litt med å forstå at du mener at dette kan være "falsk trygghet". De områdene som er beskyttet med slikt utstyr, vil jo naturligvis tåle mer enn dersom man ikke hadde denne beskyttelsen.Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 21:15 Nå har ikke jeg noe imot sikkerhetsutstyr og har kanskje brukt mer en enkelte andre på sikkerhet, og din ulykke beviser at det virket. Det var noe som gikk å lappe sammen. Men jeg kjøper ikke den usett at mer sikring er bedre sikring. Tror forsatt på riktig sikring.
Hvis nakken skal få all belastningen i stede for å fordele den.... ?
Men heldigvis vi tar selv våre valg, både av sykkel og sikkerhetsutstyr.
Men hver sin lyst. Noen kjører jo rundt i T-skjorte og shorts, og kjenner seg udødelige![]()
Jeg skrev ikke, og mente ikke, at DU gjør det. Jeg bare peker på at oppfatningene om hva som er ok spriker veldig. Det jeg forsøkte å få frem, er at jeg ikke forstår hvorfor du mener at en ryggskinne kan representere falsk trygghet? Hvordan mener du at den kan være så stiv at det kan gi verre skader på nakken? Hva baserer du din skepsis på? Hvilken teori kan tilsi det?Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:28 Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.
Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.TGR skrev: 05 mar 2017, 22:32Jeg skrev ikke, og mente ikke, at DU gjør det. Jeg bare peker på at oppfatningene om hva som er ok spriker veldig. Det jeg forsøkte å få frem, er at jeg ikke forstår hvorfor du mener at en ryggskinne kan representere falsk trygghet? Hvordan mener du at den kan være så stiv at det kan gi verre skader på nakken? Hva baserer du din skepsis på? Hvilken teori kan tilsi det?Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:28 Men nå er det nå ryggskinner jeg mener noe om, og om du mener at jeg kjører i T-skjorte og shorts sier det vel mer om hvordan du leser innleggene en hva jeg bruker som kjøreutstyr.
Problemet er jo ikke våre meningsforskjeller. Problemet er at du sår tvil rundt etablerte anbefalinger om bruk av sikkerhetsutstyr, som også er påbudt innen motorsport. I verste fall kan det forhindre noen i å gå til anskaffelse og bruk av slikt utstyr, fordi at de "leste et sted at det kunne være farlig for nakken". Det du gjør, er å sette spørsmålstegn ved all forskning og erfaring på området. Det er et ganske heftig ansvar å påta seg.Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:53 Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.
Nå tror jeg ikke du er rette mann til å rette pekefingeren til meg. Det er klart det å ha egne meninger er farlig og særlig det å ytre dem, spesielt hvis du stiller tvil om noe som andre vil selge. Å overføre påbud innen motorsport til vanlig vegbruk innen lovlige hastigheter blir som å skyte spurv med kanon. Og hvis jeg greier å få en person til å tenke selv med disse innleggene og ikke ta all mulig "forskning" for fakta så er målet mitt oppnådd. Det har vist seg mange ganger i løpet av historien at "forskerne" har tatt feil. Mye forskning baseres på å selge produkter, og selv forsker prøver å motbevise sine teorier. Og hvis det viser seg at mine anelser er rett, så er det noen helt andre som har tatt på seg "et ganske heftig ansvar". Hvis du ikke tørr å stille spørsmål om diverse saker og ting som folk prøver over bevise deg om at de har svaret, bør du i det minste prøve å finne ut om noen har stilt spørsmålet.TGR skrev: 05 mar 2017, 23:05Problemet er jo ikke våre meningsforskjeller. Problemet er at du sår tvil rundt etablerte anbefalinger om bruk av sikkerhetsutstyr, som også er påbudt innen motorsport. I verste fall kan det forhindre noen i å gå til anskaffelse og bruk av slikt utstyr, fordi at de "leste et sted at det kunne være farlig for nakken". Det du gjør, er å sette spørsmålstegn ved all forskning og erfaring på området. Det er et ganske heftig ansvar å påta seg.Rotehuggu skrev: 05 mar 2017, 22:53 Kan det være så vanskelig å forstå? Når noe blir for stivt knekker det der det ikke lenger har noe beskyttelse, mer fleksibelt så kan det utlignes over ett større område, men jeg gidder ikke diskutere dette til du får rett, jeg har bare sagt hva jeg mener. Jeg har ikke gått på deg for at du skal komme med hvorfor du har rett.![]()