Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av Yamaha XSR 900, er dette en bra sykkel?

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23
MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)
Det kan kanskje virke litt merkelig at jeg som Yamahaselger ikke nødvendigvis gjør hva jeg kan for å få MorganX til å velge en MT-09 eller XSR900. Han virker ellers absolutt som en potensiell kunde til en større Yamaha :-k
Men jeg gjør ikke det. Til det han har sagt han har behov for sykkelen til, er jeg overbevist om at denne 07-motoren i et lett og smidig chassis er alt han trenger til hans behov. Foreløpig! Større sykler kommer nok med tiden, og kanskje han om ett år eller to finner ut at sykkeltypen ikke passer hans behov. Det kan gå i mange retninger, R-sykkel, Streetfighter, Touring/ADV... Jeg tenker at verdien av en god grunnopplæring på en passe stor sykkel er veldig stor. Ja, man må gjerne gire mer med en mindre sykkel enn med en større og mer motorsterk. Men det er slik man lærer å kjøre. Man klatrer trinnene og finner ut av ting underveis. Jeg har som sagt kjørt litt med de tre syklene som har denne motoren. Jeg elsker 07 motoren! Jeg som kjører FJR1300 med dobbelt så mye motor (og 100 kg tyngre) har latt denne motoren imponere meg. Jeg gleder meg til sommeren, og har tenkt på bli veldig godt kjent med Tracer700 som blir en av demosyklene våre denne sesongen. Det blir feil å sammenligne denne med 09 motoren som har 40 hk mer, eller en S1000R som har 90 hk mer. Alle vet at disse kjører fletta av 07 motoren, men det er ikke poenget.
Mitt råd, gå for XSR700! Du får en sykkel som er populær, har ingen barnesykdommer (er vel en mindre recall som nå er utført på de som ble solgt i fjor, og utført fra fabrikk på 2017 modellene). Motoren kom i 2014 og er absolutt godkjent og feilfri. Denne får du solgt igjen neste år eller om to år om du er klar for noe større eller en annen sykkeltype, og du får godt betalt for den fordi den fortsatt vil være populær.
Lykke til :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Vi er nok enige kjellv. Som nevnt så ville jeg bare prøve og tegne et bilde angående forskjellene på disse to siden ts var nyskjerrig på dem begge.

Man får det helt sikkert artig uansett hva man velger.

Du nevner også at det kreves mer giring etc. Noe som jo er helt i tråd med det jeg har skrevet og erfart selv. Så får det være opp til TS og velge sykkelen som er rett for han.

Så til TS sier jeg igjen. Prøvekjør selv og gjør deg opp en mening. Det er like mange meninger om sykkelvalg som det finnes mennesker i forumet, så skal man finne den rette sykkelen så bør nok dette selv erfares :)

MorganX
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Legg inn av MorganX »

kjellv skrev: 22 mar 2017, 23:00
Bjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23
MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.

Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)

Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)
Det kan kanskje virke litt merkelig at jeg som Yamahaselger ikke nødvendigvis gjør hva jeg kan for å få MorganX til å velge en MT-09 eller XSR900. Han virker ellers absolutt som en potensiell kunde til en større Yamaha :-k
Men jeg gjør ikke det. Til det han har sagt han har behov for sykkelen til, er jeg overbevist om at denne 07-motoren i et lett og smidig chassis er alt han trenger til hans behov. Foreløpig! Større sykler kommer nok med tiden, og kanskje han om ett år eller to finner ut at sykkeltypen ikke passer hans behov. Det kan gå i mange retninger, R-sykkel, Streetfighter, Touring/ADV... Jeg tenker at verdien av en god grunnopplæring på en passe stor sykkel er veldig stor. Ja, man må gjerne gire mer med en mindre sykkel enn med en større og mer motorsterk. Men det er slik man lærer å kjøre. Man klatrer trinnene og finner ut av ting underveis. Jeg har som sagt kjørt litt med de tre syklene som har denne motoren. Jeg elsker 07 motoren! Jeg som kjører FJR1300 med dobbelt så mye motor (og 100 kg tyngre) har latt denne motoren imponere meg. Jeg gleder meg til sommeren, og har tenkt på bli veldig godt kjent med Tracer700 som blir en av demosyklene våre denne sesongen. Det blir feil å sammenligne denne med 09 motoren som har 40 hk mer, eller en S1000R som har 90 hk mer. Alle vet at disse kjører fletta av 07 motoren, men det er ikke poenget.
Mitt råd, gå for XSR700! Du får en sykkel som er populær, har ingen barnesykdommer (er vel en mindre recall som nå er utført på de som ble solgt i fjor, og utført fra fabrikk på 2017 modellene). Motoren kom i 2014 og er absolutt godkjent og feilfri. Denne får du solgt igjen neste år eller om to år om du er klar for noe større eller en annen sykkeltype, og du får godt betalt for den fordi den fortsatt vil være populær.
Lykke til :thumleft
Takker for at du kommer med dine synspunkter kjellv. :) Jeg har som sagt bare kjørt 1 sesong på MT07 og til mitt bruk fungerte den bra, det var bare utseende som jeg ikke ble fortrolig med. Jeg har en tendens til å like mere dubbeditter og tekniske ting og det hadde XSR900 så det var derfor jeg så på den når jeg nå skulle bytte til retrostil. Men har samtidig en annen tendens og det er å velge det dyreste og beste som jeg kan strekke meg til prismessig selvom jeg strengt talt ikke bruker alle kreftene eller mulighetene dyrere ting/sykler har. Derfor må jeg snakkes litt til vett av og til. :D Men Jeg må også få prøvekjørt 900 motoren før jeg tar ett valg.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

MorganX skrev: 22 mar 2017, 23:54 Men Jeg må også få prøvekjørt 900 motoren før jeg tar ett valg.
:thumleft Det synes jeg absolutt du skal gjøre!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Den dagen mc blir ren fornuft så legger jeg det på hylla.
MC skal være gøy. Hva som er gøy for deg vet jeg ikke, men det blir litt som å kjøre en flott bil kontra en "vanlig" bil. Den dagen jeg driter i hvordan bilen ser ut eller hvilken motor den har så tar jeg bussen. Noe jeg forøvrig også gjør nesten hver dag.

Kjøp den sykkelen du har mest lyst på etter prøvekjøring. Du har jo hatt MT07 ett år nå. Jeg vil nok tro at prøvekjøring av 900'en vil gjøre lommeboka di slankere :knegg

Lykke til uansett :thumleft

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Nå har jeg ikke noen erfaring med XSR900, men jeg kjørte MT-07, og synes nok personlig den var litt kjedelig. For all del, fin sykkel å ta lappen på, men sammenliknet med min egen synes jeg det er stor forskjell. Men nå er nok min sykkel mer som XSR900. Uansett hvis du vurderer å bruke såpass mye penger ville jeg prøvekjørt en Ducati Monster 821 også, den koster bare rundt 5K mer og jeg er veldig fornøyd med den. (Det samme er stort sett alle anmeldere)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

MorganX

Legg inn av MorganX »

Stian87 skrev: 23 mar 2017, 08:23 Nå har jeg ikke noen erfaring med XSR900, men jeg kjørte MT-07, og synes nok personlig den var litt kjedelig. For all del, fin sykkel å ta lappen på, men sammenliknet med min egen synes jeg det er stor forskjell. Men nå er nok min sykkel mer som XSR900. Uansett hvis du vurderer å bruke såpass mye penger ville jeg prøvekjørt en Ducati Monster 821 også, den koster bare rundt 5K mer og jeg er veldig fornøyd med den. (Det samme er stort sett alle anmeldere)
Ducati blir det ikke. Vurderer ikke andre sykler en de 2 fra Yamaha da forhandler ligger rett i nabolaget og Ducati ikke har noen i flere mils omkrets dessuten er det italiensk.. :p Dessuten er 146000,- det lengste jeg kan strekke meg til da jeg ikke er en ihuga mc fantast, Kjører veldig moderat og defangsivt da jeg ikke vil aktivt gå inn for å bli en i en dyster statistikk med tanke på ulykker, men liker å kose meg å heller å ta noen mils turer etter jobb noen ganger i uken samt i helger, samt at jeg liker retrostilen til yamaha og en oppreist kjørestil. :)

Brukeravatar
Zettexx
Motorsykkelen din: ZX10R, Suki Gsx.

Legg inn av Zettexx »

Or der er egentlig riktig info gitt.

Alle modeller fra "the Big Four" er gode sykler.

Det blir bruk og smak som gjør utslaget.

Du kan spare litt penger idag ved å gå for den minste, men ta det igjen senere ved salg.

Det er ikke mange land som kan måle seg med "kubikksyken" til oss Nordmenn. Og det gir seg særlig utslag i bruktmarkedet.

:twothumbs:

Go for it!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tror rett og slett jeg følger tankegangen din. Du liker retrostilen til XSR, du har ne Yamaha forhandler i bygda og da mener jeg en XSR bør være en no brainer. Men jeg holder fast med XSR900.

Det er jo du selv som styrer gassrulla, men du store så artig det er de gangene man faktisk trenger litt krefter. Har du råd, så kjør på. Det går ann å kjøre pent med 900'en også :knegg

Jeg har hatt en Cruiser 1300 som første sykkel. En stor og tung jernklump på 300kg. jeg hadde en STreet Triple R som andre sykkel og har i dag en S1000R som tredje sykkel og en ny S1000R er bestillt. Jeg har enda til gode som fersking og opplevd spesielt farlige situasjoner grunnet idiotkjøring.

Jeg har veltet EN gang, men det var ironisk nok i gangfart og på leirete underlag.

Utseendemessig synes jeg XSR900 knuser 700'en. Den ser mer seriøs og klassisk ut.

Brukeravatar
Stian87

Legg inn av Stian87 »

MorganX skrev: 23 mar 2017, 08:40 dessuten er det italiensk.. :p
Jeg føler at du har feil tonefall her. Det skal være "Dessuten er det italiensk :twothumbs: "
LocaToWeb Profilside

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Tyler
Motorsykkelen din: Yamaha XSR900

Legg inn av Tyler »

MT-07 och XSR700 är ju samma cykel men med olika design (på samma sätt som MT-09 och XSR900). Det verkar som att trådskaparen endast är ute efter en annan image och då är ju XSR700 ett klokt val om MT-07 i övrigt är rätt cykel for honom. På frågan om man borde gå för XSR900 så menar jag att det på norska vägar är helt onödvändigt att ha 115 hk osv; men att det är en mer genomförd cykel än MT-07/XSR700. MT-07 är extremt populär och i senaste Motorrad så var ju resultatet av 50 000 km-testet otroligt lovande. Så om man trivs med den cykeln så finns ju inget skäl till att gå upp till 900...

Om man vill ha mer retro-känsla så kan jag rekommendera Scrambler Ducati; som är samma typ av cykel men med väldigt mycket mer personlighet.
Life's too short to drink bad coffee or to not ride motorcycles

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Legg inn av 45316 »

Sørg i hvertfall for å prøve 900. Jeg gikk fra 600 til 1000 og kommer ikke til å vurdere 600 igjen så lenge jeg ikke skifter beite til motard/grus. Det er fullt mulig å kjøre rolig på en større sykkel også. Men det er bare du som kan ta valget.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

45316 skrev: 23 mar 2017, 17:43 Sørg i hvertfall for å prøve 900. Jeg gikk fra 600 til 1000 og kommer ikke til å vurdere 600 igjen så lenge jeg ikke skifter beite til motard/grus. Det er fullt mulig å kjøre rolig på en større sykkel også. Men det er bare du som kan ta valget.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Dette er faktisk et ganske viktig poeng. Spaghettiræser kaller det "kubikksyken" ganske treffende.
Trenden vi har hatt noen år med stadig større sykler er i ferd med å avta, og salget av mellomstore øker i samme takt. Men det er sjelden at folk med store, motorsterke sykler går ned i antall cc og hk når de handler, men mer vanlig at folk ikke lenger higer etter 1000cc+ som det har vært noen år. Mange er rett og slett fornøyd med en 600-800cc, det koster mindre og dekker behovet. Hvorfor da kjøpe noe som er større og dyrere? Men har man først blitt hekta på Power og store motorer er det vanskelig å bli fornøyd med noe mindre..

MorganX

Legg inn av MorganX »

Var innom Yamaha forhandleren nå i dag for å kikke og snoke litt og sammenligne designet mellom xsr700 og xsr900 og jeg må si den svarte xsr900 så betydelig mere og bedre kvalitet enn xsr700, men motor messig er xsr700 nok. Så da må jeg vente på at forhandler får inn enn sykkel med 900 motor så man får testet.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Demosyklene er på vei ut til forhandlerne disse dager. Selv venter vi våre allerede i morgen eller mandag :yeyeye

MorganX

Legg inn av MorganX »

Da har man bestemt seg (nesten) :lol og det blir nok en XSR700 med dobbel Akra potte. Jeg må bare inse at det ikke er noe vits i å kjøpe en XSR900 som er overkill til måten jeg kjører på. XSR900 er fin den,men den har en motor som lokker frem noe som en uerfaren sjåfør ikke har godt av.. :p Jeg er ikke en som er helt hooligan i trafikken og tar sjelden å kjører over fartsgrensene langt mindre kjappe forbikjøringer. Så da er det billigere i innkjøp og forsikring også.
Og til dere som mener jeg burde kjøpe Ducati Scrambler... ja den ser bra ut, og kunne godt tenkt meg den utseendemessig, men den har fått noen litt dårlige tilbakemeldinger på tester om kjørekomforten og tekniske detaljer, samt at i oslo området er ikke akkurat forhandler nettverket så bra med tanke på service.

overlay
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS

Legg inn av overlay »

Stian87 skrev: 23 mar 2017, 09:43
Jeg føler at du har feil tonefall her. Det skal være "Dessuten er det italiensk :twothumbs: "
Tenker du det samme nå fortiden? :P

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 14 jun 2017, 23:24
:lol

Det er rett og slett stygt å le.... men klarte ikke å la vær... :redface

Brukeravatar
Stian87

Legg inn av Stian87 »

overlay skrev: 14 jun 2017, 23:24
Hehe der fikk jeg den! :lol mener nok fortsatt at Ducati har noen av de desidert fineste syklene. Og man skal ikke stikke under en stol at jeg nok har vært veldig uheldig. Når det er sagt har tilliten min til sykkelen fått seg en solid knekk
LocaToWeb Profilside

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Godt du tar det med fatning Stian87. Det er slett ikke hyggelig den situasjonen du har havnet i nå. Å ja, jeg skal være enig med deg at Ducati kan design! Desverre så stemmer min magefølelse så alt for ofte når det kommer til andre ting.

men hvem vet... en annen dag er det jeg som står der med Bimmern, og da får jeg vel så hatten passer tilbake vil jeg tro :lol

Brukeravatar
Stian87

Legg inn av Stian87 »

Prøver å ta det en dag av gangen så får vi bare se hvilke resultater man får. Jeg kjenner riktignok at det er vanskelig å anbefale sykkelen til andre nå.

Skal i hvert fall være forsiktig med å være for eplekjekk om driftsikkerhet :knegg
LocaToWeb Profilside

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det problematiske her er at feilen får så store konsekvenser. Vi snakker jo fullstendig driftstans hvor forhandler må kontakte produsenten for å løse problemet. I mine øyne er den feilen såpass alvorlig at jeg nok aldri kunne stolt på en Ducati igjen.

Faktisk har jeg aldri noensinne eid noe motorisert som har fått fullstendig driftstans. Ikke engang gressklipperne jeg har hatt. Har hatt en del småproblemer med biler etc. tidligere, men driftsstans...aldri... Ikke engang den ihjelkjørte mopeden jeg hadde som 16'åring har noen gang stoppet. Men så klart, det var nok av andre småting med den som harket. Men den stoppet aldri.

Da blir jeg veldig forundret at en klin ny motorsykkel plutselig stopper på den måten.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 15 jun 2017, 19:15 https://youtu.be/ZO35p6NhHKA

https://youtu.be/r-nI81OUXA8

https://youtu.be/lN6LNf2Zot0

https://youtu.be/JQAoVjafs0g

Ta en titt på disse...

Finnes mange flere på youtube...

Hmm... fant et par ting på beamern s1000r også hvis vi skal lete ...her er det ihvertfall en som måtte skifte hele ecu++ , ville aldri mer stolt på BMW etter en slik major-fault :sk? - men leter man så finner man det man leter etter...

http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s ... -stop.html

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå var ikke poenget her å grave frem dritt, men å poste noen videoer som viser noenlunde det samme problemet slik at man kanskje kan få en formening om hvor skoen trykker.

Men poenget er vel uansett at man finner feilen og retter opp i det.

Svar