Det kan kanskje virke litt merkelig at jeg som Yamahaselger ikke nødvendigvis gjør hva jeg kan for å få MorganX til å velge en MT-09 eller XSR900. Han virker ellers absolutt som en potensiell kunde til en større YamahaBjerknez skrev: 22 mar 2017, 22:23Prøvekjør begge og gjør deg opp en mening selv. Det gjør du nok rett i. Som førstekjøper så vil nok uansett MT07'en gi deg et stort glis. Du sier du liker utseendet på 900'en bedre. Da mener jeg valget er lett. Velg med hjertet..hvis du har råd.MorganX skrev: 22 mar 2017, 22:19 Det jeg liker med XSR900 er det litt mere renere designet og litt mere tekniske finurligheter og bedre display, men om bedre demper og disse ekstra tenkniske duppedittene er verdt 32000,- ekstra er ett vansklig dilemma for meg... Det er også skrevet diverse steder på nettet at XSR900 kan bli i voldsomste laget med tanke på kreftene den har til folk som ikke har kjørt mere enn ett år. Tror jeg får vente noen uker til Yamaha forhandlerene får sykler for test kjøring i butikken sånn at jeg får testkjørt en yamaha sykkel med 900 motor.
Ellers så har jeg vel sagt mitt og lar det ligge med det :)
Lykke til med prøvekjøringen, og valget :)

Men jeg gjør ikke det. Til det han har sagt han har behov for sykkelen til, er jeg overbevist om at denne 07-motoren i et lett og smidig chassis er alt han trenger til hans behov. Foreløpig! Større sykler kommer nok med tiden, og kanskje han om ett år eller to finner ut at sykkeltypen ikke passer hans behov. Det kan gå i mange retninger, R-sykkel, Streetfighter, Touring/ADV... Jeg tenker at verdien av en god grunnopplæring på en passe stor sykkel er veldig stor. Ja, man må gjerne gire mer med en mindre sykkel enn med en større og mer motorsterk. Men det er slik man lærer å kjøre. Man klatrer trinnene og finner ut av ting underveis. Jeg har som sagt kjørt litt med de tre syklene som har denne motoren. Jeg elsker 07 motoren! Jeg som kjører FJR1300 med dobbelt så mye motor (og 100 kg tyngre) har latt denne motoren imponere meg. Jeg gleder meg til sommeren, og har tenkt på bli veldig godt kjent med Tracer700 som blir en av demosyklene våre denne sesongen. Det blir feil å sammenligne denne med 09 motoren som har 40 hk mer, eller en S1000R som har 90 hk mer. Alle vet at disse kjører fletta av 07 motoren, men det er ikke poenget.
Mitt råd, gå for XSR700! Du får en sykkel som er populær, har ingen barnesykdommer (er vel en mindre recall som nå er utført på de som ble solgt i fjor, og utført fra fabrikk på 2017 modellene). Motoren kom i 2014 og er absolutt godkjent og feilfri. Denne får du solgt igjen neste år eller om to år om du er klar for noe større eller en annen sykkeltype, og du får godt betalt for den fordi den fortsatt vil være populær.
Lykke til