mekkern skrev: 07 nov 2022, 17:43
en tilleggsstropp i bakkant av henger og rundt bakfelgen så står den nok for "alt".
Yamahaen er nesten bare sikret mot sideveis last. Og den er egentlig heller ikke sikret ned mot underlaget. Jeg liker heller ikke å sikre sykkelen slik at jeg utøver press utover på svingarmen. Den er ikke beregnet for slik last.
Som mekkern påpeker så ei stropp rundt bakhjulet , med tilstrekkelig styrke burde være nok - på Yamahaen - men ikke på alle sykler. Da tenker jeg på at alle svingarmer har ikke like fester for bakhjul , noen er ret og slett spinkle for den belastning som kommer fremover ved stopp av hengeren.
BMWen er festet i ramma og vil her være 100%, og noe jeg selv praktiserer.
En god regel er å tenke seg hengeren snudd på hodet - vil lasta fremdeles være fast på hengeren.
Forhjulsstøtta - er ikke så enkel som det kan høres ut til, dennes styrke er avhengig av hvordan den er festet i underlaget. Har tenkt mye på å skaffe ei slik ei - men har kommet frem til at det i hovedsak blir for å ha en hjelpende hånd når man skal stroppe.
Mine sykler blir som regel stroppet med 8(6) stropper - 4 i ramma - 2 fremover , 2 bakover og 2 sideveis bak og/eller fremme -, av og til er det ikke mulig å få til side stropper både fremme og bak.
Side stroppene - vinkles også nedover - i Sprinteren har jeg skinner langs veggene og da blir vinkelen bare litt ned (10 gr).
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..