Yamaha MT07 RUST :O

Forum for fulleffekt tung-MC
jalekss92
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07

Re: Yamaha MT07 RUST :O

Legg inn av jalekss92 »

Toven skrev: 09 apr 2018, 17:38 Mulig det er noen saltrester som har lagt seg på etter den turen?

Du kan evt forsøke å gnikke det vekk med Autosol.... men det er fort gjort å få dette på selve skivene, som er veldig dumt.
Ja, regnet med at overflaterusten kom av det, men det som er igjen sitter en del bedre, mistenker at det har vært der en stund. Hadde vært rart om det ble såpass med rust etter 30km kjøring og litt regn?

Går helt sikkert an å få bort med Autosol eller WD-40, men er jo som du sier fort gjort å kløne det til. Får ta noen harde oppbremsinger og gjøre opp status etter det.

Brukeravatar
Juicebox
Motorsykkelen din: -

Legg inn av Juicebox »

Bruk bremserens da vel;)

SverreOlsen
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660

Legg inn av SverreOlsen »

Bremseskivene kan du ikke si noe på. Bruk autosol/biltema sitt samt disse er geniale http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... 000034929/.

Rust på skruer å bolter kommer desverre. Men en kan forhindre det med bonewax(våt wax er veldi greit) legger fin hinna på alt så det ikke ruster 😀

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

jalekss92 skrev: 09 apr 2018, 17:14 Har nylig fått en MT-07(2014), og er strålende fornøyd!

Etter en liten tur for noen dager siden la jeg merke til litt rust på den ene bremseskiva foran. Var litt overflaterust som jeg fjernet med en fuktig klut uten problemer, men så er det litt helt innerst på skiva jeg ikke får bort ved lett gnikking. Men det er kanskje ikke noe å bry seg om? Har ikke antydning til rust på noen andre plasser.

Kan legge til at det ser mye verre ut på bildet enn i virkeligheten pga blitsen. Det sitter vel såpass langt inn at hard bremsing ikke vil fjerne det.

Bilde
Noe sier meg at du har kjørt på våte vårveier med rester av veisalt.. :-k

jalekss92

Legg inn av jalekss92 »

Det skal du ikke se bort ifra, nei!

Fikk sykkelen for et par uker siden etter at forrige eier kjørte den til og fra service. Så den har kanskje blitt eksponert litt for tidlig i år.

jalekss92

Legg inn av jalekss92 »

kjellv skrev: 09 apr 2018, 20:42
jalekss92 skrev: 09 apr 2018, 17:14
Noe sier meg at du har kjørt på våte vårveier med rester av veisalt.. :-k
Det skal du ikke se bort ifra, nei!

Fikk sykkelen for et par uker siden etter at forrige eier kjørte den til og fra service. Så den har kanskje blitt eksponert litt for tidlig i år.
SverreOlsen skrev: 09 apr 2018, 20:35 Bremseskivene kan du ikke si noe på. Bruk autosol/biltema sitt samt disse er geniale http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... 000034929/.

Rust på skruer å bolter kommer desverre. Men en kan forhindre det med bonewax(våt wax er veldi greit) legger fin hinna på alt så det ikke ruster 😀
Slipenylonark, det var nytt for meg. Det ser ut til å være midt i blinken, satser på at det funker! Takk for tips :)
Prøvde bremserens, det hadde null effekt så vidt jeg kunne se.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

jalekss92 skrev: 09 apr 2018, 21:17 Det skal du ikke se bort ifra, nei!

Bremseskivene er laget i såkalt rustfritt stål. Men det betyr ikke at de ikke kan ruste. Salt er noe av det verste du kan utsette sykkelen for. Det meste av stål og stållegeringer på sykkelen kan ruste.
Det har vært foreslått brakeclean lenger opp her. Dette stoffet fjerner ikke rust, det fjerner alt som kan beskytte mot rust. Oljer og fettprodukter altså.
Autosol, diesel, parafin forskjellige WD40 produkter kan være aktuelt å ha på for å stoppe dette. Men i små mengder, og unngå for all del å legge det på i slitesonen og på bremseklossene. Bruk en svamp lett dynket og gni det på der det ruster. I slitesonen er det ikke så viktig, der forsvinner det av seg selv hver gang du bremser.
Se også godt over resten av sykkelen, du har fått det samme saltbelegget overalt. Skiven bak, under girkassa, sidestøtta, girpedalen med lenkestag. Smøre godt opp.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 09 apr 2018, 21:32 Smøre godt opp.
@jalekss92: Foreslår Fluid Film spray:

http://alfagarage.no/index.php/nettbuti ... -ml-detail

jalekss92

Legg inn av jalekss92 »

Resten av sykkelen så fin ut, men har uansett vasket over og smørt med WD-40 der det var aktuelt. Renset og smurt kjede også.

Takk for kjappe svar!

jalekss92

Legg inn av jalekss92 »

Slipenylonark fikset det på et blunk, bare å pusse forsiktig :)

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Wd40 er ingen smøremiddel, det er en løsemiddel og vil etterhvert tørke bort. Mange som tror dette.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev:Wd40 er ingen smøremiddel, det er en løsemiddel og vil etterhvert tørke bort. Mange som tror dette.
WD40 kan være så mangt. Men det mest vanlige er rustløseren, en tynn penetrerende olje som trenger inn i trange passasjer som for eksempel gjenger. Dette stopper et rustangrep slik som dette bildet viser på kort sikt, men er ingen varig løsning.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Ja, inneholder for det meste parafin. Det gjør vondt i øynene og ørene når jeg ser og hører folk bruker wd40 til å smøre kjedene sine. Bra til å rense men dyrt når man bare kan bruke parafin...

Toven

Legg inn av Toven »

Juicebox skrev: 10 apr 2018, 19:10 Ja, inneholder for det meste parafin. Det gjør vondt i øynene og ørene når jeg ser og hører folk bruker wd40 til å smøre kjedene sine. Bra til å rense men dyrt når man bare kan bruke parafin...
Så lenge man smører ofte, så går det helt fint å bruke wd-40. Jeg gikk over til motul C5 Pasta for lengre interval og lettere påføring.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

"Smører"

Toven

Legg inn av Toven »

Påfører* :D

Brukeravatar
Ronning
Motorsykkelen din: KTM 950SM

Legg inn av Ronning »

Juicebox skrev: 10 apr 2018, 16:40 Wd40 er ingen smøremiddel, det er en løsemiddel og vil etterhvert tørke bort. Mange som tror dette.
Det står jo på boksen at det smører, så det er ikke så rart at man tror det. Selv bruker jeg wd40 til vask av motor og felger.

Brukeravatar
Rune75
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 10 apr 2018, 16:40 Wd40 er ingen smøremiddel, det er en løsemiddel og vil etterhvert tørke bort. Mange som tror dette.
Du kan jo spraye WD40 på bremseskivene dine og gi en tilbakemelding på om det smører. Det er helt klart et løsemiddel i Wd40 men når det er fordampet ligger det igjen noe klissete olje greier.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Rune75 skrev: 10 apr 2018, 20:46 Du kan jo spraye WD40 på bremseskivene dine og gi en tilbakemelding på om det smører. Det er helt klart et løsemiddel i Wd40 men når det er fordampet ligger det igjen noe klissete olje greier.
Hvorfor skulle jeg det? 🤦‍♂️
Jeg har da ikke skrevet noe om wd40 på bremseskivene.

Brukeravatar
Rune75

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 10 apr 2018, 23:29
Rune75 skrev: 10 apr 2018, 20:46 Du kan jo spraye WD40 på bremseskivene dine og gi en tilbakemelding på om det smører. Det er helt klart et løsemiddel i Wd40 men når det er fordampet ligger det igjen noe klissete olje greier.
Hvorfor skulle jeg det? 🤦‍♂️
Jeg har da ikke skrevet noe om wd40 på bremseskivene.

Jeg tar det fulstendig meningsløse svaret ditt som en innrømmelse på at du tok feil.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Nå må du skjerpe deg her. Wtf?! At du mener det du sier er riktig, ja da er det riktig for deg. På papiret er wd40 hovedsakelig et løsemiddel og ikke et smøremiddel. Det er forskjell mellom fakta og påstander. Skal man smøre så burde man bruke noe som er ment for dette. Voks opp!

Brukeravatar
Rune75

Legg inn av Rune75 »

Juicebox skrev: 10 apr 2018, 16:40 .....Wd40 er ingen smøremiddel, det er en løsemiddel.....
Juicebox skrev: 11 apr 2018, 00:05 ..... wd40 hovedsakelig et løsemiddel og ikke et smøremiddel.....
Min påstand var at wd40 smører, og det ser ut til at du har endret mening og er enig med meg. Så bra. Beklager til TS for OT.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Voks opp. WD står for Water Displacement og det er ikke ment som et smøremiddel. Jeg endret det for å ikke kverulere som deg. Les deg opp og know your facts right son! Jeg kan begynne å ramse opp fakta og komme meg ned på nivået ditt ved å være en drittunge, men dette er ikke en riktig plattform å gjøre det på. Igjen, voks opp og ikke lag kvalme, Rune. Hold det saklig :thumleft

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Fra WD40 sin hjemmeside:
Known as the “can with thousands of uses,” WD-40® helps those who live life hands on protect metal from rust and corrosion, penetrate and free stuck parts, displace moisture, and lubricate just about anything.

Det står «lubricate» så jeg antar de mener det er smøring også.

Men at det finnes bedre langtidssmøring er det helt klart.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Stemmer at de nevner det, men det er selvfølgelig noe de skriver for å selge. Det som er i flasken motsier det i alle fall! ;)

Svar