Vask, polering og detailing -tråden

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Vask, polering og detailing -tråden

Legg inn av AJ »

Jeg har brukt denne på sort plast og synes resultatet ble veldig bra og holder på effekten lenge.

Bilde

http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 30 mai 2017, 22:17 Jeg har brukt denne på sort plast og synes resultatet ble veldig bra og holder på effekten lenge.

Bilde

http://owatrol.com/no/sortiment/9229-polytrol.html
Ja, dette er et kjent produkt i bilpleie verdenen. Det har fått mye skryt. Men denne er laget mest for å gjenskape den orginale plasten og deen kan være litt mer vrien og påføre enn de mer hverdagslike midlene. Men bra, det er den! :thumleft

overlay
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 21:11
vim skrev: 30 mai 2017, 15:31 Jeg hadde problemer med Gyeon Wetcoat, som la igjen hvit film på sort plast. Det gjør altså ikke Neo?
Scholl Nano la i vertfall ikke igjen noen hvit film på den sorte plasten jeg testet den på :thumleft
*kremt*autocorrect*kremt*

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det var som pokker!!

NEO!! Ikke NANO!! :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det er snart helg, og bare fire uker igjen til sommerferie, så da tenker jeg det i løpet av helgen blir tid til å teste noen av produktene jeg har kjøpt. Noen rubbing er det ikke behov for enda, bortsett fra et lite merke etter tankvesken, men jeg er veldig spent på Scholl Boost og om denne faktisk bare kan sprayes på og spyles av plastikk for å gjøre den sort og fin. Det hadde i såfall spart meg for minst 20 minutter jobb!

Jeg er også veldig spent på Scholl Neo og om denne er så enkel i bruk som det står på flasken. Andre har hatt god erfaring med denne, så jeg krysser fingrene :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Gikk på en smell i dag og kjøpte meg en gallon med CG Citrus Wash and Gloss og en foam canon. :redface

KevinmsR6
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Legg inn av KevinmsR6 »

Hvordan er det en smell?:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 18:53 Hvordan er det en smell?:)
Det kalles vel en "smell" når man går inn i butikken for å kikke litt, for så og ende opp med å bruke 1.300,- :redface

KevinmsR6

Legg inn av KevinmsR6 »

Fort gjort:) men de pengene hadde vel bare gått til noe annet allikevel :)

Regner med du har bruk for sjampo og foam Canon ?😂🙈

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Regner vel med at du hadde foam canon fra før, men bare måtte ha den nye, for den var jo mye bedre. Man driver ikke med vask av kjøretøy uten foam canon, gjør vi vel?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 19:12 Fort gjort:) men de pengene hadde vel bare gått til noe annet allikevel :)

Du har nok rett i det. Men liker ikke at du fremhever det :knegg
Jada, klart jeg har bruk for det :)

Brukeravatar
Geiroe

Legg inn av Geiroe »

Det er jo snart så jeg er forpliktet til å ha rein mc jeg også, så mye som jeg slenger med leppa. Det så jo ikke akkurat reint ut når jeg tok av tupperware'n i dag.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 02 jun 2017, 19:52 Regner vel med at du hadde foam canon fra før, men bare måtte ha den nye, for den var jo mye bedre. Man driver ikke med vask av kjøretøy uten foam canon, gjør vi vel?
Ja, jeg hadde den til karcher, og den er bra nok den, men den til Chemical Guys lager jo mye tykkere skum. Ikke noe poeng sånn sett, men veldig artig :)

Ikke vask uten kanon nei :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Geiroe skrev: 02 jun 2017, 19:55 Det er jo snart så jeg er forpliktet til å ha rein mc jeg også, så mye som jeg slenger med leppa. Det så jo ikke akkurat reint ut når jeg tok av tupperware'n i dag.
Kom igjen. Sleng ut bilder av vasken også :prf

Brukeravatar
Geiroe

Legg inn av Geiroe »

Først må nok servicen tas ihelga, det skal jo bli fint vær til uka. :thumleft

KevinmsR6

Legg inn av KevinmsR6 »

Bjerknez skrev: 02 jun 2017, 19:53
KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 19:12 Fort gjort:) men de pengene hadde vel bare gått til noe annet allikevel :)

Du har nok rett i det. Men liker ikke at du fremhever det :knegg
Jada, klart jeg har bruk for det :)

:lol når en gjør de samme tingene selv er det lett og kjenne igjen andre som er lik :vs :lol

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 02 jun 2017, 19:55
Geiroe skrev: 02 jun 2017, 19:52 Regner vel med at du hadde foam canon fra før, men bare måtte ha den nye, for den var jo mye bedre. Man driver ikke med vask av kjøretøy uten foam canon, gjør vi vel?
Ja, jeg hadde den til karcher, og den er bra nok den, men den til Chemical Guys lager jo mye tykkere skum. Ikke noe poeng sånn sett, men veldig artig :)

Ikke vask uten kanon nei :redface
Bruker dere høytrykk på sykkelen? :O
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

KevinmsR6

Legg inn av KevinmsR6 »

:prf Blir ikke høytrykk med foam Canon :)
Og funker fint med høytrykk spyler men da langt ifra:)

Hageslangen blir mest brukt:) :twothumbs:

KevinmsR6

Legg inn av KevinmsR6 »

Lurer på om denne er effektiv:) noen som har prøvd den før??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 23:24 :prf Blir ikke høytrykk med foam Canon :)

Så du bruker skumkanonen til å påføre skum, og spyler med hageslangen? Jeg har en sånn beholder som fulgte med Bosch'en min som jeg bruker til bilen. Men har ikke turt å bruke den på sykkelen enda :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

laban
Motorsykkelen din: KTM Adventure 1190

Legg inn av laban »

det er ikke noe særlig til trykk via foamgun. Så det skal gå fint. Gjør samme selv

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 03 jun 2017, 12:43
KevinmsR6 skrev: 02 jun 2017, 23:24 :prf Blir ikke høytrykk med foam Canon :)

Så du bruker skumkanonen til å påføre skum, og spyler med hageslangen? Jeg har en sånn beholder som fulgte med Bosch'en min som jeg bruker til bilen. Men har ikke turt å bruke den på sykkelen enda :thumleft
Skal du ha skikkelig skumkanon som gir deg skikkelig soft is konsistens og som ligger lenge på panelene så kjøp en skumkanon til høytrykkspyleren på Scandicshine. De skumkanonene som følger med noen høytrykkspylere eller som er innebygget i høytrykkspyleren er ikke mye tess.

Kjøp også en skikkelig såpe fra Scandicshine. Den mest konsentrerte såpen dem har er Chemical Guys Citrus Wash and Gloss. Men dem har også veldig mange andre gode såper.

Du blander ca. 50/50 med såpe og vann i skumkanonen og fyrer løs. Skal se om jeg får tatt bilde av skummet fra min i dag hvis jeg rekker det. Men avfetting holder jeg meg unna. Det kan ødelegge plasten på sykkelen og gjøre den lysegrå og skjoldete. Har skjedd meg to ganger og det er et rent helvete og få bra igjen.

Man trenger ikke noen sterk avfetting på en motorsykkel så sant du ikke kjører hele vinteren eller vasker sykkelen tre ganger i året. Bare pass på plast detaljer. :prf

overlay
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS

Legg inn av overlay »

Bruker du felgrens? Bruker hyppig P21S, Autowheel og Nerta på biler avhengig av skitthetsgrad :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

På motorsykkel bruker jeg bare Parafin på felger og ellers alle motordeler og eksos etc. av metall. Jeg sprayer på området eller på en mikrofiber og tørker over. Det blir blankt og parafinen løser opp fett og oljer etc. Det legges også igjen en tynn tynn hinne av partafinen som gjør at det blir LITT enklere og holde rent ved neste vask.

P21S har jeg i kjelleren og det er dne beste felgrensen (til bil) jeg noensinne har prøvd. Den er helt kanon. Men på MC så blir det overkill. Man får jo ikke det problemet med bremsestøv etc. på en mc felg i den grad. Motorsykkelen er også enklere og holde rent og den kjøres kun på sommerhalvåret. I tillegg så tror jeg ikke det er bra med alt for mange kjemikalier.

Jeg skumlegger først sykkelen med skumkanon, og spyler den ren med høytrykk (ikke for nærme) slik at den værste møkka forsvinner. Så skumlegger jeg den igjen samtidig som jeg tar frem mikroviber hanske og en bøtte med såpevann og vasker den for hånd. Deretter spyler jeg av med høytrykk igjen.

Så tar jeg frem luftblåseren som jeg kjøpte og blåser hele sykkelen tørr. Når dette er gjort så går jeg i gang med rens av kjedet. Her også bruker jeg parafin og en slik kjedebørste med flere sider. Det blir LITT sprut av dette, men det gjør ikke noe da den siste finishen uansett ikke er tatt. Når kjedet er renset, så setter jeg det inn med Motul Road kjedespray.

Helt til slutt så tar jeg frem en ren mikrofiber og paarafinflaksen og vasker der hvor det evt. har havnet litt søl etter kjederensen, samt felger og ellers alle metalldeler på sykkelen.

Nå er selve vasken over. Nå er det på tide og gi plastikken litt "balsam". All plaastikk settes inn med plastfornyer og lakkerte flater får en omgang med voks og buffes så klart av med mikrofiber.

Nå har jeg kjøpt meg Scholl Neo og Scholl Spam og så lang så tror jeg faktisk man klarer seg med kun Scholl Neo. Men har ikke testet disse produktene skikkelig ennå. Men Svholl Neo er et såkalt vidunderprodukt som gjør at vaskeprosessen min blir noe endret fremover vil jeg tro.

Scholl Neo er en Polymer voks på sprayflaske. Den sprayes på når sykkelen er våt etter avspyling (og vask) og spyler av med høytrykk. Den legger da igjen en beskyttende lag og det ser man ved at vannet preller av mye fortere. Den kan også brukes som plaastfornyer og beskytter. Dette har jeg nettopp testet og det funker.

Scholl Boost er nettopp et produkt beregnet for plastdetaljer, men jeg tror den gjør mye av det samme som Neo.

Jeg prøvde Scholl Neo på en arbeidsbil her om dagen (bare for å teste). Jeg sprayet Neo på et vått panser og det holder faktisk bare med 2-3 sprut. Man ser at middelet "binder" seg med vannet. Vent noen få sekunder, og spyl av med høytrykk. Du vil bli overrasket av resultatet. Helt utrolig produkt.

Varigheten sies å være 2-4 måneder, men disse tallene er nok alltid "skrytetall". Holder den i en måned så er jeg fornøyd. Den er jo også lett å legge så dette kan man gjøre etter hver vask veldig enkelt, så jeg trenger ikke en voks som skal holde i flere måneder på motorsykkelen, siden den uansett vaskes oftere enn det.

Så for å oppsummere:
Har man Scholl Neo, en god såpe, skumkannon til høytrykkspyler, masse mikrofiberkluter, parafin en plastbøtte og en god vaskehanske etc. så har man det man trenger til MC vasken. Så klart bør du også ha en høytrykkspyler.

Brukeravatar
Geiroe

Legg inn av Geiroe »

AutobriteDirect magicfoam blue står det på foam dunken min, har foam canon til kaercher, legger et veldig bra lag. SufexHD kan du tynne ut ganske mye, så den kan du bruke til avfetting, ihvertfall på insekter og nederst. Av såpe har jeg nå Poorboys World sin og den fungerer veldig bra. Når det gjelder vaskebøtte menes jo selvfølgelig den med rist i bunn, slik at evt. sandkorn ikke blir med opp i vaskehansken igjen. Bare stikk innom Chemical guys, Scandicshine eller tilsvarende, så skal du se feriepengene får bein å gå på. :yeyeye

Svar