spørsmål rundt yamaha mt-07
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
på den andre siden, 2 barn, rekkehus, 2 bmwer og en skjærgårdsjeep, da var det ikke penger til så mye mer enn en 07
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Det viktigste er hvordan DU ser sykkelen og at DU er fornøyd.supersic skrev: 30 mai 2017, 22:58Å jeg tar det ikke som dissing, jeg bare ser på en MT07 som mer enn bare en nybegynnersykkelBjerknez skrev: 30 mai 2017, 22:55 En R6 er har ikke mye å by på lenger ned i registeret nei, men når den når toppeffekten så vil den fint kjøre fra en Street Triple R.
Jeg sier ikke at en Street Triple vil forlate en MT07 i en støvsky.
Uansett.... Du har tatt ditt valg og trenger ikke å forsvare dette ytterligere. Liker du sykkelen så er jo det bra, og vil du ha noe som røsker litt mer, så regner jeg med du bytter.
Det jeg skrev om at MT07 er en flott begynnersykkel var faktisk positivt ment og det var også et tilsvar til TS og ikke for å disse deg.![]()
![]()

Og som tidligere nevnt. MT07 er MYE sykkel for pengene og et bra kjøp i den klassen

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Alt handler om prioriteringer. jeg har ikke bil i det hele tatt... Dog ikke fordi jeg ikke har råd, men kanskje fordi jeg er litt gjerrig?supersic skrev: 30 mai 2017, 23:00 på den andre siden, 2 barn, rekkehus, 2 bmwer og en skjærgårdsjeep, da var det ikke penger til så mye mer enn en 07

Bil interessen er såpass elendig her at det er madammen som har bestemt hva neste bil skal bli. Så en ny E-Golf blir hentet om noen måneder.
Jeg tenker litt sånn.. whatever...

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Kan få prøve minDansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
En cbr 600 f4i har vel rundt 110 hk'er og 65nm?Dansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
Hvis du ble "fullstendig" frakjørt så må det være noe galt med sykkelen din eller måten du kjørte på. Men krever nok litt turtall på din sykkel for å få sammemoment som MT07'en.
A dra på bakhjulet sier ikke ikke mye om hvor rask en sykkel er. Poenget er jo at at begge hjulene skal holdes på bakken.
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
MT07 er en morsom sykkel å kjøre. Den er selvfølgelig ikke av de raskeste, men til å være 689cc med 75hk er den overraskende kvikk. Jeg er kjempe fornøyd med den jeg har 

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
På svingete vei er det som oftest føreren og ikke sykkelen som setter begrensningene. Jeg hadde sikkert blitt rævkjørt selv av en proff på MT07 på svingete vei. Men det har med meg å gjøre og ikke sykkelen.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Likte den historien din om han som tok veistikkene med sideveskeneBjerknez skrev: 30 mai 2017, 23:59 På svingete vei er det som oftest føreren og ikke sykkelen som setter begrensningene. Jeg hadde sikkert blitt rævkjørt selv av en proff på MT07 på svingete vei. Men det har med meg å gjøre og ikke sykkelen.

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Gjerne det!supersic skrev: 30 mai 2017, 23:55Kan få prøve minDansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
Ja, i overkant av 110hk. Skjønner at jeg ordla meg litt klønete. Situasjonen var et strekke med litt avstand mellom lyskryssene. Smestad - Majorstua.Bjerknez skrev: 30 mai 2017, 23:57En cbr 600 f4i har vel rundt 110 hk'er og 65nm?Dansekris skrev: 30 mai 2017, 23:27 Jeg ble hvert fall ordentlig forbikjørt av en MT07 her om dagen. Jeg ga alt min gamle Honda hadde å by på. Vedkommende dro attpåtil på bakhjulet midt i Oslo.
Fikk et litt annet syn på den sykkelen etter det. Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøvekjørt en sånn!
Hvis du ble "fullstendig" frakjørt så må det være noe galt med sykkelen din eller måten du kjørte på. Men krever nok litt turtall på din sykkel for å få sammemoment som MT07'en.
A dra på bakhjulet sier ikke ikke mye om hvor rask en sykkel er. Poenget er jo at at begge hjulene skal holdes på bakken.
Jeg klarte ikke å holde følge før vi nærma oss neste lyskryss. Nå skal det nevnes at min Honda får for mye av et eller annet ved bånn gass på lavt turtall, så uten "drukner" litt om jeg ikke clutcher den fri på høyt turtall fra stillestående.
Uansett var det interessant å se forskjellen på kraftkurven i aksjon.
Jeg er fullstendig klar over at bakhjulskjøring ikke sier noe om hvor rask en sykkel er. Vedkommende jeg kappkjørte med clutcha den opp. Morsomt å være vitne til likevel. Jeg kan også oppleve at forhjulet letter på min om jeg gir bånn spiker i 1.gir.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Med din sykkel så må du vel opp mot 80-100km/t før den i hele tatt når sitt klimaks og da har man allerede brutt fartsgrensen med god margin. På bane funker det nok hvor du hele tiden kan ligge og jage turtall i høye hastigheter, men i lyskryssduell med en MT07 tror jeg nok du skal slite ja :)
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
I 1.ste gir begynner du å nå bra med krefter fra 60-70kmt, maks krefter rundt 70-90.Bjerknez skrev:Med din sykkel så må du vel opp mot 80-100km/t før den i hele tatt når sitt klimaks og da har man allerede brutt fartsgrensen med god margin. På bane funker det nok hvor du hele tiden kan ligge og jage turtall i høye hastigheter, men i lyskryssduell med en MT07 tror jeg nok du skal slite ja :)
Kan selv skrive under på at mt07 med fører som kan kjøre røvkjører meg (kawa ninja 636 130hk ved 14000)


Erfaring er som oftest det som vinner så lenge det ikke er lange rette strekk, da vinner alltid den med mest hk.
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Jeg så lenge på MT07 når jeg skulle bestemme meg for min første motorsykkel. Omtaler og utseende tiltalte meg, i tillegg til at den er liten og lett. Prøvesatt den og husker jeg ble overasket over hvor lav og liten den faktisk føltes også (men det kan jo ha noe å si at jeg da var vant til de litt større og tyngre skolesyklene
).
Var også litt inne på Tracer 700, da den er en mer praktisk motorsykkel hvis man ønsker ta litt lengre turer osv. Denne er også litt romsligere enn MT07, hvis man føler at originalen blir litt liten.
Men jeg endte opp med XSR700, mest på grunn av utseendet - men da må man jo lite utseendet godt nok til å ønske betale litt ekstra for den
Når vi snakker om krefter, moment og turtall, har jeg oppdaget at jeg er veldig glad i å ha godt med moment i lavere turtall

Var også litt inne på Tracer 700, da den er en mer praktisk motorsykkel hvis man ønsker ta litt lengre turer osv. Denne er også litt romsligere enn MT07, hvis man føler at originalen blir litt liten.
Men jeg endte opp med XSR700, mest på grunn av utseendet - men da må man jo lite utseendet godt nok til å ønske betale litt ekstra for den

Når vi snakker om krefter, moment og turtall, har jeg oppdaget at jeg er veldig glad i å ha godt med moment i lavere turtall

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- arcticviking
- Innlegg: 93
- Registrert: 30 mai 2017, 09:45
- Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
bensin forbruk, priser på servicer? ser ikke dette er nevnt noe plasss.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Bensinforbruk er i mine øyne kraftig underordnet, men hvis forbruk er viktig så tror jeg ikke MT07 er noe dårlig valg. Jeg tror heller ikke service kostnadene på en MT07 er veldig høye. Kjellv kan nok svare bedre på dette.
Den vanlige servicen er stort sett lik på de fleste sykler tror jeg, men hovedservicen har jeg erfart kan sprike veldig. Er nok ventiljusteringen(sjekken som drar opp den prisen vesentlig.
Den vanlige servicen er stort sett lik på de fleste sykler tror jeg, men hovedservicen har jeg erfart kan sprike veldig. Er nok ventiljusteringen(sjekken som drar opp den prisen vesentlig.
- arcticviking
- Innlegg: 93
- Registrert: 30 mai 2017, 09:45
- Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
ser den med forbruket. er ny i sykkeverdenen så mye spørsmål på lur :)
har forstått det slik at den skal ha en service etter 1000km, hva gjør de på denne og er det en kostbar service?
en annen ting er NÅR skal man kjøpe?
jeg vet ikke om jeg blir ferdig med oppkjøringen i sommer.
er det lurt å kjøpe på høsten pga mulig bedre pris eller vente til våren å få en 2018 mod?
det er vell ikke noe rett/galt svar på dette, men.
har forstått det slik at den skal ha en service etter 1000km, hva gjør de på denne og er det en kostbar service?
en annen ting er NÅR skal man kjøpe?
jeg vet ikke om jeg blir ferdig med oppkjøringen i sommer.
er det lurt å kjøpe på høsten pga mulig bedre pris eller vente til våren å få en 2018 mod?
det er vell ikke noe rett/galt svar på dette, men.
-
- Innlegg: 392
- Registrert: 17 aug 2016, 12:32
- Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
- Bosted: Oslo
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
1.gangs service på min sykkel nå blir underkant av 3000.- iaf.
Når du skal kjøpe kommer vel an på om du vil ha splitter nytt, førstemann på veien eller spare mest penger.
Dersom du får forrige årsmodell av en forhandler, vil nok denne være lavere i pris fordi den nye modellen stjeler fokus.
kjøper du brukt er det vel slutten av sesongen som gjelder, i starten kan selgere sette litt hvilken pris de vil nesten.
Når du skal kjøpe kommer vel an på om du vil ha splitter nytt, førstemann på veien eller spare mest penger.
Dersom du får forrige årsmodell av en forhandler, vil nok denne være lavere i pris fordi den nye modellen stjeler fokus.
kjøper du brukt er det vel slutten av sesongen som gjelder, i starten kan selgere sette litt hvilken pris de vil nesten.
Braaaaaap
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Førstegangsservice er faktisk (i følge rykter) en ganske omfattende service. Mange sjekkpunkter som skal kontrolleres og dobbeltsjekkes og olje samt filter skal også byttes. Den er nok nesten like dyr som en vanlig service.arcticviking skrev: 01 jun 2017, 10:45 ser den med forbruket. er ny i sykkeverdenen så mye spørsmål på lur :)
har forstått det slik at den skal ha en service etter 1000km, hva gjør de på denne og er det en kostbar service?
en annen ting er NÅR skal man kjøpe?
jeg vet ikke om jeg blir ferdig med oppkjøringen i sommer.
er det lurt å kjøpe på høsten pga mulig bedre pris eller vente til våren å få en 2018 mod?
det er vell ikke noe rett/galt svar på dette, men.
Første vanlige service ligger som oftest nesten på samme nivå, kanskje litt dyrere og hovedservicen koster gjerne 2-3 ganger så mye som dette igjen. Nå kjenner jeg ikke til intervallene for Yamaha, men mener det er 30.000km. som er hovedservice? Altså hver 30.000km. Det kan også være 20.000km.
Det kan jo være kjekt å ha en sykkel du kan øvekjøre med. Så har du lyst og råd så mener jeg at det kan være lurt å kjøpe med det samme og bli vant til sykkelen. Er alltids noen som kan øvekjøre med deg her inne, litt avhengig av hvor du bor i landet.
- arcticviking
- Innlegg: 93
- Registrert: 30 mai 2017, 09:45
- Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Er bare redd fristelsen blir for stor til å ta seg små kjøreturer alene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Den gleden ryker fort den dagen du blir tatt eller kommer utfor en ulykke.arcticviking skrev: 01 jun 2017, 13:41 Er bare redd fristelsen blir for stor til å ta seg små kjøreturer alene.

har selv vært litt sløv der, men stort sett ble det øvekjøring.
Er nok en del her inne som har mulighet til å øvekjøre med deg. Hadde jeg hatt lov til å øvekjøre med deg så skulle du virkelig fått kjørt deg.

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Ikke noe avskrekkende servicekostnader på MT-07. Serviceintervallene er 10 000 km, ventilkontroll ved 40 000. Dette er den største servicen med ca 6 timer arbeid og koster litt over 8 000. 20 000 km service med kontroll og smøring av styrelager koster ca 5 500, 10 000 s er beregnet til knapt 4 000, og 1 000 km service er beregnet til litt under 3.000,- Disse prisene er kalkulert etter våre timepriser, og kan variere noe etter hvilke timepriser det enkelte verksted har lagt inn i kalkulatoren.arcticviking skrev: 01 jun 2017, 10:10 bensin forbruk, priser på servicer? ser ikke dette er nevnt noe plasss.
- supersic
- Innlegg: 458
- Registrert: 31 jan 2016, 14:54
- Motorsykkelen din: SpeedTriple
- Bosted: Skedsmokorset
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
1000km betalte jeg ca 2500.- Alf Graarud.
10000km betalte jeg ca 2400.- Hestmann Motor
Begge godkjent Yamaha verksted.
Forbruk halvliter med knallhard kjøring landevei ca 0,3?
10000km betalte jeg ca 2400.- Hestmann Motor
Begge godkjent Yamaha verksted.
Forbruk halvliter med knallhard kjøring landevei ca 0,3?
- arcticviking
- Innlegg: 93
- Registrert: 30 mai 2017, 09:45
- Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Er en 2 år gammel yamaha xj6 et dårlig valg iforhold til en ny mt07.
er ca 20-30000kr rimeligere i pris og ca 1800kr billiger å forikre i året. ( for meg da)
er ca 20-30000kr rimeligere i pris og ca 1800kr billiger å forikre i året. ( for meg da)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Kommer an på hva du foretrekker:arcticviking skrev: 11 jun 2017, 12:57 Er en 2 år gammel yamaha xj6 et dårlig valg iforhold til en ny mt07.
er ca 20-30000kr rimeligere i pris og ca 1800kr billiger å forikre i året. ( for meg da)
XJ6 - mindre kubikk, rekkefirer (litt anonym motorkarakateristikk/lyd?), tradisjonelt og kanskje litt kjedelig utseende?
MT-07 - Mer kubikk, tosylindret rekkemotor med mer karakter og bunndrag), designmessig mer spennende?
Ellers ser det ut til at syklene er omtrent like store, veier omtrent det samme også, kanskje?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BC45
- Innlegg: 621
- Registrert: 24 mai 2017, 18:37
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
- Bosted: Bærum
Re: spørsmål rundt yamaha mt-07
Det er ganske stor forskjell på de to syklene. XJ6 har firesylindret motor mens mt07 har en paralelltwin. Har ikke kjørt xj6 på noen år nå, men små firesylindrede motorer har som regel svært dårlig bunndrag. Mt07 drar bra fra bunnen av registreret. Har selv eid 600 kubikk rekkefirer og det blir fort kjedelig, etter min smak vel og merke. Skal du kjenne litt drag motoren må du jage turtall. Bunndrag er etter min mening noe av det som gjør en sykkel morsom og lettkjørt.