TIPS TIL NYE MC-VENNER!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
GSXR

Legg inn av GSXR »

Indian skrev:Saken min var noe spesiell da hullet var på siden av dekket.... :( men en kroater åpnet verkstedet for meg og lappet slangen for meg. Han jobbet i ca en time da han så at eikene gikk for langt i felgen og slipte dem ned.
Så spurte jeg om hva han skulle ha for jobben og han sa 4 euro....jeg ga han det dobbelte og kjørte min vei.
Kjempeservice av kroatern å åpne verkstedet for deg :) , for ikke å snakk om den lave timesprisen :o . Fint at du slengt i litt ekstra :D . Thumbs Up.

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

At han åpnet for meg Kl 20.00 var fordi som han sa, ikke så trygg for oss å kjøre om kveldene. Det finnes landeveis røvere i kroatia.....
Ellers kunne jeg ha tenkt å kidnappe noen av de søte som jeg så i landet... :D
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

GSXR

Legg inn av GSXR »

For dere som har tenkt å skifte dekk til neste sesong, er det ett godt råd å gjøre det nå fremfor og vente til sesongstart igjen.
Veidekket er glattere og sleipere nå på denne årstiden, så vi har faktisk et like stort/større behov for gode dekk nå enn ved sesongstart :wink: .

Gjest

Hvordan kjøre i kolonne?

Legg inn av Gjest »

Dette er det mange som ikke har peiling på.

Prinsippet brukes selvsagt også når flere venner kjører sammen:

Bilde

Kjører dere slik, har dere mulighet for å ligge ganske nærme hverandre, men alle har egentlig bra plass til å kunne bevege seg. Hvis du blir ustø, og trekker mot høyre/venstre, er det null problem, du har jo ingen på siden av deg. Skulle han foran deg finne på å bremse, ligger du ikke 20cm fra baksjermen hans, og havner i en kollisjon uten at du rekker å reagere. Samme gjelder den bak deg, hvis du bremser.

Bilde

Sånn som dette er ikke spesiellt bra å kjøre, da blir det lett kjedekollisjon. Hvis dere legger dere side om side kan det også fort skje farlige ulykker, da det ikke er noe igjen å gå på sideveis (og det blir trangt).


Kjører du på vanlig vei, og en annen MC legger seg tett inntil din MC, så benytt den øverste måten å plasser dere på. Det er kjempehyggelig og en veldig spesiell følelse av tilhørighet å kjøre tett sammen på denne måten. :D

NB: Husk at du ikke må "kutte svingene" når du ligger i kolonne slik som dette. Du holder konsekvent høyre eller venstre siden av kjøre banen hele tiden (i svinger også), ellers kan farlige situsjoner oppstå.

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

Kjører jeg bakerst i en kolonne eller forran holder jeg alltid til venstre i kjørefeltet, i tilfelle en bil har det travlere en kolonna jeg kjører i, skjer sjelden men, og svinger ut for sent da de skal kjøre forbi eller inn for tidlig da de skal inn i kjørebana igjen. Da har jeg alltid en fluktmulighet inn til høyre.

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Bosted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Har hørt om kjøremønsteret ovenfor v/kjøring i kolonne, men mener også å ha hørt at det er en gyllen regel at du aldri kjører opp på siden på en annen sykkel - nettopp fordi hele bredden av kjørefeltet benyttes bl.a. v/svingkjøring.

Gjest

Legg inn av Gjest »

Delayla skrev:Har hørt om kjøremønsteret ovenfor v/kjøring i kolonne, men mener også å ha hørt at det er en gyllen regel at du aldri kjører opp på siden på en annen sykkel - nettopp fordi hele bredden av kjørefeltet benyttes bl.a. v/svingkjøring.
Det er helt korrekt. Blir samme opplegget som ved kolonnekjøring det.

Det er bare for farlig å ligge side om side. Jeg gjør det ihvertfall aldri. Den andre sjåføren er muligens ikke oppmerksom på deg, og da er det ikke mye igjen å gå på hvis man ligger side om side (eller hvis det plutselig ligger en stein eller en flaske i veibanen). :wink:

Brukeravatar
Delayla
Innlegg: 101
Registrert: 24 jun 2004, 09:54
Motorsykkelen din: 2012 Honda CBR 600F
Bosted: Sarpsborg

Legg inn av Delayla »

Ja, men... du skrev jo at en skulle konsekvent holde seg til høyre el. venstre side også i svinger...
Er det noe jeg ikke har skjønt nå igjen??? :roll:

Brukeravatar
Indian
Innlegg: 652
Registrert: 24 jun 2004, 23:14
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Everywhere
Kontakt:

Legg inn av Indian »

Ikke i swingene, bare på rett vei
Bilde
Klikk for hjemmesiden min.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3341
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Bosted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Håy..
D_Demon skrev:Kjører jeg bakerst i en kolonne eller forran holder jeg alltid til venstre i kjørefeltet, i tilfelle en bil har det travlere en kolonna jeg kjører i, skjer sjelden men, og svinger ut for sent da de skal kjøre forbi eller inn for tidlig da de skal inn i kjørebana igjen. Da har jeg alltid en fluktmulighet inn til høyre.
Alltid til venstre...Forran er greit, men bakerst er jeg ikke helt enig.
Hvis den nest siste mc ligger til høyre, er venstre side greit, men ligger nest siste til venstre i kjørebanen, ville jeg lagt meg til høyre. Det for at hvis...HVIS det kommer en bil bak, vil han lettere kunne se at det ligger en sykkel forran meg. Ligger jeg til venstre vil jeg skjule sykkelen forran meg. Det vil kanskje skape en farlig situasjon ved en forbikjøring.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

D_Demon
Innlegg: 103
Registrert: 01 aug 2004, 16:59
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Elverum

Legg inn av D_Demon »

rogg skrev: Hvis den nest siste mc ligger til høyre, er venstre side greit, men ligger nest siste til venstre i kjørebanen, ville jeg lagt meg til høyre. Det for at hvis...HVIS det kommer en bil bak, vil han lettere kunne se at det ligger en sykkel forran meg. Ligger jeg til venstre vil jeg skjule sykkelen forran meg. Det vil kanskje skape en farlig situasjon ved en forbikjøring.
Da ville jeg heller hatt den fremste inn til høyre en den bakerste, for det er lettere for den foran å bremse ned om nødvendig, ligger du bakerst har du egentlig veldig få muligheter for å komme deg unna hvis du ligger til høyre og holder på å bli kjørt ned, må bli å ta grøfta det da.

Svar