Side 2 av 3
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 25 jan 2019, 02:08
av FondilMabols
Jeg kjører med C4 Pro selv og er veldig fornøyd. Det var et litt spontant kjøp og det viktigste for meg var egentlig god passform og et godt merke. Har ikke prøvd SC1 eller SC2 til den fordi jeg syns det har vært dyrt, men har hørt at lyden ikke er all verden i forhold til pris.
Den har "baugport" (

) som er deilig for å få litt mer vind i fjeset når man kjører. Hvor lurt det er å kjøre med den åpen er en annen sak. Robocop-solskjermen er også veldig god, men ser veldig nørd ut. Du ser det heldigvis ikke selv!
Anbefaler
FortNine på Youtube for den som er litt interessert i teknologien og konstruksjonsmetodene i hjelmer og annet kjøreutstyr. (de har også veldig mye annet bra innhold!)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 27 jan 2019, 18:53
av rolf-arne
resonance er bare layouten/design i form av farger etc- hjelmen er den samme - sitter med en Legasy på bordet her - gleder meg til å få tatt den i bruk
Solo-rider skrev: 14 jan 2019, 15:35
Vurdert C3 Pro selv.
Men nå er prisforskjellen lav ( uten intercom) på C3pro og C4 liten hos Speed ( C3 pro fra 4556kr og C4 fra 5021kr )
De har også en model med navn Schuberth C4 Resonance til 5921kr . Kan det være den typen som er C4 pro ?
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 27 jan 2019, 18:56
av rolf-arne
FondilMabols skrev: 25 jan 2019, 02:08
Den har "baugport" (

) som er deilig for å få litt mer vind i fjeset når man kjører. Hvor lurt det er å kjøre med den åpen er en annen sak.
IKKE særlig lurt - venn av meg knekte "baugporten" under litt fart - går sikkert greit i sakte fart - men anbefales ikke av Schuberth
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 27 jan 2019, 19:37
av FredrikE24
Har kjørt i 140 med baugporten åpen. Det er ingen problem. Ingenting er bedre enn å kjøre i vårlufta med baugen høyt hevet, brillene nede og bare dra den inn i lange drag mens man cruiser avsted.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 28 jan 2019, 00:26
av FondilMabols
FredrikE24 skrev: 27 jan 2019, 19:37
Har kjørt i 140 med baugporten åpen. Det er ingen problem. Ingenting er bedre enn å kjøre i vårlufta med baugen høyt hevet, brillene nede og bare dra den inn i lange drag mens man cruiser avsted.
Jepp, det er helt nydelig. Så får det heller stå sin prøve at det ikke er anbefalt..

Re: Schuberth C4
Lagt inn: 28 jan 2019, 19:24
av rolf-arne
FredrikE24 skrev: 27 jan 2019, 19:37
Har kjørt i 140 med baugporten åpen. Det er ingen problem. Ingenting er bedre enn å kjøre i vårlufta med baugen høyt hevet, brillene nede og bare dra den inn i lange drag mens man cruiser avsted.
Da har æ fått en pekepinne på hva Hayabusaen har hatt av fart --

men æ skal være taus som en østers

Re: Schuberth C4
Lagt inn: 28 jan 2019, 20:15
av FredrikE24
Det er klart at ansiktet i liten grad er beskyttet om/når man faceplanter i asfalten ved fall. Men under visse omstendigheter, så lar jeg den tanken gå :)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 05 feb 2019, 21:20
av Grendel
Jeg vurderer også ny hjelm til våren. Nå har jeg hatt en Schuberth. Aldri "fått glede av den", men den har vært god å ha på. Da jeg kjøpte den fikk jeg høre at de skulle være gode på lange turer.
Jeg vet ikke hva jeg vil ha nå, men skal i alle fall ha en åpningshjelm, så jeg slipper å ta av brillene når hjelmen skal av og på. Lite vindsus vil også være greit.
8-)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 06 feb 2019, 22:01
av Skaulen
Erfaringsutveksling
I forbindelse med motorsykkelkjøp i fjor så kjøpte jeg en Schubert C4 hjelm. Kravet var at passformen skulle være optimal og at intercomsystemet skulle fungere sømløst opp mot BMW GSA. Jeg prøvde både Shoei Neotec II og denne C4 hjelmen og etter 20 minutters prøving ble det C4. En del stress av selger for å linket opp hjelmen til sykkelen ble det jo men til slutt så ordnet det seg. Jeg satte meg på sykkelen å dro mot Sälen. Etter ca 2 timer begynte 2 "pressure points" å melde seg. Til slutt måtte jeg stoppe og ta av hjelmen. Det ble vanskelig å konsentrere seg
Når jeg da startet opp igjen så var det ikke link mellom hjelm og motorsykkel.
Dagen etter dro jeg tilbake til selger og gav uttrykk for at jeg ikke ønsket denne hjelmen. Det er jo tross alt noen tusenlapper det er snakk om. Selger spurte hvor disse trykkpunktene var og fortalte at det fikses greit med å trykke litt i isoporen som han da begynte med. Etter litt knepping og prøving så var det bare kjøre hjemover. På tur hjemover til vestlandet mistet jeg linken flere ganger. Trykkpunktene var som før. Heldivis hadde jeg en hjelm til med meg som jeg kunne bruke. Vel hjemme tok jeg kontakt på mail med selger. Måtte bare kneppe isoporen mer så blir det bra det ser du, sier han. Det ble det jo selvfølgelig ikke. Ny mail og telefon og ingen svar osv osv.
Var og i kontakt med Schubert i Tyskland og tilbakemeldingen derfra var at jeg ikke under noen omstendighet måtte kneppe/derformere isoporen. Jeg måtte prøve å legge ei avlang skumpute i senter av hjelmen. Det hjalp veldig så nå kan jeg bruke hjelmen men ikke intercomen
På grunn av det er utrolig med støy i hjelmen så bruker jeg ørepropper. Det gjør igjen at jeg ikke hører hverken musikk eller om telefon ringer om farten er over 50km/t og da er alle volum på max.
Jeg er vel ikke veldig happy med hjelmen (og selger) og jeg tviler på om jeg kjøper en Schubert hjelm igjen.
Hilsen Heine:D
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 06 feb 2019, 22:18
av AJ
Skaulen skrev: 06 feb 2019, 22:01
Jeg er vel ikke veldig happy med hjelmen (og selger) og jeg tviler på om jeg kjøper en Schubert hjelm igjen.
Hilsen Heine:D
Hei, og velkommen her på MCsiden.no,
Skaulen 
.
Hyggelig at du fant oss!
Schubert, ja...

.
Har aldri vurdert hjelm fra denne hjelmmakeren, må jeg innrømme. Mange forteller at de er fornøyd, mens mange andre synes den ikke holder mål. Ikke minst i forhold til prisen...
Selv har jeg god erfaring med tre forskjellige Premier hjelmer, hvorav to i karbonmateriale. Veldige behagelige å ha på og god kvalitet, også på materialet inni hjelmen. Men støynivået er slik at ørepropper må brukes.
Selv tror jeg ikke den hjelmen finnes hvor man kan la være å bruke ørepropper uten å ta skade på sikt. I hvert fall ikke på en adventuresykkel hvor man er mer eksponert for vindstøy enn andre sykler.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 10 feb 2019, 20:25
av Ketil
Ser man får en standard C4 til ca 3000 kr levert fra Louis i Tyskland, har da medregnet avgifter inn til Norge. Det er vel ikke ille pris? Har en standard C3 som jeg har vært godt fornøyd med og vurdere å prøve ut C4. Ser de har en type de benevner C4 og en annen C4 Basic, og C4 pro har jeg fortstått er en oppgradert modell av standard C4? Noen som har satt seg godt inn i Schuberts modellverden og vet hvor store forskjeller vi snakker om?

Re: Schuberth C4
Lagt inn: 10 feb 2019, 20:35
av dypen
Har du link til C4’n du får for ca 3000,-
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 10 feb 2019, 20:49
av Ketil
dypen skrev: 10 feb 2019, 20:35
Har du link til C4’n du får for ca 3000,-
https://www.louis.eu/artikel/schuberth- ... 643d1b26ef
Ut dagen trekker de fra 50 Euro på ordre over 250 Euro. Med postens importkalkulator blir det da kr. 3155,-
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 10 feb 2019, 21:00
av dypen

Det var god pris, har sett på samme løsning selv og plusset på frakt, moms og behandlingsgebyr ... Jeg har vel regnet feil.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 17 feb 2019, 22:46
av E-strom
Ketil skrev: 10 feb 2019, 20:25
Ser man får en standard C4 til ca 3000 kr levert fra Louis i Tyskland, har da medregnet avgifter inn til Norge. Det er vel ikke ille pris? Har en standard C3 som jeg har vært godt fornøyd med og vurdere å prøve ut C4. Ser de har en type de benevner C4 og en annen C4 Basic, og C4 pro har jeg fortstått er en oppgradert modell av standard C4? Noen som har satt seg godt inn i Schuberts modellverden og vet hvor store forskjeller vi snakker om?
Når det gjelder "ulike modeller" så er det slik at ulike fabrikker har til dels ulike hodeformer som "mal", så her må det prøves. Schubert passer meg, og jeg synes i tillegg at den er godt støydempet.
Var innom MC Oslo for noen uker siden, og da sa selger at C3 og E1 var bygd på samme lest, mens C4 ikke var det. Her er det altså veldig viktig å prøve først. Mener at noe av pristillegget for C4 skyldes at der er høyttalere (og mikrofon?) allerede bygd inn. Den har også lommer for batteri og interkomm, så på vil interkommen bli
helt integrert i hjelmen - stilig og stillere (mindre vindsus).
Selv har jeg brukt / brukt opp en Schuberth C3 (basis) de siste seks somrene, og har vært veldig fornøyd med denne. Har lenge hatt lyst på hjelm med solskjerm, men de har vært grisedyre. I mellomtiden har jeg brukt en stripe eller to med sort elektrikertape på visiret som solskjerm, og det funker utmerket. Bruker briller og vil helst ha åpningshjelm.
Men - så har det seg slik at Schubert kommer med nye modeller, og da må jo de gamle gå på salg - må de ikke? Jeg fikk derfor kjøpt en ny Schubert E1 Crossfire for den nette sum av 3500,- hos
Yamahastore i Trondheim - de hadde to igjen når jeg gikk fornøyd ut av butikken...

Re: Schuberth C4
Lagt inn: 06 apr 2019, 09:14
av Solo-rider
Solo-rider skrev: 24 jan 2019, 18:38
Søkt litt rundt på Schuberth C4 Pro

Fant denne fra oktober 2018:
https://advrider.com/f/threads/schubert ... w.1345836/
Min tolking av dette er at den nye utgaven av C4 Pro har en annen / bedre passform en den første utgaven...
Så kan noen her si meg om dette er fakta av egen erfaring ?
Uansett så er vi forskjellige i knollen . Jeg er ganske tjukk der...
Da er det bekreftet at jeg har blitt tjukk i knollen.
Med min gamle Schuberth S1 pro brukte jeg størrelse 57/58.
Kjøpte en Schuberth C4 pro i størrelse 59 ( som jeg syntes føltes greit i butikken). Men etter å hatt den på over litt tid hjemme så var den for trang.
Endte opp i størrelse 61 som satt perfekt

Re: Schuberth C4
Lagt inn: 07 apr 2019, 12:37
av Grendel
Det har blitt en C4 på meg. Hadde S2 fra før.
Så langt har jeg merket litt mer vindsus fra C4. Det skyldes vel åpningsfunksjonen. Det er gode luftemuligheter på C4. En av disse er den på toppen. Her er det to hull som blåser kald luft rett ned på hodet. Denne var etter første tur dekket til med en liten bit "fin innpakningplast". Neste tur var alt topp.
Sitter visiret nærmere ansiktet på en åpningshjelm? Dugger brillene lettere?
Jeg regner med at C4 og meg blir gode venner.
Det blir spennende å se hvordan dette blir i sesongen.
8-)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 07 apr 2019, 16:16
av Bjerknez
kjellv skrev: 14 jan 2019, 20:01
Det ligger en del tester rundt om på det meste som kan være aktuelt å kjøpe. Jeg er generelt ganske skeptisk til testresultatene på slike forbrukertester. Veldig ofte så vektes lav pris uforholdsmessig høyt i forhold til kvalitet, dette gjør ofte at billige produkter får høyere poengscore enn dyrere mer påkostede varer.
Det er lurt å ta på seg brillene og lese hele testen, ikke se seg blind på poengsummen på siste linje
Å ikke minst, så er vel det viktigste uansett at hjelmen har en god passform og sitter skikkelig.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 07 apr 2019, 19:14
av dypen
Når det gjelder tester så kan du vel strengt tatt få det testresultatet du vil. Enig med innlegget over her, les testen godt og gjør din egen vurdering da pris teller mye for utfallet.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 07 apr 2019, 19:17
av Bjerknez
Grendel skrev: 07 apr 2019, 12:37
Det har blitt en C4 på meg. Hadde S2 fra før.
Så langt har jeg merket litt mer vindsus fra C4. Det skyldes vel åpningsfunksjonen. Det er gode luftemuligheter på C4. En av disse er den på toppen. Her er det to hull som blåser kald luft rett ned på hodet. Denne var etter første tur dekket til med en liten bit "fin innpakningplast". Neste tur var alt topp.
Sitter visiret nærmere ansiktet på en åpningshjelm? Dugger brillene lettere?
Jeg regner med at C4 og meg blir gode venner.
Det blir spennende å se hvordan dette blir i sesongen.
8-)
Har selv bestillt meg C4 Pro med Sena Advanced modulen. Håper bare jeg bestillte rett størrelse...
Var det Pro versjonen du kjøpte? Den fåes jo også som en rimeligere «Legacy» versjon har jeg sett.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 08 apr 2019, 13:31
av Grendel
Bjerknez skrev: 07 apr 2019, 19:17
Grendel skrev: 07 apr 2019, 12:37
Det har blitt en C4 på meg. Hadde S2 fra før.
Så langt har jeg merket litt mer vindsus fra C4. Det skyldes vel åpningsfunksjonen. Det er gode luftemuligheter på C4. En av disse er den på toppen. Her er det to hull som blåser kald luft rett ned på hodet. Denne var etter første tur dekket til med en liten bit "fin innpakningplast". Neste tur var alt topp.
Sitter visiret nærmere ansiktet på en åpningshjelm? Dugger brillene lettere?
Jeg regner med at C4 og meg blir gode venner.
Det blir spennende å se hvordan dette blir i sesongen.
8-)
Har selv bestillt meg C4 Pro med Sena Advanced modulen. Håper bare jeg bestillte rett størrelse... ;)
Var det Pro versjonen du kjøpte? Den fåes jo også som en rimeligere «Legacy» versjon har jeg sett.
OY. Nå ble jeg usikker....
Jeg skal få sjekket kvitteringen når jeg kommer hjem.
Det var "denne C4 som Yamaha Vinterbro solgte på messen".
Vet du hva som er forskjellen på disse?
8-)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 08 apr 2019, 13:59
av Bjerknez
I følge en Youtube video jeg så tidligere så kom C4 med noen småfeil som nå er fikset på Pro versjonen. Ventilen på haka er endret på C4 Pro da den på vanlige C4 hadde løsnet ved flere annledninger. Forbedret Pinlock system på C4 Pro og mye mykere og mer soft innerfor. C4 Pro er også litt rundere i formen enn C4.
Jeg ville nok gitt de ekstra kronene for Pro versjonen, hvis denne passer hodet ditt :)
Hva ga du for hjelmen din da?
Jeg vet at det var gaanske utplukket for C4 Pro på messen når jeg var der tidlig på lørdag. Men dem hadde mange av den vanlige C4. Kan det være du har kjøpt "feil"?
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 08 apr 2019, 14:12
av Bjerknez
Når jeg ser på Schuberth sine nettsider så får jeg opp "siden kan ikke vises" når jeg velger å lese om den vanlige C4, mens siden med C4 Pro synes. Det kan være tilfeldig selvsagt, men noe sier meg at Schuberth kanskje vil fase ut den vanlige C4 kanskje?
Betalte du rundt 6.000 kroner eller mer så er det nok Pro versjonen du har vil jeg tro. Den billigste utgaven av Schuberth C4 Pro fpr man til rundt 5.800 kroner. De dyreste koster ca. 2.000 kroner mer. Det som avgjør prisen er kun lakkeringen og fargen på hjelmen. Flaks for meg at jeg liker ting sort, siden den er billigst :)
Skal du ha Sena intercom Advanced i tillegg, så legg på rundt 2.000 kroner.
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 08 apr 2019, 14:20
av Bjerknez
Bjerknez skrev: 14 jan 2019, 15:13
Tvinitla skrev: 15 jun 2017, 09:23
Skal skifte ut den gamle hjelmen nå i sommer. Har då tenkt på den nye Schuberth C4. Noen som har erfaringer med denne ?
Vurderer også å kjøpe Schuberth C3 då desse nå selges til sterkt rabatterte priser. Men vet ikke hvor stor forskjeller det er på C3 og C4, om det er verdt prisforskjellen.
Jeg har C3 Pro og har vurdert C4 Pro (den med baugport). Jeg testet denne på Speed MC i fjor sommer og ble ikke imponert. Fin hjelm, for all del, men den koster rundt 8.000 spenn med intercom. Ikke var lyden noe å hoppe i taket etter heller.
Så jeg foretrekker C3 Pro med ekstern Bluetooth enhet.
Men er du ikke kravstor til lyd og ikke nar noe som helst i mot å brenne av rundt 8.000 kroner så tror jeg nok du blir fornøyd. :)
I tillfelle noen leser denne posten jeg skrev for en stund siden og blir forvirret siden jeg nå har kjøpt C4 Pro, så er grunnen til at jeg allikevel gikk for C4 pro at jeg fikk en veldig god pris, samt at jeg har bestemt meg for å gi opp alt styret med "perfekt lyd" i hjelmen. Jeg fant ut at det var viktigere og ha alt integrert. Blir mindre styr og det ser bedre ut uten disse klumpene på siden av hjelmen. Dessuten er C3/C4 Pro den eneste hjelmen jeg synes passer perfekt til mitt hode, så jeg har ikke veldig mange andre muligheter.
Det at jeg digger utseende på den kommer som en bonus :)
Re: Schuberth C4
Lagt inn: 08 apr 2019, 17:03
av Grendel
Bjerknez skrev: 08 apr 2019, 14:12
Når jeg ser på Schuberth sine nettsider så får jeg opp "siden kan ikke vises" når jeg velger å lese om den vanlige C4, mens siden med C4 Pro synes. Det kan være tilfeldig selvsagt, men noe sier meg at Schuberth kanskje vil fase ut den vanlige C4 kanskje?
Betalte du rundt 6.000 kroner eller mer så er det nok Pro versjonen du har vil jeg tro. Den billigste utgaven av Schuberth C4 Pro fpr man til rundt 5.800 kroner. De dyreste koster ca. 2.000 kroner mer. Det som avgjør prisen er kun lakkeringen og fargen på hjelmen. Flaks for meg at jeg liker ting sort, siden den er billigst :)
Skal du ha Sena intercom Advanced i tillegg, så legg på rundt 2.000 kroner.
Jeg ser nå at kvitteringen bare sier C4 matt sort. Men når beløpet er 3200 og jeg husker den var nedsatt ca 2-laken så har jeg nok fått en ok pris på "Versjon 1".
Jeg tipper at en av bugfixene er ventilen på toppen. Den har jeg fikset selv.
Jeg var fornøyd med Schuberth før og håper igjen.
8-)