Aircooled sin mc blogg
Re: Aircooled sin mc blogg
Da er sykkeljakten igang.
står vell mellom tre stk
en 2011 fz8s som kun er gått 3000 km. Denne selges privat, er rimelig strippet for ekstra utsyr, men er billigst. Rett i nabolaget
denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=130865432 en 2015 tracer 900 som står hos en forhandler i Haugesund
og denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129035696 en 2016 DL650 med endel utstyr som står i Ålesund
vet det er vidt forskjellige sykler. Blir liksom ikke enig med meg selv.
kjøpe en billigere førstesykkel for å finne ut hva slags sykkel jeg egentlig vil ha (fz8)
kjøpe en fornuftig all round sykkel (DL)
eller hoppe på traceren og la det stå til.
står vell mellom tre stk
en 2011 fz8s som kun er gått 3000 km. Denne selges privat, er rimelig strippet for ekstra utsyr, men er billigst. Rett i nabolaget
denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=130865432 en 2015 tracer 900 som står hos en forhandler i Haugesund
og denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=129035696 en 2016 DL650 med endel utstyr som står i Ålesund
vet det er vidt forskjellige sykler. Blir liksom ikke enig med meg selv.
kjøpe en billigere førstesykkel for å finne ut hva slags sykkel jeg egentlig vil ha (fz8)
kjøpe en fornuftig all round sykkel (DL)
eller hoppe på traceren og la det stå til.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39837
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Aircooled sin mc blogg
Hadde jeg vært i dine kjørestøvler ville valget falt på Tracer 900 uten særlig tvil.
Artigst motor selv om jeg er twin-fan så det holder og gode muligheter for modifiseringer av bl.a. sal til noe som er bedre, etter hva jeg har lest meg til her på MCsiden.no...
.
Tror også du får mest for pengene ved å velge denne.
Ønsker deg godt sykkelvalg!
Artigst motor selv om jeg er twin-fan så det holder og gode muligheter for modifiseringer av bl.a. sal til noe som er bedre, etter hva jeg har lest meg til her på MCsiden.no...

Tror også du får mest for pengene ved å velge denne.
Ønsker deg godt sykkelvalg!
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24631
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Aircooled sin mc blogg
Er helt enig med AJ her. Tracer 900 har en spenstig motor og er i mine øyne den beste kandidaten av disse tre. :)
Re: Aircooled sin mc blogg
Da er valget tatt. Det ble en 2015 tracer 900. https://www.finn.no/130165565
Sender den signerte kontrakten i morgen. Får den levert i Haugesund. Men har ett litt rart spørsmål. Har bare kjørt den xj6'en på kjøreskolen. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal kjøre traceren for første gang? Annet enn å ta det pent og rolig? Leveres med helt nye dekk, så tar det piano uansett.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Sender den signerte kontrakten i morgen. Får den levert i Haugesund. Men har ett litt rart spørsmål. Har bare kjørt den xj6'en på kjøreskolen. Er det noe spesielt jeg må tenke på når jeg skal kjøre traceren for første gang? Annet enn å ta det pent og rolig? Leveres med helt nye dekk, så tar det piano uansett.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Re: Aircooled sin mc blogg
Da er sykkelen pakket på pall, og klar til sending fra Sandefjord. Hadde det ikke vært så mye å gjøre på jobb, og såpass sent på året hadde jeg flydd over og kjørt hjem selv. Men regner med at den kommer trygt over fjellet i løpet av neste uke. Kan nesten ikke vente, og har ett håp om at været her på vestlandet holder seg såpass at jeg i alle fall skal få en eller to turer i år 

- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Aircooled sin mc blogg
Herlig! Gratulerer med sykkel, og håper du får noen flotte turer før du må parkere for i åraircooled skrev: 17 okt 2018, 10:50 Da er sykkelen pakket på pall, og klar til sending fra Sandefjord. Hadde det ikke vært så mye å gjøre på jobb, og såpass sent på året hadde jeg flydd over og kjørt hjem selv. Men regner med at den kommer trygt over fjellet i løpet av neste uke. Kan nesten ikke vente, og har ett håp om at været her på vestlandet holder seg såpass at jeg i alle fall skal få en eller to turer i år![]()

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Aircooled sin mc blogg
Takk. Satser på at været holder litt til ja.
Re: Aircooled sin mc blogg
Da var første lufteturen unnagjort i fantastisk høstvær. Opphold og ti grader. Førsteinntrykket av traceren er: fytte helvete så potent den motoren er, kontra xj6'en. Det var endel mer vindstøy, men eksperimenterte ikke så mye med vindskjermen. Enten finner jeg en innstilling jeg liker, ellers så kjøper jeg en ny.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Aircooled sin mc blogg
aircooled skrev: 20 okt 2018, 18:43 Da var første lufteturen unnagjort i fantastisk høstvær. Opphold og ti grader. Førsteinntrykket av traceren er: fytte helvete så potent den motoren er, kontra xj6'en. Det var endel mer vindstøy, men eksperimenterte ikke så mye med vindskjermen. Enten finner jeg en innstilling jeg liker, ellers så kjøper jeg en ny.
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Aircooled sin mc blogg
Gratulerer med ny sykkelen. Ser det er i.h.h.t. yr, godt opp på + siden hele uken, og sol og nyyyydelig for MC tur neste. 

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Aircooled sin mc blogg
Gratulerer med ny sykkelen. Ser det er i.h.h.t. yr, godt opp på + siden hele uken, og sol og nyyyydelig for MC tur neste helg. :)
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Aircooled sin mc blogg
Grattis! Vær forsiktig. Seinhøsten er skummel.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Aircooled sin mc blogg
Gratulerer med ny sykkel
Fortsatt masse igjen av sesongen der du bor, i følge yr er det knapt vinter på Stord 


Re: Aircooled sin mc blogg
Blir ingen tur i dag, da det bøtter ned. Er det noen som bruker dedikerte mc vaskemiddel foresten?
Tenker på S100 mc vask eller muck off?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tenker på S100 mc vask eller muck off?
Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Aircooled sin mc blogg
Jeg holder meg til felgrens og bilshampoo til normalvask med håndspåleggelse. Det er fine greier det synes jeg :)
Re: Aircooled sin mc blogg
Fikk meg en tur på søndag. Var tørre veier og 3 grader, men ble ikke lange turen. For det første var det kaldt. Selv med for i jakke og bukse, ullundertøy og varmeholkene på, ble det i kaldeste laget. Var også sånn at det var fuktighet på veien i skyggen, og ble veldig usikker på om det var "bare" vann, eller om det kunne være is, så snudde, og kjørte hjem.
Fikk renset og smurt kjede. Brukte WD-40 til å rense og en Castrol kjedespray til å smøre. Kjedesprayen var noe tynn, men det var den som var tilgjengelig.
Kommer til å ta en lett vinterservice med bytte av olje og kjøleveske. Vaske den ren, og så får vi se om ikke sesongen er over for i år.
Har laget en liten liste over hva jeg kommer til å bytte/endre på den
-Nye håndbeskyttere: Kommer til å bytte til Barkbusters håndbeskyttere. Ikke fordi jeg kommer til å kjøre offroad med den, men synes de er stiligere enn de orginale.
-Installere boosterplug. Den er som mange andre litt rykkete ved lavt turtall og saktekjøring, og ser om boosterpluggen fikser det.
-Ny vindskjerm: Plages av urolig luft av orginale skjermen. Kjører med propper i øra, men det smeller og bråker mye mer enn hva det gjorde på XJ6'en til kjøreskolen. Kommer til å prøve en PUIG touring skjerm. Hvis noen har ett annet forslag så er jeg åpen for det. Kjører med en Schubert C3pro, så tror ikke det er hjelmen.
Tankveske/toppboks. Tanken er å kjøre på litt turer og, så en tankveske og toppboks kommer til å komme på. Toppboksen blir vell GIVI tenker jeg. Får se litt hva som er rundt om. Selv om det ikke er pent, så er det veldig praktisk, også med tanke på at jeg skal ha med guttungen, og han da kan hvile ryggen mot den.
-Slip on: Ikke helt enig med meg selv der. Det høres jo fet ut med litt lyd, men putter jo propper i øra så vet ikke....
Fikk renset og smurt kjede. Brukte WD-40 til å rense og en Castrol kjedespray til å smøre. Kjedesprayen var noe tynn, men det var den som var tilgjengelig.
Kommer til å ta en lett vinterservice med bytte av olje og kjøleveske. Vaske den ren, og så får vi se om ikke sesongen er over for i år.
Har laget en liten liste over hva jeg kommer til å bytte/endre på den
-Nye håndbeskyttere: Kommer til å bytte til Barkbusters håndbeskyttere. Ikke fordi jeg kommer til å kjøre offroad med den, men synes de er stiligere enn de orginale.
-Installere boosterplug. Den er som mange andre litt rykkete ved lavt turtall og saktekjøring, og ser om boosterpluggen fikser det.
-Ny vindskjerm: Plages av urolig luft av orginale skjermen. Kjører med propper i øra, men det smeller og bråker mye mer enn hva det gjorde på XJ6'en til kjøreskolen. Kommer til å prøve en PUIG touring skjerm. Hvis noen har ett annet forslag så er jeg åpen for det. Kjører med en Schubert C3pro, så tror ikke det er hjelmen.
Tankveske/toppboks. Tanken er å kjøre på litt turer og, så en tankveske og toppboks kommer til å komme på. Toppboksen blir vell GIVI tenker jeg. Får se litt hva som er rundt om. Selv om det ikke er pent, så er det veldig praktisk, også med tanke på at jeg skal ha med guttungen, og han da kan hvile ryggen mot den.
-Slip on: Ikke helt enig med meg selv der. Det høres jo fet ut med litt lyd, men putter jo propper i øra så vet ikke....
Re: Aircooled sin mc blogg
Da er nok sesongen ferdig for i år. ikke fått mer enn 600 km i år, men fikk sykkelen 20 okt, så skal vell ikke klage. Nå står hun pent i garasjen, nyvasket og ren, med nytt filter og olje. Kommer til å bytte olje minst engang i sesongen.
Boosterplug er bestilt, og gleder meg litt til å få satt den på.
Av andre ting som skal på i vinter, er radiatorbeskyttelse, og en touring skjerm
Boosterplug er bestilt, og gleder meg litt til å få satt den på.
Av andre ting som skal på i vinter, er radiatorbeskyttelse, og en touring skjerm
Re: Aircooled sin mc blogg
Jeg har to forslag til deg.
Kjøp den aller korteste/minste vindskjermen du finner. Da vil du få en mye renere luftstrøm som bråker mindre. Slipon vil jeg også anbefale. Det er billig moro!
Kjøp den aller korteste/minste vindskjermen du finner. Da vil du få en mye renere luftstrøm som bråker mindre. Slipon vil jeg også anbefale. Det er billig moro!
Re: Aircooled sin mc blogg
Det skjønte jeg ikke helt. Vil f.eks racing skjermen til Puig bråke mindre enn Touring vindskjermen? Sånn jeg leser det på Puig sine sider, så løfter touringskjermen vinden høyere, slik at den ikke treffer meg midt i hjelmen som nå. Etter hva jeg klarer å lese meg til på utenlandske fora, så er vell jakten på en perfekt skjerm, litt som jakten på den hellige gral :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Aircooled sin mc blogg
Alle produsenter av tilbehør reklamerer med bedre funksjon enn originalt, og noe funker da også bedre.
Men ikke alt.
Jeg kjøpte touring kåpeglass til den forrige sykkelen min, Kawasaki GPz 1100, 83 mod.
Glasset hadde en 3 -4cm forhøyning i bakkanten.
Det ble ikke bedre enn det originale, jeg fikk en pulserende luftstrøm over glasset og buldring i hjelmen.
Det ble verst ved kjøring med åpent visir, da kom lufta rett i fjeset og løftet visiret og hjelmen.
Electraen har også uoriginalt kåpeglass.
Det fungerer veldig fint, styrer lufta ut til sidene og forbi meg selv om kåpa sitter langt frem fra setet.
Men ikke alt.
Jeg kjøpte touring kåpeglass til den forrige sykkelen min, Kawasaki GPz 1100, 83 mod.
Glasset hadde en 3 -4cm forhøyning i bakkanten.
Det ble ikke bedre enn det originale, jeg fikk en pulserende luftstrøm over glasset og buldring i hjelmen.
Det ble verst ved kjøring med åpent visir, da kom lufta rett i fjeset og løftet visiret og hjelmen.
Electraen har også uoriginalt kåpeglass.
Det fungerer veldig fint, styrer lufta ut til sidene og forbi meg selv om kåpa sitter langt frem fra setet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Aircooled sin mc blogg
En større skjerm vil løfte vinden, men det vil oppstå turbulens mellom deg og skjermen. Ta noen runder på Youtube, så ser du fort at større vindskjermer ikke bråker mindre. Man får mer beskyttelse, men ofte mye mer støy.aircooled skrev: 28 nov 2018, 10:27 Det skjønte jeg ikke helt. Vil f.eks racing skjermen til Puig bråke mindre enn Touring vindskjermen? Sånn jeg leser det på Puig sine sider, så løfter touringskjermen vinden høyere, slik at den ikke treffer meg midt i hjelmen som nå. Etter hva jeg klarer å lese meg til på utenlandske fora, så er vell jakten på en perfekt skjerm, litt som jakten på den hellige gral :)
Jeg har knota veldig med dette på min GS. Det som ga det desidert beste resultatet var den minste og laveste vindskjermen med en liten ekstraskjerm fra MRA. Jeg får vinden i halsområdet og det støyer ikke på langtnær så mye rundt øra mine som ved større skjerm.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Aircooled sin mc blogg
Her er en interressant artikkel fra Canada Moto Guide
https://canadamotoguide.com/2016/05/04/ ... odynamics/
https://canadamotoguide.com/2016/05/04/ ... odynamics/
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Aircooled sin mc blogg
Da er sesongen startet her på Stord. Hadde en fin tur i går, ned fra Stord til ytterst på Karmøy. 10 grader, og ingen trafikk omtrent. Møtte ett par sykler.


Etterpå måtte det vaskes litt før hun ble satt på plass i garasjen
Etterpå måtte det vaskes litt før hun ble satt på plass i garasjen
Re: Aircooled sin mc blogg
Da har sesongen vart en stund. Har blitt mange fine turer rundt i nærområdet. Inn til Røldal, og fra Røldal over fjellet til Sauda. Rundt øya her. Ned til softis på knapphus flere ganger. Enten alene, eller med guttungen. Sykkelen har oppført seg eksemplarisk. Fått på ny Pouig Touringskjerm, og den hjalp betraktelig. Selv om den ser ut som ei låvedør. Fått på bagasjebærer fra SW motech, og nye fothvilere fra FJR1300. De andre fikk jeg rett og slett ondt under foten av. Så får det bare være at de ikke ser så kule ut.
På lørdag legger vi ut på årets ferie tur over til østlandet. Sykkelen blir med, så kona, og jentungen blir i bilen, og jeg og guttungen tar sykkelen.
Fra stord går turen inn til Odda, inn hardangerfjorden til Eidfjord, og opp Måbødalen og over vidda til Gjeilo. Der ligger vi over, og kjører videre mot Hamar dagen etter. Da legger jeg turen fra Gjeilo ned hallingdal til Hønefoss, opp ved siden av Ransfjorden, opp til Gjøvik og beinveien til Hamar.
På lørdag legger vi ut på årets ferie tur over til østlandet. Sykkelen blir med, så kona, og jentungen blir i bilen, og jeg og guttungen tar sykkelen.
Fra stord går turen inn til Odda, inn hardangerfjorden til Eidfjord, og opp Måbødalen og over vidda til Gjeilo. Der ligger vi over, og kjører videre mot Hamar dagen etter. Da legger jeg turen fra Gjeilo ned hallingdal til Hønefoss, opp ved siden av Ransfjorden, opp til Gjøvik og beinveien til Hamar.