Ketil`s MC-logg - Oppdatering av sesongen 2024 - Del 1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av SverreOlsen »

AJ skrev: 29 apr 2018, 00:35
Ketil skrev: 29 apr 2018, 00:25 Etter å ha konstatert at jeg har en liten oljelekkasje begynner jeg å se hvordan demperne skal demonteres, og i den forbindelse kjenner jeg på mutteren på styrekrona og oppdager til min forskrekkelse at mutteren er så løs at jeg kan kan skru den av med fingrene! En mutter som skal dras til med et moment på 130 nm. Den må ha løsnet over tid og hvor lenge den har vært løs vet jeg ikke. Jeg drar den til og klarer ikke å kjenne noe slakke i styrelager, satser på at øvrige tiltrekkingspunkter har holdt styrekrona på plass.
Ojsann!!
At en mutter med 130 Nm tiltrekkingsmoment har løsnet såpass må jo være rimelig betenkelig. 130 Nm er ganske mye...
Ja det virker rart den har løsnet selv, er mer en de fleste biler skal ha på hjulbolter/muttere.

En kan jo bruke en liten dråpe med locktaigth når det er såpass stor mutter.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Bjerknez »

Spørsmålet er vel om den har vært løsnet tidligere og evt av hvem, og hvorfor den ikke har blitt strammet skikkelig?

Ken liksom ikke helt forestille meg at dette er gjort på fabrikk. Dette hadde vel evt. Kvalifisert som en loten recall?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av kjellv »

Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av mekkern »

kjellv skrev: 29 apr 2018, 08:25 Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Er ikke dette en 2010modell? har denne 8 års garanti? :scratch

Jeg ville skrudd til med korrekt moment og ikke brukt loctite-bare sjekket med momentnøkkel etter en tid for å sjekke om den løsner over tid eller det er gjort en feil tidligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Referat fra Russlandstur

Legg inn av Ketil »

gsx750_80 skrev: 29 apr 2018, 00:30 Ikke sikkert det hjelper i dette tilfellet, men to ganger har jeg kurert lekkasje i gaffeltetting vha Seal Mate, et billig "verktøy" til noen 10ere. Det samme gjaldt en bekjent og hans Ducati Monster. Sjekk evt Seal Mate vha google/youtube.
Hei! Takk for tipset og sikkert kjekt å ha med seg på tur. Men i dette tilfellet tror jeg jeg skal få overhalt gaflene, etter 40000 er det greit å få skiftet olje.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

kjellv skrev: 29 apr 2018, 08:25 Ikke begynn med momentnøkkel og locktite på dette selv. Sykkelen har garanti, og dette skal forhandleren gjøre.
Så lenge man ikke vet hvorfor mutteren er løs, ikke begynn å skru selv. Sett den passe fast og kjør deg tur i dag, men hold øye med mutteren.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Har nok ikke garanti lenger på denne dessverre. Ikke har jeg så kraftig momentnøkkel heller, så har dratt den passe hardt til og blir helt klart å følge med denne fremover ja.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Ketil skrev: 29 apr 2018, 10:22
cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k
Fordi 130 nm på sentermutter vil sette toppkrona og gaffelbeina i spenn hvis krona ikke glir på gaffelbeina når du trekker til. Dette er beskrevet i alle servicemanualer.
Råder deg til å justere og evt smøre styrelager når du allikevel skal ha ut beina.
Setter du dette korrekt sammen så har du "ny" forstilling med superfeeling.
Og toppmutter med 130nm tildratt løsner ikke av seg selv hvis dette er korrekt satt sammen. Akkurat her skal man være nøye.
Lykke til🏍🏍🏍👍😎

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev: 29 apr 2018, 12:16
Ketil skrev: 29 apr 2018, 10:22
cannon skrev: 29 apr 2018, 09:20 Svært viktig at boltene som klemmer styrekrona fast til gaffelbena løsnes før 130nm kronemutter strammes til. Ikke bruk locktight. Tørre gjenger.
Deretter rett moment på klemboltene til gaffelbena.
Har ikke sjekket andre bolter ennå. Men skal se på det i dag, tenker å demontere gaffelbena for overhaling av dempere. Hvorfor skal boltene til gaffelbena løsnes før kronemutter strammes? Skjønte ikke det helt :-k
Fordi 130 nm på sentermutter vil sette toppkrona og gaffelbeina i spenn hvis krona ikke glir på gaffelbeina når du trekker til. Dette er beskrevet i alle servicemanualer.
Råder deg til å justere og evt smøre styrelager når du allikevel skal ha ut beina.
Setter du dette korrekt sammen så har du "ny" forstilling med superfeeling.
Og toppmutter med 130nm tildratt løsner ikke av seg selv hvis dette er korrekt satt sammen. Akkurat her skal man være nøye.
Lykke til🏍🏍🏍👍😎
Tusen takk for raskt og godt svar her :thumleft
Har aldri gjort en slik jobb før, med å justere lager og har heller ikke vært opp med styrekrona før. Er dette vanskelig og kreves det noe spesialverktøy?
På min forrige mc, en gammel Suzuki Vstrom demonterte jeg gaffel og skiftet simmeringer og fjærer. Det gikk greit, men følte meg ikke 100% stødig underveis. På Teneren tenker jeg å levere inn gaffelbeina og få de overhalt på et verksted av en mc-mekaniker. Eventuelt sende de til Maartens Mager Import som jeg har hørt mye bra om.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Smart å gi beina en skikkelig overhaling. Enkelt oljeskift holder ikke når bunnen av gaffelbeina med shims og ventiler er halvtette av slammet som samler seg der over tid.
For å justere styrelager kreves det ofte en hakenøkkel. Trolig kan du bruke en fra Bt. Selve styrelagret (alstå strammingen under øvre krone) skal som regel justeres basert på tiltrekningsmoment.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

Da har jeg tatt av gaffelbeina og skrudd av øvre styrekrone. Skal se om jeg får tak i en hakenøkkel slik at jeg får ut nedre styrekrone og smurt opp lagrene. Regner med lagrene er OK, har ikke kjent noe slakke.

Bilde

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av cannon »

Ser bra ut. Et lite tips: lurt å løsne topp-capen på begge gaffelbeina før de skrus løs fra krona.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

Ble mye mas fra meg nå, men ble litt gira på å finne ut mer av hvordan styrekrona er satt i hop. Etter litt googling og titting på YouTube fant jeg ut at jeg kunne tappe av justeringsmutteren til lagrene. Jeg brukte enden av en liten gummiert skralle og satte mot mutteren, mens jeg banket forsiktig med hammeren. Det gikk overraskende greit. Skal få tak i en hakenøkkel til monteringen. Det nederste lageret sitter fast på nedre styrekrone, mens det øvre gitt greit å ta ut fra rammen med fingrene. Har tørket de rene nå og begge lagrene ser helt fine ut. Så det store spørsmålet som jeg håper noen kyndige kan svare på, er om det er nødvendig å ta bryet og kostnaden med å skifte disse? Holder det å smøre de opp? Hva er levetiden på slike lager egentlig?

Bilde

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av mekkern »

Levetiden er til du får "slakk" eller merker det ikke går mykt og fint med styret.
holdes rust unna (rent nytt fett og ikke bruke høytrykkspyler mot tetningene) så holder det nesten "evig" spesielt ved slike koniske lagere.
Hvis en plukker det opp,rengjør og fetter det opp skikkelig som en service år om annet(samme med svingarmslagring og lenkearmer)
har en lite problemer med disse delene. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

mekkern skrev:Levetiden er til du får "slakk" eller merker det ikke går mykt og fint med styret.
holdes rust unna (rent nytt fett og ikke bruke høytrykkspyler mot tetningene) så holder det nesten "evig" spesielt ved slike koniske lagere.
Hvis en plukker det opp,rengjør og fetter det opp skikkelig som en service år om annet(samme med svingarmslagring og lenkearmer)
har en lite problemer med disse delene. :thumleft
Flott MekkernBilde Da satser jeg på rengjøring og nytt fett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev:Ser bra ut. Et lite tips: lurt å løsne topp-capen på begge gaffelbeina før de skrus løs fra krona.
Tusen takk for gode tips her Cannon!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Lett vedlikehold med et par overraskelser

Legg inn av Ketil »

cannon skrev:Smart å gi beina en skikkelig overhaling. Enkelt oljeskift holder ikke når bunnen av gaffelbeina med shims og ventiler er halvtette av slammet som samler seg der over tid.
For å justere styrelager kreves det ofte en hakenøkkel. Trolig kan du bruke en fra Bt. Selve styrelagret (alstå strammingen under øvre krone) skal som regel justeres basert på tiltrekningsmoment.
Gjorde et søk på hakenøkkel Yamaha oppgir som sitt spesialverktøy. Originalt kom seg på 6-700 kr, litt stivt for et rimelig enkelt verktøy. Men så fant jeg på eBay et tyrkisk firma som lager tilsvarende verktøy. Med frakt kom den seg på 240 kr, bestilte sist mandag ettermiddag og nå fredag ble den levert på døra her i Finnmark. Utrolig kort og billig levering.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Ketil »

Kjøpte i vinter ny vindskjerm til Super Teneren, en touringskjerm fra Puig. Den er 5 cm høyere enn den originale og litt bredere. Har kjørt litt med den nå og den fungerer rimelig bra synes jeg. Mye mindre turbulens enn den gamle i alle fall, men å påstå at det er helt fritt for blafring vil være å ta iBilde
Skal prøve ut flere posisjoner med den før endelig dom felles.
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Elruts84 »

Fantastisk at du fikser å smører selv. Det sparer du jo mye penger på. Så er det sikkert kjekt også så lenge en kan og forstår det... :D

Men begynnte å tenkte på min egen Yamaha 1998 mod. Den har jeg ikke verken smørt inn styret eller slike ting på men merker ikke noe ulyd eller slerk heller da. Men det er kanskje en tanke å begynne å tenke på det.... :-k

Flott sykkel du har :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Ketil »

Elruts84 skrev: 04 jun 2018, 23:09 Fantastisk at du fikser å smører selv. Det sparer du jo mye penger på. Så er det sikkert kjekt også så lenge en kan og forstår det... :D

Men begynnte å tenkte på min egen Yamaha 1998 mod. Den har jeg ikke verken smørt inn styret eller slike ting på men merker ikke noe ulyd eller slerk heller da. Men det er kanskje en tanke å begynne å tenke på det.... :-k

Flott sykkel du har :D

Elruts
Jeg synes det er artig å prøve seg frem og se hva man får til. Har fått mye hjelp inne her på Mcsiden og ellers sett litt på diverse videoer på YouTube. Det er også slik at jeg bor litt langt unna mc-verksted, og da er det greit å gjøre mest mulig selv. For meg har mc-vedlikehold blitt en hobby i hobbyen :D Jeg er heldig å ha en varm garasje å mekke i, og det er en stor fordel.

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med styrekrona di, men som det er kommentert lenger opp i tråden her så kan det være lurt å få gjort rent og smurt opp lager i styrekrona. Grunnen til at jeg begynte med dette var at jeg hadde en gaffellekasje og oppdaget da også at mutter på styrekrona var løs. Tok derfor opp hele styrekrona når fremgaffel likevel var demontert. Mine lager var helt fine, så gjorde bare rent og smurte opp. Det fine med å prøve seg litt frem er at du blir godt kjent med sykkelen din.

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv

Legg inn av Elruts84 »

Ketil skrev: 04 jun 2018, 23:28 Jeg synes det er artig å prøve seg frem og se hva man får til. Har fått mye hjelp inne her på Mcsiden og ellers sett litt på diverse videoer på YouTube. Det er også slik at jeg bor litt langt unna mc-verksted, og da er det greit å gjøre mest mulig selv. For meg har mc-vedlikehold blitt en hobby i hobbyen :D Jeg er heldig å ha en varm garasje å mekke i, og det er en stor fordel.

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre noe med styrekrona di, men som det er kommentert lenger opp i tråden her så kan det være lurt å få gjort rent og smurt opp lager i styrekrona. Grunnen til at jeg begynte med dette var at jeg hadde en gaffellekasje og oppdaget da også at mutter på styrekrona var løs. Tok derfor opp hele styrekrona når fremgaffel likevel var demontert. Mine lager var helt fine, så gjorde bare rent og smurte opp. Det fine med å prøve seg litt frem er at du blir godt kjent med sykkelen din.
Ja det er helt sant. Det er slik jeg også har holdt på. Her på MC siden har jeg lært utrolig mye. Og så er det litt det at ingen spørsmål er dumme.
Har også god garasje og stå i. Men så er det av og til at "tid" ikke alltid noe en har for mye av i forhold til at en vil ut å kjøre og tid etter jobb. Men veldig kjekt på vinter halvåret og jobbe litt med sykkelen.

Ja det blir kanskje noe av vinter halvåret kan brukes til. Smøring av styrekrone ect. Det er som oftest surt som surt kan bli ute i denne perioden. :lol

Kjekt du deler bilder og forteller. Interessant lesning :D Så bare fortsett med det. Mange leser uten og kommentere :D

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - Metzeler Karoo Street prøves

Legg inn av Ketil »

Da har jeg i dag lagt om til Metzeler sine nye Karoo Street. Har vært nyskjerrig på dette dekket siden det ble lansert og har så langt bare lest gode kritikker. Men jeg ser noen mener framdekket plystrer litt vel mye i hastighet rundt 100 km/t. Dette skal være et 70/30 dekk, altså 70 % asfalt og 30 % grus. Det har grovere mønster enn de mer vanlige 90/10 dekkene som brukes på de fleste ADV-sykler, men ikke knaster som Karoo 3 og Continental TKC 80 som er 50/50 dekk. Så dette er altså en mellomting. Hjulene ble montert i kveld, men sommerværet i Finnmark innbød ikke til langtur i kveld, så det ble bare noen km langs landeveien her for en liten test. Førsteinntrykket var godt og sykkelen føltes ikke noe mindre svingvillig enn tidligere, og noe høy plystring klarte ikke jeg å høre. Men denne turen var uansett for kort til å si noe fullstendig. Planlegger en utfart i helga på grusveiene i øvre Pasvik, så da får jeg kjent litt mer på dekkene, både på dårlig asfalt og på grus av varierende kvalitet.

Dekkene ble kjøpt og lagt om hos et lokalt dekkfirma, ble litt dyrere enn å bestille på nett, men synes det er greit å støtte lokalt næringsliv og så leverer de raskt.

Bakdekk
Bilde

Framdekk
Bilde

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Ketil »

Med utsikter for opp mot tosifret temperatur sist lørdag pakket jeg for en overnattingstur i Øvre Pasvik. Dette er et område jeg er relativt godt kjent, men i helga fant jeg ut at jeg skulle prøve ut en skogsbilvei jeg var med bil for mange år siden. Det er mange grusveier i Pasvik og de fleste av dem ble laget da skogbruket var den store næringsveien i Pasvik. De fleste veiene blir delvis vedlikeholdt da de fører inn til populære utfartsområder. Men grusveien jeg hadde sett meg ut er blant de som har forfalt og som kan være utfordrende å forsere med vanlig bil, tenkte den kunne være fin å få testet ut mine nye Karoo Street :D

Bilde

Her på tur innover retning Øvre Pasvik Nasjonalpark

Første del av turen gikk langs fylkesvei 885 sørover i Pasvikdalen, en vei som nylig kom på 8. plass i kåringen av Norges dårligste veier. Denne veien er i seg selv en utfordring med vanlig bil og mc, da den er full av hull, humper og langsgående sprekker. Men med en Super Tenere med god fjæringsvei er det derimot ikke noe problem :D Noen kilometer sør for Vaggetem tok jeg av fra 885 og kjørte innover skogsbilveien mot Ødevann. Første del av veien er av bra kvalitet og godt gruset, men etter noen km er det satt opp et par store steiner som delvis sperrer veien og som markerer at derifra kjører du på eget ansvar.

Bilde

På tur innover

Veien videre innover skogen har mer variert kvalitet og enkelte steder er den i ferd med å gro helt igjen. Det gikk helt greit å kjøre og artig å utfordre seg på grusen. Dekkene opplevdes trygge og tillitsvekkenede på vanlig grus, men i partier med våt jord/gjørme var de ekstremt glatte da sporene i dekkene ble fylt igjen. Her har nok grovere knastedekk vær bedre.

Bilde

Bakdekket tettet igjen i gjørma, her var det ikke mye feste.

Målet for lørdagens tur var å kjøre inn til veien ender og slå leir ved et skogsvann som ligger ved grensen mot nasjonalparken. Jeg fant frem til en gammel leirplass hvor jeg kjørte helt ned til vannkanten. I og med at sommermyggen ikke er klekket ut ennå og værmeldingen så fin ut, valgte jeg å bruke en gapahuk. Det er noe eget ved å sove nesten under åpen himmel og ligge i soveposen med utsikt mot vakker natur.

Bilde

Bilde

Øvre Pasvik nasjonalpark er kjent for sin urskog, dette er faktisk det største gjenlevende urskogsområdet i Norge. Å vandre i dette området er en spesiell opplevelse. Terrenget er lettgått og du vandrer mellom flere hundre år gamle trær hvor skogen har fått lov til å leve og dø naturlig. Det nærmeste store vannet her heter Ødevann, og navnet passer godt, dette er skikkelig ødemark. Like ved Ødevann ligger Revsaksskaret som er en canyon sprengt ut på slutten av istiden. Den er en revne i skogen på en liten kilometer, omkranset av bratte klipper som ikke er vanlig å se i Pasvik, og med et mørkt vann med ukjent dybde i bunnen av kløfta. Jeg gikk langs hele skaret og ble sittende en god stund på en av klippene og undre over naturens drama som skapte denne canyonen, for over 10 000 år siden.

Bilde

Bilde

Revsaksskaret

Det ble noen kilometer gjennom skogen den kvelden før jeg kom tilbake til campen min. Det er ingen spøk å orientere i Pasvik, tett skog avbrutt av myrer og vann, og ingen fjell som holdepunkter, gjør at det er lurt å ha en gps i lomma. Her er det mange erfarne turfolk som har gått seg vill. Tilbake i campen ble det middag over primus og en pils, før jeg tok fiskestanga og ruslet en tur rundt vannet. Det ble ikke mange kastene, men ei lita gjedde ble fristet av sluken min. Vindstille og lav kveldssol bidro til vakre speilbilder av skogen i vannflaten.

Bilde

Søndag morgen våknet jeg opp til overskyet vær med utsikt til at det kunne bli noe regn. Etter en morgenkaffe ved vannkanten pakket jeg sammen og lastet på sykkelen. Planen denne dagen var å returnere tilbake til hovedveien og kjøre noen km sørover på 885 til Gjøkåsen, for å ta grusveien til Grensefoss helt sør i Pasvik. På tur ut av Ødevannsveien stoppet jeg ved Gjøkvannet og Gjøkvasskoia. Denne koia var bolig for skogsarbeidere og kokke i mange tiår, når skogsdriften i Pasvik var på sitt største. Nå er det lenge siden skogsarbeiderne har forlatt koia og forfallet er tydelig. Det er synd at slike bygg ikke tas bedre vare på, de er et viktig kulturminne og det er mye historie i disse veggene.

Bilde

Gjøkvasskoia

Grusveien inn til Grensefoss har en langt bedre standard. Den brukes mye av Forsvaret som patruljerer grensen mot Russland og de har et observasjonstårn inne ved Grensefoss. I tillegg er det en god del turister og turfolk som kjører til veiens ende for å gå stien inn til treriksrøysa, hvor Russland, Finland og Norge møtes.

Bilde

På tur inn mot Grensefoss.

Jeg har mange ganger vandret stien inn til treriksrøysa, så for meg var ikke det aktuelt, men i området ved Grensefoss hadde jeg ikke vært så mye før. Jeg kjørte så langt det var mulig å kjøre og parkerte nede ved Pasvikelva, hvor det var utsikt mot strykene til Grensefoss. Pasvikelva er Norges mest vannførende vassdrag etter Glomma. Den ble før og etter krigen utsatt for flere kraftutbygginger, så på strekningen fra Enaresjøen og ut til utløpet ved Kirkenes er det hele 7 kraftverk; 5 russiske og 2 norske. Alle de store fossefallene i Pasvikelva ble utnyttet, så når vi i dag snakker om Grensefoss er det dessverre ikke lenger noen foss der, men et russisk kraftverk som regulerer hvor mye vann som slippes ut gjennom strykene. Til tross for massiv kraftutbygging er det likevel en bra bestand av ørret i Pasvikelva, og elva er velkjent for sin storørret.

Bilde

Utsikt mot Grensefoss, stryket til venstre i bildet, og det norske vakttårnet på Grenseberget til høyre i bildet.

Jeg tok med fiskestanga og ruslet langs elva opp mot stryket, i håp om å få tatt en ørret. Det ble vanskelig å komme til ved stryket, da grenselinjen mellom Norge og Russland går på tvers av stryket, og risikoen for å bli tatt for å fiske på russisk side var stor i og med at soldatene i tårnet garantert hadde meg i fokus på kikkertene sine. Kaster du sluken over på russiske side, krenker du russisk territorium og må regne med en bot på flere tusen kroner. Jeg gikk under reingjerdet og beveget meg helt inn til grenselinja, så nære grensen det er lov å gå. Jeg har bodde dette området i 20 år, og jeg har reist veldig mye i Russland, det er likevel fortsatt spesielt å stå så nære grensen og filosofere over den store forskjellen i historie og kultur denne grensen representerer.

Bilde

Det er 4 meter mellom den norske (gule) og den russiske grensestolpen, og grensen går på nøyaktig 2 meter.

Bilde

Grensegaten fortsetter over stryket og på en øy i elva. Herifra følger grensen djupålen i Pasvikelva.

Jeg tok noen kast i elva mens jeg spaserte tilbake til der jeg hadde parkert, men noen ørret ble det ikke denne gangen. Så da ble det bare brødskiver og kaffe til lunsj, ikke ille det heller når du kan spise ute i slike omgivelser. Det var på tide å tenke på hjemveien og siste stopp på turen var å kjøre innom Nyrud som er endepunktet for fylkesvei 885. Nyrud ligger innenfor Pasvik naturreservat som er spesielt kjent for sin fuglebestand, og som et viktig hekkeområde for vadefugl. Bebyggelsen på Nyrud består av et gårdsanlegg fra 30-tallet som i dag huser Norges minste politistasjon, i sommerhalvåret er det to politifolk som har tjeneste her. Deres offisielle oppdrag er å utøve politimyndighet i forhold til grensekrenkelser og være et slags utmarkspoliti. Mange mener derimot politiet på Nyrud siden de ble etablert der på 50-tallet, har hatt i oppgave å følge med lokalbefolkningen med tanke på spionasje. Jeg har vanskelig for å tro at dette er en del av deres mandat i dag, men man kan jo fundere litt på hvorfor det sitter to politi her i ødemarken når det ellers i landet er mangel på tjenestemenn.

Fra Grensefoss kjørte seg tilbake på grusveien retning Gjøkåsen, men tok av mot Hestefoss og kjørte "tyskerveien" langs elva ned til Nyrud. Her traff jeg på en av de nye politibetjentene ute og slo av en prat med han. Hyggelig kar fra Vestfold som var svært glad for å tilbringe et halvår som ødemarkspoliti. Det ble ikke tatt noen bilder på Nyrud, men i videoen under her ankommer jeg Nyrud på slutten av filmen. Kjørte med Gopro-kamera på denne helga i tilfelle jeg skulle være heldig å treffe på en bjørn. Ble ingen bjørn på film dessverre, men noen gigabyte grusvei har jeg derimot:-)



På tur fra Nyrud kjørte jeg en liten avstikker ned til Pasvikelva igjen for å ta bilde av den gjenværende brukonstruksjonen av brua som tyskerne fikk bygd her under krigen. Brua ble bygd for å koble Pasvikveien til det finske veinettet lenger sør. Da tyskerne trakk seg ut høsten 1944 sprengte de brua, og siden har forvridde stålkonstruksjoner stått opp av elva som et slags krigsminne.

Bilde

Nyrudbrua slik den ser ut i dag

Bilde

Fra norsk side på Nyrud ser du rett over til et russisk vakttårn.

Resten av hjemturen ble tatt i et jafs, med slalåmkjøring mellom de verste humpene på fylkesvei 885. Til slutt noen få ord om Metzeler Karoo Street. Det ble ikke mer enn knappe 200 km denne helga, med det ble kjørt på mye forskjellig underlag, alt fra asfalt til partier med gjørme. På asfaltkjøring viser de svært gode egenskaper og jeg følte ingen begrensinger i forhold til Metzeler Tourance Next, helt på høye vil jeg si. På gruskjøring ga de meg både trygghet og selvtillit til å utfordre meg selv, mer enn det jeg har turt før på grus. Her er det stor forskjell fra mine gamle Tourance Next, som også var kurante på lett gruskjøring, men Karoo Street oppleves å være i en annen divisjon. Så førsteinntrykket er helt klart veldig positivt, de fungerer supert på både asfalt og grus. Jeg hørte litt plystring fra framdekket når jeg passerte 80 km/t, men dette var ikke sjenerende og i alle fall ikke et problem når ørepropper brukes. Har tidligere hatt Heidenau K60 på en Vstrom og de var det mye mer lyd av. Så det blir spennende å teste resten av sesongen når det blir lengre turer, og spesielt å se hvordan slitestyrken er.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ketils mc-liv - På liten grustur i Øvre Pasvik

Legg inn av Bjerknez »

Dæven... den "campingplassen" du fant hvor du slo opp gapahuken så veldig idyllisk ut :thumleft

Svar