
Vinterlagring - uisolert garasje?
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Nestegang du besøker den, så ta gjerne et bilde. 

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Klubblokalet er en ombygd låve, og alle syklene står på høyloftet - tørt og fint. MC-heisen opp fra verkstedet er gaffelen fra en gaffeltruck. Der oppe er det lademuligheter for den som trenger det. Aldri hørt at noen har hatt problemer med sykler lagret på Låven - den er ikke isolert, så temperaturen varierer mye gjennom vinteren. Men det er TØRT, helt tørt. Støv må påregnes - gamle stretch-laken løser utfordringen.
Toppet opp batteriet på Strom'en forrige lørdag, selv om det kanskje ikke var nødvendig. Snart sesong nå...
Toppet opp batteriet på Strom'en forrige lørdag, selv om det kanskje ikke var nødvendig. Snart sesong nå...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Faren med all lagring er nok mest knyttet til bensin og batteri. Det fins tilsetninger for å ha i tanken slik at man ikke får problemer med bensinen. De selges ofte hos forhandlere av maritimt utstyr/motorer. Batteriet er bare å ha en bra lader til.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Lagrer i kald garasje med trekk over syklene. Noen ganger når jeg husker det hiver jeg på et strech laken.
Har en luft tørker type https://www.marineshop.no/opplagsutstyr ... 0_EALw_wcB
Denne holder garasjen tørr og fungerer helt ned mot null grader i motsetning til mange andre som ikke fungerer under 10 grader. Kjekk sak når madammen parkerer bilen full av snø på sin garasjehalvdel uten at jeg oppdager det tidsnok
Garasjen er ihvertfall knusktørr året rundt. I tillegg avgir den litt varme.
Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Har en luft tørker type https://www.marineshop.no/opplagsutstyr ... 0_EALw_wcB
Denne holder garasjen tørr og fungerer helt ned mot null grader i motsetning til mange andre som ikke fungerer under 10 grader. Kjekk sak når madammen parkerer bilen full av snø på sin garasjehalvdel uten at jeg oppdager det tidsnok

Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.AJ skrev: 02 apr 2018, 20:15Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
98 oktan har typisk inneholdt lite eller ingen etanol, i motsetning til 95 oktan. Pga problemer knyttet til etanol i drivstoff velger mange å fylle opp med 98 oktan før vinterlagring. (Evt fordeler med å blande inn olje er jeg ikke kjent med)cannon skrev: 02 apr 2018, 21:01Hva er begrunnelsen for å lagre med 98-oktan, og å blande inn olje? Jeg har vinterlagret sykler i kald garage i en mannsalder, mange ulike typer med og uten innsprut. Bensin som lagres noen måneder oppleves helt lik som "fersk" bensin. Syklene er lettstartet, de går like bra og alt er på stell, uansett hvor gammel bensinen er. Det samme gjelder bensin til plenklipper og motorsag. Ingen merkbar forskjell.AJ skrev: 02 apr 2018, 20:15Høres ut som et godt tips. Noterer meg dette i tillegg til å fortsette med å fylle full tank 98 oktan de siste kjøreturene før vinterlagring.Bergen skrev: 02 apr 2018, 20:09 Angående bensin fikk jeg et tips her før vinteren. Hell i en knapp halv desiliter 2 takts olje på full tank og kjør sykkelen 10 min før lagring. Ryker litt på første tank, men beskytter overflater og skader ingen verdens ting.
Jeg tenker: 4 til 6 måneder i garasjen for en motorsykkel kan kalles parkering. Syklene utsettes uansett ikke for værre påkjenninger enn de gjør ved vanlig bruk gjennom sesongen, med varme, kulde, fuktighet osv.
HVIS jeg skulle bruke "oljetrikset" (noe jeg ikke skal) så ville jeg ha blandet bittelitt olje i bensinen ved nesten tom tank og deretter tomgangskjørt sykkelen noen minutter, for deretter å fylle opp tanken med ren bensin uten olje. Ingen grunn til å "brenne" mer olje enn nødvenig i forbrenningskammer.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39842
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Begrunnelsen er å unngå dårlig bensinkvalitet og innvendig smøring av tanken med tanke på evt. kondens.
95 oktan bensin, som er standarden nå til dags, har dårligere "lagringskvalitet" enn 98 oktan i det den inneholder mer etanol, som altså forringes over tid i langt større grad enn 98 oktan.
En del vil sikkert se på dette som en udokumentert påstand. Og det skal jeg ikke si meg uenig i.
Men jeg vil nå uansett ikke gå på akkord med disse tingene og fyller konsekvent på 98 oktan når sykkelen vinterlagres. Neste gang det skjer vil altså tanken også få en liten dose 2-takstolje.
95 oktan bensin, som er standarden nå til dags, har dårligere "lagringskvalitet" enn 98 oktan i det den inneholder mer etanol, som altså forringes over tid i langt større grad enn 98 oktan.
En del vil sikkert se på dette som en udokumentert påstand. Og det skal jeg ikke si meg uenig i.
Men jeg vil nå uansett ikke gå på akkord med disse tingene og fyller konsekvent på 98 oktan når sykkelen vinterlagres. Neste gang det skjer vil altså tanken også få en liten dose 2-takstolje.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5035
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Ved vinteropplag av fritidsbåt, der ser jeg på fylling av tanker før opplag som en grei regel. Stort volum og store tanker hvor kondens kan feste seg og renne ned og blande seg.
På en liten motorsykkeltank derimot, ser jeg egentlig ikke helt nødvendighet, men selvfølgelig, ønsker man å minimere sjansen så er det helt klart best.
Når det gjelder aldring av bensin, så har jeg ikke troa.
Har en moped på hytta, står fort i flere år mellom hver gang den startes(den står i et vedskjul). Åpner bensinkrana og tråkker den i gang som ingenting hver gang.
Har noen tohjulinger og en bil stående i utlandet. Står gjerne hele vinteren. Det også starter som ingenting.
Motorsager, snøfresere og gressklippere likeså. Choke og drar i snora.
Ingen får full tank, ingen får totaktsolje utenom motorsagene.
Jeg lagret min MC på nesten tom tank både denne vinteren og den forrige. Det bekymrer meg ingenting, og ikke er det problemer heller.
Jawaen som jeg har kjørt i hele vinter har stått ute i snø og regn, kjørt i varmegrader og kuldegrader. Stått varmt og trillet ut og omvendt, ingen kondens i bensin.
Ikke åpnet en forgasser heller som har irret innvendig heller før, noen gang.
Å toppe tanker før lagring gjør jo ingenting, men ser ikke på det som veldig nødvendig etter mine erfaringer.
På en liten motorsykkeltank derimot, ser jeg egentlig ikke helt nødvendighet, men selvfølgelig, ønsker man å minimere sjansen så er det helt klart best.
Når det gjelder aldring av bensin, så har jeg ikke troa.
Har en moped på hytta, står fort i flere år mellom hver gang den startes(den står i et vedskjul). Åpner bensinkrana og tråkker den i gang som ingenting hver gang.
Har noen tohjulinger og en bil stående i utlandet. Står gjerne hele vinteren. Det også starter som ingenting.
Motorsager, snøfresere og gressklippere likeså. Choke og drar i snora.
Ingen får full tank, ingen får totaktsolje utenom motorsagene.
Jeg lagret min MC på nesten tom tank både denne vinteren og den forrige. Det bekymrer meg ingenting, og ikke er det problemer heller.
Jawaen som jeg har kjørt i hele vinter har stått ute i snø og regn, kjørt i varmegrader og kuldegrader. Stått varmt og trillet ut og omvendt, ingen kondens i bensin.
Ikke åpnet en forgasser heller som har irret innvendig heller før, noen gang.
Å toppe tanker før lagring gjør jo ingenting, men ser ikke på det som veldig nødvendig etter mine erfaringer.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Hver eneste vår får vi en del scootere (50cc) på verkstedet som ikke vil starte etter vinteropplag. De aller fleste tilfeller er det nok å drenere forgasser, evt bytte ut bensinskvetten på tanken. Så helt uproblematisk kan man ikke si at vinterlagring kan være.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet 

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Ikke særlig vanlig. Har bare hørt om en som gjorde det. En bygdeoriginal som hengte Gileraen opp i ei bjørk for å hvile hjulene.Juicebox skrev: 02 apr 2018, 23:51 Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet![]()
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Belastning på dekkene kan du nok bare glemme. Er nok en betydelig større risiko å forsøke å henge biken opp, men finner du feste i RAMMA, skader det nok ikke mer enn eventuellt litt lakk.Juicebox skrev: 02 apr 2018, 23:51 Apropos vinterlagring, hvor vanlig er det å henge syklene og er det trygt å gjøre det? Syns det er en kul tanke og fordelene kan jo være at det tar mindre gulvplass, slipper å belaste dekkene og det ser ganske spektakulært ut når den henger ute i garasjen, stuen eller showrommet![]()
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.
Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?
Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Hehe, måtte bevege litt på smilebåndet nå merket jeg. Belaste dekkene?
Jeg kan være petimeter selv, men tåler ikke dekkene kontakt med tørt underlag i noen måneder så er dte jaggu meg ikke liv laga, hehe.
Dette med vinterlagring og synsing rundt dette har jo tatt helt av her synes jeg. Vask sykkelen, smør kjedet, og fyll opp tanken. Så setter du den bort og evt. under et laken for å holde støv/pollen unna. Vedlikeholdslader er nok kjekt og koble til hvis sykkelen står veldig kaldt over lenger tid muligens, men bortsett fra det, så kan jeg ikke skjønne at en sykkel skal ta skade av å stå rolig noen måneder.
Som tidligere nevnt så er den økte faren for andre skader større ved å henge den opp enn å la den stå på hjulene som den er designet for.
Jeg kan være petimeter selv, men tåler ikke dekkene kontakt med tørt underlag i noen måneder så er dte jaggu meg ikke liv laga, hehe.
Dette med vinterlagring og synsing rundt dette har jo tatt helt av her synes jeg. Vask sykkelen, smør kjedet, og fyll opp tanken. Så setter du den bort og evt. under et laken for å holde støv/pollen unna. Vedlikeholdslader er nok kjekt og koble til hvis sykkelen står veldig kaldt over lenger tid muligens, men bortsett fra det, så kan jeg ikke skjønne at en sykkel skal ta skade av å stå rolig noen måneder.
Som tidligere nevnt så er den økte faren for andre skader større ved å henge den opp enn å la den stå på hjulene som den er designet for.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Du kan jo ikke henge biken fast i et punkt lavere enn tyngdepunktetJuicebox skrev: 03 apr 2018, 15:29 Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.
Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Det handler bare om forskjellige preferanser og det som gjør mennesker ulike og spesielle
men ja, øker faren ja, øker også showfaktoren om man ikke har en ordinær garasje men et showrom!
Med belastning av dekk så var baktanken min bare at det skulle leses som en myte. Unnlot å skrive det fordi jeg vet at sykkelfolk, som alle andre folk, selv vet best hva som er best
Alt annet har blitt diskutert tidligere og vi alle vet at sykkelen burde stå på to hjul, men det å henge opp syklene gir andre fordeler også. Ville bare høre synspunkter og ideer rundt det og ikke at det ikke burdes eller at ideen burde forbys

Med belastning av dekk så var baktanken min bare at det skulle leses som en myte. Unnlot å skrive det fordi jeg vet at sykkelfolk, som alle andre folk, selv vet best hva som er best

Alt annet har blitt diskutert tidligere og vi alle vet at sykkelen burde stå på to hjul, men det å henge opp syklene gir andre fordeler også. Ville bare høre synspunkter og ideer rundt det og ikke at det ikke burdes eller at ideen burde forbys

Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Vel, kanskje ikke henge men løfte den om man skal være pirketeZZR-Erling skrev: 03 apr 2018, 15:55Du kan jo ikke henge biken fast i et punkt lavere enn tyngdepunktetJuicebox skrev: 03 apr 2018, 15:29 Man ser jo at det finnes løftere som bare bruker et festepunkt, svingarmbolten eller rundt det området, og kanskje et annet punkt for å stabilisere sykkelen. Om man har noe sånt installert i veggen, selvsagt må veggen være forsterket, kan det være en kul løsning.
Vil det ha noe å si om sykkelen blir lagret i en wheelie-posisjon, mtp olje og bensin?![]()

- FredrikE24
- Innlegg: 5035
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Har ved to anledninger hengt min 300kilos sykkel i taket. Funka det, men om vinteren får den stå på støtta :) midtstøtta, men sidestøtta hadde ikke gjort meg noe!
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Om det var sarkastisk, plass ja?

Plass er noe de fleste skulle ønske seg mer av. Dette gjelder vel privatpersoner som bedrifter. Å lagre sykler effektiv vil bare føre til mer effektiv plass. Forhandlere bruker gulvarealet nå til dags, hva om de heller hadde utforsket "rommet", altså volumet? Vil du ikke si at det alene er en ganske stor fordel da?
- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Jeg ser tanken rundt plassbesparelse, men la oss si at en forhandler kunne lagre 100 sykler på gulvet hvor dem tok feks. 3.000 for hver sykkel for vinterlagring. La oss si at dem hang opp 20 av syklene. Det blir altså 60.000 kr. i økte inntekter.Juicebox skrev: 03 apr 2018, 18:05Om det var sarkastisk, plass ja?
Plass er noe de fleste skulle ønske seg mer av. Dette gjelder vel privatpersoner som bedrifter. Å lagre sykler effektiv vil bare føre til mer effektiv plass. Forhandlere bruker gulvarealet nå til dags, hva om de heller hadde utforsket "rommet", altså volumet? Vil du ikke si at det alene er en ganske stor fordel da?
Men så skal man kjøpe inn forsvarlig utstyr til å gjøre dette. 20 sykler veier fort 4-5 tonn og det øker krav til både styrken på taket og myye annet. Så kommer forsikring inn i bildet. Hva hvis en av syklene ramlet ned (oppå de andre syklene under)? Da er det ikke EN sykkel som blir skadet men kanskje 4-5 eller flere.
Så er det jo noen som kanskje vil ha ut sykkelen sin (som henger i taket) før de andre... Kan bli en krevende prosess på et tettstappet lager....
Tanken er god, men jeg vil tippe forhandlere har tenkt på dette...?
Jeg ville vertfall ikke at min sykkel skulle hengt 6 måneder i taket. Jeg er ganske sikker på at dette vil gi merker/skader/riper i sykkelen fra festepunkter etc.
Skulle i absolutt ytterste konsekvens dekkene ha stått seg i stykker etter 6 måneder, så koster det ikke all verden med to nye dekk, og sykkelen ellers er like hel.
Har man så liten plass at motorsykkelen må henge i taket, så mener jeg det må være bedre og bruke pengene på og bygge ett eget skjul til sykkelen. Hadde jeg harr muligheten til å plassere sykkelen i stua (samt bodd alene) så hadde den stått der.
Å sette en sykkel på tvers fremst i garasjen bør ikke by på store problemer. Normalt gjør jeg det på den måten og sykkelen tar ikke mer enn ca. en meter av plassen. Jeg kan fint parkere bilen forran sykkelen.
Hadde jeg ikke hatt noen som helst mulighet til å lagre den under tak og vekk fra det våte element, så hadde jeg satt den på vinterlagring, men ikke hengende fra noen kroker i taket.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Ikke for å kverulere, men det skal da ganske mye til for at en sykkel skal ramle (om man ikke er helt dust og henger den med fiskesnøre og fiskekrok fra et fagverk av fiskeben)
Nå skal jeg ikke late som jeg er noe ekspert her angående dette feltet, men når jeg ser automatiserte/robotiserte lagerbygninger der "robotarmer" lett kan velge ut hvilken som helst vare på varehylla, så må jo logistikken med hvem sin sykkel som skal ut først være barnemat? Vi kan jo sammenligne dette med en brusautomat, kanskje litt forenklet, men ja, du velger den brusen du vil ha og der kommer brusen du vil ha. Nei, ser ikke for meg at forhandlere tenker seg en slik løsning imorgen, men teknologien er der ihvertfall! Istedenfor å bruke masse plass på bakken, kan da rommet effektiviseres og dermed kan fotavtrykket på lagerbygningene være mindre. Dette bidrar jo bare til et mer fremtidsrettet og mer effektivt bygg, plassmessig. Eller er jeg helt dust nå?
Det finnes forresten automatiserte bilparkeringer fra før
Men når det gjelder private garasjer, om du har plass til å ha sykkelen stående på betonggulvet i garasjen og ikke har noe mer business med plassen, flott... Jeg personlig syns det er kult og gøy å kunne bruke sykkelen til noe annet enn at den bare står under et halvslitt sengetrekk. å bruke sykkelen til noe annet kan være at den blir hengt opp som et maleri, et kunstverk, blikkfang, kleshenger i garasjen... fantasi vettu. Mer praktisk er at gulvet er nå mer brukervennlig til det du måtte finne på å bruke gulvet til.
Nå bare "filosoferer" jeg om en mer effektiv fremtid


Nå skal jeg ikke late som jeg er noe ekspert her angående dette feltet, men når jeg ser automatiserte/robotiserte lagerbygninger der "robotarmer" lett kan velge ut hvilken som helst vare på varehylla, så må jo logistikken med hvem sin sykkel som skal ut først være barnemat? Vi kan jo sammenligne dette med en brusautomat, kanskje litt forenklet, men ja, du velger den brusen du vil ha og der kommer brusen du vil ha. Nei, ser ikke for meg at forhandlere tenker seg en slik løsning imorgen, men teknologien er der ihvertfall! Istedenfor å bruke masse plass på bakken, kan da rommet effektiviseres og dermed kan fotavtrykket på lagerbygningene være mindre. Dette bidrar jo bare til et mer fremtidsrettet og mer effektivt bygg, plassmessig. Eller er jeg helt dust nå?

Det finnes forresten automatiserte bilparkeringer fra før

Men når det gjelder private garasjer, om du har plass til å ha sykkelen stående på betonggulvet i garasjen og ikke har noe mer business med plassen, flott... Jeg personlig syns det er kult og gøy å kunne bruke sykkelen til noe annet enn at den bare står under et halvslitt sengetrekk. å bruke sykkelen til noe annet kan være at den blir hengt opp som et maleri, et kunstverk, blikkfang, kleshenger i garasjen... fantasi vettu. Mer praktisk er at gulvet er nå mer brukervennlig til det du måtte finne på å bruke gulvet til.
Nå bare "filosoferer" jeg om en mer effektiv fremtid


- Bjerknez
- Innlegg: 24641
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Tenk på hva ting koster, samt markedet. Slike systemer du skisserer koster mye penger.
Re: Vinterlagring - uisolert garasje?
Alt er mulig så lenge noen er villige til å betale for det!
Å henge sykkelen i taket i stua var en av de mest morsomme på denne tråden

Å henge sykkelen i taket i stua var en av de mest morsomme på denne tråden

"Do the right thing"