Jeg tror nøkelen for å lykkes samt bli trygg på sykkelen er mengdetrening. Kjøreskole alene er ikke nok til å ta deg fra en sylfersk fører til en selvsikker motorsyklist på bare noen uker.
Selv så øvekjørte jeg ekstremt mye. Kjørte vel 20.000km. før oppkjøringen. Det kjøreskolen hjalp MEG med følte jeg var egentlig ikke veldig mye og strengt tatt ikke verdt pengene, men man får en liten kickstart og man føler seg tryggere med en kjøreskolelærer til å begynne med. Hovedmålet er jo og klare oppkjøringen og det er den kjørelærer til syvende og sist skal få deg igjennom.
Skolesykkelen jeg kjørte som var en Honda CB500 var alt for liten til meg, men man lærer seg å bruke det verktøyet man har så det gikk seg til.
Jeg fikk gode tilbakemeldinger gjennom hele opplæringen og selv om jeg var litt nervøs før oppkjøringen så besto jeg med glans. Kun positivt og bemerke og spesielt ble sensor imponert over at jeg brukte blinklys HELE tiden. I følge sensor så vitnet dette på at jeg var sikker på sykkelen. De aller fleste dropper blinklyset når dem føler seg stresset sa han.
Hadde jeg ikke øvekjørt en del selv, så hadde det nok ikke gått like bra.
Den beste opplæringen man får (synes jeg) er når man kjører bak en erfaren motorsyklist på litt svingete veier. Man legger merke til sporvalget og man er ikke like nervøs for å drite seg ut. Heng deg med på langturer med noen her inne som vil ta deg under sine vinger med gul vest så skal du se at du fort blir litt mer selvsikker.
Men ikke bli like selvsikker som meg. Det kan koste deg førerkortet for en god stund...