Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av gsx750_80 »

Nickelilltroll skrev: 14 sep 2017, 12:46 Sykkeln kommer i hus om ca 3 uker.

Håller på å beställer delar redan nu. Kommer att riva ned sykkeln og bygga upp igjen :) Smiler nu men vi får väl se :O

Skall visst ha ett typiskt gs-problem med sig. Den laddar inte. Kommer att se över alla jordingar, ledningar, stator med kontakter, batteri och till sist regulator. Full pris på orginal regulator är runt 4500kr, på ebay finns dom helt nya under 500-lappen, dock från Kina....Någon som prövat dessa? Skräp?

Svettar från motoren så detta blir med under renovering av motor.

Bromsar som inte är ok, har beställt renoveringskit.

Söker febrilt efter en GSXR-front end, vi vår se vad jag hittar.

Går i tankarna om att byta ut hela elsystemet mot ett 12v M-unit med digital speedo och lithiumbatteri. Här är jag färsk så jag måste läsa mig upp lite.

Annars är jag mer glad i bar rise vs clip ons så vi får se. Smått av lykter och led av det som går :thumleft
Artig å følge denne tråden, synes jeg. Det er en "ordentlig" motorsykkel, som ser ut som nettopp det, synes jeg. Mesteparten av dagens sykler ser kjedelige og kjønnsløse ut, og vekker omtrent like mye ha-begjær som en vaskemaskin eller tannbørste. .
Ser med skrekk og gru fram til dagen da motorsykler eventuelt blir elektriske. Håper jeg på det tidspunktet er død eller moden for rullator feks, og ikke evner å kjøre uansett.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Phuuu! 12 timmar med mecking idag. Kl 21 ikväll hade jag funnit felet!

Var flottörnålarna på nr 1-3 som satt fast. Otroligt irriterande då det var det enda jag inte sett över! Dom var så sprättiga och fina att jag var säker på funktionsdugligheten...åh, så fel!

Kl 22 startade cykeln för första gången på många år. Märker att nya stift, tändkablar å nya dynatek 3 ohm coiler gör den lättstartad :)

Tror till och med jag träffat MITT i prick med re-jettingen oxå, plus podfilter. Första i världshistorien??? :O

Den går otroligt jämt och fint. Supersnabb gasrespons och går tillbaka och ned igen lika fort😊

Tomgången är lite hög(1800-2000rpm), men orkade rätt å slätt inte mer mecking idag. Måste se över justering av choke/gasvajer och bränsleskruvar.

Imorrn är det ny regulator och kontrollera laddningen.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Var en del försiktig mecking för att få fram flottörnålarna.

Men nu är alla 4 rengjorda å smorda.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Jompa »

Bra det bare var en så enkel feil, selv om det er en lang dags skruing med demontering og sammenstting før du kom så langt som til prøvestart.
De gamle GSene var kjent for å gå pent, så når den fremdeles går jevnt og fint, er det bare supert !
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Beklagar lite frånvaro för en stund. Kom till skada på jobbet för 1 vecka sedan å är svårt att få mecka om dagen.

Gjort lite light felsök idag. Har fått fram att stator är ok. Laddar 75 volt ut från alla 3 ledningar. Däremot så har jag nog gått på en kina-ebay-smäll.

Nya regulatorn är nog inte helt 100. Får inte mer än 13.4 på batteri, med lyse på. Felsökt alla ledningar runt stator å regulator, allt ok. Är nog bara dålig kvalitet. Går väl å leva med den laddspänningen men kunde tänkt mig upp mot 14 volt. Ska värdera å beställa en inomlands å se vad resultatet blir.

Fått nya styrereglager i posten. Regulerbara hendler å nya elektriska kontroller. Har oxå fått nya styrefästen, blir barrise och väntar på en fatbarstyre i posten. Ska ta ett för vs efterbild :)

Har oxå beställt ny speedometer. Gått för enkel å snyggt.
078DC52E-0ACD-4FD8-97B8-2650DA70EA96.jpeg
8DFCD72D-901E-47DF-B8C0-25C7B3E46F30.jpeg
B88B17FD-DD47-41C3-BF71-2480E54A3BEA.jpeg
397A0A07-12F9-434A-9074-9C36D01DB95A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Sände ansökan till svv angående ombygging av mc. Printa ut från svv sina sidor. La till en A4 med projektplan och 8 sidor med bilder på motor, ram och annat.

Varit i kontakt med dem både centralt och lokalt. Det är lite många olika beskjeder, men satsar på att jag får slippa att möta upp INNAN demontering och bara visa till våren :)
41A77341-AF8B-4D62-9B11-DD025CED030F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Jompa »

Ser du har kryssa av for omfattende ombygging av ramme, hvor omfattende blir det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Nickelilltroll
Innlegg: 40
Registrert: 13 feb 2016, 16:17
Motorsykkelen din: Honda CB 500 f -16

Re: Suzuki GS1000G Scrambler-nytt projekt.

Legg inn av Nickelilltroll »

Ja du...i min ögon, och många andras är det inte alls omfattande. Men enligt svv så är det visst klassifiserat sånn. Skall bara göra standard kaping i övre del för att ha på en u-bygel. Kanske lite mellan beroende på sätet å batterikassen.

Har redan förhört mig hos svv. T o m en sån liten sak skall godkännas/visas. All kaping i ram medför det. Hade jag inte gjort det INNAN å försökt EFTER hade cykeln aldrig blivit godkänd.

Så det är småsaker men om jag en dag ska sälja cykeln så har jag gott samvete å ett papper på om nya ägaren skulle bli stoppad, att den är ett godkänt bygge av svv.

Svar