Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

Ta en titt på Triumph Daytona 675R om du ønsker deg R-sykkel i den størrelsen.
Imponerende ytelser.

Jeg synes GSXR, R1, R6 er så kjedelig. 675R er flott.

Jeg er svak for den litt eldre 955i Daytona.. :redface
Sist redigert av FredrikE24 den 28 okt 2017, 12:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Stian87 »

Må nok si at jeg er enig med Bjerknez i at jeg foretrekker bedre bunndrag, eller aller helst jevnt drag. Jeg tror ihvertfall ikke en R6 hadde passet for meg om man må over 10000rpm for å hente krefter.

Men igjen dette er bare meg. Jeg er ikke i tvil om at dersom jeg hadde 200 000 og skulle ha en r sykkel at jeg hadde valgt en Panigale 899 eller 959. Hadde jeg hatt mer penger hadde det blitt 1299 eller S1000RR.

Lurer på om jeg skal gå for R som neste sykkel, føler jeg må ha eid en slik, men godt mulig det er skikkelig bomkjøp 😆
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Har nevnt det før, det som er greia her er at man har girkasse og sekundærutveksling mellom motor og hjul. Du kan gange oppgitt dreimoment på veiv med 1.5 for en 600 som drar til rundt 15.000 vs whatever annen sykkel som gir seg på 10.000 dersom tiltenkt bruk (dvs toppfart) er ca det samme. Som et eksempel. Det er kun HK og bredden på dreimomentkurven som betyr noe for praktisk tilgjengelig dreimoment. Ja, motorer har forskjellig dreimomentkarakteristikk dvs. lavere plassert maksmoment. Men det blir noe annet.

Twin er ikke overlegen rekkefirer når man tar dette i betraktning. Derimot ser man at de har et kubikk handikap på 20-30% for å ha samme ytelse som en rekkefirer. Lavere plassert maksmoment - ja. Høyere effektivt totalt maksmoment - nei. Så synes jo noen at lyden er tøff, og det gir jo mye moment bare det.

Juicebox - Å referere til en video av random idotkjøring på youtube forsterker bare det Cannon sier.

Det er svært få steder på offentlig vei hvor man trygt kan bli kvitt alt av pussystrips. Klart, feil kjørestilling som fører til mer nedlegg enn nødvendig hjelper.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av WikingTnT »

Skjermbilde 2017-10-28 kl. 13.47.44.png
En illustrasjon på ovennevnte forskjeller i ytelser på IL4-R3-VTwin så vi i reglementet for WSBK -2002 sesongen
IL4- 750ccm / R3 - 899ccm / Vtwin - 1000ccm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Vel, nå var det en harley jeg viste som ikke hadde noe med denne diskusjonen å gjøre. Om det skulle forsterke eller påvirke noe som helst så fokuserer du på noe feil dessverre.

Tilbake, det jeg sier om rekkefirer kontra twin og triple er at dreiemomentet er nærmere der du vanligvis holder deg på i turtallsregisteret. Du har en mer brukervennlig motor på offentlig vei. Derfor synes jeg at å si en r6 er den "beste" sykkelen for norske veier blir feil.

Nå har egentlig ikke dine pussystrips noe å gjøre med denne diskusjonen, var bare noe jeg brukte for å forklare mine stereotypiske trekkene jeg har for rr. Ha litt selvironi... Jeg har hatt en 600rrrr før og har selvfølgelig chickenstrips på dekkene mine nå. Er ikke lett å bruke hele dekket når man pendler på motorveien daglig...
Nei, jeg syns ikke det er svært få steder på offentlig vei hvor man trygt kan bli kvitt alt av pussystrips, med riktig kjørestilling og alt det der. :) Ta feks den gamle mosseveien som er så høyt elsket og veldig tilgjengelig

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg er nå veldig glad i rekkefire i sykkel jeg da. Synes V-twin er så "treigt" liksom. Av de jeg har kjørt mest sammen med, så er det en V-twin, og det er egentlig ganske ille hvor lite brukbart det er(?) til alt utenom urban kjøring. Trekker bra fra start, så blir det bråstopp, legger inn nytt gir, det flytter seg i et par sekunder før man må kaste inn et nytt gir. Etterhvert som farten øker og turtallet blir høyere.. Så stagnerer det. Å banke motorvei i 110-120 er jo ukomfortabelt i lengden, stressende og lite kraftreserver.
På landeveien blir det gjerne slik at man blir liggende bak å bremse, går svingen sakte nok får V-twin maskina bra trøkk ut, men går det jevnt fort så er ikke V-twin noe særlig(min mening).

Du vil med en 600 rekkefire ha dens fordeler, men man blir nok liggende litt høyere på turtall enn noe litt større, uten at det gjør så mye. Det jeg liker med rekkefire er at man knepper ned et par gir og får et vanvittig skyv, som bare øker og øker til man nesten treffer turtallsperra før man legger inn et nytt gir og det hele gjentar seg. En klassisk V-twin på 11-1200 kubikk går liksom bare dårlig?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

cannon skrev: 28 okt 2017, 09:20 Trådstarter er interessert i r sykkel og primært 600. Jeg synes det er et godt valg. Morsomme kjøremaskiner som ikke krever høy fart for å gi masse god kjøreopplevelse.
Oisann, fikk ikke med meg det du skrev her. Der tar du så temmelig feil. Slike kjøremaskiner krever at turtallet skal være litt høy, ergo høy fart. De er laget for fart. Slakt meg om jeg tar feil.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Juicebox skrev: 28 okt 2017, 14:07 Ta feks den gamle mosseveien som er så høyt elsket og veldig tilgjengelig
Det er ingen svinger på gamle mossevei hvor du kan ha kneskrap og maks dekkutnyttelse på en RR og samtidig kunne ta en nødbrems eller unnamanøver. Dette er derimot en delvis utrygg strekning av nettopp denne årsaken. Smal vei, uoversiktelig og folk som kjører over evne.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av cannon »

Slaktingen får noen andre ta seg av.
Høyere turtall på lavere gir gir definitivt ikke høyere fart. Men det gir en responsiv og agil sykkel som blir svært morsom å kjøre.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2017, 14:23 Jeg er nå veldig glad i rekkefire i sykkel jeg da. Synes V-twin er så "treigt" liksom. Av de jeg har kjørt mest sammen med, så er det en V-twin, og det er egentlig ganske ille hvor lite brukbart det er(?) til alt utenom urban kjøring. Trekker bra fra start, så blir det bråstopp, legger inn nytt gir, det flytter seg i et par sekunder før man må kaste inn et nytt gir. Etterhvert som farten øker og turtallet blir høyere.. Så stagnerer det. Å banke motorvei i 110-120 er jo ukomfortabelt i lengden, stressende og lite kraftreserver.
På landeveien blir det gjerne slik at man blir liggende bak å bremse, går svingen sakte nok får V-twin maskina bra trøkk ut, men går det jevnt fort så er ikke V-twin noe særlig(min mening).

Du vil med en 600 rekkefire ha dens fordeler, men man blir nok liggende litt høyere på turtall enn noe litt større, uten at det gjør så mye. Det jeg liker med rekkefire er at man knepper ned et par gir og får et vanvittig skyv, som bare øker og øker til man nesten treffer turtallsperra før man legger inn et nytt gir og det hele gjentar seg. En klassisk V-twin på 11-1200 kubikk går liksom bare dårlig?
Ikke skjønner jeg hva du prater om.
Har hatt flere R sykler med twin og dette du sier stemmer ikke i hele tatt med virkeligheten.
Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Prøv en Ducati og du vil se at du er på villspor med dine påstander.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av FredrikE24 »

simpson skrev: 28 okt 2017, 15:18 Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Riktig, sitter Dragstar motor i den.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 28 okt 2017, 15:31
simpson skrev: 28 okt 2017, 15:18 Men den du kjører med har kanskje en Virago eller lignende?
Riktig, sitter Dragstar motor i den.
Og det er en sykkel som ikke er representativ for V twin generelt og kan ikke på noen måte sammenlignes med en R sykkel med twin.
Hvis du ser på Superbike VM de siste 25 årene er twinner den konstruksjonen med definitivt flest VM titler.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Fredrik, vi diskuterer om r-sykler.

Brukeravatar
Greenone
Innlegg: 147
Registrert: 11 jul 2017, 11:09
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
Bosted: Ullensaker

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Greenone »

Juicebox skrev:Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.
Da poster du i feil tråd. Som du sa, vi diskuterer R sykler.

-Forøvrig er beskrivelsen din nesten akkurat som den 899'en du tidligere anbefalte grunnet "bunndrag". Panigale 899 er en fin sykkel, men bunndrag som utmerker seg har den ikke. Morroa begynner på rundt 7000-8000 her også. Du kan ikke sammenlikne motor på 899 med 600 klassen. I så fall har en eldre R1 som trådstarter også vurderer vesentlig mer moment over hele registeret enn 899'en.

De gamle Ducati 748 og 749 har bra med trøkk i bunnen til å være i "600" klassen. Dersom man finner en til salgs.

Når det gjelder gamle mossevei så er jeg oppvokst i nærheten og har kjørt der i 25 år. Strekningen egner seg ikke til grisekjøring.

Så til trådstarter, jeg ville nok heller seriøst vurdert R1 til KevinmsR6 fremfor en 600. Det er godt innenfor budsjett og du har litt ekstra å bruke på forsikring. En fin sykkel der du har litt å vokse med. :)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av TGR »

Nå er jeg for min del ferdig med R-sykler, for mange år siden. Men om jeg skulle hatt en, sånn bare for moro skyld, så hadde jeg sett etter en Ducati 851 eller 888. Har hatt en 851. Karismatisk oversexy klassisk Ducati som vekker oppsikt, som ingen vokser ut av, og som ikke blir mindre verdt med åra.

Man behøver ikke bevise noe som helst med en sånn sykkel. Den har allerede bevist alt. Den er sjef. Den er et ikon. Den går aldri av mote. Enten man skal pose eller gasse. Og når man får snurr på den, så er fun-faktoren sånn ca 100%. :twothumbs:

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 29 okt 2017, 09:54 Nå er jeg for min del ferdig med R-sykler, for mange år siden. Men om jeg skulle hatt en, sånn bare for moro skyld, så hadde jeg sett etter en Ducati 851 eller 888. Har hatt en 851. Karismatisk oversexy klassisk Ducati som vekker oppsikt, som ingen vokser ut av, og som ikke blir mindre verdt med åra.

Man behøver ikke bevise noe som helst med en sånn sykkel. Den har allerede bevist alt. Den er sjef. Den er et ikon. Den går aldri av mote. Enten man skal pose eller gasse. Og når man får snurr på den, så er fun-faktoren sånn ca 100%. :twothumbs:
Men nå er ikke 851 eller en trippel 8, som praktisk talt er samme sykkel så veldig lett å få tak i.
Den har blitt ett samlerobjekt for lenge siden og prisene for en sånn klassiker er for høy for en som ikke er entusiast og må bare ha en sånn-

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 29 okt 2017, 12:30 Men nå er ikke 851 eller en trippel 8, som praktisk talt er samme sykkel så veldig lett å få tak i.
Den har blitt ett samlerobjekt for lenge siden og prisene for en sånn klassiker er for høy for en som ikke er entusiast og må bare ha en sånn-
Ja og nei.... Ikke mange månedene siden jeg så en fin 851 på Finn til 65k. Den lå der faktisk ganske lenge også. Hadde jeg hatt en garasje så hadde den stått der nå :thumleft

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Greenone skrev: 29 okt 2017, 02:38
Juicebox skrev:Jeg tar sikkert feil... men ligger man ikke på rundt 70-80 kmt på 1.gir når man er på søtpunket på turtallsregisteret da? 8000-10000rpm? Altså på en r6 og resten av 600 inline 4 rr'ene.

Greenone, jo.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg finner det UTROLIG slitsomt å ligge på et høyt turtall og lite morsomt.
Da poster du i feil tråd. Som du sa, vi diskuterer R sykler.

-Forøvrig er beskrivelsen din nesten akkurat som den 899'en du tidligere anbefalte grunnet "bunndrag". Panigale 899 er en fin sykkel, men bunndrag som utmerker seg har den ikke. Morroa begynner på rundt 7000-8000 her også. Du kan ikke sammenlikne motor på 899 med 600 klassen. I så fall har en eldre R1 som trådstarter også vurderer vesentlig mer moment over hele registeret enn 899'en.

De gamle Ducati 748 og 749 har bra med trøkk i bunnen til å være i "600" klassen. Dersom man finner en til salgs.

Når det gjelder gamle mossevei så er jeg oppvokst i nærheten og har kjørt der i 25 år. Strekningen egner seg ikke til grisekjøring.

Så til trådstarter, jeg ville nok heller seriøst vurdert R1 til KevinmsR6 fremfor en 600. Det er godt innenfor budsjett og du har litt ekstra å bruke på forsikring. En fin sykkel der du har litt å vokse med. :)
Hva er feil?
Jeg sammenligner ikke cc, men motortypen. Jeg skrev aldri at panigalen hadde et bunndrag som utmerket seg, og det var bevisst. Det den har er et bedre bunndrag enn r6. Det var disse to syklene jeg sammenlignet og ikke med en liter sykkel, r1. Jeg sa også tidligere at 600 klassen kom til å dø ut, derfor anbefalte jeg heller en annen klasse som blir satset mer på.

Jeg hadde fortsatt anbefalt panigalen istedenfor r1 til Kevin. Den er mer moderne og er en mer sikker sykkel for gatebruk(tc og abs). R1 har ikke noe av disse. Og igjen, for meg så er designet på panigalen mye kulere. Smak og behag. Jeg syns man får mer sykkel for pengene med en panigale vs r1.

Jeg tror vi er uenige om hva som kalles for grisekjøring. Jeg mener å legge seg ned på sving ikke er det, og for meg så synes jeg den gamle mosseveien er en grei vei for den type kjøring.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 29 okt 2017, 15:25 (tc og abs). R1 har ikke noe av disse.
Korreksjon: Yamaha YZF-R1 har hatt ABS og TCS som standard fra 2012

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 29 okt 2017, 23:53
Juicebox skrev: 29 okt 2017, 15:25 (tc og abs). R1 har ikke noe av disse.
Korreksjon: Yamaha YZF-R1 har hatt ABS og TCS som standard fra 2012
Ok, jeg trodde ikke den hadde det. Er du sikker på at den har abs?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Jeg ble så nysgjerrig på dette i går at jeg satt å studerte delekalalogene for å finne det ut.
Jeg finner ingen kataloger til R1 før 2012 med ABS, men etter er det på alle.
TCS fant jeg beskrevet et annet sted, den har førervalg i 6 trinn i tillegg til at du kan slå den av.
Selvfølgelig er det litt usikkerhet om ABS ut fra deletegninger, der ser man bare delene. ABS-sensorer på hjulene dukket opp da. Disse brukes jo også på TCS, men jeg så også bremseslangene til ABS-pumpa, da var jeg sikker.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Den har ikke abs

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 30 okt 2017, 11:22 Den har ikke abs
Dette kan du sikkert mye mer om enn meg. R-sykler har egentlig aldri interessert meg noe særlig.
Jeg skal ikke være påståelig. Men jeg innrømmer også gjerne at dette overrasker meg, all den elektronikken disse syklene ellers er proppet full av. Men det har sikkert en mening, TCS uten ABS er ellers litt pussig. ABS kom jo først, så fant noen ut at de samme sensorene kunne brukes til TCS.

edit: Etter å ha studert siste oppdatering av R1, ser jeg at 2015 kom med ABS. https://www.yamaha-motor.eu/no/produkte ... ?year=2015

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Lyst på R Sykkel til 2018 sesongen.

Legg inn av Juicebox »

Ble litt usikker da du skrev at de kom med abs og tcs, så jeg studerte det selv. Trodde ikke det var elektroniske forskjeller mellom 09-11 og 12-14 modellene, bare faceliften. Studerte videre og det så ut til at 12-14 modellene har "abs" sensorer på venstre bremseskive foran. Det er faktisk tractioncontrol-sensoren.

Ducati streetfighter har også bare traction og ingen abs.

Svar