Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Ryktene sier Niken ble unnfanget på et aktivt forum for aktive mc-folk, der medlemsmassen lenge har ytret ønske om et ekstra framhjul...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39910
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Javisst! Akkurat sånn var detRonning skrev: 09 jan 2018, 21:15 Ryktene sier Niken ble unnfanget på et aktivt forum for aktive mc-folk, der medlemsmassen lenge har ytret ønske om et ekstra framhjul...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5056
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Det er som nevnt tidligere en Brudeli-patent. Først vist i Autofil.
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006
Se klippet fra program 8 i 2006, fra 9:40 og utover.
https://tv.nrk.no/serie/autofil/OUHA12000806/01-05-2006
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Å delta i møte mens man kjører, kan neppe kalles bærekraftig utvikling, heller trafikkfarlig!Stian87 skrev: 02 des 2017, 09:07Det vil selvfølgelig alltid være noen som foretrekker at ting er mindre elektronisk, akkurat som det er enkelte som ikke vil bruke nettbank og til og med noen som mener hest og kjerre er det eneste saliggjørende.mekkern skrev: 01 des 2017, 23:51 Nei den "sykkelen" der tror jeg nok blir "hyllevarmer"...
men hva fremtiden bringer så blir det vel mer og mer dilldall med skjermer og skrot og en kort periode med el-drift før det blir forbudt å kjøre mc i det store og hele..
Men litt sånn "på sidelinjen" hva skal en med alle disse elektroniske skjermer og displayer?
jeg setter pris på en mc jeg kan høre og føle hva som skjer-ikke at jeg må studere sykkelens "interface" for å vite hva skjer...
Hvis ikke UP blir nedlagt så greier jeg meg faktisk bare med et speedometer..synet bruker jeg til å se meg rundt og følge med på trafikken.
https://www.youtube.com/watch?v=Vkhp8Z1IloQ
Heads-up display har klare sikkerhetsfordeler, du slipper f.eks. å se ned for å se speedometeret, men kan holde øynene på veien. Integrert navigasjon er også nice to have. Dersom hjelmen kan kobles mot sensorer som kontrollerer sykkelen slik som i videoen, dekktrykk, oljenivå, bensinnivå osv, mulighetene her er ganske utømmelige.
I tillegg vil tilkobling mot andre enheter, som telefon, Facebook, og tilsvarende gjøre at man er mer tilgjengelig. Du kan delta på møter f.eks. fra motorsykkelen, f.eks. å arbeide mens du kjører en MC tur appellerer i hvert fall til meg. Så må man gjerne mene at man ikke ønsker dette og at man vil kjøre MC i fred og ro, det er en personlig mening, og handler om preferanse og ikke om poenget eller vitsen med denne teknologien.
Samfunnet endrer seg til å bli mer interaktivt, det gir fordeler og smidighet som er vanskelig å se for seg selv i dag. At MC hjelmen kobles på, på samme måte som alt annet er et helt naturlig skritt.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
[quote=ZZR-Erling post_id=333041
Å delta i møte mens man kjører, kan neppe kalles bærekraftig utvikling, heller trafikkfarlig!
[/quote]
Nå er det vel ingen som har kalt det bærekraftig utvikling heller. Og jeg kan ikke helt se hvorfor det er noe mer trafikkfarlig enn å snakke i telefonen via intercom.
Å delta i møte mens man kjører, kan neppe kalles bærekraftig utvikling, heller trafikkfarlig!
[/quote]
Nå er det vel ingen som har kalt det bærekraftig utvikling heller. Og jeg kan ikke helt se hvorfor det er noe mer trafikkfarlig enn å snakke i telefonen via intercom.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24682
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg tror at uansett hva man gjør, enten om man sitter å snakker i intercom'en, eller klør seg i hodet så mister man en del av oppmerksomheten som skulle vært tilegnet andre ting. At det er mindre trafikkfarlig og snakke i handsfree vs mobiltelefon er nok helt sikkert sant, men skal man tenke 100% på trafikksikkerheten så er det mye som må forbys.
Det er vel hele tiden en balansegang dette hvor mye man skal gå på trafikksikkerheten løs før man har det for komfortabelt.
Jeg mener at det objektivt sett smarteste som har blitt innført med tanke på straff i trafikken er prikkbelastningen. Da kan ikke de rike herrer kjøre som dem vil uten at straffen kommer for en dag.
Jeg kjenner jo på det selv. Man kjører rundt med 6 prikker og selv en liten filleting vil gjøre at man mister førerkortet. Man tar det nok litt mer pent da vil jeg tro.
Men heldigvis starter jeg nå på blanke ark....igjen
Det er vel hele tiden en balansegang dette hvor mye man skal gå på trafikksikkerheten løs før man har det for komfortabelt.
Jeg mener at det objektivt sett smarteste som har blitt innført med tanke på straff i trafikken er prikkbelastningen. Da kan ikke de rike herrer kjøre som dem vil uten at straffen kommer for en dag.
Jeg kjenner jo på det selv. Man kjører rundt med 6 prikker og selv en liten filleting vil gjøre at man mister førerkortet. Man tar det nok litt mer pent da vil jeg tro.
Men heldigvis starter jeg nå på blanke ark....igjen

Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Enig med deg!Bjerknez skrev: 10 jan 2018, 07:11 Jeg tror at uansett hva man gjør, enten om man sitter å snakker i intercom'en, eller klør seg i hodet så mister man en del av oppmerksomheten som skulle vært tilegnet andre ting. At det er mindre trafikkfarlig og snakke i handsfree vs mobiltelefon er nok helt sikkert sant, men skal man tenke 100% på trafikksikkerheten så er det mye som må forbys.
Ta eksempelet varm kaffe: Det er ikke forbudt å drikke kaffe mens man kjører, mens å snakke i håndholdt mobiltelefon er ulovlig.
Meeeeen hva slipper du lettest om noe oppstår?
Den glovarme kaffen eller telefonen?
Har veldig dårlig tro på menneskelig multitasking og mer selvkjørende kjøretøy.
Mange mener de takler multitasking godt og like mange tar feil! Man gjør nødvendigvis alle tingene litt dårligere når man sjonglerer med mange oppgaver!
Når man kjører MC bør man ha litt fokus på det, siden vi er omgitt av halvblinde idioter i flere tonn tunge stålbokser som beveger seg i relativt store hastigheter!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Helt enig med dere. Det var forsåvidt også poenget mitt, uten at jeg kanskje fikk det frem så godt. Hvis man pendler hver dag er det fort gjort å bli ufokusert og at man sitter i sine egne tanker, eller hører på musikk. Jeg tror ikke å snakke i telefonen eller delta på møte nødvendigvis er noe mer trafikkfarlig
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Personlig mister jeg fokus i trafikken hvis jeg prater litt engasjert. Har kjørt på rødt lys en par ganger pga jabbsjukt kvinnfolk. Det var på et ukjent sted, vel og merke, men det er nå meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24682
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Uten at jeg faktisk tror at det er like farlig med Handsfri som med håndholdt mobil så må jeg allikevel si at handsfree for meg bare virker veldig unaturlig. Man sitter i bilen og snakker rett ut i luften. Så lenge man kjører bil med automat så kan jeg heller ikke se at det skal være så mye farligere å snakke i håndholdt telefon når man kjører.
Men her snakker jeg om og SNAKKE i telefonen og ikke fikle med den. Å sende SMS mens man kjører må jo være ti ganger farligere.
Men her snakker jeg om og SNAKKE i telefonen og ikke fikle med den. Å sende SMS mens man kjører må jo være ti ganger farligere.
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Litt utenfor tema, men siden vi er kommet innpå handsfree: https://www.youtube.com/watch?v=t5T14GDWymg
Mythbusters tester mobiltelefon i bruk vs fyllekjøring.
Overraskende resultat.
Mythbusters tester mobiltelefon i bruk vs fyllekjøring.
Overraskende resultat.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
For min del er det ett fett hva som driver motoren - bensin, diesel, el, hydrogen, plutonium, antimaterie - bare jeg kan bruke MC'n slik jeg gjør det i dag: Kjøre nær sagt hvor som helst der det er noe som minner om vei, ha lang rekkevidde, og at "tankingen" går kjapt unna.
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg mener fremtiden er elektrisk uansett hvordan vi vrir og vender på det. Utviklingen av elektrisk MC har akkuratt startet og når barnesykdommene er borte og teknologien har blitt bedre vil vi se en naturlig overgang.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg synes lyden er en vesentlig kvalitet ved en motorsykkel, og del av totalopplevelsen. Tanken på at en mc skal emittere omtrent likeFidel skrev: 10 jan 2018, 13:45 For min del er det ett fett hva som driver motoren - bensin, diesel, el, hydrogen, plutonium, antimaterie - bare jeg kan bruke MC'n slik jeg gjør det i dag: Kjøre nær sagt hvor som helst der det er noe som minner om vei, ha lang rekkevidde, og at "tankingen" går kjapt unna.
mye lyd som en luftfukter har jeg ikke klart å venne meg til.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Når det gjelder elektriske kjøretøy er jo meningene delte. Her er i alle fall en som mener at spådommene om utbredelse av elektriske kjøretøy gjerne overestimerer andelen elektriske kjøretøy, av ulike årsaker.Proxy skrev: 10 jan 2018, 14:18 Jeg mener fremtiden er elektrisk uansett hvordan vi vrir og vender på det. Utviklingen av elektrisk MC har akkuratt startet og når barnesykdommene er borte og teknologien har blitt bedre vil vi se en naturlig overgang.
- Om elektriske kjøretøy er miljøvennlige eller ei, avhenger av kilden til energien de lades med
"... If EVs are to reduce carbon emissions (and thus minimize the extent of global warming), their batteries must not be charged with
electricity generated from the combustion of fossil fuels. But in 2016, 68 percent of global electricity originated in fossil
fuels; 5.2 percent came from wind and solar and the rest from hydro energy and nuclear fission.
As a global mean, two-thirds of the electricity for an EV still comes from fossil carbon, but that fraction varies widely among countries
and within them. ..."
Og: " ..And even if EVs all ran on renewable sources of electricity, greenhouse gases would still be emitted during the production
of cement and steel for hydroelectric dams, wind turbines, and photovoltaic panels, and of course during the manufacture
of the cars themselves ..." .... "the manufacture of an EV creates three times as much toxicity as it does for a conventional
vehicle. This is mostly due to the greater use of heavy metals. Similarly, a detailed comparative life-cycle analysis, published in the
Journal of Industrial Ecology, found the production of EVs to involve substantially higher toxicity, both to human beings
and to freshwater ecosystems. ..."
hele artikkelen:
http://vaclavsmil.com/wp-content/upload ... 2.2017.pdf
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
gsx750_80 skrev: 10 jan 2018, 14:31 Jeg synes lyden er en vesentlig kvalitet ved en motorsykkel, og del av totalopplevelsen. Tanken på at en mc skal emittere omtrent like
mye lyd som en luftfukter har jeg ikke klart å venne meg til.



Kunne ikke vært mer enig!!
Dersom den ikke bråker og rister så gidder ikke jeg mer!! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Det der er nok en vanesak Bjerknez, var ihvertfall det for meg. Nå er jeg fullstendig komfortabel med å snakke i handsfree uansett hva jeg gjør wllee hvor jeg befinner meg. Jeg foretrekker det helt klart. Jeg har sånn telefonsystem i bilen og det er utrolig diggBjerknez skrev: 10 jan 2018, 12:45 Uten at jeg faktisk tror at det er like farlig med Handsfri som med håndholdt mobil så må jeg allikevel si at handsfree for meg bare virker veldig unaturlig. Man sitter i bilen og snakker rett ut i luften. Så lenge man kjører bil med automat så kan jeg heller ikke se at det skal være så mye farligere å snakke i håndholdt telefon når man kjører.
Men her snakker jeg om og SNAKKE i telefonen og ikke fikle med den. Å sende SMS mens man kjører må jo være ti ganger farligere.

Enig i at lyd er en del av totalopplevelsen. Greit nok på bil, det er mer fremkomstmiddel, komfort og praktisk. Men en motorsykkel skal bare være gøy!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Syke greier det her. Kawasaki utfordrer Yamahas Niken ganske heftig.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Artig, men for min del blir aldri en motorsykkel med tre eller flere hjul en motorsykkel. Må nok si at Kawaen var strået kulere enn Niken, men er vel litt frem i tid uansett
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Tviler på at vi får se noen av de greiene der på vegene. Dyrt å produsere, unødig komplisert, og stygt som bare rakkern (selv omJuicebox skrev: 25 jan 2018, 00:20 Syke greier det her. Kawasaki utfordrer Yamahas Niken ganske heftig.
Niken ser desidert mest latterlig og uestetisk ut).
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Juicebox skrev: 25 jan 2018, 00:20 Syke greier det her. Kawasaki utfordrer Yamahas Niken ganske heftig.
Krysser fingrene for at du har rett i detgsx750_80 skrev: 25 jan 2018, 09:26 Tviler på at vi får se noen av de greiene der på vegene. Dyrt å produsere, unødig komplisert, og stygt som bare rakkern (selv om Niken ser desidert mest latterlig og uestetisk ut).

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
En av de faste skribentene i Cycle World, Kevin Cameron, har sine oppfatninger omkring framtidens motorsykler.AJ skrev: 29 nov 2017, 10:43 Utviklingen går kanskje kjappere enn vi tror - og liker![]()
Motorsykkelfolk er tross alt ganske konservative har det vist seg opp gjennom årene.
Men det spørs om ikke utviklingen gjør at de fleste av oss bare er nødt til å bøye av. Eller hva tror folket her inne?
Vil motorsykler flest i ikke altfor fjern framtid være som denne Yamaha'en, tro?
Masse elektronikk, avanserte assistentsystemer, elmotor og drift på begge hjulene osv. osv.
Han tenker muligens primært på det amerikanske markedet, men spår at 1000 cc -syklenes tid er forbi.
"...“Kevin, in ten years no one will even remember there ever was such a thing as a 1000cc sportbike. The bikes that will be selling in ten years will be going for seven, eight thousand bucks. And racing is gonna be what you see right here – bikes with one or two cylinders, on dirt tracks like this one. That’s what people can afford, so that’s what they’ll do. ...”
https://www.cycleworld.com/future-of-th ... ead-center
Personlig har jeg liten tro på at 1000 cc-syklenes tid er over, men det er nå så..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Hele spådommen bygger en økonomisk analyse som for meg fremstår svært lettvint. Det trekkes paralleller til førkristidens børskrakk uten et snev av dokumentasjon eller analyse om at det er en sannsynlig fremtid, eller hvorfor. Det tas som en ren sannhet og et faktum at folk får dårligere råd. Så vidt jeg har forstått av forskjellige artikler i media er dette direkte feil både i Norge og i USA. Noen vil selvfølgelig oppleve å ha dårligere råd, men det er lite interessant i den store sammenhengen.
Videre legges det uten videre til grunn at Moores lov ikke gjelder for motorsykler. Det er muligens dels korrekt, men dagens motorsykler inneholder mye teknologi, og kan generelt ikke løst kobles fra IT. Priser på motorsykler vil påvirkes av en haug med variabler, men teknologien blir mer tilgjenglig og sannsynligvis billigere. Den beste og nyeste teknologien vil naturlig nok fortsatt være dyr.
Videre legges det uten videre til grunn at Moores lov ikke gjelder for motorsykler. Det er muligens dels korrekt, men dagens motorsykler inneholder mye teknologi, og kan generelt ikke løst kobles fra IT. Priser på motorsykler vil påvirkes av en haug med variabler, men teknologien blir mer tilgjenglig og sannsynligvis billigere. Den beste og nyeste teknologien vil naturlig nok fortsatt være dyr.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24682
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Framtidens motorsykler - tro og tanker om hvordan disse blir...
Jeg mener at det er helt utrolig at dem ikke har implementert kameraer rundt om på sykkelen slik at vi lettere kan se blindsoner og vise dette på displayet eller andre steder. Kamerateknologien har kommet langt i dag og det burde strengt tatt være mulig. Om ikke annet som et tilleggsutstyr så ikke de veiledende prisene øker.
Jeg forundrer meg også over alle fortvilte lastebileiere som nærmest pusher ansvaret over på fotgjengere og syklister for å be dem holde seg i lastebilens blindsone så langt det er mulig. Greit nok... men herre mirakel... hvor vanskelig kan det være og få plassert kameraer rundt på et digert vogntog?
En liten stang med et kamera på som kan kjøres opp over tak ved et behov eller når man skal rygge som viser hele bilen i fugleperspektiv på en skjerm i kupeen. Hvor ekstremt vanskelig er det å få til noe slikt? Man jo nærmest rigge noe slikt selv med noen GoPro kameraer.
Jeg er faktisk også overrasket over at motorsykler i dag ikke er utstyrt med mer slikt i dag. BMW har jo dynamiske dempere og alt det der, men gi meg heller (eller både og) kamerasystemer på sykkelen som også kan brukes til å ta opp video fra turer etc. Mange motorsyklister vil da slippe og drasse med seg kameraer og lime disse på hjelm og gud vet hvor.
Men salgsgrunnlaget er kanskje for lite globalt sett til at de tsatses stort på det området. men på biler/lastebiler etc. så mener jeg det nærmest er veldig rart at ikke kameraer blir brugt mer flittig og mulighetene det gir med tanke på økt sikkerhet.
Jeg forundrer meg også over alle fortvilte lastebileiere som nærmest pusher ansvaret over på fotgjengere og syklister for å be dem holde seg i lastebilens blindsone så langt det er mulig. Greit nok... men herre mirakel... hvor vanskelig kan det være og få plassert kameraer rundt på et digert vogntog?
En liten stang med et kamera på som kan kjøres opp over tak ved et behov eller når man skal rygge som viser hele bilen i fugleperspektiv på en skjerm i kupeen. Hvor ekstremt vanskelig er det å få til noe slikt? Man jo nærmest rigge noe slikt selv med noen GoPro kameraer.
Jeg er faktisk også overrasket over at motorsykler i dag ikke er utstyrt med mer slikt i dag. BMW har jo dynamiske dempere og alt det der, men gi meg heller (eller både og) kamerasystemer på sykkelen som også kan brukes til å ta opp video fra turer etc. Mange motorsyklister vil da slippe og drasse med seg kameraer og lime disse på hjelm og gud vet hvor.
Men salgsgrunnlaget er kanskje for lite globalt sett til at de tsatses stort på det området. men på biler/lastebiler etc. så mener jeg det nærmest er veldig rart at ikke kameraer blir brugt mer flittig og mulighetene det gir med tanke på økt sikkerhet.