Uffda, må jeg bare si til
BAJAZZ og
Olav K 
.
Neppe særlig hyggelig å oppleve å bli strandet langs veien på den måten.
Selv har jeg vært heldig med syklene mine. Ikkeno' tull med Yamaha TDM 900'en og Triumph Tiger 1050'en.
Ikke fullt så heldig med Moto Guzzi Stelvio'en hvor den ene pluggledningen sviktet under kjøring og gjorde det nødvendig med en langs-veien-gjør-det-selv fiksing for å komme videre. Måten plugghette og ledning er sat sammen på er en svakthet som Moto Guzzi lot passere i flere år. Etter bytte til NGK kabler hvor hetta var støpt og ikke skrudd inn i kabelen, var det problemet løst.
Noe verre den gang jeg måtte blir hentet av Viking da ene coilen takket for seg. Begge hendelser skjedde nær heimen.
Hadde også et tilfelle til hvor en kabel til batteriet vibrerte løs og sørget for at det ikke var livstegn å spore ved forsøk på start.
Også her ble Vikting redningen, noe som strengt tatt ikke hadde vært nødvendig om Viking fyren og jeg hadde tenkt tanken om at det kanskje kunne være nettopp en løs ledning som var synderen.
På turen vi hadde til Italia med Stelvio'en oppsto det ingen problemer annet enn at den ene styrevekten vibrerte løs på siste halvdelen av turen...
En annen Stelvio i følger fikk oljelekkasje fra motoren under turen på vei nedover, men fikk dette fikset på et verksted ikke veldig langt fra Mandello del Lario hvor vi bodde.
Må også nevne at Stelviomotoren ga klart uttrykk for at noe var i ferd med å skje den siste tiden jeg eide sykkelen. En forsterket ventiltikking tydet på en alvorlig feil som viste seg å være nedslitte flat tappets (hva det heter på norsk vet jeg ikke). En svakhet på disse motorene, som Moto Guzzi fabrikken i det stille fikset på syklene som ble produsert etter ca. mars 2012 hvor flat tappet løsningen med erstattet med den langt mer pålitelige roller tappet konstruksjonen.
Min Stelvio var en av de siste som ble laget med flat tappets iflg. produksjonsnummeret...
Bytte til roller tappets ble godkjent av importør etter kontakt med fabrikken. Men det fikk aldri jeg nyte gleden av siden svakheten ble oppdaget på den aller siste turen jeg hadde med sykkelen til forhandler hvor den ble solgt i kommisjon...
Når det gjelder KTM'en har jeg ikke hatt noen problemer av noe slag med motor, elektronikk eller annet i løpet av to år og 55K kjørte km.
Et par-tre garantisaker på dugg i blinklys og sprekker i headlight mask i tillegg til oljelekkasje i ene gaffelbeinet pga. lekk simmerring og gåen nærlyspære (siden jeg hadde kjørt med vanlig lys og ikke DRL ledlyset fra sykkelen var ny...).
Stor grad av pålitelighet, tør jeg påstå.