Honda CBX750 1988 Byggtråd
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda CBX750 1988 Byggtråd
Skjønner godt at du avventer slike innrømmelser til midnatt og mørke.
Byggetråden kommer til å ryke. Sykkelen vil aldri starte og du får trolig koldbrann i alle 10 tommeltotter.
By the way: tøff lykt og fin sykkel:-)
Byggetråden kommer til å ryke. Sykkelen vil aldri starte og du får trolig koldbrann i alle 10 tommeltotter.
By the way: tøff lykt og fin sykkel:-)
Forklar gjerne peilemetoden?Kjellrf skrev: 06 jan 2018, 21:02 Mener det er 3.6-3.7l på den med oilmod. Litt spesiell peilemetode, da den har tørrsump med oil-in-frame, som engelskmennene kallte det så fint.
Jeg har byttet ut de originale oljeåndingssystemet med oljeåndingsfilter, men viser her de to jeg har på motoren.
Noen kommentar?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Har idag begynt på jobben med montering av svingarmen. GSXR svingarmen er ikke like bred, å jeg må derfor ha avstandsstykker. Diameteren på sykkelens svingarmsaksling er også mindre enn hva GSXR'en hadde, så kombinerte hylsene inn i avstandsstykkene.
Fra mål til produkt:
Ferdig montert.
Fra mål til produkt:
Ferdig montert.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vakkert!!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Det ser ut til at du gjør skikkelig arbeid 

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Ja. Tilgang til maskinering og gode greier. Kult prosjekt.
Flott tråd. Fint at du dokumenterer så mye. Ser ut som det blir en fin sykkel :)
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Ja, jeg er heldig å ha en bror som jobber på riktig plass

Takker for god respons!Esveen skrev: 11 jan 2018, 22:51 Flott tråd. Fint at du dokumenterer så mye. Ser ut som det blir en fin sykkel :)

Så, over til der jeg håper forumet kan hjelpe meg med noen spørsmål;
1:
Jeg er på utkikk etter et nytt eksosanlegg, å tilgangen på eksosanlegg til CBX'n er liten. Så jeg lurer på om jeg kan bruke et CB750 eksosanlegg. CB750 1991 - 2003 sin motorblokk er i vel i hovedsak lik, så dette burde vel kunne brukes i stedenfor?
CB750 Nighthawk eksosanlegg: Er det andre anlegg som vil passe? Vil et tidligere CB750 1979-1982 anlegg passe?
2:
Jeg ser etter foam til å forme og lage sete, men sliter litt med å finne riktig type. Har noen erfaring med dette? En plass å kjøpe, eller noen som selger på nett?
Eller har dere fått laget et som dere er veldig fornøyd med, å vil anbefale noen?
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Sete-skum: Isolasjonsmattene som bl.a. BT selger for støydemping av motorrom i båter vet jeg blir brukt.
www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor ... 000017199/
Eksosanlegg: Vet ikke hva som kan passe, men har selv sett på ulike potter på ebay med overganger til forskjellige rør-diametere. Hyggelige priser og en del ulike design. Svart eller krom.
www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor ... 000017199/
Eksosanlegg: Vet ikke hva som kan passe, men har selv sett på ulike potter på ebay med overganger til forskjellige rør-diametere. Hyggelige priser og en del ulike design. Svart eller krom.
Til sete-skum ville jeg sjekke Skumtex i Oslo.
- Jompa
CBX 750 og CB 750-motorene er ganske ulike.
CBX har f eks primærdrev direkte mellom veivaksel og clutch, CB har primær kjede.
Generatoren på CBX sitter bak cylindrene, på CB i enden av veiva.
Hele CBX-motoren er smalere enn CB-motoren, men om avstandene mellom eksosutløpene er like på begge vil jeg tro at det er enkelt å tilpasse et eksosanlegg fra CB 750.
CBX har f eks primærdrev direkte mellom veivaksel og clutch, CB har primær kjede.
Hele CBX-motoren er smalere enn CB-motoren, men om avstandene mellom eksosutløpene er like på begge vil jeg tro at det er enkelt å tilpasse et eksosanlegg fra CB 750.
Har noen linker til hvor man kan kjøpe seter til Cafe racere.. dyrt er det, men man kan bruke noen ideer utifra bildene: https://www.dimecitycycles.com/motorcyc ... l?cat=2206 og https://www.louis-moto.co.uk/katalog/su ... rchButton=
Ja, det var primært avstand mellom eksosutløpene og innfestingen av denne jeg tenkte på. Sekundært må jeg lage et eget.Jompa skrev: 12 jan 2018, 17:42 CBX 750 og CB 750-motorene er ganske ulike.
Pros: Jeg kan avslutte det slik jeg vil. Tanken er en "mufflerbox" under sykkelen.
Cons: Tid
Ser de selger skum begge plassene, et ferdig sete blir uaktuelt da de ikke passer bra nok. Takk!MorganX skrev: 12 jan 2018, 20:04 Har noen linker til hvor man kan kjøpe seter til Cafe racere.. dyrt er det, men man kan bruke noen ideer utifra bildene: https://www.dimecitycycles.com/motorcyc ... l?cat=2206 og https://www.louis-moto.co.uk/katalog/su ... rchButton=
Skal sjekke det ut når jeg er i Oslo!
GSXR svingarm del 2:
1: Fjerning av tidligere arbeid
2: Alle spor borte
3: GSXR sin demper er offset
4: 30mm Firkantstål
Det å få offset demperinnfestningen til å se bra ut er nok det største problemet. Med nok vinkler og konturer, ser det bra ut.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sevenfifty (CB750 type "moderne" )skal være samme motor som CBX750. Mulig du skal se etter anlegg til CB700 Nighthawk fra 80-tallet fra USA, det er samme motor.
Gamle CB 750 er helt ulik.
Gamle CB 750 er helt ulik.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Det positive med å ikke være hjemme, er jo hvor fort deler plutselig kommer! Plugger Skiltlys: Enda litt i tvil hvordan jeg vil montere skiltet...

On another note;
Noen som er interresert i noen CBX deler?

Selv om man ikke er hjemme, så er ikke det en grunn til å ikke få utrettet noe! Takker så mye for tipset McHans, var innom der idag å fikk super hjelp med valg av skum å praktiske tips! :)
Håper å få utrettet litt på sykkelen i vinterferien, det blir bare små drypp som blir gjort når en kun er hjemme en helg.
Jeg holder på med å utarbeide en liten liste på ting som står igjen, for å lettere kunne systematisere det.
Jeg er litt frem og tilbake på hvordan jeg vil lakke sykkelen. Jeg har lyst å holde den stilren, å muligens lakkere tank/kuppel i en perlemorshvit tone... dette med brunt skinn tror jeg vil skape en pen kontrast....
Så;
Montere speedometeret flush med tripletree, eller i vinkel mot føreren
Alt 1: Ser veldig fint ut, virker ikke ruvende å stjeler lite oppmerksomhet. Men innsynsvinkelen er nok litt vond, mulig at med sol vil man ikke kunne lese displayet så godt. Her er det mye lettere for føreren å se displayet, men synest den bryter linjen mye.
Orginalt har deluxe-tanken et stort å heller styggt påfyllingslokk. Tenker å bytte ut denne med en Monza-fuelcap. Denne har en flens som kan sveises inn, å lokket skrus på.
Jeg holder på med å utarbeide en liten liste på ting som står igjen, for å lettere kunne systematisere det.
- Eksosanlegg
- Skiltoppheng (Noen idèer, men er frem å tilbake, noen som har bilde av noen som ser bra ut?)
- Seatpan
- Sete
- Nye brems/clutch reservoir.
Rearsets/fothvilere. Lage egne, eller muligens bestille å tilpasse.
- Clipons
- Rewire frontlykt/Blinklys/speedo
- Lakk (Klassisk 1-farge eller muligens en mer moderne paint scheme)
- Bulkfiks og mod av bensintank
Jeg er litt frem og tilbake på hvordan jeg vil lakke sykkelen. Jeg har lyst å holde den stilren, å muligens lakkere tank/kuppel i en perlemorshvit tone... dette med brunt skinn tror jeg vil skape en pen kontrast....

Så;
Montere speedometeret flush med tripletree, eller i vinkel mot føreren
Alt 1: Ser veldig fint ut, virker ikke ruvende å stjeler lite oppmerksomhet. Men innsynsvinkelen er nok litt vond, mulig at med sol vil man ikke kunne lese displayet så godt. Her er det mye lettere for føreren å se displayet, men synest den bryter linjen mye.
Orginalt har deluxe-tanken et stort å heller styggt påfyllingslokk. Tenker å bytte ut denne med en Monza-fuelcap. Denne har en flens som kan sveises inn, å lokket skrus på.
La kveldens eventyr begynne 

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Har kommet langt på det elektriske på sykkelen, skal laste opp flere bilder senere
Begynte også på et feste til det nye speedometeret
Begynte også på et feste til det nye speedometeret
Lykke til med det elektriske! Bra bildedokumentering her også.
- Jompa
Hva slags erfaring har du med de der lodde og krympehylsene ?
Selv har jeg litt blandete erfaringer med dem.
Plasten blir gjerne for varm og brent før loddetinnet smelter, eller så smelter tinnet bare halvveis.
Mulig jeg varmer hylsene på feil måte.
Ser forresten at du har brukt "vanlige" kontakter.

Selv har jeg litt blandete erfaringer med dem.
Plasten blir gjerne for varm og brent før loddetinnet smelter, eller så smelter tinnet bare halvveis.
Mulig jeg varmer hylsene på feil måte.
Ser forresten at du har brukt "vanlige" kontakter.

Natt til lørdag holdt jeg på til kl 02.00, var litt trøtt å tenkte å jeg skulle teste ut om jeg hadde koblet de nye holkene riktig.
Langlyset funket ikke å da jeg skrudde på blinklysene, begynte frontlykten å blinke i takt med blinklysene... Da tok jeg kvelden

1: Funksjonstest
2: Kartlegging og koblingsdiagram
3: "Lodd-og-lim" koblingene
4: Forlenger og overgang til ledningsnett.

@ Jompa
Nei, må si jeg virkelig liker lodd-og-lim skjøtene, jeg bruker varmluftspistol for å varme de. Passer på å varme opp fra alle sidene slik at plastikken ikke blir brent.
Ja, Med speedometeret fulgte det med "Orginale" koblinger. Får se om jeg bytter ut desse med noen som er vanntette etterhvert. Noen som du mener er bedre?
On another note, jeg begnner virkelig å like looken med skinn "Strap-downs"...

Rød tank/kåper med beige striper, kombinert med brunt skinnsete hadde vært kult!