Unnskyld,Ragnhild..

Ingen som vil prøve seg på denne?AJ skrev:
Ok...
Hvor er så det dette, folkens? Vi er ute etter det helt eksakte stedsnavnet hvor disse helleristningene befinner seg, ikke noe sånt som "sør for" eller "nord for" et eller annet tettsted i kongeriket...![]()
Svar sendes som vanlig på PM til Ragnhild
Hint 3. Veien det er snakk om er R33 fra Gjøvik og opp til ValdresRagnhild skrev:Ingen som vil prøve seg på denne?AJ skrev:
Ok...
Hvor er så det dette, folkens? Vi er ute etter det helt eksakte stedsnavnet hvor disse helleristningene befinner seg, ikke noe sånt som "sør for" eller "nord for" et eller annet tettsted i kongeriket...![]()
Svar sendes som vanlig på PM til Ragnhild
Hint 1: Er det ingen som har vært på en av Østlandets populære MC-veier i retning en av fedrelandets mange fjellvidder og sett noe om helleristninger på på et skilt i nærheten av en "fjellandsby"?
Hint 2: MC-veien begynner nede i AJ-land før den går opp gjennom et dalføre, over fjellet og ned til en landsby opp mot fjellet på andre sida. På veien går den forbi/langs ei elv som til forveksling kalles det samme som en vulkan. Helleristningene ligger like ved en fin badeplass i samme elva.
Forslagsstillere som kommer med forslag til spørsmål som ikke blir løst, får fem poeng.
Ble to poeng på Mekker'n denne gangen. Han har da 11 og leder suverentmekkern skrev:hellerisningene er ved siden av Møllerstufossen vel ei mil unna Dokka.
Mens da Mekker'n svarteAJ skrev:1. Honda CB750 (introdusert i Europa/USA i '69)
2. Den firesylindrede motoren, at sykkelen var avansert i forhold til datidens standarder og at den hadde gode bremser og høy toppfart.
3. Italia og MC fabrikantene her ble skikkelig "tatt på senga" av Honda da CB'en ble introdusert og MC industrien her slet i lang tid etterpå.
1 og 2 er greie, mens på spørsmål tre måtte Quizmistress konsultere fasiten og Orakeltjenesten. Var engelskmenna som tapte mest. Triumph har jo klart å bygge seg opp i gjen etter at Honda slo engelskmenna nærmest knock out med CB'n, men det er vel mest i de senere åra. Italienera har klart seg bedre med sine lett sære motorer og design.mekkern skrev:1:Honda cb 750 four.
2:at man faktisk kunne sette seg på og kjøre en tur og faktisk være sikker på å komme frem uten havari...(men den var faktisk litt kjedelig av samme grunn)Skivebrems foran-dette hadde stort sett bare fly på den tiden OG at en kunne sette et glass vann på setet og ruse motoren uten at det sprutet ut..mao-lite vibrasjoner
3:den Engelske mc-industrien gikk dundas fordi den ble for konservativ og ikke omstilte seg.
ramma var delvis en kopi av Norton Commando faktisk...
Brodern kjøpte/kjørte faktisk en i Japan før den kom til Europa-dette var en japansk utgave med ei rød pære i speedometret som lyste kraftig over 65kmh tror jeg det var-alle kunne se om du kjørte for fort om kvelden da det lyste i hele ansiktet.![]()
de første utgavene er de som er mest ettertraket da de har sandstøpt motor..
dette var også den største japanske mc en kunne kjøpe i japan da politiet kjørte disse og ingen skulle ha større enn de-når Kawa z900 kom måtte disse reimporteres fra utlandet.![]()
Nei nå må det flere på banen her....
Honda RC 115 1965mekkern skrev:Helt korrekt var dette rc-115 i 1965 med Luigi Taveri med en tid på 1,25,15,6 og snitt på 79.66mph denne hadde 15bhp ved 20000rpm 9 gear og tørrvekt på 50 kg
Honda hadde forresten 6 blandt 10 beste.
1966 tok Ralph Bryans seieren på 1,19,17,4 og snitt på 85.66 mph med rc116 denne hadde 16bhp på 21500rpm-320literhester dette har aldri blitt forbigått av en 4T sugemotor.
dette året hadde honde 8 av 10 beste.. Tenk et snitt på 137,7kmh på en 50cc rundt den øya a gitt!
http://www.vf750fd.com/Joep_Kortekaas/1965.html#RC115
Blir tre poeng for utførelse og stil.Intruder skrev:Jeg hadde en Jawa 350 med høyt styre,blå håndmalt og i usikker kondis som jeg kjøpte på MC-huset Nydal i 1971.
Med den hadde jeg mange fine turer,den trillet og jeg skjøv..Etter ei tid var jeg lei og solgte hele greia til 2 kamerater for 4 halvlitere pils.
Tenningstrøbbel var ikke noe min hjerne fikk noe godt forhold til!---Men artig,lell----
Bonuspoeng, tre i tallet for video og historie fra virkeligheten. Og det blir bare tre bonuspoeng fordi besvarelsen på den tekiske oppgaven er litt mangelfull.mekkern skrev:samme pedalen benyttes for gear og kickstart-trekkes ut og vippes bakover minnes jeg...
Har ikke noen historier om de gamle 350iene men de "nye" fra ca 2000..samme kompis som hadde et par 175ccm kjøpte en slik og den var skikkelig artig når du presset den mot toppfart så begynte forhjulet å hoppe på veien...![]()
ellers så "ruster" det midtre bærelagret....en prøvde med rustfritt lager men det hjalp ikke....De ruster ikke men er vibrasjonskorrosjon... mulig de vibererer?![]()
kjørte en gammel 175ccm på NVMC veteranløpet fra Kongsberg til Vesfossen i -91 med gravid kjærring bakpå med badering pga bekkenløsning..Stilig maskin det også med 2 eksosrør..
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/j6_ey62Zcss&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/j6_ey62Zcss&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Har fått fortalt flere gode historier om denne gir/clutchløsninga på Jawa 350, men de glimret med sitt fravær denne gangen.Jalmar skrev:Man trykker girpedalen inn mot motoren, så løser den ut og spretter oppover/bakover og blir kickstartpedal
Når girpedalen er girpedal, er den også koblet slik at man automatisk løser ut klutchen når man beveger på girpedalen. Genialt system som gjør at man kan gire kjapt uten bruk av klutchhendelen.