Hjelp til kjøp av sykkel

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hjelp til kjøp av sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er denne sykkelen:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Så ser dekkene ok ut så vidt jeg kan se på bildene.

Husk at effektanlegget KAN gi deg problemer hvis det ikke er stemplet i vognkortet. Pass på at du får med deg det orginale anlegget i vertfall. For det kan blir dyrt hvis ikke dette følger med og du blir stoppet. Du får beskjed om å vise den, og da bør det orginale på. Tror jeg.

Er det ikke andre mangler og siste service er tatt samt at dere er enige om utgiftene jeg ellers nevnte så tror jeg du får en flott sykkel der, med skikkelig godlyd :)

Brukeravatar
Juicebox
Motorsykkelen din: -

Legg inn av Juicebox »

kjellv skrev: 24 jan 2018, 17:44
Juicebox skrev: 24 jan 2018, 16:31 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser.
Det gjør de heller ikke! XJ6N og XJ6 DiversionF ble avløst av MT-07. Samtidig ble FZ8 avløst av MT-09. Siste produksjonsår for XJ6 var 2015.
Sorry mister.

Effektanlegg pleier vanligvis ikke å være et problem om man greier å bytte anlegget selv. Koster ikke noe å vise den hos svv, bare tid. Mivv anlegg pleier å være E-merket, men om man vil ha det på vognkortet så koster det omtrent 500kr sist jeg måtte endre mitt. Som oftest når man blir tatt på kontroll så pleier man som vanlig å få grønt kort om ting er E-merket om man ikke har endret noe på vognkortet. Personlig erfaring.
Sist redigert av Juicebox den 24 jan 2018, 18:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 24 jan 2018, 18:29
MCTS skrev: 24 jan 2018, 18:03 Jeg vurderer nå Mt-07 som står hos forhandler i valdres til 75.000kr.

Problemet mitt nå er at jeg har vært litt rask på avtrekkeren, og signert og sendt av gårde kontrakt via mail til forhandler i tromsø.
vet dere om jeg kan angre? gjelder angrerett dersom jeg har inngått en avtale annet sted enn hos forhandler som i dette tilfelle?
Husk at klargjøring etc pleier og komme i tillegg. Det skal evt. Stå i kontrakten. Tilstand på dekk er kjekk og vite. Er dem nedslitt blir det fort 4-5.000 til. Klargjøring pleier vel å ligge på rundt 3.000 vil jeg tro.

Hvor mye har den gått og er det tatt service på den? Hvis ikke må du i verste fall ut med noen tusen til. Sjekk dette kjapt :)
Kan være skummelt og kjøpe sykkel usett. Du vet jo aldri hva den har verdt med på. Kan være greot og ha med deg en kyndig før du signerer. En nyere MT07 er nok i god stand og er forhandler seriøs så skal han ha opplyst deg om det jeg nevener her.
Det pleier ikke være tillegg for klargjøringskosnader på brukt. Klargjøringskostnad på nye sykler er slik Bjerknez antyder, og det er forhandleren selv som bestemmer satsen i sin forretning. Denne skal dekke kostnaden forhandleren har ved mottak, utpakking, montering, klargjøring, avfallshåndtering og annonsering.
Angreretten er nok slik AJ beskriver tror jeg. Jeg jobber hos en forhandler, men vi har ikke hatt saker hos oss der kansellering av avtale/kontrakt har vært tema. Vi har derfor ikke satt oss veldig godt inn i dette. Gi bare beskjed (skriftlig eller på e-post) til forhandleren i Tromsø at du benytter angrefristen og kansellerer kontrakten. Ikke vent for lenge med dette..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 18:46
kjellv skrev: 24 jan 2018, 17:44
Juicebox skrev: 24 jan 2018, 16:31 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Yamaha fortsatt fører den når mt07 er på markedet med så bra anmeldelser.
Det gjør de heller ikke! XJ6N og XJ6 DiversionF ble avløst av MT-07. Samtidig ble FZ8 avløst av MT-09. Siste produksjonsår for XJ6 var 2015.
Sorry mister.

Effektanlegg pleier vanligvis ikke å være et problem om man greier å bytte anlegget selv. Koster ikke noe å vise den hos svv, bare tid.
Joda, det koster en god del hvis du ikke har orginalanlegget :thumleft

Men normalt følger dette med. Men krever en innsats og litt mekking i verste fall hvis du treffer den rette.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Ja, selvklart :P Endret litt på posten min.
Om man er snill nok så får man låne originalt anlegg av en snill sjel. Mange mt07 eiere ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Er man helt fersk rundt dette, så er det nok uansett lurt og tenke på dette før man slenger blekket på blokka. Det virker som at sykkelen (hvis det er den keg linket til lenger opp) har både kn filter og er mappet etc. Da er det vel ikke bare bare og bytte tilbake til orginalt heller?

Er litt på tunn is her nå, men sånn jeg forstår TS så er ikke effektanlegg noe som står høyest på ønskelisten og da kan det være greit og være klar over bakdelene :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En annen ting som kan være greit å sjekke er drev og kjede. Dette koster vel ikke all verden, men drevene på min gamle BMW S1000R som hadde ruller ca. 20.000km. Var helt utslitt.

Greit å vite om sånne ting, for da har man noe og forhandle med :)

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Hehe ja. Om man bare skal vise den hos svv så ser jeg ingen grunn til å bytte alt annet. Sist jeg måtte inn på visning så sjekket de bare om potta var E-merket. Da hadde jeg Power commander og kn filter. Filter kan være litt vrient å sjekke da man må løfte opp tanken på disse syklene. Min PC lå under baksetet på den tida.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Nå er det vel ikke trimmingen i seg selv som er problemet, men støyen vel? Evt. Avgass og utslipp?

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Man skal ihvertfall få et sertifikat av anlegg-produsenten. De fleste produsenter har dette på nettsiden deres. De sjekket ikke avgasser da jeg var der. Ga alt som fulgte med på anlegget mitt av dokumenter. Der tror jeg alt av avgasser og støy skal være dokumentert av produsent, er derfor de har fått E-merkingen. Om jeg ikke er helt på bærtur nå(kanskje Kjell kan rette på meg :p) men tror de bare måler db om det er en importert sykkel eller veteransykkel med uoriginalt anlegg.

Toven

Legg inn av Toven »

Hvis man blir stoppet med godkjent slip-on, bare ikke ført i vognkortet, hvorfor må man vise sykkel med original potte?
Er det ikke bare å fikse seg time for å godkjenne sykkelen med den nye potta, eller møte opp til visning med dokumenter for å få den godkjent?

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Er ikke alle som gidder å svi av 500kr+ for å bare få det ført opp på vognkortet.

Toven

Legg inn av Toven »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 19:37 Er ikke alle som gidder å svi av 500kr+ for å bare få det ført opp på vognkortet.
Muligens formulert litt dårlig..

Sikkert lettere å spørre SVV om dette men;
Etter å ha blitt stoppet med en e-merket godkjent slip-on (men ikke ført i vognkortet), hvorfor er det nødvendig å dra på visning med original eksos hvis man blir pålagt å vise sykkelen?
Kan man ikke da møte opp på visning med dokumenter som viser at den nye potta er innenfor støykrav og det som hører til?

MCTS
Motorsykkelen din: Yamaha Mt 07 2018

Legg inn av MCTS »

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Når det gjelder linket mt-07 til 75.000, så har den «effektannlegg, KN luftfilter og Rapidbike Evo Exclusive tenningshjerne» hva har dette å si for meg mtp bruken, garanti på sykkelen? Bør jeg heller vurdere en litt dyrere og original sykkel enn en som er skrudd på? Jeg vil helst slippe å måtte ordne å styre med ting og få det godkjent osv i ettertid. vil ha en tut og kjør sykkel :)

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Det er ganske vanlige oppgraderinger som oftest er plug n play. Jeg er litt usikker på hva de mener med en tenningshjerne, men vil tro det er en piggyback tuner ala power commander, Boosterplug eller lignende. Du får spørre forhandler dette vil ha noe å si ang garanti. Av de jeg har vært i kontakt med så har dette ikke så mye å si. Man kan alltid plugge ut «tenningshjernen» og «ingenting har skjedd».

MCTS

Legg inn av MCTS »

ok, takk for rask svar :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 20:19 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=103838078

Når det gjelder linket mt-07 til 75.000, så har den «effektannlegg, KN luftfilter og Rapidbike Evo Exclusive tenningshjerne» hva har dette å si for meg mtp bruken, garanti på sykkelen? Bør jeg heller vurdere en litt dyrere og original sykkel enn en som er skrudd på? Jeg vil helst slippe å måtte ordne å styre med ting og få det godkjent osv i ettertid. vil ha en tut og kjør sykkel :)
Jeg har ikke sett på annonsen før nå.. :-k
Fyll magen godt opp med is.., ta det ganske med ro. Det er svært få sykler til salgs ennå, markedet våkner ikke før om et par måneder.
Det kan godt være at dette er et bra kjøp og en god sykkel, men garantien tror jeg du kan se langt etter. I hvert fall om noe skulle oppstå med motoren.
Ikke det at jeg tror motoren har tatt skade av verken KN filter, tenningshjerne (hva nå det er for noe) eller LeoVince anlegget. Men slike inngrep gir Yamaha en romslig og grei åpning for å avslå garantikrav. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette anlegget er montert heller, i mine øyne ser det ikke ut i det hele tatt..
Men det haster vel ikke så veldig? Ha litt is i magen og pengene klar så slår du til når riktig annonse dukker opp :thumleft

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Haha min tur å rette på deg, Kjell. Mivv, ikke Leo Vince. Ja, den er stygg og gammeldags ja!

MCTS

Legg inn av MCTS »

Det er jo ikke stor prisdiff til en ny sykkel, kommer på 99.900kr + reg. er det noen fordeler ulemper jeg bør tenke på? en prisdiff på 25.000kr er jo veldig lite for en 3-4 år brukt sykkel og en helt ny. mulig jeg tenker feil da jeg kun er vant til biler.
Jeg kan ta meg råd til det så lenge sykkelen er kliss ny og har 5 års garanti. Vet dere om det går an å forhandle på nyprisen? og eventuelt om det finnes rabattavtaler? jeg tenker da at det vil være en sykkel jeg skal ha en stund dersom jeg kjøper den ny og ikke brukt. synes 25 la
Sist redigert av MCTS den 24 jan 2018, 22:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 22:35 Haha min tur å rette på deg, Kjell. Mivv, ikke Leo Vince. Ja, den er stygg og gammeldags ja!
:prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 22:49 Det er jo ikke stor prisdiff til en ny sykkel, kommer på 99.900kr + reg. er det noen fordeler ulemper jeg bør tenke på? en prisdiff på 25.000kr er jo veldig lite for en 3-4 år brukt sykkel og en helt ny. mulig jeg tenker feil da jeg kun er vant til biler.
Jeg kan ta meg råd til det så lenge sykkelen er kliss ny og har 5 års garanti. Vet dere om det går an å forhandle på nyprisen? og eventuelt om det finnes rabattavtaler? jeg tenker da at det vil være en sykkel jeg skal ha en stund dersom jeg kjøper den ny og ikke brukt. synes 25 la
Det er jo noe helt spesielt med helt nytt da :thumleft
Fordelen er jo at du er trygg på hva sykkelen har opplevd mens du eier den, du slipper å bekymre deg for hvordan forrige eier har behandlet den. Ulempen er at du må ta det tyngste verditapet det første året. Men dersom du har perspektiv om å beholde sykkelen noen år blir ikke den totale kostnaden pr. år så ille.
MT-07 kommer i ny utgave litt senere i vår. Prisen på 2018 modellen er ennå ikke klar, men den er ventet å stige litt i forhold til 2017. Jeg mener det ble sagt at sykkelen skal komme i April, prisen skal være klar i Februar. Jeg fikk se den på Eicma i høst, men gikk ikke så nøye over den. Det ble det ikke tid til. Jeg legger ved det eneste bildet jeg har av den, den står til venstre på dette bildet med gule felger.

Dersom du kommer over en ny 2017 hos en forhandler så vil du nok kunne ha litt prutningsmonn, i hvert fall når det nærmer seg lansering av 2018 modellen.
DSC_1066.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox

Legg inn av Juicebox »

Jeg personlig hadde gått for brukt. Innkjøringsstresset og førstegangsservicen orker jeg ikke å styre med:p er en brukt svart mt07 2017 på finn som selges til en fin pris med de riktige utstyrene.

MCTS

Legg inn av MCTS »

kjellv skrev: 24 jan 2018, 23:12
MCTS skrev: 24 jan 2018, 22:49 Det er jo ikke stor prisdiff til en ny sykkel, kommer på 99.900kr + reg. er det noen fordeler ulemper jeg bør tenke på? en prisdiff på 25.000kr er jo veldig lite for en 3-4 år brukt sykkel og en helt ny. mulig jeg tenker feil da jeg kun er vant til biler.
Det er jo noe helt spesielt med helt nytt da :thumleft
Fordelen er jo at du er trygg på hva sykkelen har opplevd mens du eier den, du slipper å bekymre deg for hvordan forrige eier har behandlet den. Ulempen er at du må ta det tyngste verditapet det første året. Men dersom du har perspektiv om å beholde sykkelen noen år blir ikke den totale kostnaden pr. år så ille.
MT-07 kommer i ny utgave litt senere i vår. Prisen på 2018 modellen er ennå ikke klar, men den er ventet å stige litt i forhold til 2017. Jeg mener det ble sagt at sykkelen skal komme i April, prisen skal være klar i Februar. Jeg fikk se den på Eicma i høst, men gikk ikke så nøye over den. Det ble det ikke tid til. Jeg legger ved det eneste bildet jeg har av den, den står til venstre på dette bildet med gule felger.

Dersom du kommer over en ny 2017 hos en forhandler så vil du nok kunne ha litt prutningsmonn, i hvert fall når det nærmer seg lansering av 2018 modellen.
DSC_1066.JPG

ligger noen 18 modeller på finn som kan bestilles. disse ligger til 99.900,-, og 2017 modeller til ca samme pris som mest sannsynlig er overliggere? :)

MCTS

Legg inn av MCTS »

Juicebox skrev: 24 jan 2018, 23:15 Jeg personlig hadde gått for brukt. Innkjøringsstresset og førstegangsservicen orker jeg ikke å styre med:p er en brukt svart mt07 2017 på finn som selges til en fin pris med de riktige utstyrene.
Tenker du på den som står i Stavanger? Jeg har sett på den, men altfor langt unna til at jeg kan få med meg noen mcvenner bort for å se på den..:/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

MCTS skrev: 24 jan 2018, 23:17
ligger noen 18 modeller på finn som kan bestilles. disse ligger til 99.900,-, og 2017 modeller til ca samme pris som mest sannsynlig er overliggere? :)
Ja, jeg ser det. Sykkelen er ennå ikke lansert og dette har dem egentlig ikke lov å gjøre. Ikke er prisen klar ennå heller, så de løper en viss risiko med å annonsere den med pris nå vil jeg tro.

Svar