Ny mc, MT-10, ny ombygging.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av Bjerknez »

lefty293 skrev: 05 feb 2018, 08:29
Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 07:49
hakhap skrev: 05 feb 2018, 07:27 Du klarer fint å nødbremse med en hånd. Du skall ikke støtte deg på styre. God forankring er tingen

misspelling with autocorrect
Jeg har nødbremset ett par ganger og uten styret hadde jeg fløyet over sykkelen. God forankring er viktig ja, men det hjelper vel hvis man i tillegg har et godt feste i styret?
Dette med nødbremsing var det jeg var mest usikker på ift å kjøre med en arm. I England finnes det et forum med mange som er i min situasjon, derfra fikk jeg tak i mye informasjon ift dette. Som kommentert lenger oppe så har jeg fått abs'n til å slå inn på tørr asfalt. De gangene det "skjer" noe er når jeg står stille, det er da det kreves mest fokus for å unngå velt. På landevei og autobahn er det som å kjøre med to armer.
I see :)

Lykke til videre vertfall, og gratulerer med ny sykkel :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 05 feb 2018, 07:03 Egentlig utrolig rart at det er lov til å kjøre en motorsykkel i en slik situasjon. Det går vel ut over balansen ved nødbrems etc. når man ikke har en arm til? Hvordan føler du dette selv?

Uansett utrolig tøft at du klyver opp på sykkelen igjen etter en slik ulykke og jeg gleder meg på dine vegne over ny sykkel og en spennende sesong i møte :)
Jeg kjører med 18" apehangers på mopeden min!
Siden styret er så høyt vil momentet bli så høyt i riserne at jeg vrir styret ut av posisjon dersom jeg skulle forsøke å flytte sykkelen ved å skyve sykkelen bare ved å bruke armene på holkene....
Har vært tvunget til å nødbremse et par ganger, men aldri vridd styret ut av possisjon.

Nødbremsing foregår på samme måte som ved flytting/skyving av sykkelen, med rumpa godt forankret i sadelen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av lefty293 »

Bilde
Noen som har testet kjedesmører fra Tutoro?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av AJ »

lefty293 skrev: 05 feb 2018, 17:59 Bilde
Noen som har testet kjedesmører fra Tutoro?
Oh yessir :D !

Jeg har hatt Tutoro, maken til den som er montert på sykkelen på bildet (din nye MT-10, går jeg ut fra?), i ca. 50K.
Og det har fungert utmerket selv om jeg har plassert oljepåføringsdysa foran bakdrevet hvor den drypper olje ned på innsiden av kjedegangen rett før der drevtenner og kjede møtes.

Det som anbefales fra den britiske produsenten er å plassere dysa mot bakdrevet slik at den ligger an mot drevet rett over der kjede og drev møtes.
Dette for å få minst mulig avkast av olje og for best mulig oljepåføring.

Slik jeg har den montert kan det skje at en og annen oljedråpe fra dysa greier å "lure" seg forbi rullene på kjedet og dermed havne ut i geografien i stedet for på kjede og drev.
Jeg har eksperimentert med litt ulike plasseringer og avstander til både kjede og drev og kommet til at jeg fortetter å ha det montert slik og har for øvrig liten tro på at mye olje kommer til spille. Tutoroolja er så seig at den neppe greier å smyge seg særlig mye mellom rullene på kjedet.

Jeg kommer også til å montere Tutoro på min neste sykkel hvis dette blir en kjededrevet sykkel.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av lefty293 »

Nytt skiltoppheng med det originale nummerskiltlyset for å slippe å kappe originalledninger.

Bilde



Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av Bjerknez »

Dette burde vært obligatorisk på alle sykler :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av kjellv »

lefty293 skrev: 05 feb 2018, 22:44 Nytt skiltoppheng med det originale nummerskiltlyset for å slippe å kappe originalledninger.
Jeg ser konturene av ennå en sykkel i garasjen din.. :-k Har du flere?

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av lefty293 »

Ja jeg har en 2011 Z1000SX som er satt tilbake i originalt utførende og som skal ut på finn.no om ikke lenge. Mc’n i bakgrunnen er konas GSX650F. BildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av lefty293 »

I kveld ble den turklar. Europa next!Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av kjellv »

Det e bære lækkert :prf

Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Bosted: Tønsberg

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av Tonys »

lefty293 skrev: 06 feb 2018, 21:05 I kveld ble den turklar. Europa next!Bilde
Anbefaler comfortsete om du skal langt
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Ny mc, MT-10, ny ombygging.

Legg inn av lefty293 »

Tonys skrev: 06 feb 2018, 22:40
lefty293 skrev: 06 feb 2018, 21:05 I kveld ble den turklar. Europa next!
Anbefaler comfortsete om du skal langt
Det bruker å bli mellom 5 og 6 tusen kilometer.
Ser at flere er misfornøyd med setene på disse syklene, komfortsete vurderes. Alternativt så går det an bygge om det selv. Da kan jeg også senke det litt før evt. komfortlag legges på. Sykkelen er litt for høy til meg.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Svar