Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

790 Duke er nok knall, hadde vært veldig høyt på short lista, antagelig øverst, om skulle hatt ny asfaltsykkel nå :thumleft

Men kommer nok til å vente på 790 Adventure, kommer til å funke like bra på landeveien som offroad :prf
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

2rols
Innlegg: 7
Registrert: 11 mar 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Fz

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av 2rols »

Noen inspill om valg mellom en Suzuki GSX650FA 15mod vs Fz6s 09 mod som førstegangs sykkel. Har ikke lappen,så får ikke testet dei før eventuelt kjøp.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Skal du øvelseskjøre med sykkelen før du tar lappen? Hvis nei, ville jeg absolutt anbefalt deg å vente med kjøp til typ. dagen etter du har tatt førerkortet. Eventuelt bør du få noen med deg som kan prøvekjøre den før kjøp.

2rols
Innlegg: 7
Registrert: 11 mar 2018, 09:14
Motorsykkelen din: Fz

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av 2rols »

L M skrev: 11 mar 2018, 12:21 Skal du øvelseskjøre med sykkelen før du tar lappen? Hvis nei, ville jeg absolutt anbefalt deg å vente med kjøp til typ. dagen etter du har tatt førerkortet. Eventuelt bør du få noen med deg som kan prøvekjøre den før kjøp.
Ser den ja,blir nok lite eller ingen kjøring på dei før eg har fått lappen.Eine er med forhandler og andre skal ha en service og få "tilstandsrapport" før kjøp så regner med dei skal være i orden. Men selvsagt en fordel å teste før kjøp ja...Gsx har kun gått ca3 000 og fz 15000

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av pingvin »

3.000km er ny, nesten bedre, slipper å kjøre inn :thumleft

Har "alltid" kjøpt brukt lav km sykler, sparer mange kroner ifht ny for noe som i realiteten er så godt som nytt. Det betaler ekstra for at er lav km sparer en inn i at lengre til må bytte ut slitedeler ifht brukt med høyere km. Og deilig å ha "ny" sykkel hvor alt bare er i orden.

Firet på dette prinsippet når kjøpte 990SMRen, hadde gått 35.000km. Allerede betalt noen tusen for service/reparasjoner/deler, ikke noe som ikke kunne forvente etter 35.000km men litt av vinningen går opp i spinningen. Faktisk aldri hatt sykkel med så høy km da byttet/vraket de hatt lange før dette.

Så hadde gått for ny-ish/lav km, begge syklene er så langt jeg kan skjønne fine for nybegynner. Første MCen hadde var GSX600F, er jo litt forgjengeren til GSX650FA. Langt fra råeste hatt men den første sesongen på MC er det morsomste jeg har hatt :twisted Nydelige girkasser på Suzuki og bullet proof mekanikk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av TOH »

Hvis du velger en mt-09 kan du jo kjøpe en brukt som er rimelig og bytte dempere selv?
https://www.ebay.com/itm/Kit-Ohlins-MT- ... JH&vxp=mtr
Bestill post restante til Sverige.?
Da kan du i tillegg ha den gamle bakdemperen i reserve i tilfellet noe skjer i fremtiden.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Jeg har vurdert det, men jeg er litt usikker på om jeg klarer å fikse det selv. Jeg vil ikke si at jeg har ti tommeltotter, klarer fint å gjøre oljeskift etc. alene, men noen erfaring med demperbytte har jeg overhode ikke. Kom i utgangspunktet frem til at prisen vil være omtrent den samme om jeg kjøper en -17 MT09 og bytter demper, eller kjøper nye -18 SP. Mener bestemt de endret front-demperne med -17 modellen, skjønner du. Derfor vil jeg helst ikke gå eldre enn den.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Bekrefter det! -17 MT-09 kom med mye bedre dempere. Generasjon 1 av denne har fått en del kritikk for demperne. De er ikke så dårlige at de er noe problem for folk flest, men motorpressen kritiserte demperne fra starten av. Dette har hengt ved modellen siden den kom, og "alle vet" at demperne er omtrent ubrukelige. Slik er det ikke. Men Yamaha laget en gedigen suksessmodell til en nærmest uslåelig pris. For å klare dette kunne de ikke velge alle komponenter fra øverste hylle. I sammenligningstester med sykler til 20-30k høyere pris taper MT-09 på demperne.
Men altså fra 2017 kom generasjon 2, med langt bedre dempere.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk



L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Ja, det er godt mulig det er mye overdrevet hvor dårlig demperne er, men jeg ser flere klager over at de er for slappe, og for en over gjennomsnittlig stor viking ser jeg for meg at dette kan bli et problem. På Horneten er dempere både foran og bak justerbare, og fungerer sånn sett greit.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Når folk ikke kan utdype kritikken utover at demperne er "for slappe", mistenker jeg at de ikke helt vet hva de snakker om..
Demperne til 2018 MT-09SP er faktisk slappere enn standard til et visst punkt. Harde dempere er faktisk farlig under vanskelige forhold, demperne vandrer ikke nok og reagerer ikke fort nok til å sørge for god veikontakt. For å ta et eksempel: Kjører du med for harde dempere og for stramme fjærer på f.eks vaskebrett, har hjulene kun kontakt med veien på toppene, de følger ikke ujevnhetene i veien.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Nja, det var nok heller min forenkling som var problemet der. Jeg forstår at harde dempere også er farlig, men dempere som omtrent bunder ut ved bittelitt hard brems gir vel heller ingen trygghetsfølelse.
Er det frontbremsen på MT09 SP som er slappere enn standard? Og hva er standard? Standarden for MT09 tidligere?

EDIT: Ser nå at Ohlins-fjæra er slappere enn fjæra på standard MT09 -18. Men det er jo mulig å justere preloaden på Ohlins, slik at den kan passe bedre til en litt tyngre fører?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

En kompis hadde MT09 i noen hundre mil. Han var vel ganske fornøyd tror jeg, men han klagde konstant på vondt i kroppen, særlig setet var visst helt forferdelig i følge han. Han var i andre enden av skalaen, liten og lett.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Hva byttet han til? Og ja, bytte av setet var planen å ta FØR bytte av eksosanlegg. :P

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Han kjøpte seg ikke ny sykkel etterpå, tror MT09en ikke akkurat gav noen mersmak for hans del. Vet ikke jeg, men vi var vel på noen lengre turer sammen og det var konstant klaging etter 10-12 mil.

L M
Innlegg: 97
Registrert: 09 apr 2017, 19:00
Motorsykkelen din: Street Triple RS - 18

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av L M »

Auda, såpass. Noen tursykkel er det ikke, men det er jeg heller ikke på jakt etter akkurat nå. Jeg heller ærlig talt mer mot KTMen, såfremt serviceintervall og pris ligger på samme nivå. Forsikringen er hvertfall omtrent identisk på de to syklene.

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av KevinmsR6 »

L M skrev: 11 mar 2018, 22:05 Auda, såpass. Noen tursykkel er det ikke, men det er jeg heller ikke på jakt etter akkurat nå. Jeg heller ærlig talt mer mot KTMen, såfremt serviceintervall og pris ligger på samme nivå. Forsikringen er hvertfall omtrent identisk på de to syklene.
Hei :)

Ikke sikkert det er noe galt med verken sete eller sykkel, om en ikke er vant til lengre turer på mc får en vondt uansett hvilke sete en har eller sykkel for den del.... kjører en mye turer eller lengre etapper gror sykkelen litt på en og for hver eneste tur blir det mer og mer behagelig :) dette er min egen erfaring så ikke skyt meg med mot argumenter :)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av TOH »

Tja, Er jo enig i trådstarter. Tenkte kun at hvis du ville ha en eldre rimeligere sykkel så kunne du valgt en mt-09 og oppgradert
demperne. Er selv 191 cm høy og nærmere 100 kg. Demperne er myke og skulle helst sett at de var hakket bedre. De er dog ikke noe problem med vanlig kjøring, men hvis du tenker noen bane-dager så ville jeg helt klart oppgradert demperne. Når det gjelder sete så har jeg 3 forskjellige seter til sykkelen. Det jeg bruker mest er det som tilhører street tracker (tror jeg den heter). Det originale er helt ok det også.
Har i tillegg et fransk merke som er for touring, men det blir litt for soft. Sitter litt for godt plantet i sykkelen, men absolutt behagelig. Stort utvalg i deler og rimelig service/vedlikehold teller jo litt det også. Motoren er fantastisk morsom. Du kan alltid be et verksted bytte dempern bak og fjærer/olje foran. Mener at jeg har blitt forespeilet en 3-4 timers jobb (husk å bestill time i god tid hvis du vil ha sykkel klar til våren). Jeg bruker min til pendling i Oslo daglig når temperaturen er ok og det funger perfekt. Meget lett å kjøre og god kontroll/sittestilling. Hvis jeg husker korrekt så har 2018 Sp versjonen også quick-shifter og det er verdt å ta med seg det også.
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg så på meg selv som en helt fersk MC'ist når jeg prøvekjørte en 2015 modell MT09 som forøvrig var helt ny. I fohold til Street Triplen jeg hadde var disse demperne langt under pari. Når fremgafflene bunner når man bråbremser i 40km/t så ble jeg litt betenkt. Nå kan det hende at det var noe galt med akkurat disse demperne eller at de var justert feil eller noe, men etter at jeg prøvesatt en to år nyere sykkel ett par år etterpå så følte jeg disse kjentes like "svampete".

Jeg er ikke akkurat noen "Rossi", men jeg har vel kjørt såpass aktivt til tider at jeg kan si at slike dempere kan være potensielt farlige.

Men jeg kan ikke tro annet enn at dette må være fikset på SP modellen som kom nå sist med Øhlins dempere. SKulle jeg kjøpt en MT09 i dag, så hadde jeg ikke engang vurdert noe annet.

MEN... man venner seg til det meste og kjøper man en eldre utgave av MT09 som førstesykkel så vil man ikke føle at noe er "galt" med demperne. man kjører deretter og tenker at det er sånn det skal være. Helt til man prøvekjører en sykkel med skikkelige dempere.

I dag kjører jeg en BMW S1000R og da kjenner man virkelig hvordan dempere egentlig skal være. Betryggende å kjenne at demperne "lever" og strammer seg til så fort man foretar en nødbrems etc. Man kjenner nesten at sykkelen "strammer" seg opp i nødsituasjoner. Det føles betryggende og får demperne på MT09 til å virke som om dem er kjøpt på Toys'R'Us.

Men dempere er vel forholdsvis lett å gjøre noe med hvis man har bestemt seg for en MT09 mot et pristillegg. For bortsett fra demperne, så mener jeg at MT09 er en meget gjennomført sykkel til en meget god pris. Den nye modellen ser også unektelig mye bedre ut enn den gamle.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av kjellv »

Det er hyggelig, og litt overraskende at Ove nå har begynt å like faceliften på de nye MT-09. Han har jo tidligere omtalt de som "transformance look".
Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 12 mar 2018, 07:44 Det er hyggelig, og litt overraskende at Ove nå har begynt å like faceliften på de nye MT-09. Han har jo tidligere omtalt de som "transformance look".
Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Må rette litt på deg her. Tranformer utrykket ble gitt til MT-10 og ikke MT09. Den nye MT09 ser derimot ganske bra ut. Mer moderne look. Jeg liker fortsatt ikke Neonfargene til Yamaha og det litt missplasserte displayet på styret som minner meg om en Casio klokke, men jevnt over en fin sykkel til hyggelig pris :)

Når jeg kjører inn i Gamle byen i Fredrikstad som har brostein med Bimmern så kjenner jeg at demperne oppdager dette og gir meg en mer behagelig tur over steinene. Egentlig ganske fantastisk. I tillegg kan jeg jo selv justere den generelle hardheten på demperne, men de er adaptive og justerer seg etter underlaget uansett modus :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Enda en

Legg inn av FredrikE24 »

kjellv skrev: 12 mar 2018, 07:44 Men en ting jeg har lurt på. Hvordan takler de elektroniske demperne på S1000R for eksempel vaskebrett eller mye telehiv? Begge disse fenomen er jo litt uvanlige andre steder enn her nord, og kanskje ikke testet ut like grundig under utprøving lengre sør i Europa..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
BMW har drevet med selv-justerbare dempere i snart 40 år. Først med Nivomat, senere med ESA(2006 på K1200S/GT/R/R Sport).
Dette er et system som fungerer særs bra og har blitt utviklet gjennom bruk på veien, og utenfor veien på R1200GS.
Så litt telehiv og vaskebrett takler den helt utmerket. R1200GS har litt fjæringsvei, og kombinert med ESA, så er det som å kjøre på en sky over telehiv.. Helt utrolig faktisk..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

Ja, å sammenligne BMW sine dempere med de på MT09 blir rått parti. Det er en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte S1000R. Når jeg setter den i feks. "soft modus" så er den veldig myk, men skulle jeg bråbremse etc. så kjenner jeg den uansett "strammer" seg opp. Et ganske fantastisk system.

Det er nok andre racing oppsatte sykler med bedre dempere enn dette også, men å sammenligne disse demperne med det meste annet som blir solgt er nesten ikke mulig. Av de syklene jeg har kjørt så langt har jeg alltid vært kritisk til demperne. Kan være kun fordi jeg er godt vant.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

I racing så blir vel som regel demperne statisk satt opp for den aktuelle bane/vei som kjøres og har i og for seg en fordel der.
BMW sitt system er mer laget for å tilpasse seg utifra hva som foregår kontinuerlig. Det er laget for en normal motorsykkelfører som gjerne er kjøreglad, slik de fleste BMW-eiere i stor grad er.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 15:17 Det er laget for en normal motorsykkelfører som gjerne er kjøreglad, slik de fleste BMW-eiere i stor grad er.
Ja, for de som kjører Yamaha er nok ikke like fornøyde på tur :lol :knegg :-# :x

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5036
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Enda en "hvilke sykkel vil jeg ha" - tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Haha, ikke like fornøyde nei, det vil hvertfall jeg si som BMW-fanboy!

Er ikke til å stikke under en stol at det er nokså mange BMWer som kjøres langt på relativt kort tid :)

Svar