Hjelm tips?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 »

Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:

SverreOlsen
Innlegg: 594
Registrert: 02 jan 2016, 13:39
Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Bosted: Talgje

Re: Hjelm tips?

Legg inn av SverreOlsen »

15208732324324768623667666083435.jpg
Motor 3 2017
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hjelm tips?

Legg inn av mekkern »

FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Kjellrf »

Ikke en eneste som nevner en av de farligste tingene med en hjelm, høy vekt er en skikkelig nakkeknekker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Hjelm tips?

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 12 mar 2018, 18:27
FredrikE24 skrev: 12 mar 2018, 17:08
Bergen skrev: 12 mar 2018, 14:21 men det er en stor fordel med frisk luft i bykjøring på varme dager. Ned med solvisiret og øynene er beskyttet mot støv og annet rask.
Personlig har jeg begge alternativer og velger utifra hvilken kjøring jeg bedriver :thumleft
Det er en fin følelse av sommer når jeg gjør det samme. Baugen opp, cruise avsted med shades'a nede på C3 Pro :jada:
Dette gjør jeg til og med midt på vintern i 5-6 minus :crazy: :crazy:
Åpningshjelmer er ikke godkjente i åpen stilling , heller ikke slagtestet slik (utenom en type) og er også en fare ved ulykke da "nesehornet" kan hekte seg i noe og gi voldsom økning på nakkebelastning.

I åpen stilling gir de mindre beskyttelse enn "jethjelm"

jeg har også en åpningshjelm men bruker denne kun i lukket stilling når jeg kjører.
Men veldig praktisk når en stopper og hvis en skal gi beskjder.
Akkurat det tar jeg med knusende ro, vi snakker fort om 20-30km/t, tidvis enda mindre i Oslo sentrum :)
Jeg liker dog å få litt vind i fjeset etter start for så å lukke baugen når jeg har kommet litt opp i fart.
At det ikke er lovlig å kjøre med baugen oppe er det nok ikke mange som håndhever, da lovens lange arm i Oslobygda gjør det samme som meg :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kjellv »

Jeg bruker også åpningshjelm av flere årsaker.
Først og fremst fordi jeg bruker briller. Enklere å få på og ta av hjelmen mens brillene sitter på. Men setter og pris på å starte og stoppe med hjelmen åpen, og å kunne kjøre med hjelmen åpen f.eks i lavere hastigheter i bymiljø. Spesielt når det er varmt.
Schuberth C3 pro i dag, men skulle jeg ha bytta hjelm nå tror jeg det hadde blitt en Nolan N104 :-k

ZZR-Erling

Re: Hjelm tips?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det sier seg selv at en oppskjært hjelm/åpningshjelm, er en svakere konstruksjon enn en helhjelm.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Hjelm tips?

Legg inn av mekkern »

Jethjelmen min er er en stivere konstruksjon enn min schubert C3 i åpen posisjon.
Selv om en selv ikke kjører fort i trafikken er det desverre andre tilstede der også.
Vekt på hjelmer er som andre påpeker en viktig faktor i ulykker-jo mer vekt på hodet jo mer krefter påvirker nakken.
PA Ullevoldseter og likesinnede mener hjelmvekt mellom 950 gram og 1100gram er kompromisset mellom styrke/konstruksjon og vekt når det gjelder hjelmtype og hastighetsnivå/underlag for deres bruk.
Banekjøring har høyere hastighet men her er aerodynamikk høyere vektet men disse treffer normalt ikke harde stillestående objekt.

«Vi» i trafikken har det mest komplekse miljøet der både våre egne og medtrafikkanters handlinger og kjøretøy -trær-stein-stup-autoværn er potensielle farer,og vi trenger en hjelm som er : lett aerodynamisk med bredt godt synsfelt,som passer vår individuelle hodeform.

Når det er sagt så varierer min hjelmbruk.
Ikke alltid jeg bruker min sikreste hjelm- noen ganger bruker jeg bare en jethjelm- tar også turer i bukser og jakker som er av det litt enklere slaget. Men ALDRI uten hansker eller øyebeskyttelse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kvase »

Et godt tilbud på Schubert Basic https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... e=74440996 ny ca 2800kr
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

Finnes mye gode tilbud på Schubert C3 nå ettersom det er en utgående modell. Ingen har forløpig greid å forklare med helt forskjellen på den og C4. kjellv du som sikkert kan litt om hjelmer, vet du det?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kjellv »

Stian87 skrev: 13 mar 2018, 12:49 Finnes mye gode tilbud på Schubert C3 nå ettersom det er en utgående modell. Ingen har forløpig greid å forklare med helt forskjellen på den og C4. kjellv du som sikkert kan litt om hjelmer, vet du det?
Dessverre, jeg kan lite om Schuberth ettersom vi ikke selger denne selv. Men en ny modell er det. Virker som det er nytt og forbedret ytterskall, og ferdig forberedt for et nytt intercom fra SENA laget for Scuberth med både antenne, høyttalere og mic montert. Tidligere var det bare høyttalere montert, klargjort for deres egen kommunikasjonskrage.
Men her er brosjyren: http://www.sps.no/bilder/books/Schubert ... age-1.html
Korreksjon: På C3pro er antenne montert, ikke høyttalerne..

Mc-Ronny
Innlegg: 32
Registrert: 21 feb 2017, 21:12
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r6 2000

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Mc-Ronny »

Takker kjellv, hvilken butikk har du? :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kjellv »

Mc-Ronny skrev: 14 mar 2018, 08:26 Takker kjellv, hvilken butikk har du? :)
En liten Yamahaforhandler et par mil fra Molde.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

Takk for tilbakemeldingen kjellv. Etter dette kan jeg ikke se noen god grunn til ikke å kjøpe C3, men ville valgt pro
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 307
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Ronning »

Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

Ronning skrev: 15 mar 2018, 13:53 Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?
Enn PRo eller C4? Det eneste jeg har hørt om C3 er at den kom dårlig ut pga at det er en åpningshjelm
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm tips?

Legg inn av cannon »

Stian87 skrev: 15 mar 2018, 18:40
Ronning skrev: 15 mar 2018, 13:53 Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?
Enn PRo eller C4? Det eneste jeg har hørt om C3 er at den kom dårlig ut pga at det er en åpningshjelm
Den kom dårlig ut på grunn av lav sikkerhet. Alle de 3 som ble underkjent var åpningshjelmer, og de scoret for dårlig på samme testregler som de øvrige hjelmene. Alle de godkjente er integralhjelmer.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/

KevinmsR6
Innlegg: 832
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Hjelm tips?

Legg inn av KevinmsR6 »

cannon skrev: 15 mar 2018, 20:17
Stian87 skrev: 15 mar 2018, 18:40
Ronning skrev: 15 mar 2018, 13:53 Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?
Enn PRo eller C4? Det eneste jeg har hørt om C3 er at den kom dårlig ut pga at det er en åpningshjelm
Den kom dårlig ut på grunn av lav sikkerhet. Alle de 3 som ble underkjent var åpningshjelmer, og de scoret for dårlig på samme testregler som de øvrige hjelmene. Alle de godkjente er integralhjelmer.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/


http://www.motorcycle.com/products/mo-t ... met-review
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kjellv »

Jeg var på førstehjelpskurs hos NAF MC i går kveld, der var det en del diskusjon om hjelmer.
Jeg spurte foredragsholderen (som kjører MC selv, og i tillegg jobber i ambulanse) om det finnes noe statistikk som tilsier at åpningshjelmer har tydelige svakheter i forhold til helhjelm.
Noe slik statistikk finnes ikke svarte han, men han har heller ikke inntrykk av at problemet er stort. Han la til at han kjører med åpningshjelm selv.
Jeg har selv C3 pro og føler meg trygg på hjelmen. Åpningshjelm er uansett det jeg kommer til å velge i framtid også, de fordeler de gir i praktisk bruk vekter jeg over muligheten for at helhjelm i gitte tilfeller er litt sikrere.
Jeg kommer sikkert til å velge f.eks Nolan 104 neste gang, men det har ingenting Schuberth å gjøre. Rett og slett fordi vi selger Nolan og ikke Schuberth hos oss.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Hjelm tips?

Legg inn av cannon »

KevinmsR6 skrev: 15 mar 2018, 23:22
cannon skrev: 15 mar 2018, 20:17
Stian87 skrev: 15 mar 2018, 18:40
Ronning skrev: 15 mar 2018, 13:53 Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?
Enn PRo eller C4? Det eneste jeg har hørt om C3 er at den kom dårlig ut pga at det er en åpningshjelm
Den kom dårlig ut på grunn av lav sikkerhet. Alle de 3 som ble underkjent var åpningshjelmer, og de scoret for dårlig på samme testregler som de øvrige hjelmene. Alle de godkjente er integralhjelmer.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/
http://www.motorcycle.com/products/mo-t ... met-review
:thumleft
AGV ville helt klart være mitt valg hvis jeg skulle skifte hjelm-merke. AGV oser av kvalitetsfølelse og inspirerende design. Inntil videre er det SHOEI som gjelder.
Og ærlig talt, jeg mener det selges mye skrot. Ser feks at BT sine scorer bra på sikkerhetstesten. Jeg måtte låne en BT-hjelm et par uker i fjor, makan til skrammel. Hjelmen ødela hele kjøregleden for meg, og det hadde helt klart en sammenheng med hva jeg er vant til av godfølelse.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

cannon skrev: 15 mar 2018, 23:48
KevinmsR6 skrev: 15 mar 2018, 23:22
cannon skrev: 15 mar 2018, 20:17
Stian87 skrev: 15 mar 2018, 18:40
Ronning skrev: 15 mar 2018, 13:53 Kom ikke den vanlige C3 dårlig ut i naf-testen av hjelmer?
Enn PRo eller C4? Det eneste jeg har hørt om C3 er at den kom dårlig ut pga at det er en åpningshjelm
Den kom dårlig ut på grunn av lav sikkerhet. Alle de 3 som ble underkjent var åpningshjelmer, og de scoret for dårlig på samme testregler som de øvrige hjelmene. Alle de godkjente er integralhjelmer.
https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/
http://www.motorcycle.com/products/mo-t ... met-review
:thumleft
AGV ville helt klart være mitt valg hvis jeg skulle skifte hjelm-merke. AGV oser av kvalitetsfølelse og inspirerende design. Inntil videre er det SHOEI som gjelder.
Og ærlig talt, jeg mener det selges mye skrot. Ser feks at BT sine scorer bra på sikkerhetstesten. Jeg måtte låne en BT-hjelm et par uker i fjor, makan til skrammel. Hjelmen ødela hele kjøregleden for meg, og det hadde helt klart en sammenheng med hva jeg er vant til av godfølelse.
Nå er vel de hjelmene ekstremt billige også? Tenker det er positivt at du kan kjøpe en sikker hjelm for en billig penge, selv om kvaliteten ellers er dritt. For noen som bare skal sitte på en mc noen turer i året er ikke det et dårlig valg
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Stian87 »

kjellv skrev: 15 mar 2018, 23:47 Jeg var på førstehjelpskurs hos NAF MC i går kveld, der var det en del diskusjon om hjelmer.
Jeg spurte foredragsholderen (som kjører MC selv, og i tillegg jobber i ambulanse) om det finnes noe statistikk som tilsier at åpningshjelmer har tydelige svakheter i forhold til helhjelm.
Noe slik statistikk finnes ikke svarte han, men han har heller ikke inntrykk av at problemet er stort. Han la til at han kjører med åpningshjelm selv.
Jeg har selv C3 pro og føler meg trygg på hjelmen. Åpningshjelm er uansett det jeg kommer til å velge i framtid også, de fordeler de gir i praktisk bruk vekter jeg over muligheten for at helhjelm i gitte tilfeller er litt sikrere.
Jeg kommer sikkert til å velge f.eks Nolan 104 neste gang, men det har ingenting Schuberth å gjøre. Rett og slett fordi vi selger Nolan og ikke Schuberth hos oss.
Det stemmer nok, det er jo kun en teori de hadde. Men C3 basic ble testet, og oppfylte ikke kravene. Jeg synes ihvertfall det er et tankekors. Men tror ikke det hadde hindret meg i å kjøpe den hjelmen om den hadde passet mitt hode
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg C3 Pro og er meget fornøyd med den. Jeg prøve også Shoei (husker ikke modell, men den var en av de dyreste for tre år siden) men den passet ikke mitt hode. Følte jeg kjente "ujevnhetene" i hjelmen presse mot hodet når jeg hadde den på.

Schuberth C3 Pro var så absolutt den som føltes best på hodet av dem jeg prøvde. Andre kan så klart mene noe annet :)

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hjelm tips?

Legg inn av 45316 »

Prøv de forskjellige merkene, gikk fra C3 til shoei nxr, stor forskjell på komfort. Men Dette har med hodeformen å gjøre derfor viktig at du prøver å ikke tar det de sier her for god fisk.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Bosted: Arendal
Kontakt:

Re: Hjelm tips?

Legg inn av kvase »

Bilde
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Svar