Hvordan fjerne klistermerke på tank?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Hvordan fjerne klistermerke på tank?

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 24 apr 2025, 16:59
Gammelsmurfen skrev: 24 apr 2025, 16:48 Citrus rens, selges "over alt" (bilrekvisita, byggevarehus, Obs etc.), men du trenger liksom ikke en liter..
Enkelte limtyper går også lett av med oljebaserte ting som f. eks. white spirit/avfettingsmidler.
Hva med rett og slett skvise en sitron og lage din citrusrens/spray?
Har ikke prøvd, men jeg tviler på at det blir helt det samme, selv om Sitrus rens er basert på sitrus, så er det litt andre bestandeler i den og er litt skummel. Giftig, må brukes på godt ventilert sted (helst ute) eller bruke åndedrettsvern.
Kan være dødelig om man klarer å få det i konsentrert form i lungene.
Mulig du husker den eldre Swix skirensen på spraybox som luktet "Påske" pga, sitrus, den var ganske skummel om man ikke var forsiktig.
Litt faremerking på disse greiene...
sitrusrens_faremerking.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det kan godt være at man kan spare noen kroner på og kjøpe en citron, men for guds skyld, kjøp en slik sprayboks. Da vet du at det funker og det koster ikke all verden. Biltema Label Off koster 85 kroner.

Som Gammelsmurfen skriver så er det nok andre kjemikalier i dette middelet som gjør det mer effektivt.

Brigg
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Legg inn av Brigg »

WD40 tar limrester, i alle fall fra vanlig tape. Har ikke prøvd på limrester fra dekaler etc. men det kan jo være verdt et forsøk.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Det pleier å fungere. Kan også prøve matolje, tar litt lengee tid men er ikke farlig for lakk. Har brukt begge deler. Legg på tørkepapir innsauset med olje/wd40 og etter noen timer kann du tørke av limtester
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Noen av "kjærringrådene" vil nok funke helt eller delvis eller evt. ikke i det hele tatt, men kjøp en flaske med Label Off på Biltema så er du sikker. 85 kroner tenker jeg går fint for dem fleste og den boksen har du trolig livet ut. :)

Svar